Gå til innhold

Anergisk depresjon/flop-respons i nervesystem

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt depresjon i over 10 år som har sakte, men sikkert blitt verre, men ikke i den forstand at jeg blir mer trist/sorgfull/sint/o.l., men heller at jeg blir mer og mer flat. Jeg har mye anhedoni og føler så vidt glede i det hele tatt. Alle opplevelser i livet mitt, enten de er positive eller negative, gir meg en veldig utvannet følelsesmessig respons. Det er kjedelig og livet føles meningsløst. Jeg har nesten ingen motivasjon eller drivkraft og sliter ofte med hverdagslige oppgaver, men ikke bare "obligatoriske" oppgaver som å dusje, gjøre arbeidskrav fra universitet osv, men også med å prøve å underholde meg selv ved å se en film eller lese en bok. Det føles ut som å gå i motbakke.

Jeg vet at jeg har såkalt "nervous system flop" - altså at kroppen automatisk responderer med nummenhet i møte med emosjonell smerte. Jeg har alltid vært sånn og jeg vet hvorfor (følelsesmessig fraværende foreldre + hard kamp med OCD i formative år). Jeg har tenkt til å gå i terapi for det, men det blir nok sannsynligvis venteliste på meg først. 

Noen som har opplevd lignende og kan dele noen bra tips for å bryte ut av det? 

Anonymkode: 75398...4c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner godt igjen følelsen du beskriver, men hos meg har det aldri vært kronisk. Kommer dog hver måned når jeg har PMS og varer i alt fra tre til ti dager.

For meg hjalp ketaminassistert terapi veldig, jeg vil si at depresjonen sakte men sikkert forsvant etter seks slike behandlinger. Jobbet mye i ettertid med meditasjon og mindfullness for å utnytte ketaminens nevroplastiske egenskaper. 

Ulempen er at det er en lite tilgjengelig behandling i det offentlige, og veldig dyr i det private. Det er heller ikke en behandling som nødvendigvis egner seg for alle, men for meg har den hjulpet veldig ❤️

Anonymkode: ce331...fc2

AnonymBruker
Skrevet

(Regner med at du har prøvd samtaleterapi, traumebehandling, antidepressiva osv?)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

(Regner med at du har prøvd samtaleterapi, traumebehandling, antidepressiva osv?)

Bare antidepressiva (Venlafaxin, en SNRI).

Anonymkode: 75398...4c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...