Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har tidligere hatt brudd pga osteoporose (sist for ett år siden) og nå nærmer fødsel seg. Jeg er i den forbindelse bekymret for hvordan osteoporosen kan påvirke fødsel. Er det noen som har noen erfaringer å dele?

Kan legge til at jeg er i 20-årene og osteoporosen kommer av tidligere alvorlig spiseforstyrrelse. Bentettheten er heldigvis bedre enn den var, men ikke helt der den skal være ennå. Er ellers fysisk frisk. 

Anonymkode: ac41c...055

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hvordan/hvorfor det skal påvirke en fødsel? Er vel ingen bein som utsettes for belastning når man føder... 

Anonymkode: 45add...a1f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke helt hvordan/hvorfor det skal påvirke en fødsel? Er vel ingen bein som utsettes for belastning når man føder... 

Anonymkode: 45add...a1f

Jo, hele hoftepartiet og bekkenet. Ts, jeg tror du skal henvende deg til lege og jordmor angående dette, og ikke her inne.

Anonymkode: cc622...d4e

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jo, hele hoftepartiet og bekkenet. Ts, jeg tror du skal henvende deg til lege og jordmor angående dette, og ikke her inne.

Anonymkode: cc622...d4e

Jordmor hadde dessverre ikke noe kompetanse på det. Men jeg skal i samtale på sykehuset om det om noen dager, i forbindelse med å planlegge fødsel. Men ønsker å høre erfaringer også hvis noen har egne☺️

Anonymkode: ac41c...055

Skrevet

Jeg hadde flere lavenergibrudd året før jeg ble gravid. Dårlig skjelett pga lavt stoffskifte og lave østrogennivå. Fikk behandling i et halvt år før jeg ble gravid og graviditet og fødsel gikk fint. 

Mitt råd: føde i knestående eller på alle fire. Dette skrev jeg i fødebrevet, og måtte insistere på under fødsel. Når jeg var kommet til 10 cm og pressriene startet så snudde jeg meg rundt og sto på knærne  (hodeenden av sykehussengen var hevet opp og jeg holdt meg i toppen av senga).

Bekkenåpningen blir større når du står på knærne, og det blir derfor mindre fare for både brudd og revning. I tillegg får man hjelp av tyngdekraften å få barnet ut. Når man ligger på ryggen blir halebeinet vinklet opp, slik at det blir trangere. Ingen burde egentlig føde på rygg, men jordmødrene liker det fordi det blir enklere for de å jobbe.

Jeg har født to ganger, og insisterte begge ganger å presse i knestående. Fine fødsel og ingen revning.

Etter fødsel må du sikre at du får i deg nok D-vitamin, K-vitamin og kalsium. Ta tilskudd. Kalsium alene er ubrukelig uten D- og K-vitamin. Både svangerskap og amming tømmer krippen din for kalsium, så det må du prioritere! Husk at D-vitamin trenger fett for å bli absorbert, så tilskudd må tas sammen med mat. Jeg tok det satidig som jeg spiste yoghurt (ikke fettfri!)

• Nyttig 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg brakk fire ribbein og halebeinet da jeg fødte yngste. Fikk osteoporosediagnosen da jeg var 11 uker på vei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...