AnonymBruker Skrevet 8. mai #1 Skrevet 8. mai Har et barn som skal begynne på skolen til høsten. Hvordan var denne overgangen for dere? Jeg antar det ikke var noe tilvenning i sfo. Går det typisk greit for de å bare bli levert hos en gjeng de ikke kjenner? Hvordan forberede? Hvordan var første skoledag? Hva var tøft for de og hva gikk enklere enn forventet? Setter stor pris på alle erfaringsdelinger Anonymkode: b68a0...1af
AnonymBruker Skrevet 8. mai #2 Skrevet 8. mai Min gutt var veldig forsiktig og trivdes ikke så bra i barnehagen. De gikk så langt som å skrive i overgangspapirene til skolen at han hadde angst fra å bli adskilt fra meg 😬 Første skoledag var skummel, og han kom ikke i klasse med de nærmeste vennene. På sfo bare leverte jeg ham, det er ikke så mye annet valg. Han trengte et fang å sitte på helt i starten og det fikk han. Men de var kjempeflinke til å få ham til å føle seg trygg. De første ukene var det av og til at han sa til læreren at han hadde vondt i magen eller savnet mamma, men det hjalp bare læreren sendte meg en sms om det, så gikk det over. Han trivdes på skolen fra dag én, og han elsker sfo aller mest, for der får han leke fritt 😊 Anonymkode: b5671...da0 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #3 Skrevet 8. mai Det var ferie-SFO her to uker før skolestart. Ga korte dager de to ukene for en slags tilvenning. Da var barnet trygg og kjent før skolestart, og alt gikk uten problemer. Viktigste å tenke på før skolestart er at barnet er selvstendig med påkledning, dogåing og å kunne holde orden på tingene sine. Anonymkode: df3cc...78b 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #4 Skrevet 8. mai Når min først begynte på skolen så gjorde jeg det slik at han startet på SFO 2 uker før skolestart slik at han fikk seg masse venner inntil oppstart. Det var ikke noe problem men han var og er veldig trygg i seg selv. Han hadde jo gått i barnehagen så han visste jo hva han gikk til, de hadde jo og vært på skolebesøk med barnehagen. Anonymkode: 6f166...f86 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #5 Skrevet 8. mai Vi startet SFO 1. august for tilvenning. Eldste kjente kun 5 barn på kullet, de fra barnehagen siden vi flyttet hit året før skolestart og barnehagekullet var lite. Anonymkode: e2b3a...d6b 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #6 Skrevet 8. mai Vi startet sfo 1. Aug for tilvenning. Første dagen var vi der en liten stund, hentet tidlig. Så økte vi etterhvert. Her har de tilvenningsdager der barna og de voksne skal bli kjent. Pluss at mange foreldre er der litt de første dagene. Man har krav på tilvenningsdager når det er sfo/skole også, i forhold til jobb. Usikker på om det alltid er lønnet eller om bedriften velger det selv. Jeg visste ikke dette og brukte en ferieuke. Anonymkode: f1ecb...93c 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #7 Skrevet 8. mai Vi starter også 2 uker før skolestart på heldagsSFO. Starter med bare en time eller to første dagen, og øker jevnt. Det blir jo rolig tilvenning. Det er kanskje 3-4 barn som må gå fulle dager fra start, pga foreldres jobb. Vi har også nå i april/mai blitt invitert til SFO 3 kvelder over 3 uker, for at barna skal bli kjent med lokalene og de voksne. Skolestart blir da lett som en lek. Anonymkode: 5da38...e5f 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #8 Skrevet 8. mai Den største overgangen er at på Sfo hos oss går de på selvstyr. Utenom ett måltid er det ikke noen styrte aktiviteter og de er 4-5 voksne på 60 barn. Anonymkode: 880e4...8fb 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #9 Skrevet 8. mai På vår skole er det definitivt tilvenning på sfo, og den har allerede startet. De voksne på sfo drar på barnehagebesøk, og det er klubb på sfo enkelte ettermiddager for skolestarterne der det etterhvert oppfordres til at foreldre drar. Anonymkode: f3c24...d44 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #10 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Den største overgangen er at på Sfo hos oss går de på selvstyr. Utenom ett måltid er det ikke noen styrte aktiviteter og de er 4-5 voksne på 60 barn. Anonymkode: 880e4...8fb Dårlig sfo. Anonymkode: f3c24...d44
AnonymBruker Skrevet 8. mai #11 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Den største overgangen er at på Sfo hos oss går de på selvstyr. Utenom ett måltid er det ikke noen styrte aktiviteter og de er 4-5 voksne på 60 barn. Anonymkode: 880e4...8fb Slik er det der jeg bor og. Derfor velger de fleste ikke sfo. 90% tar buss hjem og er da hjemme mellom 14.50 og 15.30. Så blir ikke da så mye lenger en hva foreldre kommer snart hjemme heler Anonymkode: d0af1...6b8 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #12 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min gutt var veldig forsiktig og trivdes ikke så bra i barnehagen. De gikk så langt som å skrive i overgangspapirene til skolen at han hadde angst fra å bli adskilt fra meg 😬 Første skoledag var skummel, og han kom ikke i klasse med de nærmeste vennene. På sfo bare leverte jeg ham, det er ikke så mye annet valg. Han trengte et fang å sitte på helt i starten og det fikk han. Men de var kjempeflinke til å få ham til å føle seg trygg. De første ukene var det av og til at han sa til læreren at han hadde vondt i magen eller savnet mamma, men det hjalp bare læreren sendte meg en sms om det, så gikk det over. Han trivdes på skolen fra dag én, og han elsker sfo aller mest, for der får han leke fritt 😊 Anonymkode: b5671...da0 Er det vanlig av barnehager skriver overgangspapirer til skolen? Dette har jeg faktisk lurt på... hvordan skal skolen/sfo få vite det som trengs å vite om barnet mitt? Alle sier du omtrent ikke treffer lærer før langt uti september på første foreldremøte. Barnet mitt har ikke noen diagnoser eller liknende, men er jo enkelte ting jeg hadde sett for meg at skolen kunne hatt godt av å vite likevel Anonymkode: b68a0...1af 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #13 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det vanlig av barnehager skriver overgangspapirer til skolen? Dette har jeg faktisk lurt på... hvordan skal skolen/sfo få vite det som trengs å vite om barnet mitt? Alle sier du omtrent ikke treffer lærer før langt uti september på første foreldremøte. Barnet mitt har ikke noen diagnoser eller liknende, men er jo enkelte ting jeg hadde sett for meg at skolen kunne hatt godt av å vite likevel Anonymkode: b68a0...1af Ja, det er vanlig. Skriver et skriv selv, som vi diskuterer på møte med bhg, og så har de fylt ut et eget skjema i tillegg. Vi har besøksdager på sfo nå i mai, og tilvenner før skoleoppstarten i august. Pleier å gå veldig fint. Anonymkode: a8ec3...416 1
Fotballmamma Skrevet 8. mai #14 Skrevet 8. mai Hos oss er det overgangssamtaler mellom barnehagene og skolen/sfo. Det er også besøksdager på sfo og skole, samt foreldremøte før sommerferien der kontaktlærere blir presentert. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #15 Skrevet 8. mai Jeg har ikke barn, men har jobbet på SFO og skole i flere år. Tatt i mot mange nye 1.klassinger, og dette er individuelt. Noen barn går rett inn og er i gang med lek, noen trenger at foreldrene er der litt. Tenker det er viktig at barnet ditt begynner på SFO allerede første uken, slik at barnet kjenner noen voksne og barn når første skoledag kommer. Det jeg opplever at enkelte barn synes er tøft, er at de ikke kjenner så mange. Enkelte barn har kommentert at vi er få voksne som jobber der. Det er også nye regler og rutiner og forholde seg til, og noen synes det er litt skummelt(og spennende) at ikke hele skolegården er inngjerdet. Jeg tenker det er lurt å se det litt an. Vær der litt sammen med barnet om det har behov, men ikke vær redd for å gå heller. Jeg ser at det kan være negativt for barnet med foreldre som aldri går, men bare henger i skolegården hele dagen. Noen barn gråter litt når foreldrene går, men erfaringen min viser at de som regel smiler og ler etter en liten stund. Anonymkode: 11681...bd9 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #16 Skrevet 8. mai Min førsteklassing var lenge veldig utrygg i barnehagen. Siste året bedra det seg veldig, men vi fikk vite av ped.leder at hvis vi så behov for det når våren kom skulle de hjelpe oss med å avtale ekstra besøksdager, mulighet til å møte lærer osv., men vi så ikke behovet. De var flere ganger på besøk i løpet av våren, og i juni hadde de en førskoledag der de var noen timer alene. De som absolutt ikke turte bli med inn alene fikk med en forelder som prøvde å trekke seg unna etter hvert. I august begynte han på sfo så tidlig som mulig for å ha korte dager og bli trygg. Første dag på sfo var det lagt opp til at foreldrene kunne være med hele tida. I starten var vi mange som måtte følge barn helt inn mens de klamra seg til oss, men etter hvert har han frigjort seg mer og mer. Nå sier vi hade utenfor døra hjemme før han går bort til gågruppa der en av foreldrene samler barna og sender dem av gårde på egenhånd til skolen. Anonymkode: c0f10...17b
AnonymBruker Skrevet 8. mai #17 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har et barn som skal begynne på skolen til høsten. Hvordan var denne overgangen for dere? Jeg antar det ikke var noe tilvenning i sfo. Går det typisk greit for de å bare bli levert hos en gjeng de ikke kjenner? Hvordan forberede? Hvordan var første skoledag? Hva var tøft for de og hva gikk enklere enn forventet? Setter stor pris på alle erfaringsdelinger Anonymkode: b68a0...1af Vi hadde tilvenning på skolen. Var der hele 1.dagen, halve dag 2 og halve dag 3. Anonymkode: a2617...7e3 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #18 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har et barn som skal begynne på skolen til høsten. Hvordan var denne overgangen for dere? Jeg antar det ikke var noe tilvenning i sfo. Går det typisk greit for de å bare bli levert hos en gjeng de ikke kjenner? Hvordan forberede? Hvordan var første skoledag? Hva var tøft for de og hva gikk enklere enn forventet? Setter stor pris på alle erfaringsdelinger Anonymkode: b68a0...1af Våre barn begynte ikke på sfo før etter ei uke på skolen. Vi foreldre hadde ferie frem til skolestart. Endret på vaktene våre slik at en kunne levere når skolen startet om morgenen, og fikk hjelp av besteforeldre noen ettermiddager. begge våre barn er sjenerte, og trenger mye tid til å observere først. Følte det var mer enn nok med vanlig skolestart for begge i starten. Da hadde de vært 5 dager i et roligere miljø før de startet sfo. Her er sfo felles på ett rom. alt fra 50 til 90 barn på en gang. barna var dødsslitne etter skolen de første månedene. Men de har trivdes godt hele veien Anonymkode: 05a7e...e28 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #19 Skrevet 8. mai På skolen her hos oss er det tilvenning på selve SFO for de som ønsker. Da starter barna når SFO starter opp i begynnelsen av august før skolestart, noe de anbefaler for alle skolestartere som skal benytte SFO. Dag 1 er da bare noen timer, og en forelder får være der hele tiden om barnet selv vil. Dag 2 prøver barnet seg uten foreldre i noen timer, og dag 3 er barnet der uten foreldre. Noen barn sender hjem foreldre allerede første dagen, og noen trenger korte dager de 2 ukene før skolen begynner. Våre barn har bare hatt oss der noen timer første dagen og så sagt at vi kan dra hjem siden de hadde vennene sine der (planlagt sammen med foreldrene). Men SFO begynner «tilvenning» våren før barnehageslutt ved å besøke barnehagen, barna har flere besøksdager på skolen og SFO, og det er overføringsmøte med barnehagen i løpet av mai hvor barnehagen noterer informasjon foreldrene mener er viktig at skolen og SFO vet før start, i tillegg til den generelle informasjonen barnehagen gir til skolen. I tillegg så har barnehagen en egen dag på høsten eller våren hvor de inviterer de som har gått i barnehagen og som da går i 1 klasse. Det er skikkelig stas, og de får da også et innblikk i hvor gøy det er med SFO, og hvor stor man blir når man begynner på skolen. Anonymkode: 1755e...941
AnonymBruker Skrevet 8. mai #20 Skrevet 8. mai De begynte på SFO 1-2 uker før skolestart. Vi leverte og hentet. Da skolen begynte, gikk de selv til og fra. Vi var bare med første skoledag. Alle våre kjente noen fra barnehage og nabolag. Anonymkode: 1157c...c25
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå