Gå til innhold

Body battery - hvordan få bedre?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så en på insta som nå kommenterte at hun var helt kake og at hun bare hadde body battery på 5 nå på kvelden. Jeg har det hver kveld jeg 😅 Tror ikke den går lavere enn 5 ellers så hadde jeg nok hatt det. I natt fikk jeg +23 i body battery. Rundt 60-70 i sleep score. Hva gjør man for å snu denne trenden? Blir jo snart deprimert av denne pulsklokka. I følge den skulle man jo tro jeg var omtrent døende. Får mange meldinger om at jeg har hatt en stressende dag uten at jeg nødvendigvis føler jeg har hatt det. 

Anonymkode: 0c8b0...5a5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man BLIR deprimert av pulsklokka. Legg den bort. 

• Liker 7
Skrevet

Sover du nok og godt? Fast legge- og oppvåkningstid med nok timer i sengen hver natt er viktig.

Sjekke hvordan kroppen reagerer på ulike ting, noen får f.eks mindre god hvile om natten hvis de spiser for nært leggetid.

Kutte mest mulig alkohol, fordi det gir økt kroppslig stress.

Kutte snus.

Regelmessig mosjon. Ikke trene hardere enn nødvendig.

En pulsklokke kan være veldig nyttig for å bli bevisst kroppens reaksjoner, og da kan man ta bevisste valg i stedet for å tro at ingen ting spiller men rolle.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns pulsklokka er fin. Jeg har det samme som deg nå (etter å ha blitt gravid...), som er stress for kroppen. Et glass alkohol gir også utrolig mye stress utover natta. Har sluttet å snuse før jeg fikk Garmin klokke, men tipper det også har stor innvirkning. Jeg ser også stor forskjell på stressnivå før og etter lunsj på jobb, spiser ikke før kl 12 på dagen så tipper kroppen jobber fælt med å fordøye en stor porsjon varmmat. 

Anonymkode: babf5...ce9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

SJekk hvor mye kroppen din stresser på natta. Det skal KUN være blått på BB på natt. Men mat, alkohol, snus, tøryk, koffein, og ikke minst skjerm stresser kroppen utrolig mye. 

Test litt hva din kropp reagerer på. Min liker ikke hvetemel i større doser eller tunge måltider for sent.  Typ pizza fredag kl 19 er døden for min kropp. Da er jeg oransje på BB til kl 3-4 neste morgen. 

Anonymkode: 57dd7...0ec

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Les boka pulskuren. Den handler om akkurat dette. 

Anonymkode: adacb...4fc

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg er kronisk syk og har ikke våknet uthvilt på 20 år minst, og det å få smartklokke var gøy i starten fordi det viste på kokka det jeg følte på kroppen - det ble "synlig" at det usynlige var reelt om det gir mening.. Men etterhvert ble det også skikkelig slitsomt fordi det gikk litt "sport" i å få god score - noe som er helt random om man får som kroniker 😝 så ja, jeg har et hat/elsk forhold til den klokka fordi søvn og restitusjon i hvile ikke er så lett å "styre"
Man kan ha faste rutiner, skippe skjerm før leggetid, ikke spise sent, ty til avslapping, avspenning osv osv men når man så sovnet er det kroppen som avgjør om man hviler eller ikke ... 

Anonymkode: d707e...986

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (6 timer siden):

Man BLIR deprimert av pulsklokka. Legg den bort. 

Dette. Jeg skjønner ikke at folk tør å gå med disse klokkene når man vet at stress og bekymringer er det farligste man utsetter kroppen for! 

Anonymkode: 9cc2b...75b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Les boka pulskuren. Den handler om akkurat dette. 

Anonymkode: adacb...4fc

Den har jeg lest og jeg syns ikke den ga meg noen ting, den var bare ekstremt teit. 

Antakelig stresser du for mye i løpet av natta og "lader" dårlig pga det. De selvfølgelige tingene som nikotin og alkohol må du selvfølgelig unngå for å lade godt. Jeg merker i tillegg at jeg ikke bør spise for mye på kvelden. De dagene jeg spiser sen middag, lader jeg dårligere. Enda verre er det hvis jeg spiser mye godteri på kvelden. 

Trener jeg for sent, har jeg også høyt stress om natta. Mye skjerm påvirker også. 

Så må du selvfølgelig passe på at du sover lenge nok. 

Jeg har også blitt mer oppmerksom på om jeg faktisk slapper av når jeg tror jeg slapper av på dagtid. 

Oppsummeringen på kvelden bytter uansett mellom "stressende" og "krevende", men hvis jeg lader godt om natta, går jeg likevel ikke alltid til 5. 

Det kan også være du er i veldig dårlig form, da kan det være lurt å trene selv om du har langt body battery. På sikt blir da "batteriet" større om du vil ha mer å gå på før du når 5.

Anonymkode: 4d58a...08e

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sover automatisk bedre av å drite i klokka om natta. Bruker den kun til trening nå, og til å se at jeg får nok skritt ila dagen. 

Ellers er det jo vanlige råd som å kutte skjerm 1-2 t før leggetid, legge seg og stå opp til samme tid så langt det lar seg gjøre (for de som ikke jobber turnus😅), begrense koffein, begrense alkohol, få nok fysisk aktivitet (men ikke for tett opp mot leggetid), sunt kosthold. Behagelig seng, kjølig og mørkt rom. Ja, sikkert mye annet også. 

Men ja, hovedtips er å drite i klokka.

Anonymkode: 58d2b...93f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, og ikke spis for nært sengetid.

Anonymkode: 58d2b...93f

AnonymBruker
Skrevet

Enig med andre her, dropp klokka. Stikk innom urmakeren og kjøp deg et gammeldags armbåndsur isteden, og legg det på nattbordet når du sover. Skader sikkert ikke med notatbok, papirbøker og vinyl heller. Kom deg vekk fra telefonen, så føler du deg straks bedre.

Anonymkode: 39ce2...062

AnonymBruker
Skrevet

Hva er hvilepulsen din? Hvor mye trener du i hverdagen? Føler du selv at du sover bra nok og lenge nok? Har du en stressende jobb? Har du andre faktorer som bidrar til stress? Hvordan er kostholdet? 

Det er klin umulig å si hvordan du skal få bedre body battery uten å vite noe om livsstilen din. Men generelt sett så vil en sunnere livsstil bidra til økt energi, og dermed ikke tappe body battery i like stor grad. 

Anonymkode: 48237...b1e

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppdaget etterhvert sammenhengen mellom visse matvarer og stress på klokka. Det viste seg at jeg hadde allergier jeg ikke visste om! Det kan være vanskelig å se sammenhengen når man spiser litt av det ganske ofte, men med klokka ble det mye lettere å se sammenhengen. 

Anonymkode: da74a...946

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet å tro på pulsklokke etter at jeg byttet til ny og ser at de viser helt forskjellig. 

Den forrige brukte jeg i ca 2,5 år, så fikk den batteriproblemer og jeg byttet til en ny type. På den første jeg hadde fikk jeg aldri body battery over 50 og det gikk til 5 omtrent hver dag, samme hva jeg gjorde den dagen, hadde alltid dårlig søvnscore og  som oftest høyt stressnivå.(fikk stadig varsel om å roe ned pga høyt stressnivå)

På den nye ligger body battery alltid på minimum 70, mest 80+. Og sjelden under 20 når kvelden kommer. Søvnscore iigger sjelden under 80, stort sett 85-95, Stressnivået ligger på 30 og nedover(får aldri varsel om høyt stress)

Jeg har en kronisk stress-diagnose(tidligere vært utbrent), jeg har det siste året kommet i perimenopause og har innimellom perioder med svært dårlig søvn. Og er dermed mye sliten og har lavt energinivå. Jeg var mest "enig" med den første klokka jeg hadde, den nye tar jeg med en klype salt.

Anonymkode: a0433...3c6

Skrevet

Jeg har en venninne som bare måtte kutte ut klokka, fordi den fortalte henne at hun hadde for høy hvilepuls og at hun sov for dårlig. Body Batteriet gjorde at hun følte at hun hadde for lite energi til å utføre dagligdagse oppgaver, så hun ble sykmeldt til slutt. Da hun kuttet ut klokka, ble hun straks mindre stresset og kom tilbake på jobb. 

Skrevet

Man vet jo om man er en person som tåler å se litt kroppslige data på en skjerm uten å bli for fokusert på det, eller om man bør unngå sånne ting.

Det er garantert ingen sannhet at slike klokker er negative for alle, det er minst like mange som har god nytte av den.  Det må man nesten bare finne ut av med seg selv, hvilken type man er. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så en på insta som nå kommenterte at hun var helt kake og at hun bare hadde body battery på 5 nå på kvelden. Jeg har det hver kveld jeg

er klokka di allerede gammel og trøtt kanskje? 

Jeg har samme problemet med min Garmin som jeg kjøpte for pluss minus 10 år siden. Jeg tror ikke den klarer å måle meg skikkelig for å si det sånn. 

Den klarer å registrere høydemeter og distanse framleis, så derfor bruker jeg den enda 

Anonymkode: cb070...c59

Skrevet

Du kan ikke stole 100% på pulsklokka. Føler du deg opplagt? Det er jo det som teller. En pulsklokke kan ikke se om du har sovet godt heller ikke. Har hørt om flere som har fått en god natt søvn uten oppvåkninger når de realiteten har vært oppe halve natta med baby. Føl deg heller frem, om du selv føler du sover dårlig bør du gjøre noe med det. Er det kun klokka som sier du sover dårlig tenker jeg du bør overse den.

Selv bruker jeg pulsklokka for å se variasjoner av min normal. Hadde min normal vært 5% bodybattery hver kveld, kanskje det hadde vært nyttig og se når den går ned til 5, eller om det varierer hvor høy den er på morgenen. 

Skrevet

Hør på podcasten Fastlegen med Kaveh Rashidi. De har en ganske ny episode om pulsklokker som forklarer veldig mye hvordan de fungerer og hvilke funksjoner som stemmer og ikke. Ble en liten aha-opplevelse for meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...