Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Skal søke studier til høst men er veldig usikker på hva jeg vil. vurderer studere psykologi profesjon. noen psykologer/psyk prof studenter her inne som anbefaler det? føler det er faglig interessant og kan se ting for meg visuelt. pluss alle har sagt jeg burde bli det, men jeg har aldri blitt påvirket av ytre faktorer. det har egentlig alltid vært meg selv som har blitt motivert av det. føler det er godt betalt så alt i alt en god utdanning. hva tenker dere? hvordan er studiet bygd opp? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke psykolog eller i psykiatrien, men jobber i helsevesenet.
Jeg kunne virkelig aldri jobbet som psykolog. Slike pasienter blir oftest ikke friske eller bedre, du blir aldri kvitt dem og må møte dem uke etter uke og prate om de samme tingene. Men du er jo ikke meg. 

Anonymkode: 41ea9...6be

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Studiene varer bare i 6 år, men du skal jobbe som psykolog i ca 50 år. Så spørsmålet er vel heller om du ønsker å jobbe innenfor psykisk helse.

Jeg er psykolog, og liker jobben. Men det er ingen tvil om at det finnes enklere jobber. Jeg er usikker på om jeg ville anbefalt jobben til mine barn. Selv om jeg selv finner mye mening i jobben.

Det å kunne hjelpe folk med livet sitt er en veldig fin ting. 

En fremtidig psykolog er forhåpentligvis motivert av ønsket om å bidra inn i folks liv.  Om du i tillegg har sett noe av livets skyggesider er det en fordel. Har inntrykk av at studiet har stor andel flinkiser fra rike familier nå..

Anonymkode: ca5c4...b27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Husk at det er et tøft arbeidsmarked for nyutdannede psykologer for tiden. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/LMyWRq/nyutdannede-psykologer-sliter-med-aa-faa-jobb-det-er-et-samfunnsproblem

Kan hende det blir bedre om seks år, da!

Anonymkode: a2a41...880

… eller verre. To nye studiesteder tar opp studenter for første gang til høsten. 

Anonymkode: b874d...4b6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
b200 skrev (22 timer siden):

Hei

Skal søke studier til høst men er veldig usikker på hva jeg vil. vurderer studere psykologi profesjon. noen psykologer/psyk prof studenter her inne som anbefaler det? føler det er faglig interessant og kan se ting for meg visuelt. pluss alle har sagt jeg burde bli det, men jeg har aldri blitt påvirket av ytre faktorer. det har egentlig alltid vært meg selv som har blitt motivert av det. føler det er godt betalt så alt i alt en god utdanning. hva tenker dere? hvordan er studiet bygd opp? 

Studiet gir mange muligheter, du vil kunne jobbe klinisk, i bup, ppt, i nav, bedriftshelsetjenester og mye mer

Anonymkode: d4521...8dc

AnonymBruker
Skrevet
b200 skrev (22 timer siden):

Hei

Jeg ser at du strever med å formulere deg skriftlig. Strever du også med lesing? For hvis du gjør det, ville jeg ikke anbefalt deg et studium der du må regne med å lese og skrive masse. 

Da ville jeg kanskje tenkt noe i retning av sosionom. 

Anonymkode: c1089...4c3

• Liker 1
Skrevet

Du er jo for det første alt for sent ute med å søke studier til høsten. Fristen til Samordna opptak gikk ut 15. april. 

For det andre er psykologi profesjon et av de vanskeligste studiene å komme inn på. Mellom 57,6 til 56, 5 for førstegangssøkere.Se oversikt. Du må med andre ord ha nesten bare seksere på vitnemålet. 

Oppbygningen av studiet finner du lettest om du går inn på nettsiden til universitetene som tilbyr psykolofi profesjon. Pleier å stå under "oppbygning og gjennomføring".

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ser at du strever med å formulere deg skriftlig. Strever du også med lesing? For hvis du gjør det, ville jeg ikke anbefalt deg et studium der du må regne med å lese og skrive masse. 

Da ville jeg kanskje tenkt noe i retning av sosionom. 

Anonymkode: c1089...4c3

Like mye skriving der så skjønner ikke logikken din? Jeg strever også, har i tillegg nevrodivergens. Har likevel klart å ta en master med over middels gode karakterer. I dag har vi desutten char gpt som kan være behjelpelig med gramatikk, AI er det ingen totalforbud mot. Lese og skrivevansker skal ikke stoppe en fra å bli det man ønsker, dersom vedkommende har ett godt nok snitt og stå på vilje. 

Anonymkode: 8a218...587

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...