Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har arbeidstakere som har fylt 60 år, krav på dette?

Det er velkjent at denne gruppen har totalt seks uker ferie, men jeg kan ikke finne noe sted i lovverket at de har krav på fire uker sammenhengende i sommerferieavviklingen? 

Alle har krav på tre uker sammenhengende i perioden juni-september, og mer må avtales og avklares med leder. 

Hva er det jeg ikke har fått med meg her?

Anonymkode: bc1e0...f8d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man har krav på tre uker sammenhengende. Gamlisuka har arbeidsgiver styringsrett over.

Anonymkode: 5ecae...137

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man har krav på tre uker sammenhengende. Gamlisuka har arbeidsgiver styringsrett over.

Første del er jo det jeg mener er korrekt, for alle arbeidstakere.

Men senioruken har vel nettopp arbeidsgiver IKKE styringsrett over.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nemlig. Og pga dette blir det fire uker sammenhengende på mange seniorer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den sjette ferieuken har arbeidsgiver ingen styringsrett over, den bestemmer arbeidstaker over. Men må varsles 2 uker i forveien. 

Anonymkode: be1f2...adf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sjekker du ikke bare ferieloven?

§ 6.Feriefastsetting, endring og erstatning

(1) (Hvem som bestemmer tiden for ferie)

Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9.

Arbeidstaker over 60 år bestemmer selv tiden for avvikling av ekstraferien, med mindre annet er avtalt. Ekstraferien kan tas samlet eller med en eller flere dager om gangen.

(2) (Underretning)

Arbeidstaker kan kreve å få underretning om feriefastsettingen tidligst mulig og senest 2 måneder før ferien tar til, såfremt ikke særlige grunner er til hinder for dette.

Arbeidstaker over 60 år skal gi arbeidsgiver minst 2 ukers varsel før avvikling av ekstraferie.

§ 7.Tiden for ferie

(1) (Hovedferien)

Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni – 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret. Ferie som er fastsatt til tiden 1 juni – 30 september, og som utsettes i medhold av § 9, kan ikke kreves avviklet på et senere tidspunkt i denne perioden. Arbeidstaker som har avviklet permisjonstid med foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-15, i hele hovedferieperioden, kan motsette seg å avvikle hovedferien innen ferieårets utløp.

Anonymkode: e4a8d...166

• Liker 1
Skrevet

De har rett til 3 uker sammenhengende og den sjette uken ka de ta når de vil. Så da kan de fint ende opp med fire uker sammenhengende.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har arbeidstakere som har fylt 60 år, krav på dette?

Det er velkjent at denne gruppen har totalt seks uker ferie, men jeg kan ikke finne noe sted i lovverket at de har krav på fire uker sammenhengende i sommerferieavviklingen? 

Alle har krav på tre uker sammenhengende i perioden juni-september, og mer må avtales og avklares med leder. 

Hva er det jeg ikke har fått med meg her?

Nei, de har ikke det, men de over 60 har én ekstra ferieuke i løpet av et år.

Anonymkode: a2bf1...c77

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, men altså .. hvordan bestemmes HVA som er den ekstra ferieuken/senioruken? Da kan plutselig arbeidstaker over 60 år kreve fire uker sammenhengende sommerferie, samtidig som de krever å få den ekstra ferieuken ifb med jul eller andre høytider, for eksempel .. fordi man sjelden definerer på papiret hva som er senioruken av alt dette, og når denne faktisk blir avviklet.

Vi har det nemlig sånn på jobb, med en av mine kollegaer på 60+. Fordeling av ferie er mye opp til oss ansatte, da det er det enkleste for leder. Og oss, forsåvidt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo, men altså .. hvordan bestemmes HVA som er den ekstra ferieuken/senioruken? Da kan plutselig arbeidstaker over 60 år kreve fire uker sammenhengende sommerferie, samtidig som de krever å få den ekstra ferieuken ifb med jul eller andre høytider, for eksempel .. fordi man sjelden definerer på papiret hva som er senioruken av alt dette, og når denne faktisk blir avviklet.

Vi har det nemlig sånn på jobb, med en av mine kollegaer på 60+. Fordeling av ferie er mye opp til oss ansatte, da det er det enkleste for leder. Og oss, forsåvidt. 

Usikker på hva du egentlig mener, men man kan ikke kreve den ekstra ferieuken flere ganger i løpet av året.

Hos oss registreres den ekstra ferieuken på egen saldo i systemet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Når det er sånn at ferieloven sier at man har krav på 3 uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden og 60+ velger å legge sin ekstra uke ifm med de tre ukene så har vedkommende brukt retten til senioruken. Da kan ikke vedkommende kreve noe på nytt senere på året, da får vedkommende forholde seg til arbeidsgivers styringsrett. 

De har kun 1 uke med selvbestemmelse rett.

Anonymkode: be1f2...adf

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Som den over sier - arbeidstaker kan ikke kreve/velge å ha 4 uker sammenhengende sommerferie, i tillegg kreve ferie ved jul/nyttår. Det er bare en gang den ekstra uken kan brukes. 

Anonymkode: 980f9...d76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du har rett

Anonymkode: 7831c...3df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvis de har sendt ordinær søknad om ferie og fått innvilget denne, så kan ikke arbeidsgiver påstå at de brukte senioruken sin da. 

Anonymkode: 7831c...3df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Når den ekstra ferieuken tas ut bør arbeidsgiver ha et system for å registrere. 

Anonymkode: a39a9...ded

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1. Som nevnt har alle krav på 3 uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden.

2. Ekstraferien har arbeidstaker styringsrett over, så fremt arbeidsgiver varsles innen fristen på 2 uker før ferien begynner. Når det gjelder ordinær ferie må arbeidsgiver varsle arbeidstaker om når ferien skal avvikles senest 2 måneder før ferien starter. Ergo kan de over 60 avvikle 4 uker sammenhengende ferie om sommeren om de ønsker (altså ved å vente til ordinær ferie er fastsatt, så varsle om avvikling av ekstraferien) 

3. Ekstraferien, som arbeidstaker har styringsrett over, kan kun avvikles en gang. Det er ikke slik at arbeidstaker kan kreve styringsrett over alle de 6 ferieukene ved å hevde at det er ekstraferien. Arbeidstaker må spesifisere at det dreier seg om ekstraferien når h*n søker om ferie, og dersom vedkommende søker om ordinær ferie og får avslag kan ikke vedkommende kreve den samme uken som ekstraferie. 

Anonymkode: a39a9...ded

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er feil. Ekstra ferieuke over 60 år, bestemmer arbeidstaker selv. Så arbeidstaker over 60 år har rett på 3 ukers sammenhengende ferie, og kan bruke den ekstrauken i sammenheng med disse 3 ukene, og altså få 4 uker sammenhengende. 

Anonymkode: 6fb26...1d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...