Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har min første uke med kaloritelling og vekta viser 2 kilo mindre, føler dette bare er vann? Att det egentlig ikke er noe å juble for?

Har spist havregrøt til frokost, liten posjon, salat til lunsj, begrenset meg på middag og knekkebrød til kvelds. 

Har fått tildelt 1600 kalorier, men har hatt mye aktivitet med skritt og har ikke spist opp treningskalorier.

Så i snitt 1400 kalorier.

Burde jeg ha gått ned mer på første uka? Eller er det en grei start?

Tar gjerne imot tips fra erfarne☺️

Anonymkode: 5a43d...29f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du gjør en god jobb, stå på! Det er dessverre vanskelig å si om det er mye eller lite nedgang uten å vite høyde og vekt (evt bmi). Hvor mye som bare er vann, finner du ut når du fortsetter og ser hvor mye du vanligvis går ned per uke over tid.

Anonymkode: cacb1...1e2

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar ☺️

Høyde er 157 og vekt 96 kilo, nå 94 da..så har mye å ta av.

Har prøvd mange typer slanking før, blant annet sprøyter. Gikk ned mye men alt kom på med en gang jeg sluttet, så denne gangen er det hverdagskostholdet som er hoveddelen☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Takk for svar ☺️

Har prøvd mange typer slanking før, blant annet sprøyter. Gikk ned mye men alt kom på med en gang jeg sluttet, så denne gangen er det hverdagskostholdet som er hoveddelen☺️

Det er veldig bra nedgang! Fortsett slik! Masse lykke til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har min første uke med kaloritelling og vekta viser 2 kilo mindre, føler dette bare er vann? Att det egentlig ikke er noe å juble for?

Har spist havregrøt til frokost, liten posjon, salat til lunsj, begrenset meg på middag og knekkebrød til kvelds. 

Har fått tildelt 1600 kalorier, men har hatt mye aktivitet med skritt og har ikke spist opp treningskalorier.

Så i snitt 1400 kalorier.

Burde jeg ha gått ned mer på første uka? Eller er det en grei start?

Tar gjerne imot tips fra erfarne☺️

Fortsett i en del uker til og så vil du se større resultater. At vekta går ned ER resultater. At vekten står stille over lang tid (flere uker) eller at du går opp, er et dårlig tegn. 

Husk også at om kaloribudsjettet ditt er 1600 kalorier, og du forbrenner i følge en klokke/app 500 kalorier, så betyr ikke det at du burde spise 2100 kalorier. Disse utregningene er ofte unøyaktige og ville personlig ikke stolt på de. 

Så lenge man går ned i vekt så går alt bra. Om det er 0,2 kg i uka eller 0,6 kg i uka spiller ingen rolle. Så lenge man går ned og vedlikeholder vektnedgang over tid. 1400 kalorier er lavt, så det kan hende du vil kjenne på en del cravings fremover eller at du får noen sprekker her og der. Da børster du det av deg og går tilbake til underskudd. 

Anonymkode: 33893...617

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for svar ☺️

Kjempebra og fornuftig at du går for kaloritelle og endre hverdagskostholdet, det er det lureste :D Jeg gikk selv ned 15 kg for 8 år siden og har holdt meg der (med unntak av et par kilo opp og ned), og det handler virkelig om å endre vaner og hverdag. Jeg talte kalorier i en lang periode for å få et overblikk over hvor mye kalorier alt jeg pleier å spise inneholder, og lagde meg nye, enkle rutiner. I perioder blir det selvfølgelig mer utskeielser, men da er det bare å gå tilbake til normalen etterpå, så ordner det seg. Jeg koser meg også med snacks i helgene, men begrenser hvis jeg har lyst til å gå mer ned. Det handler om å bli kjent med hvor mange kalorier kroppen din trenger for å gå ned eller vedlikeholde vekten, og så legge seg på et gjennomførbart kalorimål for dette med hverdagsmat man trives med :) 

Anonymkode: cacb1...1e2

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som at du er godt i gang! 😊

2 kilo på en uke er mye, og ikke noe du burde strebe etter å opprettholde. Mange går ned mye den første tiden før det stabiliserer seg, men man må også forvente at vekta vil kunne gå litt opp og ned, eller stagnere i kortere perioder. Trener man styrke øker muskelmassen, og dermed også vekta, men igjen er det med på å øke forbrenningen. 

Du kan tenke som så at 1 kilo tilsvarer 7000 kalorier, så om du regner ut hva vedlikeholdskaloriene dine er, ser du hvor mange kalorier mindre du må spise pr dag for å nå et visst ukesmål. 

Jeg anbefaler deg å sikte deg inn på 0,5 kg i uken, det høres kanskje lite ut, men om du har prøvd å slanke deg før med dårlig resultat, eller vet at tålmodigheten ofte er tynn er det enklere å sikte seg inn på en plan som ikke er så streng, som også ligger ganske tett opp mot den livsstilsendringen du uansett må fortsette med når du når målvekten. 0,5 i uka er 2 kg i måneden. Det er 2 kg du slipper å bære på hver eneste måned, 4 pakker med smør! For meg hjalp det å sette det hele litt i perspektiv, jeg har brukt nesten 2 år på å gå opp 20 kilo, og jeg har tid til å gi meg selv 10 + måneder på å gå det ned igjen, og da også føle meg mer sikker på at jeg klarer å holde meg der. 

Et halvt kilo i uka tilsvarer 3500 kalorier spart, altså 500 pr dag. Det gjør overgangen til vedlikehold mindre drastisk. 

Det er "enkelt" å gå ned i vekt, det vanskelige er å vedlikeholde. Et tips er å lage deg noen gode go-too måltider som du vet hva inneholder, slik at du enkelt kan ta gode valg selv på dager med stress/ dårlig tid/ matlei osv. Kjøp en kjøkkenvekt, øyemål kan nemlig være ganske off.. Man blir fort vant til og lærer seg hva ulike ting inneholder, man behøver ikke stå å veie hver gang. 

Masse masse lykke til! Dette klarer du! Og tenk som så at hadde du starta på denne tiden i fjor hadde du mest sannsynlig vært i mål, så tenk hvor god den følelsen da blir neste år, og alle årene etter! Gjør dette for deg selv og egen helse, og vær god mot deg selv, det vil komme noen humper i veien- og det er helt greit! Shit au, da tar det bare littegranne lenger tid før du er i mål! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så bra du er i gang. Jeg vil bare anbefale og ikke henge seg opp i talkene per uke for mye! For noen uker kan du gjør alt riktig og så plutselig har du gått opp 0,5kg. Resultatene ser du over en lengre periode. Og da er alt nedover eller likt kjempebra. Og opp er ikke krise med mindre det er flere uker på rad :) 

Så vil jeg også si at 1600kcal høres ok ut, men det kommer an på om du syns du kan leve på det. Og da mener jeg ikke i en periode for å gå ned i vekt men kan du leve på det resten av livet? For det du gjør er i praksis og legge om til et sunnere kosthold du kan leve med! For min del er det under 1800. Det går sakte, men på det nivået sprekker jeg aldri og som en elsker mat og snacks så er det rom for sunne ukedager og kos i helgene :) 

Anonymkode: 3b131...884

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det er bra. Helt naturlig at vannet slipper i starten. Anbefaler å veie en gang i uken - ikke behov for oftere. Instill deg på at vekten vil svinge noe. Men ved å være konsekvent vil resultatene komme. Du er godt i gang 😊

Anonymkode: adff4...e52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...