Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har et spørsmål til dere som har erfaring med studier/arbeidslivet. :) Jeg har høyt nok snitt til å komme inn på psykologi profesjon, men jeg er ikke ekstremt interessert i psykologi. Drømmen er å jobbe med å hjelpe mennesker, særlig gjennom frivillige organisasjoner o.l. Av den grunn har jeg vurdert å studere sosialt arbeid svært lenge. Likevel, får jeg ofte høre at jeg burde gå for noe «større» og at psykologi vil gi bedre muligheter og lønn samtidig som jeg hjelper folk. Hva burde jeg gå for? Er redd for å ikke klare et veldig tungt studie (hadde ikke realfag bare P-matte på vgs), og samtidig er jeg redd for å velge feil. Trenger ærlige svar ❤️ 

Anonymkode: 71b09...4b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gått for psykologi av de to. Bedre lønn og noe mer ettertraktet, større spennvidde i mulige jobber. 

Studiet er ikke kjent for å være spesielt tungt, bare litt vrient å komme inn på.

Anonymkode: b8f79...797

• Liker 8
Skrevet

Å velge feil kan må ikke 100% sikre seg mot. Med det du skriver så virker det som du trekkes mer mot sosionom. Virker som det er ‘de andre’ som mener du bør gjøre noe annet. ‘So what makes your heart sing’

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags type menneske er du? Jeg er sosionom, og kjenner endel psykologer. Syns de, generelt sett, er mer disiplinerte og veloppdratt/formelle enn gjennomsnitts-sosionomen. Eller, som regel, fra enn annen sosioøkonomisk klasse. Sosionomer, generelt sett, er gjerne fra arbeiderklasse og/eller lavere middelklasse, mens psykologi-studenter oftest er fra øvre misdelklasse.

Ut i fra det du skriver kan det virke som du passer bedre inn i sosionom-yrke, hvis du ikke har press hjemmefra om å ta et universitetsstyret fremfor "bare" høyskole.

Anonymkode: d7746...59b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt det som gav mest muligheter, som er det førstnevnte. Du kan ta flere sosionom jobber som psykolog. Samtidig kan vi velge en tryggere arbeidshverdag med høyere lønn. 

Det kan være romantisk å velge idealistisk, men trygghet både for arbeid og økonomi har langt større verdi enn pengeverdien. 

Anonymkode: ae38a...ac8

• Liker 1
Skrevet

Kanskje tenke litt på hva slags odds det er for et arbeidsliv etter utdanning. Men tidene forandrer seg jo hele tiden.

Nå om dagen har jeg inntrykk av at en haug med fjortiser og psykologi-stempel i panna bare sitter å dingler med bena. Det er skrikende behov innen psykiatri i dette landet i alle fall, men samfunnet tar seg ikke råd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg ville gått for psykologi av de to. Bedre lønn og noe mer ettertraktet, større spennvidde i mulige jobber. 

Studiet er ikke kjent for å være spesielt tungt, bare litt vrient å komme inn på.

Anonymkode: b8f79...797

Dette 💯. Jeg er psykolog. Studiet er ikke spesielt tungt nei, og du kan jobbe med veldig mye annet enn behandling. Etter hvert tjener man godt også 👍

Anonymkode: c7960...aa6

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, jeg har et spørsmål til dere som har erfaring med studier/arbeidslivet. :) Jeg har høyt nok snitt til å komme inn på psykologi profesjon, men jeg er ikke ekstremt interessert i psykologi. Drømmen er å jobbe med å hjelpe mennesker, særlig gjennom frivillige organisasjoner o.l. Av den grunn har jeg vurdert å studere sosialt arbeid svært lenge. Likevel, får jeg ofte høre at jeg burde gå for noe «større» og at psykologi vil gi bedre muligheter og lønn samtidig som jeg hjelper folk. Hva burde jeg gå for? Er redd for å ikke klare et veldig tungt studie (hadde ikke realfag bare P-matte på vgs), og samtidig er jeg redd for å velge feil. Trenger ærlige svar ❤️ 

Har du lyst å oppleve høy sjanse for arbeidsledighet, så går du selvsagt for psykolog.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/LMyWRq/nyutdannede-psykologer-sliter-med-aa-faa-jobb-det-er-et-samfunnsproblem

Selv kjenner jeg et par arbeidsledige, nyutdannede psykologer (2025), men du trenger ikke ta mitt ord på det. Du har linker, om du ikke tror på meg.

Siden du ikke har fått det med deg (og heller ikke de som anbefaler deg psykologi profesjon), så har SSB allerede fastslått at det danner seg et overskudd av psykologer de neste årene. Det er allerede tilfellet nå, så det betyr at det blir mye, mye verre sommeren 2032 om du skulle startet på profesjonen nå i august og greid absolutt alt til normert tid. 

Det nye nå, som heller ikke har skjedd tidligere, er at antallet studiesteder som tilbyr psykologi profesjon har økt for første gang på veldig mange år, nemlig UiA og UiS og UINN skal kjøre på med dette selv fra og med august 2028. Det betyr stadig flere nyutdannede psykologer.

Samtidig strammes det til selveste beinet i kommuner over hele landet, og det er ingenting som tyder per i dag at de store partiene på Stortinget har tenkt å iverksette en stor satsing på flere stillinger for psykologer.

Kort oppsummert: du har virkelig svært lite å se frem til som nyutdannet psykolog sommeren 2032 og utover, for det er allerede betydelige problemer for nyutdannede psykologer som det er nå i 2026 og du utdanner deg selv til det private markedet hvor du vil måtte "selge deg selv" og konkurrere om alle andre som kommer til å tilby helt desperat de samme tjenestene. Dette yrket slik det står nå og fremover, er det over og ut for. Det var et trygt yrke tidligere, men tidligere betyr i fortiden - det er ikke tilfellet i nåtiden og i fremtiden, dessverre.

Folk som har dårlig råd har til og med begynt å henvende seg til ChatGPT for " psykologi samtaler", så det sier det meste om hvor tragisk situasjonen er, og disse menneskene har ikke råd til å betale for en time privat hos en psykolog.

Så da står du igjen med sosionom. Det er langt mindre risiko forbundet med sosionom siden det tar 3 år, i stedet for 6 år. Du har ikke lyst å "bomme" vekk 6 år av livet ditt, men 3 år kan man alltid satse og du har allerede relevant "aktivitet" innen frivillige organisasjoner, så sosionom passer bedre for deg. Det er også typisk for studenter som studerer "utviklingsstudier" å også være involvert i diverse organisasjoner, så sosionom, sosialantropologi og utviklingsstudier overlapper hverandre på en del områder, og av disse er det selvsagt best å gå for sosionom. 

Egentlig skulle jeg anbefalt deg å gå for jus, men utover at det er ganske tørre saker, så har også dette studiet startet veien ned mot dassen, i og med at jussen tilbys nå ved flere nye studiesteder som ikke var tilfellet for kun noen få år siden. Det ligger an til å bli for mange jurister de neste årene. 

Anonymkode: 19a19...bc6

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Psykologi er et mangfoldig sted; vet svært hardt rammede folk ofte søker seg dit, fordi en liksom skal bevise noe - men ofte feiler.

Psykolog blir jo ikke erstattet av AI, men det blir mer synlig hvem som ikke burde jobbe som psykolog.

Anonymkode: 9d931...a34

AnonymBruker
Skrevet

Også bør en ta inn over seg at det er en del med vrangforestillinger, f.eks https://www.khrono.no/politikere-stotter-foreleseren-som-forbyr-skjerm-veldig-fornuftig/1054724. Her oppfordrer politikere og forelesere til alvorlige brudd på universitesloven (det skal mye til å få umiddelbar bortvsining), og diskrimineringsloven (om antatte forhold, en skal ikke trenge å dokumentere faktiske forhold... folk lærer forskjellig, eller har behovs vansker).  Det er typiske folk en kan møte, folk som gir blaffen i loven og hvordan realiteten egentlig henger sammen.

AnonymBruker
Skrevet

En kan få umiddelbar bortvisning fordi foreleser har bissare vrangforestillinger om skjermbruk - psykratri tilfelle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Psykolog må jo helt klar være mer interessant og spennende! Jeg hadde ikke vært i tvil, men ingen kan jo si hva som blir riktig for DEG. 

Lykke til med valget, det er to flotte yrker :)

Anonymkode: 3eab4...5eb

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Virker litt rart å vurdere psykologi dersom det ikke interesserer deg. Interesse for psykologi må jo være et absolutt minimum for å søke studiet? 

Anonymkode: a9a58...a6f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Du må ikke velge psykologi siden det ikke interesserer deg.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du burde ikke velge å bli psykolog hvis du ikke er interessert i et tungt akademisk studium, i motsetning til hva som skrives over her er det enormt stort pensum og mye jobb for å komme gjennom. Jobben er også veldig krevende, med stor grad av utbrenthet de første årene. Det er mindre ansvar å være sosionom, du har ikke behandlingsansvar. Men det er mye lavere lønn.

Har du tenkt på barnevern? Der er det stort behov, heller ikke så høy lønn, men du får virkelig en jobb med mening og av stor samfunnsmessig betydning.

Anonymkode: ee68d...fd9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du burde ikke velge å bli psykolog hvis du ikke er interessert i et tungt akademisk studium, i motsetning til hva som skrives over her er det enormt stort pensum og mye jobb for å komme gjennom. Jobben er også veldig krevende, med stor grad av utbrenthet de første årene. Det er mindre ansvar å være sosionom, du har ikke behandlingsansvar. Men det er mye lavere lønn.

Har du tenkt på barnevern? Der er det stort behov, heller ikke så høy lønn, men du får virkelig en jobb med mening og av stor samfunnsmessig betydning.

Anonymkode: ee68d...fd9

Lønnen trenger ikke være så dårlig innenfor barnevern, men ta kan jobbe der som psykolog også, så døren til hverken saksbehandler eller miljøterapeut lukkes ved å studere psykologi. 

Anonymkode: ae38a...ac8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Psykologi er et mangfoldig sted; vet svært hardt rammede folk ofte søker seg dit, fordi en liksom skal bevise noe - men ofte feiler.

Psykolog blir jo ikke erstattet av AI, men det blir mer synlig hvem som ikke burde jobbe som psykolog.

Til en viss grad jo. Særlig private psykologer. For oss som ikke er blant de få med rett til behandling hos DPS, er alternativet privat psykolog (ev. lavterskel-tilbud i kommunen, der man gjerne har samtaler med en sosionom eller psykiatrisk sykepleier). Private psykologtimer er svindyrt. Selv betaler jeg 99 kr i måneden for medlemskap hos ChatGPT, og opplever at den svarer meg veldig bra. Har gått til psykolog tidligere, men ChatGPT sier mye av det samme som jeg fikk høre hos psykolog bare enda mer utdypende faktisk. Jeg er ikke alene om å mene dette, hørte på podcasten til Simon Nitche der kjæresten hans fortalte at hun nå bare bruker ChatGPT for angsten sin, gratisversjonen til og med og at hun opplevde at det var bedre enn psykolog. 

Anonymkode: 7b224...2b7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sosionom - så jeg anbefaler det. Det er vanskelig å få jobb som psykolog nå, langt lettere å få jobb som sosionom - selv om lønna er noe lavere. Men du kan evt ta videreutdanning eller master etter hvert som sosionom - og da blir lønna naturlig nok høyere.

Jeg bor i Oslo og har aldri hatt problemer med å finne meg relevant jobb som sosionom - mye forskjellig man kan gjøre også 

Anonymkode: aa4c1...05c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2026 den 21.36):

Psykologi. 

Matte på høyt nivå trenger du ikke

Anonymkode: 7ced9...147

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke vurdert rettsvitenskap, da?

Jurister er en mangfoldig yrkesgruppe, og bred juridisk kompetanse gir deg absolutt mulighet til å hjelpe folk på ulike måter.

Anonymkode: ff447...8ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...