AnonymBruker Skrevet 5. mai #1 Skrevet 5. mai Vi oppdaget i fjor at den da fire år gamle sønnen min reagerer på pollen. Vi har ikke testet hva han reagerer på (legen mente det var unødvendig), men vi er nokså sikre på at det i alle fall er bjørk. I fjor fikk han Aerius-mikstur daglig og var nesten symptomfri resten av pollensesongen, så det var flott. I år begynte vi med Aerius allerede i mars, fikk tips fra andre pollenallergikere om at det var lurt. Men nå som pollensesongen er i gang for alvor, ser vi at han er ganske plaget likevel, spesielt i øynene. Vi drypper ham med Livostin som vi fikk resept på av legen, men opplever at det bare funker rett etterpå, og så blir han fort rød og hoven igjen. Vi dusjer hver kveld, bytter sengetøy flere ganger i uka, holder vinduet lukket og har vasket rom og bamser. Men likevel er han så hoven og vond i øynene, til og med når det regner ute (eller SNØR, som i dag). Noen som har tips til hva mer vi kan gjøre? Har ikke pollenallergi selv og vet ikke helt hva som er lurt og ikke lurt. Når bør jeg snakke med legen igjen? Anonymkode: 9fe75...df0 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #2 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noen som har tips til hva mer vi kan gjøre? Har ikke pollenallergi selv og vet ikke helt hva som er lurt og ikke lurt. Når bør jeg snakke med legen igjen? Anonymkode: 9fe75...df0 Ring legen og få time i dag du! Anonymkode: 0f097...239 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #3 Skrevet 5. mai Jeg syns du skal gå tilbake og kreve testing. Da er det lettere for dere å planlegge medisinering og når det er verst. Anonymkode: c15b2...754 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai #4 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ring legen og få time i dag du! Anonymkode: 0f097...239 Lyst til å utdype litt mer, elleeeer? Anonymkode: 9fe75...df0
AnonymBruker Skrevet 5. mai #5 Skrevet 5. mai Jeg reagerte også slik hele pollen sesongen. Selv medisinerte meg og kavet meg gjennom det. Så tok jeg full allergitest for noe annet og det slo ut på noen matvare, men ikke pollen. Etter å ha kuttet dette fra kostholdet var pollenallergien også borte. Så å starte med en allergitest er alltid beste vei å gå. Anonymkode: a0d28...7bf 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai #6 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg reagerte også slik hele pollen sesongen. Selv medisinerte meg og kavet meg gjennom det. Så tok jeg full allergitest for noe annet og det slo ut på noen matvare, men ikke pollen. Etter å ha kuttet dette fra kostholdet var pollenallergien også borte. Så å starte med en allergitest er alltid beste vei å gå. Anonymkode: a0d28...7bf Hvilken matvare slo du ut på? Anonymkode: c15b2...754 1
Macro Skrevet 5. mai #7 Skrevet 5. mai Det er IKKE unødvendig å vite hvilket pollen man er allergisk mot. Det har mye å si. Vet du at du er allergisk mot bjørk går du ikke i bjørkeskogen, og vet du at du er allergisk mot timotei henger du ikke på fôrproduserende gårder. En pollenreaksjon varer i dager til uker. Derfor merker dere lite bedring på regndager desverre. Varmepumpe inne sørger for godt inneklima. Bytt klær og vask hender,armer og ansikt hver gang man kommer inn. Nesehorn er svært viktig for mange. Da får man fysisk skylt ut pollenet, en nesespray vil bare forsøke å behandle mens pollene ligger å provoserer. Det varierer veldig hvor tidlig barn klarer dette. Du kan evt bruke små flasker med NaCl. De samme flaskene kan du bruke til å skylle øynene. Jeg og mitt barn opplever best skylling ved at vi ligger på ryggen. Gi han godt med vann og evt halsdrops. Mange blir svært tørre og såre i hals/svelg og det gjør reaksjonen verre. Snakk med legen om å få gi ekstra Aerius ved behov. I verste Timoteisesong har vi annen dosering enn i forbyggende fase. Om det viser seg at det er bjørk han reagerer på må dere starte forebygging lenge før mars neste år. Oppstart i mars er for oss som reagerer på timotei. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #8 Skrevet 5. mai jeg er barn av allergiker, og har selv barn med allergier og en ting er helt sikkert, det blir ikke bedre uten riktig oppfølging så hvis jeg var deg ville jeg rint lege og ikke slått meg til ro før barnet hadde blitt utredet skikkelig. Les gjerne mer på Allergi | NAAF Anonymkode: 7d71d...099 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #9 Skrevet 5. mai Macro skrev (1 time siden): Det er IKKE unødvendig å vite hvilket pollen man er allergisk mot. Det har mye å si. Vet du at du er allergisk mot bjørk går du ikke i bjørkeskogen, og vet du at du er allergisk mot timotei henger du ikke på fôrproduserende gårder. En pollenreaksjon varer i dager til uker. Derfor merker dere lite bedring på regndager desverre. Varmepumpe inne sørger for godt inneklima. Bytt klær og vask hender,armer og ansikt hver gang man kommer inn. Nesehorn er svært viktig for mange. Da får man fysisk skylt ut pollenet, en nesespray vil bare forsøke å behandle mens pollene ligger å provoserer. Det varierer veldig hvor tidlig barn klarer dette. Du kan evt bruke små flasker med NaCl. De samme flaskene kan du bruke til å skylle øynene. Jeg og mitt barn opplever best skylling ved at vi ligger på ryggen. Gi han godt med vann og evt halsdrops. Mange blir svært tørre og såre i hals/svelg og det gjør reaksjonen verre. Snakk med legen om å få gi ekstra Aerius ved behov. I verste Timoteisesong har vi annen dosering enn i forbyggende fase. Om det viser seg at det er bjørk han reagerer på må dere starte forebygging lenge før mars neste år. Oppstart i mars er for oss som reagerer på timotei. Tusen takk, dette var et skikkelig nyttig svar! Jeg skal snakke med legen 👍 TS Anonymkode: 9fe75...df0
Macro Skrevet 5. mai #10 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tusen takk, dette var et skikkelig nyttig svar! Jeg skal snakke med legen 👍 TS Anonymkode: 9fe75...df0 Stå på ditt. Han er bare 5 år, han fortjener best mulig utgangspunkt når han skal ut å leke og nyte barndommen😊 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #11 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilken matvare slo du ut på? Anonymkode: c15b2...754 Det er ikke det at jeg tror han har samme kryssallergi som meg. Men det var for å illustrere hvor viktig det er å teste og ikke diagnosere seg selv. Anonymkode: a0d28...7bf 2
NoaideBiehtar Skrevet 5. mai #12 Skrevet 5. mai Ville snakket med lege igjen ja. Hvis dere vet hva han er allergisk mot kan dere også vurdere vaksine (i tablettform). Jeg fikk et nytt liv etter gresspollenvaksine, og mange allergileger mener at altfor få barn får tilbud om vaksine, fordi fastlegene er så forsiktige.
AnonymBruker Skrevet 5. mai #13 Skrevet 5. mai Jeg hadde invalidiserende pollenallergi hele oppveksten, med flere mnd fravær fra skolen hvert år fordi jeg ikke kunne se gjennom opphovna øyne og nøys sikkert 40 ganger i timen. Alt rant og klødde og jeg husker en følelse av å måtte holde fast ansiktet fordi det kjentes ut som det skulle falle av. Mamma og pappa støvsuge og skiftet sengetøy og jeg hadde luftrenser og aldri vinduet åpent, og allergipiller og nesespray i mengder. Det starta i februar og varte til slutten av september. Helt jævlig rett og slett. Så, i begynnelsen av 20-årene la jeg om kostholdet etter en matintoleransetest (melk, gluten og soya), kuttet ut ultraprosessert mat og begrenset sukker til et minimum. Så fikset jeg tarmfloraen min med probiotika og fermentert mat. Nå spiser jeg surdeigsbrød og melkeprodukter fra Jerseymeieriet uten reaksjoner. Nå har jeg ikke merket noe som helst til pollen på over 15 år, det var bare helt vekk året etter endringene, og nå kan jeg sniffe bjørketrær hele dagen og gni pollen i øynene uten reaksjon hvis jeg vil. Det er mange andre helsegevinster med kostholdet mitt også, jeg har ikke magetrøbbel, astma eller eksem lenger heller. Alt sitter i tarmen, og han blir ikke kvitt dette uten å fikse tarmfloraen. Alt det andre er bare plaster på et brukket bein. Anonymkode: 7c52a...13f 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #14 Skrevet 5. mai Han bør bruke solbriller ute. Det skjermer litt øynene. Ellers er det lurt å skylle øynene med saltvann før dere dypper med allergidråper. Anonymkode: 962b7...a94 2
Mei88 Skrevet 5. mai #15 Skrevet 5. mai Macro skrev (5 timer siden): Det er IKKE unødvendig å vite hvilket pollen man er allergisk mot. Det har mye å si. Vet du at du er allergisk mot bjørk går du ikke i bjørkeskogen, og vet du at du er allergisk mot timotei henger du ikke på fôrproduserende gårder. En pollenreaksjon varer i dager til uker. Derfor merker dere lite bedring på regndager desverre. Varmepumpe inne sørger for godt inneklima. Bytt klær og vask hender,armer og ansikt hver gang man kommer inn. Nesehorn er svært viktig for mange. Da får man fysisk skylt ut pollenet, en nesespray vil bare forsøke å behandle mens pollene ligger å provoserer. Det varierer veldig hvor tidlig barn klarer dette. Du kan evt bruke små flasker med NaCl. De samme flaskene kan du bruke til å skylle øynene. Jeg og mitt barn opplever best skylling ved at vi ligger på ryggen. Gi han godt med vann og evt halsdrops. Mange blir svært tørre og såre i hals/svelg og det gjør reaksjonen verre. Snakk med legen om å få gi ekstra Aerius ved behov. I verste Timoteisesong har vi annen dosering enn i forbyggende fase. Om det viser seg at det er bjørk han reagerer på må dere starte forebygging lenge før mars neste år. Oppstart i mars er for oss som reagerer på timotei. Forskjellig typer pollen allergi kan ha kryssallergi til diverse annet, blandt annet mat, man reagerer kanskje ikke like sterkt på maten, men man bør jo da selvfølgelig styre unna denne maten for å dempe responsen i kroppen, så jo det kan være greit å vite hvilke pollen man er allergisk mot
Macro Skrevet 5. mai #16 Skrevet 5. mai Mei88 skrev (54 minutter siden): Forskjellig typer pollen allergi kan ha kryssallergi til diverse annet, blandt annet mat, man reagerer kanskje ikke like sterkt på maten, men man bør jo da selvfølgelig styre unna denne maten for å dempe responsen i kroppen, så jo det kan være greit å vite hvilke pollen man er allergisk mot Ok? Hvorfor siterer du meg på dette? Jeg sier jo at man bør få vite nøyaktig hva man er allergisk mot.
AnonymBruker Skrevet 5. mai #17 Skrevet 5. mai Luftrenser inne har hjulpet mye. Anonymkode: efc8d...23d 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai #18 Skrevet 6. mai Hvis det er bjørk, så begynner jeg å ta allergimedisin flere uker FØR sesongen begynner for å forebygge. Anonymkode: 4b211...4a4
AnonymBruker Skrevet 6. mai #19 Skrevet 6. mai Husk at ved allergi ved bjørk er det veldig vanlig med kryssallergi i tillegg. Mulig han blir rød og hoven pga noe annet enn selve pollen. Anonymkode: 24a7b...785
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå