AnonymBruker Skrevet 3. mai #1 Skrevet 3. mai Jeg blir stadig satt ut av hvordan folk «oppdrar» barna sine i disse dager. Hva er det som skjer?! Senest i dag så jeg en 7 åring som skrik «hold kjeft din dust» til pappaen sin som sa «hade». Pappaen her var naboen vår som skulle på jobb 🙈 Han bare smilte og kjørte ut. Hva i alle dager?! Er dette den nye foreldrerollen? Du lærer jo ungen din å oppføre seg dårlig… Jeg er selv mamma til to, en 6 åring og en liten en som snart er 2 år. Ingen av de får snakke sånn til oss voksne, svarer de stygt tar vi en alvorsprat med dem. Ødelegger de, forstyrrer de andre eller er ugreie stoppes dem av oss voksne. Det handler ikke om at ungene våre ikke gjør noe gærent, men at vi stopper dem / snakker med dem/ veileder dem da de gjør det. Denne biten her kaller jeg «oppdragelse». Og det er for meg essensielt ved å være forelder. Jeg har selv sett foreldre i barnehagen til barna mine bare smile og trekke på skuldrene da barna deres kaller andre unger for stygge ting, oppfører seg dårlig eller vandaliserer andres ting. Hva er det som skjer? Har man ikke som mål at barna skal oppføre seg ordentlig lenger? En av mine nærmeste venninner er lærer og hun forteller også om unger som er helt ustyrlige og backes opp 100% av foreldrene sine. De forsvarer barnas dritt oppførsel med at de er «usikre» og «utrygge». Jeg tviler ikke på at de er det, men når ble «utrygghet» et frikort for dårlig oppførsel og vold? Lærer venninna mi forteller foresatte forsvarer «Peer» som banker opp medelever, vandaliserer klasserom og saboterer undervisningen med at han er redd og usikker. Det at de 23 andre blir redde av «Peers» oppførsel er irrelevant. Seriøst?! Er det sånn vi holder på for tiden… Er jeg gammeldags som snakker til ungene mine når de oppfører seg dårlig? Anonymkode: 772a4...00a 7
AnonymBruker Skrevet 3. mai #2 Skrevet 3. mai Jeg har litt eldre barn enn dine, mine er 15 og 17. Har oppdratt mine ganske strengt, ikke snakk om at mine har fått lov til å bruke ord som "hold kjeft" til noen (og det har de heller aldri gjort). Men jeg husker at nabobarnet vårt, som var samme alder som min sønn, hadde det språket til sine foreldre da hun var liten. I tillegg slo hun og sparket både foreldrene og andre, uten å noensinne få tilsnakk for det. Hun ble alltid unnskyldt for oppførselen sin med at "hun skal bare finne ut hvem hun er" og "hun bygger bare personlighet". Det var kvalmt å stå utenfor å se på, spesielt siden vi i vår husholdning var så utrolig nøye på å oppdra barna korrekt. Kjipt å se at mens vi lærte barna å aldri utøve vold eller bruke stygge ord mot folk, var det bare frislipp på andre barn i nær omkrets. Nå bor vi i et annet nabolag, og jeg ser forskjell på familiene her også. Noen har virkelig veloppdratte barn, andre har rent frislipp. Våre nærmeste nabobarn på høyre side er skikkelig stygge i kjeften mot sine foreldre, mens våre nærmeste nabobarn på venstre sider er boen små engler. Samtlige av foreldrene er godt utdannet, veldig hyggelige folk. Rart hvor forskjellig de oppdrar (eller ikke oppdrar) avkommet sitt. Det var forøvrig det samme da jeg vokste opp på 90-tallet. Jeg hadde noen skikkelig drittunger av noen gutter i klassen, de ødela så vanvittig mye for klassemiljøet, spesielt for oss jentene. Likevel, var alltid noen lærere og foreldre som kom med "det er jo bare synd på dem, de kan ikke noe for det". Noen slang ut ADHD som grunn, og det var det. Vi som var ofre av barn som slo, sparket, spyttet og trakasserte ble aldri tatt hensyn til. Foreldrene mine har fortalt om det samme fra deres barndom på 50-tallet, og om drittoppførsel som ikke ble slått ned på. Jeg husker flere historier faren min fortale hvor barn var skikkelig fæle mot ham, og hvor voksne bare sto og så på. Så dette "fenomenet" er ikke nytt. Jeg gjetter at det går litt i arv. Anonymkode: 14f60...7e9 3 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai #3 Skrevet 3. mai De fleste jeg kjenner tillater ikke alt mulig. Tenker og at man ikke alltid vet hele konteksten når man ser en situasjon. Kanskje hadde de kranglet om noe, barnet hadde en dårlig morgen osv men far måtte dra på jobb. Kanskje tok mor praten om at man ikke ropte sånn etter at du så dem. Anonymkode: 12cb3...95d 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai #4 Skrevet 3. mai Jeg vil bare si at her har vi foreldre fått råd om å overse og ikke gi noe oppmerksomhet til stygg språkbruk i vår barnehage i hvert fall. Fordi da blir det bare morsommere å bruke stygge ord. Så det er ikke bare en måte å håndtere det som foreldrene har funnet opp nå.. det er jo det barnehagen råder oss til.. Anonymkode: 01921...f79 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #5 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg vil bare si at her har vi foreldre fått råd om å overse og ikke gi noe oppmerksomhet til stygg språkbruk i vår barnehage i hvert fall. Fordi da blir det bare morsommere å bruke stygge ord. Så det er ikke bare en måte å håndtere det som foreldrene har funnet opp nå.. det er jo det barnehagen råder oss til.. Anonymkode: 01921...f79 Men det gjelder vel bare et banneord i ny og ne? Ikke verbal trakassering av andre? Anonymkode: 9c2ef...e4b 5
AnonymBruker Skrevet 3. mai #6 Skrevet 3. mai Du vet ingenting om bakgrunnen og bare synser i vei. Jeg vet om mange barn som er så utfordrende at foreldrene har søkt om hjelp til hvordan oppdra dem og hvor eneste løsning er å velge sine kamper med omhu. Når man sliter kan det å ignorere denne typen ting være det som gjør at de klarer å takle atferden som er mange ganger verre. Det er så typisk at foreldre som har enkle barn som hadde oppført seg bra nær sagt uansett hvordan de hadde blitt oppdratt skal komme med meninger om hvordan de som har helt andre barn bør eller ikke bør gjøre ting. Pass dine egne saker er det jeg tenker om dette. Anonymkode: dfa20...569 2 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai #7 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du vet ingenting om bakgrunnen og bare synser i vei. Jeg vet om mange barn som er så utfordrende at foreldrene har søkt om hjelp til hvordan oppdra dem og hvor eneste løsning er å velge sine kamper med omhu. Når man sliter kan det å ignorere denne typen ting være det som gjør at de klarer å takle atferden som er mange ganger verre. Det er så typisk at foreldre som har enkle barn som hadde oppført seg bra nær sagt uansett hvordan de hadde blitt oppdratt skal komme med meninger om hvordan de som har helt andre barn bør eller ikke bør gjøre ting. Pass dine egne saker er det jeg tenker om dette. Anonymkode: dfa20...569 Dette! Jeg var også nokså naiv med mine første som var prakteksemplar av en baby og senere barn/tenåring. Når jeg så andre unger som var helt ustyrlig og oppførte seg dårlig tenkte jeg mitt "for noen tafatte foreldre" "det er jo bare å oppdra og sette grenser hvor vanskelig kan det være!" Så fikk jeg selv en unge som ikke var så "enkel" og da gikk det opp for meg at det faktisk er forskjell på barn. Anonymkode: 935b5...bc4 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai #8 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil bare si at her har vi foreldre fått råd om å overse og ikke gi noe oppmerksomhet til stygg språkbruk i vår barnehage i hvert fall. Fordi da blir det bare morsommere å bruke stygge ord. Så det er ikke bare en måte å håndtere det som foreldrene har funnet opp nå.. det er jo det barnehagen råder oss til.. Anonymkode: 01921...f79 Da må man regne med at andre foreldre griper inn, som ikke aksepterer at deres eget barn blir trakassert av andres barn. Høres ut som en misforståelse, hvem vil vel la eget barn erfare at andre barn kan snakke stygt til det/alle andre mennesker uten noen korrigering. Anonymkode: afb3d...790 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #9 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg vil bare si at her har vi foreldre fått råd om å overse og ikke gi noe oppmerksomhet til stygg språkbruk i vår barnehage i hvert fall. Fordi da blir det bare morsommere å bruke stygge ord. Så det er ikke bare en måte å håndtere det som foreldrene har funnet opp nå.. det er jo det barnehagen råder oss til.. Anonymkode: 01921...f79 Kommer an på konteksten av når de tester slike ord og diverse handlinger. Jeg er veldig streng på både fysisk utagering og språkbruk. Har 3 gutter mellom 8-11 og de våger ikke å snakke respektløst mot meg. Anonymkode: 9497e...942
AnonymBruker Skrevet 4. mai #10 Skrevet 4. mai Barna mine snakker kjempestygt til meg. Dustepappa, er du helt dum osv. Jeg synes det egentlig bare er morsomt. Om de snakker slik til søsken eller andre får de en (ikke-kjeftende) tilbakemelding. De snakker typisk ikke sånn til andre. Anonymkode: 83407...fe0
AnonymBruker Skrevet 4. mai #11 Skrevet 4. mai Synes det er flere av de ja.. Hvis man ikke engang PRØVER å korrigere oppførselen, slikt går jo ut over alle andre også Anonymkode: fd473...264 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #12 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg blir stadig satt ut av hvordan folk «oppdrar» barna sine i disse dager. Hva er det som skjer?! Senest i dag så jeg en 7 åring som skrik «hold kjeft din dust» til pappaen sin som sa «hade». Pappaen her var naboen vår som skulle på jobb 🙈 Han bare smilte og kjørte ut. Hva i alle dager?! Er dette den nye foreldrerollen? Du lærer jo ungen din å oppføre seg dårlig… Jeg er selv mamma til to, en 6 åring og en liten en som snart er 2 år. Ingen av de får snakke sånn til oss voksne, svarer de stygt tar vi en alvorsprat med dem. Ødelegger de, forstyrrer de andre eller er ugreie stoppes dem av oss voksne. Det handler ikke om at ungene våre ikke gjør noe gærent, men at vi stopper dem / snakker med dem/ veileder dem da de gjør det. Denne biten her kaller jeg «oppdragelse». Og det er for meg essensielt ved å være forelder. Jeg har selv sett foreldre i barnehagen til barna mine bare smile og trekke på skuldrene da barna deres kaller andre unger for stygge ting, oppfører seg dårlig eller vandaliserer andres ting. Hva er det som skjer? Har man ikke som mål at barna skal oppføre seg ordentlig lenger? En av mine nærmeste venninner er lærer og hun forteller også om unger som er helt ustyrlige og backes opp 100% av foreldrene sine. De forsvarer barnas dritt oppførsel med at de er «usikre» og «utrygge». Jeg tviler ikke på at de er det, men når ble «utrygghet» et frikort for dårlig oppførsel og vold? Lærer venninna mi forteller foresatte forsvarer «Peer» som banker opp medelever, vandaliserer klasserom og saboterer undervisningen med at han er redd og usikker. Det at de 23 andre blir redde av «Peers» oppførsel er irrelevant. Seriøst?! Er det sånn vi holder på for tiden… Er jeg gammeldags som snakker til ungene mine når de oppfører seg dårlig? Anonymkode: 772a4...00a Flott at du setter fokus, der fokus bør ligge: de som oppdrar barna. Selv om mye av det er sant, så er jeg så lei av all kritikk av generasjonene under 30. Ja, situasjonsbeskrivelsene stemmer, men det er de som har fått barna og til dels samfunnet sitt ansvar å oppdra de på riktig måte. At generasjonene under 30 er slik de er, det må tillegges foreldre og samfunnet, og ikke de som har fått mangelfull oppdragelse. Anonymkode: 60a24...6b0 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #13 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg vil bare si at her har vi foreldre fått råd om å overse og ikke gi noe oppmerksomhet til stygg språkbruk i vår barnehage i hvert fall. Fordi da blir det bare morsommere å bruke stygge ord. Så det er ikke bare en måte å håndtere det som foreldrene har funnet opp nå.. det er jo det barnehagen råder oss til.. Anonymkode: 01921...f79 Det er en mye kjent teknikk, men den er dessverre bare halvveis riktig. Teorien er at mange barn sier slike ting for å få oppmerksomhet, og at de slutter når de ikke får denne oppmerksomheten. Men de glemmer det viktigste, at det må følges opp videre. Dårlig oppførsel må snakkes om i fredstid, og god oppførsel må belønnes/roses. Når andre del av teknikken faller bort, står barna igjen med ingen oppmerksomhet på oppførsel. Som en barndomsvenn av meg sa "det var bedre med negativ oppmerksomhet enn ingen oppmerksomhet i det hele tatt". Han var den som eskalererte oppførselen når han ikke fikk den ønskede reaksjonen på første forsøk. Han starter med å si "hold kjeft din dust" (stillhet), slo foreldrene (stillhet), kastet stein på bilen, (stillhet), kastet stein på naboens bil (eksplosjon!) Så enten må foreldrene korrigere oppførselen der og da, eller hvis de ønsker å bruke teknikken om å overse dårlig oppførsel, være bevisst på oppfølging i etterkant. Anonymkode: 9a037...756 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå