Gå til innhold

Hvilken hunderase skal vi velge?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker en mellomstor hund. Lite bjeffing. Røytefri er bonus men ikke et krav. Lavt eller medium aktivitetsnivå. Kjekt om det er en hund som er lett å trene som kan ha en fin avknapp inne når vi har vært ute på tur og lekt fra oss. Har hatt en golden retriver og den var veldig intens. Fikk den som omplassering å klarte ikke trene bort separasjonsangst eller finne helt ro inne. Ønsker hund som er mindre enn en golden.

Anonymkode: 8016e...070

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan slåes av og på. 

Screenshot_20260503_235137_Chrome.jpg

Anonymkode: 0633a...765

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva anser du som lavt/medium aktivitetsnivå? Hvor mye tur/mentaltrening tenker du? Hverdagslydighet og en runde i nabolaget? En time tur daglig? Eller ser du for deg halvannen-to t? 

Anonymkode: 8541e...5d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva anser du som lavt/medium aktivitetsnivå? Hvor mye tur/mentaltrening tenker du? Hverdagslydighet og en runde i nabolaget? En time tur daglig? Eller ser du for deg halvannen-to t? 

Anonymkode: 8541e...5d7

Hverdagslydighet ja og mellom 1-2 timer for dagen. Har stor hage også som er kjekt å leke og herje i, så ikke nødvendigvis bare ut å gå tur. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hva kan du tilby en hund?

Anonymkode: bad22...512

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Whippet har av og på knapp.

Aktiv ute så lenge og langt du ønsker det. Verdens beste kostpris inne. Er du syk blir den sympatisk og vil bare ligge på disken sammen med deg. Da og når det er drittvær er den fornøyd med kun en tissetur maks 3 meter unna døra.

Noen Whippeter utvikler seperasjonsangs da de blir for vant til å gå oppå eieren hele tiden. Så hjemme alene er noe som må trenes tidlig som med alle andre raser. Mine whippeter kunne ikke brydd seg mindre når vi går om morgenen. Gidder ikke rikke seg fra sofaen engang.

Anonymkode: 7dff2...452

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva kan du tilby en hund?

Anonymkode: bad22...512

Mye lek og kos, tur 1-2 timer for dagen. Av og til mer. Stor hage så mye lekeplass der også. Vi syns det er gøy å trene hverdagslydighet og gjerne lære hunden triks om den liker det. Får være med familien vår på det meste som skjer i vår hverdag, men må være aleine hjemme 4-6 timer de fleste ukedager. Mannen har turnusjobb der han er 4 uker av og på så er når han er på jobb at hunden må være aleine noen timer når jeg er på jobb og ungene på skolen. Vi reiser mye på camping så der får hunden også alltid være med så blir ikke kennel opphold i ferier. 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Whippet har av og på knapp.

Aktiv ute så lenge og langt du ønsker det. Verdens beste kostpris inne. Er du syk blir den sympatisk og vil bare ligge på disken sammen med deg. Da og når det er drittvær er den fornøyd med kun en tissetur maks 3 meter unna døra.

Noen Whippeter utvikler seperasjonsangs da de blir for vant til å gå oppå eieren hele tiden. Så hjemme alene er noe som må trenes tidlig som med alle andre raser. Mine whippeter kunne ikke brydd seg mindre når vi går om morgenen. Gidder ikke rikke seg fra sofaen engang.

Anonymkode: 7dff2...452

Hvordan løser du det at de kan få løpe fra seg? Vi har grei str hage men ikke nok plass til en hund som kan løpe så fort får tatt seg skikkelig ut. Blir de fornøyd med vanlige turer? Separasjonsangst er faktisk helt krise for oss for det hadde hunden vi hadde og det var fælt for alle parter. Vi ble hemmet i hverdagen og hunden vår strevde veldig med dette stakkars.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slår et slag for dvergschnauzer fra seriøs oppdretter. 

Den er lettlært, kan gå lange turer, men klarer seg med kortere turer de dagene det passer best. 

De røyter ikke, men det er litt pelsstell, napping, hvis du skal stille ut, ellers er det helt ok å klippe. 

Eneste minuset er at de kan varsle når det ringer på døra, ellers er den helt super. 

Whippet er også en fin hund, ikke like lettlært som schnauzeren og så røyter den. 

Anonymkode: 1761f...250

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mellompuddel? Holder man den kortklippet er det egentlig lite pelsstell. Vær obs på oppdretter, se etter friske hunder med godt gemytt.  Smarte hunder som det er gøy å trene med.

Alternativ Lagotto, men vær obs på at de er også smarte hunder, men full av egne ideer....  Morsomme og med humor, men de kan være slitsomme om de ikke får behovene for mosjon og hjernetrim (og med hjernetrim mener jeg jobb, disse hunden trenger mer enn fylt kong for å underholdes....). 

Anonymkode: e0c2d...ffb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mellompuddel? Holder man den kortklippet er det egentlig lite pelsstell. Vær obs på oppdretter, se etter friske hunder med godt gemytt.  Smarte hunder som det er gøy å trene med.

Alternativ Lagotto, men vær obs på at de er også smarte hunder, men full av egne ideer....  Morsomme og med humor, men de kan være slitsomme om de ikke får behovene for mosjon og hjernetrim (og med hjernetrim mener jeg jobb, disse hunden trenger mer enn fylt kong for å underholdes....). 

Hvilken hjernetrim gir du en slik hund, da? Hadde vært kjekt med noen eksempler slik at man kan vurdere om det er noe man vil bruke mye tid og ressurser på. 

Anonymkode: 22c6e...34c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvordan løser du det at de kan få løpe fra seg? Vi har grei str hage men ikke nok plass til en hund som kan løpe så fort får tatt seg skikkelig ut. Blir de fornøyd med vanlige turer? Separasjonsangst er faktisk helt krise for oss for det hadde hunden vi hadde og det var fælt for alle parter. Vi ble hemmet i hverdagen og hunden vår strevde veldig med dette stakkars.

Ts

Ikke meg du siterte, men nei, de bør helst få løpe fra seg regelmessig 1-2 ganger i uka i hvert fall. Jeg merker med en gang når det er lenge siden min whippet fikk utfolde seg fritt, jeg har årskort på en inngjerdet hundepark som kan brukes når som helst. Sånn utenom det er de ganske lette, minus jaktinstinktet. Lette å trene, rolige sjeler, med utrolig god av-knapp inne, men de krever mer enn hva folk ofte gir uttrykk for. Litt lei av stempelet "sofa-hund" som ofte gis til whippet, de er det, men kun om de får nok aktivitet. 

Mellompuddel som noen andre nevner er enda mer krevende igjen, de kjeder seg fort, og kan bli veldig . Der må man ha aktivt ro-trening ganske lenge, absolutt ikke noe som faller dem naturlig. Også veldig utsatt for separasjonsangst, så de to tingene må man ha fokus på fra dag 1. Men dersom du først får på plass de tingene, og gir dem nok i hverdagen så er de aldeles fantastiske hunder på alle måter. 

Anonymkode: 4dd70...1b3

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilken hjernetrim gir du en slik hund, da? Hadde vært kjekt med noen eksempler slik at man kan vurdere om det er noe man vil bruke mye tid og ressurser på. 

Anonymkode: 22c6e...34c

Min Lagotto er trent trøffelhund, så hele trøffelsesongen er et trøffelsøk som gjelder. Akkurat nå er det IKKE trøffelsesong, så jeg merker at hunden kjeder seg litt og blir da litt rampete og begynner å vokte på folk utenfor huset.  Så nå er planen at hunden skal få en hobby og helst noe som kan kombineres med tur (slik som trøffelsøk), så jeg vurderer å trene henne på oppsøk (steinsopp, kantarell etc) eller prøve mantrailing..  

Ellers kommer man langt med agilitytrening (vi liker skogagility), triks og lydighet. Ulike IQ tester er også spennende, som f.eks. gir jeg hunden en tennisball i en bakke og så legger jeg ned godis.... Så da må hunden finne ut hvordan kunne spise godis uten at tennisballen triller vekk.... 😅 

Jeg integrerer hjernetrim i turene, så jeg synes ikke det tar ekstra tid egentlig. Vi har gått regelmessig på hundetrening også, men det regnes da også som en del av dagens aktivitet for meg, så det føles heller ikke som ekstra egentlig. 

Nå er det ikke alle Lagottoer som er sånn da, men det er lurt å ha i bakhodet at de er smarte, men også selvstendige så de ligger ikke og venter på en oppgave slik som en Boder Collie. Kjeder de seg, så aktiviserer de seg selv... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har katt og begrenset kunnskap om hunder, men Maltipoo liker jeg, veldig søt. 

Anonymkode: 7526d...b2b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har katt og begrenset kunnskap om hunder, men Maltipoo liker jeg, veldig søt. 

Anonymkode: 7526d...b2b

Men det er ikke en rase, det er en blandingshund, så du vet ege ikke hva du får :vetikke:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skulle selvfølgelig stå egentlig i innlegget over 😂 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ts

Ikke meg du sitererer, men jeg løser det ved: lang min løpe i min mor sin store hage, løpe i den lokale hundeparken, løpe på den lokale fotballbanen enten sent på kvelden eller tidlig om morgenen når det ikke er folk der (dette er en favoritt) og vi har funnet noen øde steder i skogen hvor vi bor, hvor vi de siste årene vi har gått der kun har møtt en nabo med sine hunder, og han er på samme "oppdrag" så det går fint 😅 

Min whippet trenger en god del aktivisering, men har ingen separasjonsangst eller andre utfordringer. Veldig enkel og smart hund (litt sta).

Anonymkode: 250bd...d41

AnonymBruker
Skrevet

Hva med en korthåret dachs eller puddel? 

Anonymkode: e52d5...955

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Puddel utgåt da jeg rett og slett ikke liker rasen. Vokst opp med flere og de var krevende og masete hunder. Whippet er jeg usikker på om vi har mulighet til å få løpt nok så tørr ikke den rasen heller dessverre. 

Tar gjerne i mot forslag til flere raser.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva med en korthåret dachs eller puddel? 

Anonymkode: e52d5...955

Berre hunderaser enn dachs finnes faktisk ikke. De er stygge, egenrådige, lett for å være aggressive, sterkt jaktinstinkt, gneldrete….Kjenner svært mange dachser. At folk orker den rasen er for meg et mysterium. 

Anonymkode: 31df9...acb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...