Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og partner må ha donorsæd og har derfor vært i kontakt med privat klinikk for å prøve IUI. Jeg er 37 år, ingen fertilitetsproblemer og amh på 12. Vi blir anbefalt å gå rett på IVF fordi alderen min er høy. Vi ville egentlig prøve IUI siden IVF er så dyrt, men hvis vi må ha flere forsøk med IUI og det ikke lykkes, så blir kostnaden mye større når vi likevel må gå over på IVF. Noen med erfaringer rundt dette rundt min alder? Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 4ceba...a4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

IVF er mye dyrere enn IUI hos privat klinikker. I tillegg er IVF for mange mye mer belastende på kroppen og mentalt. Jeg hadde prøvd 2 runder IUI først. Ettersom dere er i kontakt med privatklinikk, er det uansett ikke mange mnd ventetid mellom IUI og IVF hvis det blir den veien etter hvert.

Men jeg vil påpeke et annet aspekt dere kanskje vil tenke gjennom. Ønsker dere flere enn ett barn, og er det viktig for dere at det er samme donoren til barna? I så fall er det en sjanse for å få det til hvis dere får mange embryo med IVF, blir gravid og har fått fryst ned dem som ikke ble brukt. Ved IUI tror jeg de ikke holder av strå med samme donorsæd i årevis i påvente av at pasientene vil ha søskenforsøk.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv IUI først om det ikke kneler økonomien deres TOTALT om dere likevel må ha IVF. Kroppen din vil takke deg, og det er verdt mer enn det meste av penger.

Anonymkode: 77f4d...c51

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sniff76 skrev (6 minutter siden):

IVF er mye dyrere enn IUI hos privat klinikker. I tillegg er IVF for mange mye mer belastende på kroppen og mentalt. Jeg hadde prøvd 2 runder IUI først. Ettersom dere er i kontakt med privatklinikk, er det uansett ikke mange mnd ventetid mellom IUI og IVF hvis det blir den veien etter hvert.

Men jeg vil påpeke et annet aspekt dere kanskje vil tenke gjennom. Ønsker dere flere enn ett barn, og er det viktig for dere at det er samme donoren til barna? I så fall er det en sjanse for å få det til hvis dere får mange embryo med IVF, blir gravid og har fått fryst ned dem som ikke ble brukt. Ved IUI tror jeg de ikke holder av strå med samme donorsæd i årevis i påvente av at pasientene vil ha søskenforsøk.

Vi har landet på at ett barn er nok for oss, så det blir ikke aktuelt med søskenforsøk. Vi har kjøpt 2 strå og hadde planlagt IUI, men blir så usikker på hva vi skal gjøre. Ja, det er veldig stor forskjell på pris på IUI og IVF så lurer også veldig på å prøve IUI først. Den psykiske og fysiske belastningen på kroppen spiller også inn her. Takk for dine råd.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde prøvd IUI. Men det er fordi jeg ble enkelt gravid med donor etter 17 negative forsøk med mannen. Jeg var 39.

Anonymkode: 7c7e2...a36

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Prøv IUI først om det ikke kneler økonomien deres TOTALT om dere likevel må ha IVF. Kroppen din vil takke deg, og det er verdt mer enn det meste av penger.

Anonymkode: 77f4d...c51

Da bør man virkelig ikke få barn i utgangspunktet…

Anonymkode: bbe9e...4fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2026 den 18.23):

Hadde prøvd IUI. Men det er fordi jeg ble enkelt gravid med donor etter 17 negative forsøk med mannen. Jeg var 39.

Anonymkode: 7c7e2...a36

Oi, så bra. Hvor mange forsøk måtte du ha med iui? Ts

Skrevet

Jeg ville gått for, (og gikk for) ivf. Da får du flere sjanser på hvert forsøk. Jo eldre kroppen blir jo dårligere kvalitet er det på egga, hvilket av eggene som modnes til det ene egget i hver syklus er tilfeldig- og er ikke nødvendigvis det beste. Jo yngre du erjo flere egg modnes ved hormonstimulering- og jo flere sjanser har du .. 

Jeg opplevde ikke ivf som særlig belastende, og kan ikke helt forstå hva folk snakker om når de forteller hvor «tøft» det var.. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi tok to runder IUI før IVF. 

Anonymkode: a9ffa...509

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...