Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en førsteklassing som det vurderes utredning for. 
Klassiske tegn er søvnvansker, spisevansker, reguleringsvansker ifht følelser, snakker konstant, avbryter, er hardhendt og bare «albuer og knær» maser etter godteri og iPad konstant. 
Er sjefete rundt venner, konsentrasjonsvansker på skolen, slurv og lydsensitivitet. 

Oss foreldre legger til rette så godt som mulig, men vi er helt utslitte. 

Hva slet deres barn med, og hvordan gikk det til at barnet ble utredet? 
Hva slags hjelp fikk/får dere av systemet?

Anonymkode: 859b4...029

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet klarte ikke å sitte stille, vanskelig å regulere følelser, forsvant inn i egne tanker midt i samtaler, kjedet seg mye og klarte ikke å finne på aktiviteter selv, måtte alltid settes i gang, tenkte ikke konsekvenser av handlinger, hadde ikke peiling på tid eller sted blant annet.

Prosessen startet når barnet var 4,5 år. Fikk utredning sommeren før skolestart, så det tok sin tid. Ingen hjelp å få så langt, bortsett fra at barnemor får penger fra NAV for å dekke over skader på klær og gjenstander. 

AnonymBruker
Skrevet

(Dette blir sikkert kjempe-gjenkjennbart for de som kjenner barnet mitt, men poster allikevel.)

Vi har en førsteklassing som nylig har startet utredning hos BUP. Han har vært "i systemet" siden han var rundt 3 år, da barnehagen meldte bekymring fordi han var sent ute språklig (har alltid vært tidlig ute med alt motorisk). Nå må det sies at han har tatt igjen språketterslepet og gjør det godt på skolen - leser bortimot flytende på norsk, kan legge sammen/trekke fra store tall og å gange og dele tall over hele gangetabellen og litt til, klarer å bokstavere seg gjennom de fleste engelske tekster (litt vanskeligere å skjønne hvilket ord det skal være på engelsk), gjør alltid leksene raskt og nøyaktig. 

Men problemene hans på skolen er at han sliter med følelsesregulering, reagerer fysisk dersom han blir sint og løper sin vei og gjemmer seg dersom han blir lei seg (og begge deler skjer ofte), klarer ikke å vente på tur og er veldig krevende/klengete på lærerne. Begynner å klovne i timene hvis han kjeder seg. Og han har null forståelse for at ikke alle vil kose hele tiden. Og summen av dette er jo at det er vanskelig å få venner også. 

Han har en IOP men der er hovedfokuset at han skal få "hospitere" på høyere klassetrinn slik at han får utfordringer i skolefag og ikke bare sitter og kjeder seg. Ellers har vi foreldre blitt sendt på flere kurs, uten at det har hjulpet noe videre (vår generelle følelse var  "ja det er jo akkurat sånn vi gjør det" på alle "tipsene" de kom med).

Jeg aner ikke hva vi forventer fra BUP, vi har venner med jenter som har fått ADHD-diagnose i barneskolealder og som forteller om "en helt annen hverdag" og "mye roligere barn" etter at de startet på medisinering, men barnet vårt er faktisk ganske rolig og snill hjemme, det er bare på barnehagen/skolen de sliter med oppførselen hans. 

Uansett, for å svare på spørsmålet ditt, så har gangen i utredningen for oss vært omtrent slik:

- 3 år: bekymringsmelding fra barnehagen til PPT. PPT utfører observasjoner og tar tester, vi har oppfølgingsmøter noen ganger i året. Barnet får en liten prosentdel (tror det var ca 5 timer i uka) med individuell hjelp (barnehagepedagog og talepedagog). 

- 5 år: forberedelser til skolestart, barnet får en IOP for skolen og vi hadde flere utvidede overgangsmøter med skole og SFO for å sikre at alle var informert.

- 6 år: (førsteklasse) - lærer melder om ukentlige problemer i forhold til følelsesregulering, utagering/vold eller generelt "unormal oppførsel", PPT gjennomfører en ny runde med tester og spørreskjemaer og anbefaler etter hvert at vi tar kontakt med lege for henvisning til BUP. Henvisning sendt tidlig på året og første time hos BUP ca 2 måneder senere. Så langt har vi hatt 4 møter hos BUP, så det går ikke veldig fort fremover.

Anonymkode: 86878...b2e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har en førsteklassing som det vurderes utredning for. 
Klassiske tegn er søvnvansker, spisevansker, reguleringsvansker ifht følelser, snakker konstant, avbryter, er hardhendt og bare «albuer og knær» maser etter godteri og iPad konstant. 
Er sjefete rundt venner, konsentrasjonsvansker på skolen, slurv og lydsensitivitet. 

Oss foreldre legger til rette så godt som mulig, men vi er helt utslitte. 

Hva slet deres barn med, og hvordan gikk det til at barnet ble utredet? 
Hva slags hjelp fikk/får dere av systemet?

Anonymkode: 859b4...029

Ble ikke dette lagt merke til i i barnehagen...?

AnonymBruker
Skrevet
Kratos skrev (17 minutter siden):

Ble ikke dette lagt merke til i i barnehagen...?

Altså, vi har og et sånt barn. Vi har sett det lenge, men barnehagen mener at alt er normalt 🤷‍♀️ får se hva de sier på skolen

Anonymkode: e22fa...a09

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Altså, vi har og et sånt barn. Vi har sett det lenge, men barnehagen mener at alt er normalt 🤷‍♀️ får se hva de sier på skolen

Det er jo veldig uheldig at prosessen ikke påbegynnes i bhg, slik at man kan ha "overføringsmøte" med skolen. For på skolen vil de bruke unnskyldningen om at "han er jo ny på skole og må bli vant til omgivelsene". 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Kratos skrev (11 timer siden):

Det er jo veldig uheldig at prosessen ikke påbegynnes i bhg, slik at man kan ha "overføringsmøte" med skolen. For på skolen vil de bruke unnskyldningen om at "han er jo ny på skole og må bli vant til omgivelsene". 

Såvidt jeg har hørt fra andre så nekter lokal BUP å utrede før de er sånn 7-8 uansett  

AnonymBruker
Skrevet

Det første jeg lurer på er; 

hvor mye skjerm har barnet? Har dere forsøkt å kutte skjerm helt? 
da tenker jeg alt av skjerm med spill osv? Men da kanskje bruke tv med nrk super, disney kun ved unntak? 

Grunnen til at jeg spør, er at vi var under utredning, og fikk samme spørsmålet. Vi kuttet ut skjerm helt foruten tv litt på morgenen med kun type disney/nrk, og fikk et helt nytt barn. 
Dette mellom 4-6 års alder. 
Når barnet var 8, så begynte problemene på skolen uansett å utfolde seg, spesielt sosialt at utredning ble påstartet og adhd diagnose satt, men det var MYE problematikk tilknyttet skjerm. Jeg er glad vi fikk bukt med skjermproblematikk før vi senere fikk diagnose. For jeg mener skjermavhengighet blant barn er alt for undervudert, det var natt og dag for oss med skjermkutt.

Anonymkode: 41148...f97

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ene her var jo slik.

Ble jo utredet for autisme og adhd i både Bhg og grunnskolen.  Umulig på ungdomsskolen også. Men da han ble tenåring og begynte på Vgs ble han totalt forandret.  God og snill mønster elev. Nå i en alder av 20,et helt fantastisk flott pliktoppfyllende og omsorgsfullt menneske.

Må innrømme jeg var slik selv,et rasshull av ei etter hengende bølle,men da jeg ble 14/15 forandret jeg meg totalt. Andre i klassen ble umulige i tenårene,jeg ble snill,rolig og ansvarsfull.

Jeg smugrøyket på skolen da jeg var 8. Skrive ordensregler og var på kontoret til rektor flere ganger.Punker da jeg var 11-12 år gammel,vekslet mellom rød,blå og grønn hanekam. Klippet hull i alt av klær jeg hadde forde det var tøft. Banket opp større og eldre gutter som mobbet meg eller andre. Tjuvlånte biler og kjørte til og fra ungdomsskolen da jeg var 13-14 .

Hjemme var jeg enda værre enn på skolen... Ekstremt voldelig sinne. 

Anonymkode: e4099...093

• Hjerte 1
Skrevet
Kratos skrev (14 timer siden):

Som kontaktlærer er dette svært frusterende, men veldig vanlig praksis hos blant annet BUP og PPT hva gjelder utredning. De nekter å utrede før barna går i 2. klasse. Det er ofte ikke skolen det står på, men heller instansene rundt. Veldig frusterende, og vi har også opplevd at PPT og BUP krangler om hvem som skal ha "ansvaret for" eleven, hvis jeg kan si det slik. 

TS:

Det jeg som kontaktlærer for elever med ADHD ofte ser, er at disse elevene sliter en del med følelsesregulering, maskering på skolen som kan medføre større utbrudd/utageringer hjemme, konsentrasjonsvansker, fysiske og verbale utageringer, overstimulering av ulike sanseinntrykk, generelt vare på sanseinntrykk, stort behov for struktur og orden (da de synes det selv kan være vanskelig), svært opptatt av sine interesser, men desto mer demotivert for det man virkelig ikke liker, men samtidig ofte svært oppgående, morsomme, omsorgsfulle og svært opptatt av rettferdighet.

Dette er barn jeg heldigvis får muligheten til å jobbe mye med, og med god tilrettelegging kan man få til mye bra med disse elevene. Men, man bør vite hvordan man skal håndtere dem, og ingen elever med ADHD/ADD er like. De trenger tilrettelegging på sine premisser, om det så er dagsplaner, støydempende headset, skjerming, mulighet til å trekke seg vekk til et annet rom, insentiv i form av klistremerker, eller å kunne være med meg litt ekstra hvert friminutt. 

Det er ikke nødvendigvis en "quick fix", og jeg forstår veldig godt at dere blir slitne, men med riktig hjelp, og kompetente folk som jobber rundt eleven kan det bli gode resultater. Rammene er dog litt avhengig av hva ledelse og skolen som sådan også har kapasitet og ressurser til, dessverre.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Såvidt jeg har hørt fra andre så nekter lokal BUP å utrede før de er sånn 7-8 uansett  

Barn har rett til tilrettelegging på skolen. Når man allerede på bhg ser hvilke utfordringer barnet har, er PPT selvfølgelig pliktig til å koble seg på. Alle som har jobbet mer enn ti minutter med barn, vet hvor viktig forebygging og tidlig innsats er.

AnonymBruker
Skrevet
Kratos skrev (23 minutter siden):

Barn har rett til tilrettelegging på skolen. Når man allerede på bhg ser hvilke utfordringer barnet har, er PPT selvfølgelig pliktig til å koble seg på. Alle som har jobbet mer enn ti minutter med barn, vet hvor viktig forebygging og tidlig innsats er.

Ppt ble kontaktet og avslo. De mente det var innenfor det barnehagen skulle håndtere alene 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ene her var jo slik.

Ble jo utredet for autisme og adhd i både Bhg og grunnskolen.  Umulig på ungdomsskolen også. Men da han ble tenåring og begynte på Vgs ble han totalt forandret.  God og snill mønster elev. Nå i en alder av 20,et helt fantastisk flott pliktoppfyllende og omsorgsfullt menneske.

Må innrømme jeg var slik selv,et rasshull av ei etter hengende bølle,men da jeg ble 14/15 forandret jeg meg totalt. Andre i klassen ble umulige i tenårene,jeg ble snill,rolig og ansvarsfull.

Jeg smugrøyket på skolen da jeg var 8. Skrive ordensregler og var på kontoret til rektor flere ganger.Punker da jeg var 11-12 år gammel,vekslet mellom rød,blå og grønn hanekam. Klippet hull i alt av klær jeg hadde forde det var tøft. Banket opp større og eldre gutter som mobbet meg eller andre. Tjuvlånte biler og kjørte til og fra ungdomsskolen da jeg var 13-14 .

Hjemme var jeg enda værre enn på skolen... Ekstremt voldelig sinne. 

Anonymkode: e4099...093

Takk for ærligligheten! Savner å høre voksnes erfaring fra barndommen/oppveksten der adhd som diagnose ikke ble hensynstatt! Hadde vært så bra å hørt om hvilke «tiltak» du tror ville ha hjulpet deg? Foruten medisiner (som jeg er tilhenger av..). 

Anonymkode: 60cc6...4f3

AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (8 timer siden):

Som kontaktlærer er dette svært frusterende, men veldig vanlig praksis hos blant annet BUP og PPT hva gjelder utredning. De nekter å utrede før barna går i 2. klasse. Det er ofte ikke skolen det står på, men heller instansene rundt. Veldig frusterende, og vi har også opplevd at PPT og BUP krangler om hvem som skal ha "ansvaret for" eleven, hvis jeg kan si det slik. 

TS:

Det jeg som kontaktlærer for elever med ADHD ofte ser, er at disse elevene sliter en del med følelsesregulering, maskering på skolen som kan medføre større utbrudd/utageringer hjemme, konsentrasjonsvansker, fysiske og verbale utageringer, overstimulering av ulike sanseinntrykk, generelt vare på sanseinntrykk, stort behov for struktur og orden (da de synes det selv kan være vanskelig), svært opptatt av sine interesser, men desto mer demotivert for det man virkelig ikke liker, men samtidig ofte svært oppgående, morsomme, omsorgsfulle og svært opptatt av rettferdighet.

Dette er barn jeg heldigvis får muligheten til å jobbe mye med, og med god tilrettelegging kan man få til mye bra med disse elevene. Men, man bør vite hvordan man skal håndtere dem, og ingen elever med ADHD/ADD er like. De trenger tilrettelegging på sine premisser, om det så er dagsplaner, støydempende headset, skjerming, mulighet til å trekke seg vekk til et annet rom, insentiv i form av klistremerker, eller å kunne være med meg litt ekstra hvert friminutt. 

Det er ikke nødvendigvis en "quick fix", og jeg forstår veldig godt at dere blir slitne, men med riktig hjelp, og kompetente folk som jobber rundt eleven kan det bli gode resultater. Rammene er dog litt avhengig av hva ledelse og skolen som sådan også har kapasitet og ressurser til, dessverre.

⬆️ Dette!! 👌

Anonymkode: 60cc6...4f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...