AnonymBruker Skrevet 4. mai #1 Skrevet 4. mai Det er fler og fler hunder over alt, og det virker som om hundeeiere blir mer og mer håpløse, hjelpeløse og inkompetente. Hundebæsj over alt, båndtvang som ignoreres, hunder som hopper, sleiker og generelt har null kustus. Jeg har hatt hund det meste av mitt liv, men må si jeg får mer og mer avsmak jo flere som skaffer seg hunder uten å greie å forstå deres behov eller trene dem riktig. Er det bare meg? De hundene jeg har hatt har det aldri vært problemer med, men man begynner jo å lure på om det er innavl hos hundene som er problemet, eller om det er ekstremt dårlig hundehold som er årsaken? Kjenner at tanken om ny hund blir mer avskrekkende for hver ny hund jeg møter 😢 Anonymkode: 04c7c...ab2 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai #2 Skrevet 4. mai Mennesker. Avler de i hjel og fri oppdragelse, litt som barn. Anonymkode: 7795f...caf 2 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai #3 Skrevet 4. mai Det er ikke hundene som er problemet her, det er at veldig mange som ikke burde hatt hund skaffer seg hund. https://www.nrk.no/kultur/xl/hundetrener-maren-teien-rorvik-er-klar-med-ny-sesong-av-_fra-bolle-til-bestevenn_-1.17848012?fbclid=IwZnRzaARlD0lleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZAo2NjI4NTY4Mzc5AAEeZOZKmnr6idUhCvl8WWaU7KU1b5_p5yNklHmL0ZUALzMfrhpq1FzvIaoY7ng_aem_KjTQMfCpGcFo_NVvvxF5cg Anonymkode: 124f4...4f9 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #4 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mennesker. Avler de i hjel og fri oppdragelse, litt som barn. Anonymkode: 7795f...caf Jeg tenkte AKKURAT det samme, på begge punkter! Vi er blitt late, alt skal bare være kos og vi er redd for å være SJEF og leder. Men med hunder så må vi være det. En annen ting er hundeeiere som insisterer på å bruke barnehager som lufteplass for hundene sine. Trenger hunden din en luftegård, men du ikke har plass/råd til hundegård og du bor et sted hvor det ikke er felles inngjerdet hundegår alle kan benytte, så kan du faktisk ikke ha denne type hund. Anonymkode: 19d1c...e91 4 2
Tabris Skrevet 4. mai #5 Skrevet 4. mai (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi er blitt late, alt skal bare være kos og vi er redd for å være SJEF og leder. Men med hunder så må vi være det. Anonymkode: 19d1c...e91 Den gamle måten å trene hund på gjorde ikke ting så mye bedre. Enkelte hunder ble så passive at de ikke våget å gjøre den uønskede atferden, men man hadde ikke trent på det som trigget atferden i utgangspunktet, bare dempet den. Og det var problemhunder da også, noen ganger var det treningsmetodene som gjorde problemene verre. Det er for enkelt å bare skylde på èn ting, det er nok flere faktorer som spiller inn: - Vi bor tettere enn før, noe som betyr at hundene må leve tettere på hverandre enn før. De må tåle flere hunder, flere mennesker og mer støy. - Vi forventer mer av hunder i dag enn før. Før var det ikke verdens undergang og drama om det var en løs hund som gikk bort til noen slik det er for mange i dag. - Avl er en stor del av dette. Oppdrettere avler på usikre hunder fordi de kaller dem "reservert" og "rasen er slik". At hunden ser pen ut og vinner på utstilling er viktigere enn gemyttet hos noen. For ikke å snakke om alle doodle-blandingene som nok noen anser som lettjente penger. - Folk er travle fra før med jobb, barn som skal følges opp og hele pakken. Så får deg seg en valp i tillegg fordi barna maser og naboens hund er jo så snill. De er ikke klar over hvor mye jobb som ligger bak, spesielt om man får en hund som har utfordringer som må trenes på. - Vi hadde en oppsving med hunder som var dårlig sosialiserte og oppdratt pga corona. - Confirmation bias. Når man først har fått "oppheng" på at hunder er et problem, så er det dette man ser. Fokuset blir på de hunder man ser som bjeffer og drar i båndet, og man ser ikke alle hundene som faktisk oppfører seg fint. Endret 4. mai av Tabris La til et punkt 5 3 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai #6 Skrevet 4. mai Tror ikke det er noen grunn til å mene at dette var noe bedre før. ”Og æille bikkjer skulle vara inne”, skrev Prøysen i Romjulsdrøm. Tror ikke det var bundne bikkjer han tenkte på Synes tvert imot at folk blir flinkere og flinkere med hundene sine, mens toleransen blant folk for hunder og hundeeieres livsutfoldelse blir mindre og mindre. Anonymkode: 4c245...c6d 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #7 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er fler og fler hunder over alt, og det virker som om hundeeiere blir mer og mer håpløse, hjelpeløse og inkompetente. Hundebæsj over alt, båndtvang som ignoreres, hunder som hopper, sleiker og generelt har null kustus. Jeg har hatt hund det meste av mitt liv, men må si jeg får mer og mer avsmak jo flere som skaffer seg hunder uten å greie å forstå deres behov eller trene dem riktig. Er det bare meg? De hundene jeg har hatt har det aldri vært problemer med, men man begynner jo å lure på om det er innavl hos hundene som er problemet, eller om det er ekstremt dårlig hundehold som er årsaken? Kjenner at tanken om ny hund blir mer avskrekkende for hver ny hund jeg møter 😢 Anonymkode: 04c7c...ab2 Avsmak på mennesker mener du! Ikke de stakkars hundene sin feil. Anonymkode: d2419...360
AnonymBruker Skrevet 4. mai #8 Skrevet 4. mai Jeg er ikke spesielt glad i hunder, men det er faktisk ikke hundene sin feil. Anonymkode: e5284...661
AnonymBruker Skrevet 5. mai #9 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er ikke spesielt glad i hunder, men det er faktisk ikke hundene sin feil. Anonymkode: e5284...661 Ja det er riktig, men på samme måte som at jeg gremmer meg over frekke unger selv om jeg vet det som regel er foreldrene som ikke har greid å gi ordentlig oppdragelse, så er det dessverre hundene som blir symptomet utad… trist… Anonymkode: 04c7c...ab2 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai #10 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det er fler og fler hunder over alt, og det virker som om hundeeiere blir mer og mer håpløse, hjelpeløse og inkompetente. Hundebæsj over alt, båndtvang som ignoreres, hunder som hopper, sleiker og generelt har null kustus. Jeg har hatt hund det meste av mitt liv, men må si jeg får mer og mer avsmak jo flere som skaffer seg hunder uten å greie å forstå deres behov eller trene dem riktig. Er det bare meg? De hundene jeg har hatt har det aldri vært problemer med, men man begynner jo å lure på om det er innavl hos hundene som er problemet, eller om det er ekstremt dårlig hundehold som er årsaken? Kjenner at tanken om ny hund blir mer avskrekkende for hver ny hund jeg møter 😢 Anonymkode: 04c7c...ab2 Du sier det jo selv, det er hundeeierne som er problemet. Hvorfor tar du det ut på hundene? Det kaaaan også hende at du legger merke til det du ser etter. Pråøv å også legge merke til de hundene som oppfører seg bra, og de hundeeierne som tar ansvar. Det er VELDIG lett å få et negativt bias. Anonymkode: c73dd...240 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå