Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt bedt om å velge ut gravstein til et familiemedlem som sto meg nært. Dette kan jeg lite om, og lurer på om noen har råd til meg?

For å spare penger er det et ønske fra familien om å ikke kjøpe steinen via et begravelsesbyrå, så jeg er litt overlatt til meg selv når det gjelder råd. Er det noen nettsider jeg bør styre unna? Bør jeg ta noen hensyn ift. farge på steinen ol.?

Det skal være en familiestein, og den avdøde ønsket lykt på steinen. Er det noe her jeg må tenke på? 

Jeg vet ikke helt hva jeg bør vite, så setter pris på alle råd og erfaringer som måtte komme ❤️ 

Anonymkode: eafd1...c20

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå på nettet og sjekk ut Eide Stein, Sætre sten, Gravstein 24 osv

Du må nesten bare gå inn på de forskjellige nettbutikkene og se på hva de tilbyr.

Et godt tips er å gå på kirkegårder og se på gravsteiner og se hva du liker.

Før i tiden var en gravstein en gravstein, og da var de svartpolerte med gullskrift og kors på.

Nå er det hundrevis av ulike typer gravsteiner å velge mellom, og man kan ha det meste av skrift og symboler på, men ikke satanistiske symbolet selvfølgelig

Anonymkode: 5362b...03d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har blitt bedt om å velge ut gravstein til et familiemedlem som sto meg nært. Dette kan jeg lite om, og lurer på om noen har råd til meg?

For å spare penger er det et ønske fra familien om å ikke kjøpe steinen via et begravelsesbyrå, så jeg er litt overlatt til meg selv når det gjelder råd. Er det noen nettsider jeg bør styre unna? Bør jeg ta noen hensyn ift. farge på steinen ol.?

Det skal være en familiestein, og den avdøde ønsket lykt på steinen. Er det noe her jeg må tenke på? 

Jeg vet ikke helt hva jeg bør vite, så setter pris på alle råd og erfaringer som måtte komme ❤️ 

Anonymkode: eafd1...c20

Har familien noen gamle gravsten som kan brukes på nytt  "utgåtte graver"

Anonymkode: fb8ad...241

AnonymBruker
Skrevet

Det er nokså lettvint med plate nede foran steinen. Da setter man bare på en krukke. Men det krever mer vanning.

Noen har fordypning/hull i den plata til en potte for å gi potten skygge. 

De steina som ikke er glatte får oftere lavmose på. 

AnonymBruker
Skrevet

Du bør sjekke om de leverer gratis til kirkegården der avdøde er gravlagt, men mange gjør det om det er langt unna også.

Det finnes flere nettsider du kan gå inn på, og flere har mulighet for at man kan designe selv, velge type bedkant, integrert lykt og symboler og skrift på steinen. Det finnes et utall av muligheter! 

Om du ønsker helpolering for å lette rengjøringen av steinen, så kan man det, men det koster endel ekstra om det ikke er inkludert i prisen på steinen fra før. 

Du skriver familiestein, og da er det kanskje meningen med mange navn? Isåfall bør du velge en litt større så det blir plass.

Anbefaler å gå rundt på kirkegårder og se på gravsteiner og utforming + at begravelsesbyråer har jo også hefter (som gjerne også blir sendt i posten til den som står for begravelsen)

Anonymkode: 6ebe5...c3c

Skrevet

Masse fine steiner å velge i. Men jeg ville valgt noen av de profesjonelle som gjør alt i Norge. Eksempelvis Nergård Stenindustri, Silseth Sten eller Eide Stein. Sjekk katalogene. Mye å velge mellom.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2026 den 16.40):

Har familien noen gamle gravsten som kan brukes på nytt  "utgåtte graver"

Dette. Mange gravlunder/myndigheter har steiner som de faktisk kan tildele. Da blir jo å få pusset steinen. Lykke til. 

Anonymkode: 9baa4...f75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...