Gå til innhold

Gi opp Vinelle/Cezarette? Erfaringer og anbefalinger?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, dere 🌼

Det er første gang jeg bruker p-piller, og håper noen kan dele råd og anbefalinger.

Jeg fikk anbefalt Cezarette av fastlegen. Da jeg tok ut resepten hos apoteket, fikk jeg Vinelle som skal være akkurat det samme. 

Nå har jeg gått på Vinelle i tre uker og føler meg helt forferdelig. Jeg er oppblåst hele tiden, og mistenker også at jeg har gått opp i vekt. Buksene strammer til. Jeg har mareritt og sover dårlig. 

Det skal også sies at jeg ble nødt til å ta en angrepille for 1 måned siden (NorLevo).
Jeg ventet 1 uke og startet opp på Vinelle. 

Så kroppen har jo fått to "hormonsjokk" samtidig. Skulle fått mensen i helgen (har veldig stabil syklus) men den er jo nå forskjøvet pga angrepille, eller kommer ikke i det hele tatt pga Vinelle.

Er dette noe som vil stabilisere seg? Bør jeg fortsette å prøve Vinelle?
Det som er kjipt at det er sommer snart, tid for bading og lettere klær, og jeg føler meg ikke som meg selv 😔

Anonymkode: 0a2b4...0bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ventet betydelig lenger enn kun tre uker, før jeg avgjorde det. 

Anonymkode: b6e57...90f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ca 3 mnd bør du gi det, spesielt siden du klusset med angrepille inni der…

Anonymkode: 0517f...c78

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Brukt cerazette i mange år og bare positive erfaringer. 

Siden jeg blir sykt dårlig hver gang jeg har mensen og hursvinginger osv ga cerazette meg et nytt liv!!! Et liv uten mensen og svingninger hver mnd. 

Det at du ikke har fått mensen er helt normalt,  etter en tid uteblir det helt, for noen skjer det fra første pille 😃

Smart å ta noen graviditetstester siden du ikke får mensen, spesiellt hvis du har glemt å ta en pille eller slurva litt og har hatt sex. 

Anonymkode: a3548...6fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok angrepillen som har klusset med systemet ditt. 

min erfaring med Vinelle er at den ikke er for meg. Jeg blødde konstant. Jeg ble også fortalt at det var en p-pille, men det viste seg at det var en minipille som måtte tas på samme tid hver dag. 

Anonymkode: b53f9...305

AnonymBruker
Skrevet

Du burde vente lenger, det tar 2-3 måneder før kroppen stabiliserer seg når du starter på p-pille. Selvfølgelig, hvis du ikke holder det ut så må du jo slutte. Det er ikke meningen at du skal lide, liksom.

Anonymkode: ea812...bc3

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar så langt ❤️ 
Jeg skal gi Vinelle minst en måned til. Jeg ser flere av dere har skrevet at angrepillen har klusset med systemet mitt. 
Tror dere at den kan ha ettervirkning og føre til oppblåsthet 1 måned etter at jeg tok den? Dette er første gang jeg både har brukt angrepille og første gang jeg starter på p-piller, så jeg er helt uerfaren rundt alt dette.

-TS

• Hjerte 1
Skrevet

Har du sjekket at du ikke er gravid da?

Støtter ellers det folk skriver, at du må prøve minst 3mnd for å la det gå seg til. Ellers finnes det annen type prevensjon du kan prøve om det ikke går seg til😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir et vrak på alle typer p-piller, men først og fremst psykisk (+ akne og null sexlyst). 

Ville uansett gitt det lengre tid, det er ikke uvanlig at det kan være litt humpete i starten, men at det går seg til. Det gjelder for så vidt når man slutter på det også.

Anonymkode: 42022...48d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ga meg etter en en halv mnd. Samme erfaringer som deg. Pluss null sexlyst, kviser og sint som et troll. 
Er lærer, sluttet da det begynte å ha innvirkning på humøret på jobb. 

Anonymkode: aa15f...1a4

AnonymBruker
Skrevet
Anjatapinjata skrev (18 timer siden):

Har du sjekket at du ikke er gravid da?

Støtter ellers det folk skriver, at du må prøve minst 3mnd for å la det gå seg til. Ellers finnes det annen type prevensjon du kan prøve om det ikke går seg til😊

TS her. Jeg tok en graviditetstest i dag morges og fikk heldigvis negativt resultat. Jeg leser meg litt opp på kobberspiral som et alternativ dersom dette fortsetter. Det som er litt spesielt er at jeg har hatt en positiv "bivirkning" av p-pillene, som er at jeg av en eller annen grunn er mye roligere og har mindre angst enn tidligere. Rart 😅

AnonymBruker
Skrevet

Du må gi det mye mer tid før du konkluderer. 

Anonymkode: b0d84...077

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2026 den 9.01):

Hei, dere 🌼

Det er første gang jeg bruker p-piller, og håper noen kan dele råd og anbefalinger.

Jeg fikk anbefalt Cezarette av fastlegen. Da jeg tok ut resepten hos apoteket, fikk jeg Vinelle som skal være akkurat det samme. 

Nå har jeg gått på Vinelle i tre uker og føler meg helt forferdelig. Jeg er oppblåst hele tiden, og mistenker også at jeg har gått opp i vekt. Buksene strammer til. Jeg har mareritt og sover dårlig. 

Det skal også sies at jeg ble nødt til å ta en angrepille for 1 måned siden (NorLevo).
Jeg ventet 1 uke og startet opp på Vinelle. 

Så kroppen har jo fått to "hormonsjokk" samtidig. Skulle fått mensen i helgen (har veldig stabil syklus) men den er jo nå forskjøvet pga angrepille, eller kommer ikke i det hele tatt pga Vinelle.

Er dette noe som vil stabilisere seg? Bør jeg fortsette å prøve Vinelle?
Det som er kjipt at det er sommer snart, tid for bading og lettere klær, og jeg føler meg ikke som meg selv 😔

Gi det tid før du bestemmer deg.
Jeg mistet mensen helt på Cerazette, men fikk gradvis mild depresjon/dystymi av den. Valgte derfor å slutte etter et par år.

Anonymkode: 4a04b...a06

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2026 den 9.59):

Det er nok angrepillen som har klusset med systemet ditt. 

min erfaring med Vinelle er at den ikke er for meg. Jeg blødde konstant. Jeg ble også fortalt at det var en p-pille, men det viste seg at det var en minipille som måtte tas på samme tid hver dag. 

Anonymkode: b53f9...305

Hvis det er så strengt med Vinelle, så funker den ikke helt likt med Cerazette. Cerazette er en minipille siden den ikke inneholder østrogen, men har såpass høyt innhold av gestagen/progesteron at den kan tas som en p-pille. Det vil si at man selvsagt må ta den hver dag, men det er ikke like strengt som den gamle typen minipille som omtrent måtte tas på timen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvis det er så strengt med Vinelle, så funker den ikke helt likt med Cerazette. Cerazette er en minipille siden den ikke inneholder østrogen, men har såpass høyt innhold av gestagen/progesteron at den kan tas som en p-pille. Det vil si at man selvsagt må ta den hver dag, men det er ikke like strengt som den gamle typen minipille som omtrent måtte tas på timen.

Vinelle og Cezarette har akkurat samme virkestoff. De skal begge ha en "glemmemargin" på 12 timer

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2026 den 18.30):

Ja, det er et slingringsmonn der, men det står vel også at Cerazette bør tas til omtrent samme tid hver dag. Jeg opplevde mindre plager når jeg gjorde det i alle fall.

Anonymkode: ea812...bc3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2026 den 15.16):

Vinelle og Cezarette har akkurat samme virkestoff. De skal begge ha en "glemmemargin" på 12 timer

Nettopp. Med andre ord har man nesten samme slingringsmonn som en p-pille. De gamle minipillene (Conludag) måtte man ta på timen omtrent om de skulle være sikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...