Gå til innhold

hjeeeelp, lammekjøtt!


Gjest _kokkelaura

Anbefalte innlegg

Gjest _kokkelaura

Hei dere,

Jeg har fått ca 1 kg lammebog i stykker av min far, hva i alle dager bruker jeg det til?? Pappa foreslår gryterett, forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gryterett høres ut som en god idé, lett å lage og smaker nydelig. Et par forslag:

* Fransk lammegryte: Stek kjøtt, løk, hvitløk og hakket bacon. Rør i litt mel og tilsett så laurbærblad, gulrøtter i store biter, rosmarin, salt/pepper, rødvin og god kraft. La småkoke en times tid.

* Marokkansk lammegryte (jeg skal selv lage dette i helgen, smaker nydelig): Stek kjøtt, løk og hvitløk. Tilsett litt safran (evt gurkemeie), kanel, et par nellikspikre, malt koriander, chilipulver, malt ingefær, cayennepepper, salt/pepper, grønnsaker i store biter (squash, aubergine, paprika, gulrot, selleri), en boks hermetiske tomater, revet sitronskall og kraft. Ha gjerne i en neve tørkede aprikoser også. La småkoke en times tid og server med couscous.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hovedinnlegger

Takk for svar! Men jeg lurer litt, dette er store bogstykker, med bein og alt. Jeg kan vel ikke bruke det slik i gryta? Bare skjærer jeg det i terninger da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du egentlig gjøre som du vil, jeg synes det er greit å skjære dem i store terninger, lettere å servere og jeg synes det ser bedre ut også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier! Et siste spørsmål; hva kan jeg gjøre med beina, må de kastes eller kan jeg fryse dem og koke kraft på dem senere? Hva kan jeg bruke kraften til i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fryse dem og koke kraft senere når du har samlet opp en del. Kraften kan brukes til f.eks. gryteretter, supper og sauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...