AnonymBruker Skrevet 9. mai #1 Skrevet 9. mai Gruppeeksamen er noe f... dritt og jeg hater det som pesten. Men jobber jo på som pokker for å komme meg gjennom marerittet, og har noen uker til på oss, så det går nok greit. Men har et lite dilemma. Vi er tre stykker som skriver sammen og har hovedansvar for hver vår del. Selv er jeg ganske forsiktig med bruk av KI. Kan bruke det til innhenting/sortering av informasjon osv. Men ikke til å jobbe med selve oppgaven. Det er to årsaker til dette: For det første har høgskolen, og andre læresteder også så vidt jeg skjønner, uklare retningslinjer for hva som er greit og ikke. For det andre syns jeg ikke det tilfører allverdens, for språket blir fort flatt og litt kjedelig å lese. Jeg skjønner jo at vi driver akademisk skriving her, men innenfor denne rammen er det likevel rom for å skrive med en hvis "personlig stemme" om dere skjønner. Dilemmaet mitt er at de to andre bruker opplagt mye KI til språkvask, selv om de sier de ikke bruker KI til oppgaven. Det er relativt lett å kjenne igjen fraser og formuleringer når man har lest en del KI tekster så jeg er ikke i tvil om dette, selv om jeg selvsagt ikke kan bevise det på noen måte. Følgelig kommer også sensor til å skjønne at dette er KI assistert, men også uten å ha mulighet til å bevise det. KJenner jeg er litt bekymret for konsekvensene. Tror ikke det blir noen sak om juks akkurat, og i så fall har jeg originale word dokumenter lagret lokalt for de delene jeg har skrevet så jeg håper jeg ikke går med i dragsuget i så fall. Men tenker mer på hvor ivrig en sensor er på å sette en A, når teksten åpenbart har fått KI hjelp uten at det er oppgitt... ? Anonymkode: b424a...09b 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #2 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gruppeeksamen er noe f... dritt og jeg hater det som pesten. Men jobber jo på som pokker for å komme meg gjennom marerittet, og har noen uker til på oss, så det går nok greit. Men har et lite dilemma. Vi er tre stykker som skriver sammen og har hovedansvar for hver vår del. Selv er jeg ganske forsiktig med bruk av KI. Kan bruke det til innhenting/sortering av informasjon osv. Men ikke til å jobbe med selve oppgaven. Det er to årsaker til dette: For det første har høgskolen, og andre læresteder også så vidt jeg skjønner, uklare retningslinjer for hva som er greit og ikke. For det andre syns jeg ikke det tilfører allverdens, for språket blir fort flatt og litt kjedelig å lese. Jeg skjønner jo at vi driver akademisk skriving her, men innenfor denne rammen er det likevel rom for å skrive med en hvis "personlig stemme" om dere skjønner. Dilemmaet mitt er at de to andre bruker opplagt mye KI til språkvask, selv om de sier de ikke bruker KI til oppgaven. Det er relativt lett å kjenne igjen fraser og formuleringer når man har lest en del KI tekster så jeg er ikke i tvil om dette, selv om jeg selvsagt ikke kan bevise det på noen måte. Følgelig kommer også sensor til å skjønne at dette er KI assistert, men også uten å ha mulighet til å bevise det. KJenner jeg er litt bekymret for konsekvensene. Tror ikke det blir noen sak om juks akkurat, og i så fall har jeg originale word dokumenter lagret lokalt for de delene jeg har skrevet så jeg håper jeg ikke går med i dragsuget i så fall. Men tenker mer på hvor ivrig en sensor er på å sette en A, når teksten åpenbart har fått KI hjelp uten at det er oppgitt... ? Anonymkode: b424a...09b det er veldig viktig at besvarelsen har samme språk hele veien, så dere må ta en prat på hvordan dere skal løse det. Anonymkode: 2d58f...de1 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai #3 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Gruppeeksamen er noe f... dritt og jeg hater det som pesten. Men jobber jo på som pokker for å komme meg gjennom marerittet, og har noen uker til på oss, så det går nok greit. Men har et lite dilemma. Vi er tre stykker som skriver sammen og har hovedansvar for hver vår del. Selv er jeg ganske forsiktig med bruk av KI. Kan bruke det til innhenting/sortering av informasjon osv. Men ikke til å jobbe med selve oppgaven. Det er to årsaker til dette: For det første har høgskolen, og andre læresteder også så vidt jeg skjønner, uklare retningslinjer for hva som er greit og ikke. For det andre syns jeg ikke det tilfører allverdens, for språket blir fort flatt og litt kjedelig å lese. Jeg skjønner jo at vi driver akademisk skriving her, men innenfor denne rammen er det likevel rom for å skrive med en hvis "personlig stemme" om dere skjønner. Dilemmaet mitt er at de to andre bruker opplagt mye KI til språkvask, selv om de sier de ikke bruker KI til oppgaven. Det er relativt lett å kjenne igjen fraser og formuleringer når man har lest en del KI tekster så jeg er ikke i tvil om dette, selv om jeg selvsagt ikke kan bevise det på noen måte. Følgelig kommer også sensor til å skjønne at dette er KI assistert, men også uten å ha mulighet til å bevise det. KJenner jeg er litt bekymret for konsekvensene. Tror ikke det blir noen sak om juks akkurat, og i så fall har jeg originale word dokumenter lagret lokalt for de delene jeg har skrevet så jeg håper jeg ikke går med i dragsuget i så fall. Men tenker mer på hvor ivrig en sensor er på å sette en A, når teksten åpenbart har fått KI hjelp uten at det er oppgitt... ? Anonymkode: b424a...09b Hvis du mistenker AI, så kan jo en påpeke at du virker maskinaktig skrevet (en merker det på tone, eller varierende og upassende tone opp mot det en skriver om). Hvis du mistenker juks, så ville jeg kanskje ha løytet og latet som at noe virker maskinaktig skrevet uansett - og vært villig til å omskrive det. Falske lenker er noe en alltid kan sjekke, slik at en unngår juks. Når det gjelder KI til språkvask, så kommer det antakeligvis an på om det kun blir brukt til gramatikk og komma feil retting (en har jo gjort det med AI som har vært i word i lang tid) - viktigste er at en ikke bruker KI til å generere tekst (en bør kun kun bruke det til å stave og komma regel kontroll, om noe) Anonymkode: d3ebb...735 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #4 Skrevet 9. mai Du går jo dessverre med i dragsuget om dere blir tatt. På gruppeeksamen er det alle for en - en for alle. Om du er veldig bekymret ta på deg rollen som språkvasker og gå kritisk gjennom oppgaven når den er ferdig og rett opp språket slik at det fremstår helhetlig. Har ikke skolen deres noen retningslinjer for KI bruk? Vår har fått nye i år og all KI bruk skal oppgis, også språkvask og korrektur. Anonymkode: 99201...bb4 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #5 Skrevet 9. mai Jeg må bare si at jeg synes du har grunn til å være stresset. Konsekvensene er store og dere MÅ sette dere mer inn i KI bruken på deres skole. Anonymkode: 2d58f...de1 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #6 Skrevet 9. mai Sett dere inn i skolens regler. Jeg går master og hos oss kan vi bruke KI til f eks språkvask. Men det forventes da selvsagt at man opplyser om dette i oppgaven og i kildehenvisningen. Anonymkode: 310ec...d38 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #7 Skrevet 9. mai Vi har gruppearbeid på bacheloroppgaven. Vi må levere erklæring på KI bruk og fortelle hva og hvordan vi har brukt det. Vi skal også si hvem som bidratt til de forskjellige delene og signere på at vi har godkjent hele oppgaven for innlevering. Jeg lurer også veldig på, til tross for dette, hva konsekvensene blir hvis den ene bruker KI til å jukse og ikke den andre. Dette må utdanningsinstitusjonene bli bedre på å spesifisere. Som student hadde jeg også ønsket en mer tydelig markering på hva som er regnet som juks. Altså, jeg ser at folk som skriver veldig akademisk blir tatt for KI når det ikke er det. Husk at KI lærer faktisk av mennesker, og spesielt chatgpt lagrer det du skriver til opplæring av modellen. Anonymkode: 66f1c...054 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #8 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg må bare si at jeg synes du har grunn til å være stresset. Konsekvensene er store og dere MÅ sette dere mer inn i KI bruken på deres skole. Anonymkode: 2d58f...de1 Ja jeg vet. Jeg har for så vidt satt meg inn i det som gjelder. Men det er sprikende og uklare retningslinjer, og jeg opplever at forelesere har svært ulik tilnærming til dette. For min egen del har jeg da bare valgt å la det være, siden jeg klarer helt fint å skrive gode nok tekster uten. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Sett dere inn i skolens regler. Jeg går master og hos oss kan vi bruke KI til f eks språkvask. Men det forventes da selvsagt at man opplyser om dette i oppgaven og i kildehenvisningen. Anonymkode: 310ec...d38 Ja, det samme gjelder jo oss. Jeg bare velger det bort selv fordi jeg syns ikke språkvasken tilfører veldig mye. Jeg klarer generelt og skrive godt på egenhand, og KI språkvask skinner ganske godt igjennom når man bruker det ukritisk. Problemet er jo at jeg ikke får de andre til å oppgi og innrømme dette, når de påstår de har skrevet alt selv... Anonymkode: b424a...09b
AnonymBruker Skrevet 9. mai #9 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vi har gruppearbeid på bacheloroppgaven. Vi må levere erklæring på KI bruk og fortelle hva og hvordan vi har brukt det. Vi skal også si hvem som bidratt til de forskjellige delene og signere på at vi har godkjent hele oppgaven for innlevering. Jeg lurer også veldig på, til tross for dette, hva konsekvensene blir hvis den ene bruker KI til å jukse og ikke den andre. Dette må utdanningsinstitusjonene bli bedre på å spesifisere. Som student hadde jeg også ønsket en mer tydelig markering på hva som er regnet som juks. Altså, jeg ser at folk som skriver veldig akademisk blir tatt for KI når det ikke er det. Husk at KI lærer faktisk av mennesker, og spesielt chatgpt lagrer det du skriver til opplæring av modellen. Anonymkode: 66f1c...054 Ja det er helt krise sånn som det er nå. Både for oss studenter som skal prøve å navigere dette. Og for sensorer som selvsagt spotter en del åpenbar bruk av KI, men som ikke har muligheter til å bevise det. Hva gjør de da når de er helt sikre, men likevel ikke kan ta noen på juks.... ? De vipper neppe opp en karakter i alle fall.... Anonymkode: b424a...09b 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #10 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du mistenker AI, så kan jo en påpeke at du virker maskinaktig skrevet (en merker det på tone, eller varierende og upassende tone opp mot det en skriver om). Hvis du mistenker juks, så ville jeg kanskje ha løytet og latet som at noe virker maskinaktig skrevet uansett - og vært villig til å omskrive det. Falske lenker er noe en alltid kan sjekke, slik at en unngår juks. Når det gjelder KI til språkvask, så kommer det antakeligvis an på om det kun blir brukt til gramatikk og komma feil retting (en har jo gjort det med AI som har vært i word i lang tid) - viktigste er at en ikke bruker KI til å generere tekst (en bør kun kun bruke det til å stave og komma regel kontroll, om noe) Anonymkode: d3ebb...735 Takk for innspill. Nei jeg mistenker ikke juks i den forstand at teksten er KI generert. Innholdet virker fornuftig og alt av kilder er sjekket og ligger noen hakk over det KI klarer å generer av svar på en oppgave. Det er mer at jeg kjenner igjen tone, fraser og standard KI formuleringer. Og når jeg gjør det, så gjør sensor det garanter.... Anonymkode: b424a...09b
AnonymBruker Skrevet 9. mai #11 Skrevet 9. mai Skolene finner jo ut om man bruker KI. Uansett så er den beste løsningen å ikke bruke det i særlig grad. Jeg studerer selv, og bruker kun KI som bistand til pugging/øving og til korte forklaringer når jeg sitter å leser om jeg står fast. Jeg kan bruke det i oppgaver, men da kun som en sparringspartner, på hva jeg bør fokusere på å ha med og forslag til oppsett. Bruker det absolutt ikke til å skrive oppgaver for meg. Ikke en setning en gang. Anonymkode: 2b1c0...475 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #12 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gruppeeksamen er noe f... dritt og jeg hater det som pesten. Men jobber jo på som pokker for å komme meg gjennom marerittet, og har noen uker til på oss, så det går nok greit. Men har et lite dilemma. Vi er tre stykker som skriver sammen og har hovedansvar for hver vår del. Selv er jeg ganske forsiktig med bruk av KI. Kan bruke det til innhenting/sortering av informasjon osv. Men ikke til å jobbe med selve oppgaven. Det er to årsaker til dette: For det første har høgskolen, og andre læresteder også så vidt jeg skjønner, uklare retningslinjer for hva som er greit og ikke. For det andre syns jeg ikke det tilfører allverdens, for språket blir fort flatt og litt kjedelig å lese. Jeg skjønner jo at vi driver akademisk skriving her, men innenfor denne rammen er det likevel rom for å skrive med en hvis "personlig stemme" om dere skjønner. Dilemmaet mitt er at de to andre bruker opplagt mye KI til språkvask, selv om de sier de ikke bruker KI til oppgaven. Det er relativt lett å kjenne igjen fraser og formuleringer når man har lest en del KI tekster så jeg er ikke i tvil om dette, selv om jeg selvsagt ikke kan bevise det på noen måte. Følgelig kommer også sensor til å skjønne at dette er KI assistert, men også uten å ha mulighet til å bevise det. KJenner jeg er litt bekymret for konsekvensene. Tror ikke det blir noen sak om juks akkurat, og i så fall har jeg originale word dokumenter lagret lokalt for de delene jeg har skrevet så jeg håper jeg ikke går med i dragsuget i så fall. Men tenker mer på hvor ivrig en sensor er på å sette en A, når teksten åpenbart har fått KI hjelp uten at det er oppgitt... ? Anonymkode: b424a...09b Spør veileder (evt faglærer hvis dere ikke har veileder på oppgaven). Anonymkode: 7325b...192
AnonymBruker Skrevet 9. mai #13 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for innspill. Nei jeg mistenker ikke juks i den forstand at teksten er KI generert. Innholdet virker fornuftig og alt av kilder er sjekket og ligger noen hakk over det KI klarer å generer av svar på en oppgave. Det er mer at jeg kjenner igjen tone, fraser og standard KI formuleringer. Og når jeg gjør det, så gjør sensor det garanter.... Anonymkode: b424a...09b Ja, det gjør nok sensor. For det første: Dere har sannsynligvis lov til å bruke KI til språkvask - sjekk universitetets retningslinjer angående dette. Det må også ofte oppgis hva man har brukt KI til? Bruk det som en brekkstang. Helst skriftlig. For SKULLE det bli en juksesak, har du da faktisk noe å vise fram til universitetet. Det har faktisk betydning å ha noen beviser på sin side (jeg jobber noe med slike saker). Hvis dere har en felles gruppe hvor dere diskuterer oppgaven, skriv: «Bra jobba alle sammen, jeg ser det er god kildebruk ***legg til noe mer positivt for å starte med skryt**. Jeg ser vi har litt ulik skrivestil, og jeg ser også at det har blitt brukt KI til språkvask. Det er helt ok, vi må bare oppgi det i KI-deklarasjonen. Hvilke verktøy har dere brukt? Jeg ønsker å gå gjennom hele oppgaven manuelt for å justere språket litt før innsending, er det ok?» Da får du for det første dokumentert KI-bruken til de andre (forhåpentligvis), du unngår å fornærme dem, du har noe skriftlig hvis det skulle brenne på dass, og du får en mulighet til å fjerne KI-pjattet. Anonymkode: b282e...503 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #14 Skrevet 9. mai Og: Gå gjennom samtlige kilder for å være sikker på at de finnes. Helst også at de er brukt korrekt. Anbefaler også å føre opp sidetall på alle henvisninger, selv om det er valgfritt. Spesielt på pensumlitteratur. Da blir det lettere å gjennomskue evt juks fra medstudenter. Anonymkode: b282e...503 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #15 Skrevet 9. mai Jeg jobber i akademia, vår institusjon ha klarer retningslinjer for KI bruk, bl.a skal det oppgis hva det er brukt til, og evt hvilke deler av teksten. Sjekk hva ditt undervisningssted sier, det er garantert retningslinjer å følge. Jeg har hatt eksamener der deler av teksten åpenbart har vært gjennom KI uten at studenten har oppgitt det, ble ikke stryk, men trakk ned karakteren. Har også opplevd at det er oppgitt referanser som ikke er reelle, det trekker mye ned, og er potensielt stryk. Sjekk i alle fall at referanser er rett. Anonymkode: 62aab...320
AnonymBruker Skrevet 9. mai #16 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg jobber i akademia, vår institusjon ha klarer retningslinjer for KI bruk, bl.a skal det oppgis hva det er brukt til, og evt hvilke deler av teksten. Sjekk hva ditt undervisningssted sier, det er garantert retningslinjer å følge. Jeg har hatt eksamener der deler av teksten åpenbart har vært gjennom KI uten at studenten har oppgitt det, ble ikke stryk, men trakk ned karakteren. Har også opplevd at det er oppgitt referanser som ikke er reelle, det trekker mye ned, og er potensielt stryk. Sjekk i alle fall at referanser er rett. Anonymkode: 62aab...320 Referanser som ikke er reelle er typisk for KI-fusk. Det kan føre til utestengning i minst 1-2 semester, dvs mye verre enn stryk! Anonymkode: b282e...503
AnonymBruker Skrevet 9. mai #17 Skrevet 9. mai Jeg bruker KI til å omformulere setninger fra direkte sitater, slik at de blir indirekte, fordi jeg er lat, men jeg har et veldig akademisk språk når jeg skriver på egen hånd også, så det blir veldig vanskelig å ta meg for bruk av KI. Så lenge jeg ikke får KI til å skrive oppgaven for meg, er det ikke noe problem. Anonymkode: 1b2a5...17b
AnonymBruker Skrevet 9. mai #18 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg jobber i akademia, vår institusjon ha klarer retningslinjer for KI bruk, bl.a skal det oppgis hva det er brukt til, og evt hvilke deler av teksten. Sjekk hva ditt undervisningssted sier, det er garantert retningslinjer å følge. Jeg har hatt eksamener der deler av teksten åpenbart har vært gjennom KI uten at studenten har oppgitt det, ble ikke stryk, men trakk ned karakteren. Har også opplevd at det er oppgitt referanser som ikke er reelle, det trekker mye ned, og er potensielt stryk. Sjekk i alle fall at referanser er rett. Anonymkode: 62aab...320 Ja det er retningslinjer, og språkvask er sånn sett ikke forbudt. Problemet er jo at de andre sier de ikke har brukt KI til det, og derfor ikke vil oppgi det. Antagligvis fordi de har fått med seg at jeg i utgangspunktet er negativ til KI bruk og ikke vil ha det i oppgaven vår. Sikkert dumt av meg men... Men det er jo det du sier jeg frykter. At sensor ikke kan gjøre noe fordi det ikke er mulig å bevise KI bruk. Men likevel nokså lett gjenkjennelig om man har lest en del KI tekster, og det derfor vil gå utover karakteren.. Alle kilder har jeg sjekket, så de er reelle. Og innholdet i tekstene er faglig godt og gir mening. Det er også for godt og detaljert til at det er KI generert, så jeg er ganske sikker på at det er bare språkvask. Anonymkode: b424a...09b
AnonymBruker Skrevet 11. mai #19 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (På 9.5.2026 den 15.08): Gruppeeksamen er noe f... dritt og jeg hater det som pesten. Men jobber jo på som pokker for å komme meg gjennom marerittet, og har noen uker til på oss, så det går nok greit. Men har et lite dilemma. Vi er tre stykker som skriver sammen og har hovedansvar for hver vår del. Selv er jeg ganske forsiktig med bruk av KI. Kan bruke det til innhenting/sortering av informasjon osv. Men ikke til å jobbe med selve oppgaven. Det er to årsaker til dette: For det første har høgskolen, og andre læresteder også så vidt jeg skjønner, uklare retningslinjer for hva som er greit og ikke. For det andre syns jeg ikke det tilfører allverdens, for språket blir fort flatt og litt kjedelig å lese. Jeg skjønner jo at vi driver akademisk skriving her, men innenfor denne rammen er det likevel rom for å skrive med en hvis "personlig stemme" om dere skjønner. Dilemmaet mitt er at de to andre bruker opplagt mye KI til språkvask, selv om de sier de ikke bruker KI til oppgaven. Det er relativt lett å kjenne igjen fraser og formuleringer når man har lest en del KI tekster så jeg er ikke i tvil om dette, selv om jeg selvsagt ikke kan bevise det på noen måte. Følgelig kommer også sensor til å skjønne at dette er KI assistert, men også uten å ha mulighet til å bevise det. KJenner jeg er litt bekymret for konsekvensene. Tror ikke det blir noen sak om juks akkurat, og i så fall har jeg originale word dokumenter lagret lokalt for de delene jeg har skrevet så jeg håper jeg ikke går med i dragsuget i så fall. Men tenker mer på hvor ivrig en sensor er på å sette en A, når teksten åpenbart har fått KI hjelp uten at det er oppgitt... ? Anonymkode: b424a...09b KI omskriver og redigerer også bort ting i tekst. Jeg hadde holdt meg helt unna. Anonymkode: 0cd93...841
AnonymBruker Skrevet 11. mai #20 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (På 9.5.2026 den 20.34): Ja det er retningslinjer, og språkvask er sånn sett ikke forbudt. Problemet er jo at de andre sier de ikke har brukt KI til det, og derfor ikke vil oppgi det. Antagligvis fordi de har fått med seg at jeg i utgangspunktet er negativ til KI bruk og ikke vil ha det i oppgaven vår. Sikkert dumt av meg men... Men det er jo det du sier jeg frykter. At sensor ikke kan gjøre noe fordi det ikke er mulig å bevise KI bruk. Men likevel nokså lett gjenkjennelig om man har lest en del KI tekster, og det derfor vil gå utover karakteren.. Alle kilder har jeg sjekket, så de er reelle. Og innholdet i tekstene er faglig godt og gir mening. Det er også for godt og detaljert til at det er KI generert, så jeg er ganske sikker på at det er bare språkvask. Anonymkode: b424a...09b Tror ikke du forståe hva språkvask betyr. Anonymkode: 0cd93...841
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå