Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det å bli lagt inn på akutt psykiatrisk/dps og hvor lenge kan man være der inne? Sliter med ptsd dissonerende til tider som ingen medisiner hjelper mot. Mange rundt meg som sier at jeg er grunnen til alle feilene i livet osv og de legger all skyld på meg om alt som igjen gjør at det går utover meg til syvende og sist 

Anonymkode: ffbd7...d6d

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Akuttpsykiatrisk er ikke for den problemstillingen, planlagt innleggelse på dps kan være, men det må være en konkret behandlingsplan. Så hva skal de behandle? Og hvorfor innleggelse istedetfor psykolog foreks på dps? Det er lurt å tenke over. Det er lange ventelister og høy terskel for innleggelser. Opphold varer gjerne ikke spesielt lenge. 
Men du må jo få deg nye folk rundt deg, og kutte ut de du har. 

Anonymkode: 307d1...cfd

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Akuttpsykiatrisk er ikke for den problemstillingen, planlagt innleggelse på dps kan være, men det må være en konkret behandlingsplan. Så hva skal de behandle? Og hvorfor innleggelse istedetfor psykolog foreks på dps? Det er lurt å tenke over. Det er lange ventelister og høy terskel for innleggelser. Opphold varer gjerne ikke spesielt lenge. 
Men du må jo få deg nye folk rundt deg, og kutte ut de du har. 

Kan plutselig få ptsd blackout som varer i minutter, jeg har kuttet ut de gamle folkene men hjelper lite dessverre 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kan plutselig få ptsd blackout som varer i minutter, jeg har kuttet ut de gamle folkene men hjelper lite dessverre 

Om dette er årsaken til at du tenker at en innleggelse på Dpsdøgn er aktuelt så vil du nok bli skuffet.for dette er ikke en innleggelsesgrunn.

Anonymkode: a9772...0b0

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Og det vil du at dps skal behandle? Det er ikke innleggelsesgrunn. Har du en behandler? Ellers kan du be fastlegen om henvisning til kommunen eller dps for å prate med noen (du må nok starte med kommunalt). 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som du står i en utrolig tung situasjon akkurat nå, og det er vondt å høre at menneskene rundt deg legger skylden på deg. Med en PTSD-diagnose og dissosiasjon er man avhengig av trygghet for å bli bedre, ikke mer stress og anklager.

Jeg har selv en PTSD-diagnose, men min erfaring var at jeg kom i behandling samtidig som jeg fikk diagnosen. Det hjalp meg veldig. Jeg lurer på om du fikk noe tilbud om behandling eller oppfølging da du fikk din diagnose?

Når det gjelder innleggelse, så virker det som terskelen for akuttpsykiatrisk dessverre ofte veldig høy, og det er ikke alltid man blir lagt inn med mindre det er akutt fare for liv. Men en innleggelse på en DPS-sengepost (planlagt) kan være en god måte å få et avbrekk fra de som trykker deg ned, slik at du får ro til å lære teknikker for å håndtere dissosiasjonen. 

Høres ut som du burde kontakte fastlegen om dette? Kanskje be om en dobbelttime? Noen kommuner har også rask psykisk helsehjelp som du kan komme til uten å kontakte fastlegen. Du kan også undersøke om det gjelder din kommune. 

Anonymkode: 220df...2d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det høres ut som du står i en utrolig tung situasjon akkurat nå, og det er vondt å høre at menneskene rundt deg legger skylden på deg. Med en PTSD-diagnose og dissosiasjon er man avhengig av trygghet for å bli bedre, ikke mer stress og anklager.

Jeg har selv en PTSD-diagnose, men min erfaring var at jeg kom i behandling samtidig som jeg fikk diagnosen. Det hjalp meg veldig. Jeg lurer på om du fikk noe tilbud om behandling eller oppfølging da du fikk din diagnose?

Når det gjelder innleggelse, så virker det som terskelen for akuttpsykiatrisk dessverre ofte veldig høy, og det er ikke alltid man blir lagt inn med mindre det er akutt fare for liv. Men en innleggelse på en DPS-sengepost (planlagt) kan være en god måte å få et avbrekk fra de som trykker deg ned, slik at du får ro til å lære teknikker for å håndtere dissosiasjonen. 

Høres ut som du burde kontakte fastlegen om dette? Kanskje be om en dobbelttime? Noen kommuner har også rask psykisk helsehjelp som du kan komme til uten å kontakte fastlegen. Du kan også undersøke om det gjelder din kommune. 

Selvsagt er terskelen for akuttpsykiatrisk høy og det burde også være. Det er ikke flust av plasser på akuttpsykiatrisk og da må de plassene som eksisterer gå til de som trenger de mest. Og det heter jo akutt av en grunn.

Anonymkode: a9772...0b0

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja har fått behandling men ingenting fungerer av det jeg har prøvd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja har fått behandling men ingenting fungerer av det jeg har prøvd.

Hva vil du ha ut av en innleggelse som du ikke kan få i poliklinisk behandling? Akuttinnleggelse er for akutte problemer, ikke det du beskriver. En planlagt innleggelse  vil og i de fleste tilfeller være kortvarig, og det er begrenset hva du vil få ut av det uten behandler når du kommer ut. Snakk med fastlegen din og diskuter hvilke muligheter du har.

Anonymkode: df792...6e4

AnonymBruker
Skrevet

Akutt psykiatrisk her jeg bor er et særdeles lite hyggelig sted. God mix av folk som er tullerusk, rus og voldelige fengselsfugler til en stakkar med fødselspsykose. Rommene er enkle og det minner mest om fengsel. Helt jævlig mat. Konstruktivt hvis du er helt ute av stand til å ta vare på deg selv men fort bare traumatiserende for andre. Dps er bedre, men generelt er ikke innleggelse i psykiatrien sørlig mye friere enn fengsel. 

Anonymkode: 8a24a...3d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...