Gå til innhold

Hva slags leker til liten jente?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 3 gutter fra før og har nå fått en jente, har mye forskjellig "gutteleker" som de har ønsket seg opp gjennom, men hva kan jeg ønske meg til jenten av "jenteleker"? 

For mer variasjon, hun er for liten til å si selv h a hun ønsker seg.

Anonymkode: f8d4c...dfb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fisher price som passer for alderen. 

PS jenter får mye ræl ønsk penger ❤️

Eller tøy

Anonymkode: e22d1...fca

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har 3 gutter fra før og har nå fått en jente, har mye forskjellig "gutteleker" som de har ønsket seg opp gjennom, men hva kan jeg ønske meg til jenten av "jenteleker"? 

For mer variasjon, hun er for liten til å si selv h a hun ønsker seg.

Duplo og senere LEGO.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at Fisher Price er et godt merke på leker til barn!

Utenom det er det en fordel for barnet å venne seg til at bøker kan værene god gave.

Puslespill kan også bidra til å utvikle flere sider ved henne som person.

Anonymkode: 5047d...161

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Duplo og senere LEGO.

Ikke når de har tre gutter fra før av i den familien. Da er de foreldrene lei av det

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke når de har tre gutter fra før av i den familien. Da er de foreldrene lei av det

Lekene er for barna, ikke foreldrene.

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke-kjønna leker er de beste, Lego, solide plastikkdyr og Duplo. Og så håper jeg de gutta fikk noen babydokker og sånn. 

Mine barn likte godt små gravemaskiner til å sitte på + Brio-komfyr.

Togskinner fra Brio er også tipptopp for alle små uavhengig av kjønn.

Anonymkode: 3866b...00a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (42 minutter siden):

Duplo og senere LEGO.

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Enig i at Fisher Price er et godt merke på leker til barn!

Utenom det er det en fordel for barnet å venne seg til at bøker kan værene god gave.

Puslespill kan også bidra til å utvikle flere sider ved henne som person.

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ikke-kjønna leker er de beste, Lego, solide plastikkdyr og Duplo. Og så håper jeg de gutta fikk noen babydokker og sånn. 

Mine barn likte godt små gravemaskiner til å sitte på + Brio-komfyr.

Togskinner fra Brio er også tipptopp for alle små uavhengig av kjønn.

Anonymkode: 3866b...00a

Alt dette har vi, jeg er ute etter typiske jenteleker for at hun skal få en reell sjangse til å velge hva slags leker hun vil leke med, det andre har vi jo.

Eks dukke, dukkevogn, perler til armbånd når hun blir litt større, disse små hestene i søte farger osv.

Ingen som har tips?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alt dette har vi, jeg er ute etter typiske jenteleker for at hun skal få en reell sjangse til å velge hva slags leker hun vil leke med, det andre har vi jo.

Eks dukke, dukkevogn, perler til armbånd når hun blir litt større, disse små hestene i søte farger osv.

Ingen som har tips?

Hold deg unna for mye "søte, små ting". Jeg fikk nieser tidlig, og de var oversvømt av søte småsaker som ganske raskt enten forsvant ned i en sofasprekk eller ble søppel. Nå har jeg en toåring og det jeg ser hun leker mye med, og som niesene mine også likte, er duplo (det finnes Peppa Gris variant), dukke og dukkevogn, kosedyr som er dyr (sel, fisk, slange, fugler), briotog (med Snøhvit) og tegning/maling.

Anonymkode: edbca...2bb

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer av seg selv. Har ikke gutta dine hatt kosedyr og dukker? Utkledningstøy, lekemat, -kjøkken? Fikk ikke de velge selv? Dukkevogn ville jeg begynt med. Dukkevogn og dukke hvis dere ikke har det fra før. 

Anonymkode: 303a8...12d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det kommer av seg selv. Har ikke gutta dine hatt kosedyr og dukker? Utkledningstøy, lekemat, -kjøkken? Fikk ikke de velge selv? Dukkevogn ville jeg begynt med. Dukkevogn og dukke hvis dere ikke har det fra før. 

Anonymkode: 303a8...12d

De fikk velge selv ja, ingen ville ha dukker, kose dyr har dem, men da løver, krokodiller, tiger osv. 

Har lekekjøkken også. Har de meste av nøytrale leker og "gutteleker".

AnonymBruker
Skrevet

Du merker etter hvert hva hun trekkes mot og hva hun liker. Når de er veldig små er det ikke så nøye med kjønn, alle liker fargerike leker som lager lyd eller snurrer eller beveger seg. Du trenger ikke kjøpe/skaffe/ønske en haug med «jenteleker» for at hun skal velge, det enkleste du gjør er å se på hva hun responderer best på hos andre. Åpen barnehage i perm kan gi en pekepinne, samme med å besøke andre barn. Besøk noen som bare har jenter feks, da får du godt utvalg 🤭

Ingen hadde lært min eldste sønn at gravemaskiner og byggeplasser var en ting, men han gjorde det ganske klart i ung alder at dette var meningen med livet 😅

Anonymkode: 93f6f...de0

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen som har tips?

BRIO har fine lekekjøkken, og det finnes fine dukkehus som kan kompletteres med innredninger (tror de heter Lervik).

LEGO er (dessverre) mer og mer kjønnsdelt. LEGO City for gutter og LEGO Friends for jenter .

• Nyttig 1
Skrevet

Vi satte pris på lekekjøkken, butikk, dukkevogn og dukke. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er hun?
Jeg har to jenter met ett års mellomrom, og de er og har alltid vært veldig forskjellige. Eldste er prinsesse, elsker rollelek, alt rosa, enhjørninger og stæsj. Yngste liker gravemaskin, generelt glad i anleggskjøretøy, dinosaur, verktøy og slikt. I motsetning til søsteren sin er hun veldig glad i dukker og dukkevogn. Eldste har også vært litt innom det, men ikke veldig.

Lekekjøkken, butikk og sånt har vært gull for begge. Eldste er 4, og kan fint sitte stille og tegne, perle, male, bruke plastelina osv. Yngste er innom en kort stund.

Anonymkode: 7a91a...e4d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lego er jo fantastisk for utvikling! Ja, vi var lei Lego, men det var ikke barna. Lekene er for dem, ikke oss ;) 

Anonymkode: 6b6dd...806

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste barn er glad i å dytte rundt på dukkevogner :) Min har ikke lekt veldig mye med dukker men de få gangene hun har gjort det har hun likt å bade dem, mate dem, legge dem og trille dem rundt. Så dukkeseng og dukkevogn er fint, og dukke som tåler å bade. Brukte dukken mye for å få barnet til å bade også sånn i alder 1,5 - 3 når hun ikke ville :D 

Sylvanian Families er veldig søtt da, dukkehus med små figurer og små ting. Det er mye smått og står vel fra 3 år men min fikk det tidligere og lekte en del med det da hun var 2. Vi ga bare hus med noen møbler og figurer, ikke alle småtingene. 

Lage perlesmykker er gøy. Tegne, klistermerker, hama perler. Men vet ikke om det er noe dere har alt, guttebarn vi kjenner liker også godt å perle. 

Anonymkode: 8a11c...c20

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I 1-5 års alderen leker jo  jenter og gutter med det samme 😊 . De bryr seg lite om hva som er typisk jente og gutteleker, alle leker med alt . Hvis hun er så liten at hun ikke kan si hva hun ønsker seg, så er det vel bedre at du venter med slike ting til hun kan si hva hun ønsker seg. Men dukkevogn og dukke er jo kjekt, så finnes det typisk " jenteduplo" og     "jenteplaymo" hvis du absolutt vil ha noe jentete 😊

Anonymkode: b45a2...fd0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enhjørninger. Figurer og bamser. 

https://www.extra-leker.no/sparkle-enhjorning-medium?

https://www.extra-leker.no/unicorn-academy-plysjbamse-38cm-wildstar

Disney dukker https://lekekassen.no/merker/disney-princess?kategori=1077

Kostymer og utkledning https://www.extra-leker.no/kategorier/kostymer-og-rollespill/kostymer/kostymer-til-karneval/prinsesser

Tissedukker og dukkevogn.

Tegnebrett og tegnebøker. 

Dukkehus og små figurer.

Anonymkode: f3bb9...d08

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...