AnonymBruker Skrevet 4. mai #1 Skrevet 4. mai Jeg er på leit etter ny hund og vurderer Sheltie. Er det noen som har den rasen, eller har erfaringer? Jeg har hatt hund i mange år, ulike raser og har trent aktivt med dem. Har hatt en pause noen år pga barn, men nå er de i ferd med å flytte ut og jeg har endelig tid og overskudd til hund igjen😄 Er de så vokale som noen påstår? Ser jo at noen har flere av dem….. mye røyting hele året? Er jo mye fluff på dem🙃 Mye dårlig avl? Del gjerne både pluss og minus💚 Anonymkode: 0c9d2...16e
AnonymBruker Skrevet 4. mai #2 Skrevet 4. mai Mye lyd ja, men du kan være heldig. Ikke så mye røyting egentlig, det er de to gangene i året de skifter mellom vinter- og sommerpels, men de må børstes jevnlig. Det er dessverre litt dårlig avl og en del nervøse individer, så vær nøye med sjekk av oppdretter. Anonymkode: a58eb...a06
AnonymBruker Skrevet 4. mai #3 Skrevet 4. mai Har aldri hatt selv, men kjenner mange både fra trening og blant venner og naboer. Alle sammen er veldig smarte, kvikke og lettlærte og veldig hengiven og knyttet til familien. Noen kan fremstå nervøse/engstlige, men ikke sånn at det hindrer dem i hverdagen. Og av de 10+ jeg kjenner er der bare 1 stykk som ikke er altfor bjeffete for meg 🤣 De bjeffer utrolig lett når de er giret opp, som når de leker, får besøk, møter noen osv. De jeg kjenner i hundeklubben bjeffer MASSE under trening, for det er typisk da de blir gira og det koker over. Det hadde ikke vært noe for meg, men i og med at de er så lettrente kan det kontrolleres lettere enn f.eks hos en finsk lapphund. Men lyd har de, så hvis du ikke orker det bør du ikke skaffe deg en. Anonymkode: ba0e7...410
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:43 #4 Skrevet lørdag kl. 14:43 Lyd kan du forvente ja, men jeg føler også det er veldig situasjonsbetinget. Hun står ikke hjemme og bjeffer, mens på trening går hun opp i stress og bjeffer. Pelsen på min er overraskende lettstelt og alt av skit sklir av. Røyter masse to ganger i året og ellers er det ganske ok. Om du har tenkt til å bruke hunden i hundesport vil jeg virkelig anbefale en Sheltie. De er lærevillig og veldig gøy å trene med. Ikke det jeg ville valgt som sofahund. Trenger å få brukt hodet. Regnes som en liten hund, men stor nok til å være med på skitur og fjellturer. Anonymkode: bc3ad...199
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå