Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han har vært litt utfordrende siden fødsel, mye følelser og gråt, og senere sinne, og akkurat i det vi tror det begynner å komme seg så er det en ny fase i livet - som nå er 4-årene 🤪 Nå er han begynt å slå når han blir sint(lei seg), og når han får et nei til noe. "Da slår jeg deg" eller "da ødelegger jeg denne *random ting i nærheten*" og lignende. Nå har han begynt sånn med hunden også. Det har naturlig nok blitt mye negative tilbakemeldinger i det siste grunnet den eskalerende situasjonen, som uten tvil bidrar til å forverre ting igjen. Vi forsøker å gi gode tilbakemeldinger og rose mye når han gjør ting som er bra, riktig, fint, koselig etc, men det drukner nok bare... 

Så hjelp til å 1: håndtere situasjonen der og da. F.eks når han slår eller river hunden i pelsen, eller truer med å slå oss. 

Og 2: helhetlig.. Hva kan vi gjøre? 

Anonymkode: 114df...a25

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere tar såklart kontakt med fastlegen. Dette er antisosial atferd som må utredes og behandles systematisk av BUP evt PPT for oppfølging i barnehagen, for å kanskje forebygge at dette blir en voldsmann/drapsmann/voldtektsmann om 20 år. 

Anonymkode: 193fb...ce2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dere tar såklart kontakt med fastlegen. Dette er antisosial atferd som må utredes og behandles systematisk av BUP evt PPT for oppfølging i barnehagen, for å kanskje forebygge at dette blir en voldsmann/drapsmann/voldtektsmann om 20 år. 

Hvordan fortelle at du aldri har møtt en fireåring uten å fortelle at du aldri har møtt omen fireåring🤣. Ts, ikke hør på dette. Helt normalt at en fireåring ikke regulerer følelser godt nok til å la være å slå

Anonymkode: 5a668...f33

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan fortelle at du aldri har møtt en fireåring uten å fortelle at du aldri har møtt omen fireåring🤣. Ts, ikke hør på dette. Helt normalt at en fireåring ikke regulerer følelser godt nok til å la være å slå

Har selv en 4 åring og hadde hun gjentatte ganger lugget en hund (eller hvilket som helst annet dyr) i pelsen så hadde jeg absolutt blitt bekymret. Det er absolutt ikke hva jeg ville kalt normal atferd i en situasjon hvor de ikke klarer å regulere følelsene. Her ville jeg absolutt tatt kontakt med helsestasjon f.eks. for å høre om de har råd for å hanskes med denne atferden. 

Anonymkode: f8202...1ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Akkurat når det skjer stopper vi oppførselen. Holder fast, sier "nei, vi slår ikke, vi er snille med hverandre her i denne familien" og så holder vi til barnet skjønner at det ikke blir noe slåing. Truer han med å slå, så sier vi "her i huset slår vi ikke. Jeg skjønner at du er sint, så da kan vi snakke om hva det er som skjer. Hva var det som skjedde nå? Bruk ordene dine. Hvis du fortsatt er sint etterpå, så kan vi løpe litt ute sammen."

2.kkke gi det så mye oppmerksomhet, og snu oppmerksomheten når det skjer. Lær ham andre måter å reagere på. Han er sint? Kanskje er det godt å gå litt bort fra andre da, eller å brøle i en pute. Forsøk å ta det før han eksploderer. Planlegg, forbered. Ha ham med på det. "Jeg ser at du står å kikker på sjokoladen. I dag er det onsdag, og vi skal ikke ha sjokolade. Kom, så går vi og gjør noe annet. Klarer du eller jeg å finne melka først?".

Anonymkode: 8c692...91c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Herre gud. Tror du aldri har møtt en 4åring.

Jeg pleier å sette meg ned med 4åringen og spørre «hva er egentlig i veien; hvorfor sier du slik?». Ofte forklarer han at han er sliten, trøtt, skjedd noe i bhg osv… det hjelper ofte å spørre, men ikke alltid. 

Anonymkode: 26961...87d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lær han andre ting å gjøre når han er sint. Trampe med beina, brøle, pust med magen, hva enn dere syns er en forbedring og hjelper han å prosessere følelsen. 

Husk å prøve å unngå ordet ikke, fortell han heller hva han ska gjøre

Anonymkode: c8aef...16f

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Når mitt barn begynte å true så tok vi noen runder med oss selv vi voksne om hvordan vi snakket til barnet, for det er jo gjerne av voksne de lærer å true på den måten. Selv om vi ikke truer med å slå. 

Å true med vold er ikke greit da, vi sier veldig tydelig at å true med vold eller å slå ikke er lov. Min 4-åring reguleres bedre hvis hun får nærhet når hun er sint, men også rom til å være sint og jeg sier at det er lov. Har vist henne at vi kan slå på pute eller dytte mot hendene (holder hendene mot hverandre). Og prøver å vise at jeg hører på henne, det hjelper ofte at hun får sagt hvorfor hun er sint og så får trøst. 

Anonymkode: 9aff2...15e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Lær han andre ting å gjøre når han er sint. Trampe med beina, brøle, pust med magen, hva enn dere syns er en forbedring og hjelper han å prosessere følelsen. 

Husk å prøve å unngå ordet ikke, fortell han heller hva han ska gjøre

Anonymkode: c8aef...16f

Han roper/hyler så det skjærer i ørene, bør vi tillate det fremfor å slå? 😂🥲 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har selv en 4 åring og hadde hun gjentatte ganger lugget en hund (eller hvilket som helst annet dyr) i pelsen så hadde jeg absolutt blitt bekymret. Det er absolutt ikke hva jeg ville kalt normal atferd i en situasjon hvor de ikke klarer å regulere følelsene. Her ville jeg absolutt tatt kontakt med helsestasjon f.eks. for å høre om de har råd for å hanskes med denne atferden. 

Vi er i kontakt med helsestasjonen samt barnehagen, som rapporterer lignende atferd der. Men jo, det er helt normal atferd, selv om jeg også tenkte at det var helt hinsides når storesøsteren var 4 år 🫠 Tenke seg at det er forskjell på barn, a gitt. 

Det er likevel vanskelig å stå i og vite nøyaktig hvordan håndtere riktig i en travel hverdag med overlappende arbeidsdager og alt som hører til. Så alle råd tas i mot med åpne armer. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man sier jo at de heller skal trampe i bakken eller lignende i stedet for å slå, og at det er lov å være sint. Da tenker jeg man må tåle skriking i stedet for slåing i en periode. Ved høyere alder må man finne andre måter å avreagere på som er sosialt akseptert, som f.eks. å trekke seg unna. 

Plaging av dyr ville jeg vært mer bekymret for. Ikke en enkeltstående napping i halen for å se hva som skjer, men om det er gjentatt lugging i pelsen etter veiledning så ville jeg ikke slått meg til ro om at det er normalt. 

Om han også slår barn i barnehagen så ville jeg tatt affære. Fire år er gammelt nok til at barn rundt reagerer negativt og trekker seg unna. Samt andre foreldre som ikke vil ha så mye empati med et så gammelt barn som slår, sammenlignet med smårollinger som slår. 

Anonymkode: 97a04...158

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi er i kontakt med helsestasjonen samt barnehagen, som rapporterer lignende atferd der. Men jo, det er helt normal atferd, selv om jeg også tenkte at det var helt hinsides når storesøsteren var 4 år 🫠 Tenke seg at det er forskjell på barn, a gitt. 

Det er likevel vanskelig å stå i og vite nøyaktig hvordan håndtere riktig i en travel hverdag med overlappende arbeidsdager og alt som hører til. Så alle råd tas i mot med åpne armer. 

Mener ikke å være ufin, men gjentatt plaging/mishandling av dyr fra et såpass stort barn er ikke normal atferd nei. Da bør du ta en kjapp lesning på emnet, f.eks. på NHI sine sider. Dette er tydelig markør for antisosial atferd. 

At dere er i kontakt med helsestasjone  er veldig bra. Håper dere får noe konkrete råd derfra og ikke bare en som sitter og sier «skjønnner at dette er vanskelig bla bla». Her må dere kreve hjelp utenfra, og det litt kvikt før dette eskalerer. 

Har stor medfølelse for hva dere står i, men vær så snill og ikke få skylapper for eget barns oppførsel/atferd og tenk at det går seg til, det er helt normalt osv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og et siste råd herfra; hvis hverdagen er så travel og krevende jobbmessig at dere ikke klarer å håndtere dette så må bør dere snakke med fastlege og arbeidsgiver om å jobbe redusert en periode (eventuelt sykemelding om situasjonen sliter dere ut). Om ikke begge to, så i hvert fall en av dere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er ikke helt normalt å slå, og det er absolutt ikke normalt å være slem mot dyr. Dette kalles antisosial atferd og skading/mishandling av dyr er en av de aller mest alvorlige risikofaktorene når det gjelder barns utvikling. Så nei, dette er ikke normalt, og slik atferd må stoppes systematisk allerede nå. Av profesjonelle fagpersoner, da det ikke virker som om TS selv har de nødvendige ressursene og ferdighetene som faktisk må til for å stoppe slik atferd. Man kan gjerne kalle det normalt, stikke hodet i sanden og feie det under matta, men da tør jeg ikke tenke på hva som skjer om 15-20 år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke helt normalt å slå, og det er absolutt ikke normalt å være slem mot dyr. Dette kalles antisosial atferd og skading/mishandling av dyr er en av de aller mest alvorlige risikofaktorene når det gjelder barns utvikling. Så nei, dette er ikke normalt, og slik atferd må stoppes systematisk allerede nå. Av profesjonelle fagpersoner, da det ikke virker som om TS selv har de nødvendige ressursene og ferdighetene som faktisk må til for å stoppe slik atferd. Man kan gjerne kalle det normalt, stikke hodet i sanden og feie det under matta, men da tør jeg ikke tenke på hva som skjer om 15-20 år. 

nei, det er ikke normalt når man er typ 7-8 år. men 4 åringer slår iblandt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

nei, det er ikke normalt når man er typ 7-8 år. men 4 åringer slår iblandt

I blant ja, men når det begynner å bli en strategi så kan man ikke vente på at det går over. Det er en av få situasjoner jeg mener man bør bli skikkelig sint og ikke pedagogisk og forståelsesfull. Stakkars hund! Risikerer at den biter gjør man og. 

Anonymkode: 97a04...158

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2026 den 18.16):

Kutt ut 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2026 den 17.58):

Han har vært litt utfordrende siden fødsel, mye følelser og gråt, og senere sinne, og akkurat i det vi tror det begynner å komme seg så er det en ny fase i livet - som nå er 4-årene 🤪 Nå er han begynt å slå når han blir sint(lei seg), og når han får et nei til noe. "Da slår jeg deg" eller "da ødelegger jeg denne *random ting i nærheten*" og lignende. Nå har han begynt sånn med hunden også. Det har naturlig nok blitt mye negative tilbakemeldinger i det siste grunnet den eskalerende situasjonen, som uten tvil bidrar til å forverre ting igjen. Vi forsøker å gi gode tilbakemeldinger og rose mye når han gjør ting som er bra, riktig, fint, koselig etc, men det drukner nok bare... 

Så hjelp til å 1: håndtere situasjonen der og da. F.eks når han slår eller river hunden i pelsen, eller truer med å slå oss. 

Og 2: helhetlig.. Hva kan vi gjøre? 

Jeg har ei som blir 6 som har begynt nå, slo et par ganger når hun var 2 😵‍💫

Jeg holder hånden hennes og avverger og sier strengt at dette er min kropp og jeg bestemmer hva andre får gjøre med den- og jeg aksepterer IKKE at noen slår eller gjør noe annet som er vondt. Jeg aksepterer heller ikke at noen i mitt hjem er slemme eller ekle med dyr heller. 

Hun kan også true med ting, men da holder det bare med at jeg spør om hun vil vaske munnen med såpe for den er skitten etter å ha kommet med trusler. 

Jeg har nulltoleranse for slike ting så det blir slått hardt ned på

AnonymBruker
Skrevet

Min 4 åring har også slått meg veldig mye når hun blir sint. Jeg stopper hånda hennes, holder den fast og sier "nei" med en veldig tydelig stemme, og deretter, utifra situasjonen har jeg litt ulike fraser jeg bruker. Noen ganger er nei nok, om de er veldig uregulert. Men hvis de gjør det mer bevisst: "det er lov å være sint, men det er ikke lov å slå"/"vi slår ikke"/"mamma får vondt"/"uh-uh!" 

Tidligere har vi brukt veldig mye tid på å lære at jeg får like vondt som henne når man slår, jeg har kanskje overdrevet hvor vondt jeg får, eller sammenlignet en gang hun ble slått. Men da må de være litt mer mottakelig, ikke gjør det midt i kampens hete. 

Jeg følger dr.Siggie på instagram som har veldig mange gode råd! 

Anonymkode: a4342...2ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...