Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har oppdaget at mitt barn, sommer voksent og har flyttet hjemmefra, røyker. 
jJeg er ekspremt imot røyking.

Jeg vil gjerne si ifra om hva jeg mener og helst få ham/henne til å slutte. Hvordan gripe det an? Sende melding, ringe eller ta det opp når vi sees fysisk. Der bør være når vi er på tomannshånd, jeg vil ikke ydmyke ham/henne foran samboeren. Og de eldre søsknene, som nok vil reagere kraftig hvis de får vite om det, bør heller ikke være der. 
Hvordan legge det frem på best mulig måte?

Anonymkode: 470dc...606

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klart du kan si det som en liten kommentar på en PEN MÅTE, men tror du ikke vedkommende er klar over faren ved røyking? Er du sikker på at dette er noe du faktisk trenger å ta opp, annet enn å eventuelt nevne at du ikke vil ha røyking i eller rundt ditt eget hus. 

Da mine foreldre oppdaga at jeg snuser (jeg er snart 40 og har ikke bodd hjemme siden jeg var 16 år), så var det veldig rett på "fydda! Fysj! Slutt å snus!!"

Slike kommentarer gjorde meg bare mer sta og irritert; de har ingen rett å blande seg inn i mitt privatliv. Så jeg svarte "det er bedre enn om jeg gikk på heroin eller?"

De har latt meg være i fred siden. 

Anonymkode: 2f22f...d11

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, du får det jo til å høres ut som om hen er kriminell. 🙄 La "barnet" være i fred. Du har ikke noe med å "få ham/henne til å slutte". Din oppdragerrolle er over, så respekter at hen har gjort et dumt valg, og la det være med det. 

Anonymkode: 768f6...5a2

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg skal si det på en pen måte. Ett av de andre barna snuser, og jeg har ikke sagt noe på det, selv om jeg ikke liker det. Men røyking er mye verre og farligere. Jeg syns det er litt rart at han/hun har begynt med det, det er jo ikke sånn at man ikke er klar over farene. Men det er vel greit å vise til hvor farlig det faktisk er. Særlig når man er i slekt med mange med både kreft og hjertesykdom?

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sønnen/datteren din er nok veldig klar over ditt synspunkt og respekterer det. Så må du respektere at han/hun tenker annerledes. De andre barna dine bør også holde kjeft om det og passe eget liv.

Skulle nesten tro du skulle konfrontere vedkommende for yrkeskriminalitet eler noe.

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har oppdaget at mitt barn, sommer voksent og har flyttet hjemmefra, røyker. 
jJeg er ekspremt imot røyking.

Jeg vil gjerne si ifra om hva jeg mener og helst få ham/henne til å slutte. Hvordan gripe det an? Sende melding, ringe eller ta det opp når vi sees fysisk. Der bør være når vi er på tomannshånd, jeg vil ikke ydmyke ham/henne foran samboeren. Og de eldre søsknene, som nok vil reagere kraftig hvis de får vite om det, bør heller ikke være der. 
Hvordan legge det frem på best mulig måte?

Altså, alle vet om farene ved røyking i 2026.

Klipp navlestrengen. En voksen bestemmer selv. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper ingenting. Husker ikke folk hvordan det var å være ung? 

Anonymkode: 15c02...b42

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Det har ikke du noe med. La voksne være voksne. Man kan ytre bekymring en gang og det er det.

At du er imot røyking har ingen relevans overhode.

• Liker 7
Skrevet

Folk flest liker ikke å bli belært. 

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mor som driver å klager på at jeg snuser. Ser henne ikke spesielt ofte for å si det sånn.

Anonymkode: 8fb0a...c3a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg er best lar være. «Barnet» er en voksen person nå, og da skal ikke foreldrene komme med en pekefinger.

Anonymkode: 05a31...596

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper ikke. Da vi oppdaget sønnen her snuste. Spurte vi pent når han startet. Han svarte han startet ca 7 mnd etter han startet sim lærling, alle rundt ham snuste. Mannen sa bare: Jeg er nå ikke forbilde har selv røyket siden jeg var 14, han venter nå i hvertfall til han ble 19.

Jeg sa jeg hadde satt pris på at han ikke hadde startet, men at det var hans kropp og hans penger

Anonymkode: 009eb...3e8

Skrevet

Er man voksen så kan man gjøre som man vil. Han/hun er ikke kriminell. Antagelig drikker hen også innimellom. Det går fint an å si at du setter pris på avstand mens vedkommende fysisk røyker, men hallo.. Voksen betyr at man tar egne avgjørelser. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan ikke nekte barnet ditt å røyke. Vedkommende er voksen og bestemmer det selv, selv om du misliker det aldri så mye 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sagt at han ikke fått røyket hjem til meg eller rundt meg. Skuffende at det startes å røyke i 2026. Skulle tro vi har kommet lenger.

Anonymkode: 3bfe2...52f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg skal si det på en pen måte. Ett av de andre barna snuser, og jeg har ikke sagt noe på det, selv om jeg ikke liker det. Men røyking er mye verre og farligere. Jeg syns det er litt rart at han/hun har begynt med det, det er jo ikke sånn at man ikke er klar over farene. Men det er vel greit å vise til hvor farlig det faktisk er. Særlig når man er i slekt med mange med både kreft og hjertesykdom?

Jo mer du maser, jo mindre lyst har vedkommende til å slutte. La vedkommende røyke til han eller hun selv bestemmer seg for å slutte. Mas fra foreldre fører sjeldent noe bra med seg. Enig med den over her som sa at det hørtes ut som om vedkommende hadde begått en kriminell handling. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt du kan si er at du er skuffet og synes det er trist at han har begynt å røyke.

Utover det så er det jo han som må leve med valget og det røyking kan medføre.

Du har ikke så mye å si i saken.

Anonymkode: 4d823...89b

AnonymBruker
Skrevet

Ikke legg deg bort i ditt voksne barns liv! Har en mor som deg, har lite kontakt med henne, hun har brydd seg med alt hele livet. Jeg er godt voksen

Anonymkode: dde04...7a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare ikke si noe, han vet jo så klart allerede at det er farlig og hva du mener om saken. Det blir bare irriterende, og han (eller hun) kommer til å unngå deg for å unngå bråk og mas.

Anonymkode: 472db...923

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns bare det så utrolig dumt og idiotisk å begynne å røyke i 2026. Det er ikke noe bra med det. Alle vet det, det er farlig, lavstatus og utrolig avhengighetsskapende. Jeg trudde jeg hadde mer oppegående barn enn som så. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...