-Missi- Skrevet 7. mai #1 Skrevet 7. mai Hvorfor er det så få menn som setter seg inn i dette? Selv godt voksne menn over 30 virker kunnskapsløse? Handler det om at deres kropper ikke bærer risikoen for graviditet, fødsel og abort? At menn er så heldige å slippe alle plager med mensen og hormoner hele livet? For meg kvinne 38 som er ferdig med barn hadde det vært gull å finne en sterilisert mann en mann som har tatt ansvar og er oppdatert på kunnskap i kvinne kropp. Håper fremtidige generasjoner er mer oppdatert enn vår generasjon blir så satt ut i blant over hvor lavt kunnskapsnivået blant menn er. Selvsagt som alltid i sånne diskusjoner ikke alle menn menn sjokkerende for meg som voksen kvinne hvor mange som ikke har satt seg inn i dette. Har en veninne som har sterilisert seg men er jo en mye mer utfordrende operasjon for oss kvinner. Lei av å ha tatt prevensjon ansvar hele livet med hormon prevensjon som jo de fleste kvinner. Regner med de fleste inne på dette under forumet har barn så hva har dere gjort menn og kvinner når dere er helt ferdige med barn og hva er deres syn på prevensjon, graviditet risiko og ikke minst erfaring med menn sin kunnskap? Fedre er kansje mer oppdatert enn menn uten barn? Håper det. En ting er unge tenåringer men voksne menn burde ta sin del av ansvaret og i det minste ha reflektert rundt alt dette synes jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai #2 Skrevet 7. mai Jeg led meg gjennom hormonprevensjon frem til vi hadde fått barna vi ville ha fordi han syntes kondombruk tok bort gleden ved sex, både mentalt sett og pga litt nedsatt følelse under samleie. Da siste var født ga jeg klar beskjed om at nå hadde kroppen min vært gjennom nok, så nå var det han tur til å ta ansvar for prevensjon. Kondom eller sterilisering. Han var ikke sånn superhappy, men forsto at det ikke var riktig at min kropp skulle stå for alt for at han skulle slippe å føle på det han synes er kjipt med kondombruk eller en uke med ømhet etter sterilisering. Det ble sterilisering, og i dag er han veldig fornøyd med det valget. Anonymkode: 3f53e...249 1
Macro Skrevet 7. mai #3 Skrevet 7. mai Jeg som kvinne er totalt uenig i at menn skal sterilisere seg for oss kvinner sin del. Sterilisering er et alvorlig, personlig valg om ens egen kropp. Min mann har kunnskap om at kvinner liker ulike foretrukne prevensjonsmåter. Han vet også at jeg elsker Mirena-spiralen min og kostnadene med den er felles, selv om jeg hadde brukt den om jeg så levde i sølibat. Han vet at jeg hater p-piller. Så om jeg en dag ikke vil ha spiral mer så blir det kondom. Jeg gidder ikke kondomer, så da steriliserer JEG meg i såfall. Er jo totalt urimelig at HAN skal sterilisere seg fordi JEG velger vekk annen prevensjon. Om det var omvendt og han ikke ønsket kondomer så er det jo naturlig at han steriliserer seg. 100% likestilling av biologiske forskjeller er ikke mulig. Om jeg finner ut at sterilisering er best så gjør jeg det på min kropp, det klarer jeg fint å leve med selv om det er en mer komplisert operasjon.
-Missi- Skrevet 7. mai Forfatter #4 Skrevet 7. mai Så bra å høre Ab, ja er nettop det vi kvinner ofrer utrolig mye med vår kropp gjennom et helt liv. Så bra at han tok ansvar, veldig mandig i mine øyne 💪☺️ det er også mitt inntrykk at menn i langvarige forhold med barn, noen av dem vertfall begynner å ta ansvar. Macro, selvsagt lov være uenig. Har selv hatt p stav og endelig fått operert den vekk etter mye plager. Jeg ønsker ikke plage kroppen min lenger på denne måten. Jeg hadde nok ikke klart spiral selv klarer Ingen slike inngrep eller undersøkelser uten å legges i narkose. Nå når jeg er uten prevensjon merker jeg at kropp og sinn har det mye bedre. Bra at ditt valg fungerer godt for deg. Vi kvinner er jo ulike på hva som fungerer for oss på mange nivå. Er det kvinner her som har utført sterilisering selv og kan dele erfaringer? Det jeg har hørt er at det er et stort inngrep på oss kvinner men også at man da kommer rett i overgangsalder men hos menn er det et mye mindre invaderende inngrep. Håper flere fedre der ute tar ansvar som ab sin partner. Lurer på om en av grunnene til at det finnes så få prevensjon metoder for menn, omtrent bare kondom eller sterilisering er nettop fordi vi kvinner bærer så mye av det ansvaret på kroppen 🤔 burde det ikke i 2026 finnes en mellom ting for menn også? Vi kvinner har jo flere invaderende ting som p stav feks i tilegg til masse former for piller osv men hos menn virker det som de ikke er en prioritet gruppe i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 7. mai #5 Skrevet 7. mai Jeg har en sånn mann, og kunne aldri gått tilbake. Han har også en del andre egenskaper jeg sjelden har sett, men det at han har tatt ansvar for egen kropp, sperm og potensielle barn var noe av det som tiltrakk meg 👌 Anonymkode: bf095...2a4 1
Gud Skrevet 7. mai #6 Skrevet 7. mai Eg steriliserte meg så snart eg ikkje ville ha fleire barn. Det var først og fremst eit val eg tok for min eigen del, med ekstra pluss at det ville gjere prevensjon enklare for sambuar. Eg ville likevel ha sterilisert meg sjølv om ho hadde ønska å fortsette med p-pillar. Eg kan ikkje forstå anna enn at både kvinner og menn som tek ansvar for seg sjølv er meir attraktive og dermed mindre tilgjengelige. Om nokon er singel og barnlaus etter fylte 30 er det jo gjerne ein grunn til det. 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #7 Skrevet 7. mai -Missi- skrev (2 timer siden): Så bra å høre Ab, ja er nettop det vi kvinner ofrer utrolig mye med vår kropp gjennom et helt liv. Så bra at han tok ansvar, veldig mandig i mine øyne 💪☺️ det er også mitt inntrykk at menn i langvarige forhold med barn, noen av dem vertfall begynner å ta ansvar. Macro, selvsagt lov være uenig. Har selv hatt p stav og endelig fått operert den vekk etter mye plager. Jeg ønsker ikke plage kroppen min lenger på denne måten. Jeg hadde nok ikke klart spiral selv klarer Ingen slike inngrep eller undersøkelser uten å legges i narkose. Nå når jeg er uten prevensjon merker jeg at kropp og sinn har det mye bedre. Bra at ditt valg fungerer godt for deg. Vi kvinner er jo ulike på hva som fungerer for oss på mange nivå. Er det kvinner her som har utført sterilisering selv og kan dele erfaringer? Det jeg har hørt er at det er et stort inngrep på oss kvinner men også at man da kommer rett i overgangsalder men hos menn er det et mye mindre invaderende inngrep. Håper flere fedre der ute tar ansvar som ab sin partner. Lurer på om en av grunnene til at det finnes så få prevensjon metoder for menn, omtrent bare kondom eller sterilisering er nettop fordi vi kvinner bærer så mye av det ansvaret på kroppen 🤔 burde det ikke i 2026 finnes en mellom ting for menn også? Vi kvinner har jo flere invaderende ting som p stav feks i tilegg til masse former for piller osv men hos menn virker det som de ikke er en prioritet gruppe i det hele tatt. Jeg fjerner livmoren da jeg var ferdig med barn da jeg var 30. Beste jeg noen gang har gjort! Jeg har jo fortsatt eggstokkene, så ingen overgangsalder her. slipper store blødninger, aldri mer mensen eller bivirkninger av prevensjon. det er jo et mye større inngrep for kvinner enn menn. Så man blir jo sykemeldt noen uker etterpå, jeg fikk ikke løfte barna på noen uker og måtte gå på smertestillende. Anonymkode: 42d43...f69 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #8 Skrevet 7. mai -Missi- skrev (5 timer siden): Hvorfor er det så få menn som setter seg inn i dette? Selv godt voksne menn over 30 virker kunnskapsløse? Handler det om at deres kropper ikke bærer risikoen for graviditet, fødsel og abort? At menn er så heldige å slippe alle plager med mensen og hormoner hele livet? For meg kvinne 38 som er ferdig med barn hadde det vært gull å finne en sterilisert mann en mann som har tatt ansvar og er oppdatert på kunnskap i kvinne kropp. Håper fremtidige generasjoner er mer oppdatert enn vår generasjon blir så satt ut i blant over hvor lavt kunnskapsnivået blant menn er. Selvsagt som alltid i sånne diskusjoner ikke alle menn menn sjokkerende for meg som voksen kvinne hvor mange som ikke har satt seg inn i dette. Har en veninne som har sterilisert seg men er jo en mye mer utfordrende operasjon for oss kvinner. Lei av å ha tatt prevensjon ansvar hele livet med hormon prevensjon som jo de fleste kvinner. Regner med de fleste inne på dette under forumet har barn så hva har dere gjort menn og kvinner når dere er helt ferdige med barn og hva er deres syn på prevensjon, graviditet risiko og ikke minst erfaring med menn sin kunnskap? Fedre er kansje mer oppdatert enn menn uten barn? Håper det. En ting er unge tenåringer men voksne menn burde ta sin del av ansvaret og i det minste ha reflektert rundt alt dette synes jeg. Hva gjør man med menn som ikke vil sterilisere seg da? Selv om de har kunnskapen, selv om kvinnen har vært gjennom spiralinnsetting, hormonell prevensjon, graviditet, fødsler, spontanaborter, utskrapninger, komplikasjoner og operasjoner. Ferdig med barn og i en alder det ikke er aktuelt mer, men foretrekker kondom framfor sterilisering. Det har resultert i et sexliv som knapt eksisterer, kanskje en gang hver andre til tredje måned. Jeg vet at jeg hadde hatt mye mer lyst om vi hadde sluppet det hersens kondomet og det tror jeg ville vært gjensidig. Jeg har vel egentlig innfunnet meg med at sexlivet er satt på vent til jeg er ferdig med overgangsalderen om 10-15 år, så får vi se da om det fortsatt går. Jeg tenkte egentlig at det var en selvfølge at mannen tok støyten når man er ferdig med å få barn. Anonymkode: b795a...994 1
-Missi- Skrevet 7. mai Forfatter #9 Skrevet 7. mai Takk for at dere deler meninger, tanker og erfaringer ❤️ Nei hva gjør man med det ikke lett å gi noe svar på forstår kjempe godt det er en vanskelig situasjon å stå i. Ja for min del så er det jo et kjempe pluss som singel om jeg møter en mann som er sterilisert jeg ville nok også følt på en mye mer avslappethet rundt seksualivet ja. Så du som mann ville nok fått noen ekstra poeng ja uten tvil. Takk også til deg som delte om din erfaring med inngrepet selv det er absolutt noe jeg vurderer selv også mensen er absolutt noe herk. Jeg skal prøve ett år prevensjonsfri nå for å se litt hvordan kroppen er. Er allerede mye mer i kontakt med kroppen og føler meg mye bedre så inntil jeg får noen fast partner igjen så skal jeg teste det ut. Jeg er ikke slik som driver med ons og den typen ting heller. Er på en litt helse reise i å ta vare på meg selv og spisse mer hva jeg ser etter i ny partner. Dere menn som er sterilisert er dere alle fedre og har fått barna dere vil ha eller er dere menn uten barn som har tatt et aktivt valg rundt det å ikke ønske barn? Intressant tematikk ☺️
AnonymBruker Skrevet 7. mai #10 Skrevet 7. mai Min mann tilbøy seg å sterilisere seg, men jeg fikk det gratis etter ks nr 3. Han har ikke virket kunnskapsløs. Anonymkode: 7b831...f65
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå