Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv thai. Min kollega er dansk. Vi jobber på kjøkken (kantinedrift). En dag kommer hun inn mens jeg steker løk og sier «DELOKTELØK???!!», som er greit nok i seg selv men hun sier det med overdreven thai-aksent, synes jeg hvertfall. De andre bare lo. Det hender og hun sier andre ting med samme aksenten. Jeg synes det er litt ubehagelig.

Det verste er at jeg ble født i Norge og jeg har ikke sånn dialekt engang. En dag så ble jeg lei av disse vitsene, så jeg prøvde meg på en skikkelig dansk-aksent med skikkelig potet i halsen og sa «DET LUGDER PIGG!! (pikk)». Da var det ingen som lo? Kollegaen min bare så stygt på meg og har ignorert meg siden. 

Mitt spørsmål er: Var jeg drittsekk her?

Anonymkode: d7567...0cf

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 6b86a...55e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du ville vært bedre tjent med å si at du opplever det som sårt at noen bruker gebrokkent språk for å isolere deg. Du har sikkert opplevd dette flere ganger gjennom livet, så det er en helt ærlig sak at du ikke liker at noen tar den - fordi det er der skoen trykker.

Du taper litt når du blir irritert og tar igjen, men jeg må jo si at jeg full forståelse for at du gjør det. Er du født og oppvokst i Norge så er du norsk du også, så jeg kan tenke meg at det er sårt at noen gjør noe som tar fra deg identiteten din. 

Anonymkode: 02279...1c6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg veldig godt, jeg. Kanskje ikke den lureste måten å håndtere det på, men regner med at du fikk nok. Og ja, jeg synes det er rasistisk.

Anonymkode: 5652d...d32

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg syntes du var litt morsom, og h*n fikk som fortjent. Likevel tviler jeg på om det gjelper, dessverre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ha ha, du er jo bare gøy! Ikke tenk mer på det. Forhåpentligvis fikk du plassert dansken. 

Anonymkode: 46aae...455

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet i København, og prøvde å snakke så godt dansk som overhodet mulig for å gjøre en god jobb.

Sjefen min hermet etter meg daglig og fikk seg en god latter på min bekostning og prøvde å dra med andra som også skulle le.

Jeg sluttet og flyttet tilbake til Norge, så satt hun der med skjegget i postkassen.

Tror ikke hun mobber kolleger for deres dialekt/ språk mer

Anonymkode: 3fd14...724

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kollegaen din fortjente det, men bruk en annen taktikk fremover. Du skaffer deg noe som gjør opptak. Etterhvert vil det komme nye ting, når du har flere episoder å vise til så kan du rolig spørre kollegaen din « hva har jeg gjort deg som gir deg rett til å drive å trakkasere meg?» ha alt på opptak. Mens du samler beviser så går du til ledelsen og forteller alt, de kommer ikke til å gjøre en dritt, men det er bra for deg for da har du bevis på at du varslet og ingenting ble gjort. Arbeidsgiver er ansvarlig for trivsel på jobb. Så anmelder du når du har nok, ring fagforeninga og fiks deg en erstatning fra arbeidsgiveren. Ledelsen hater å måtte dele ut penger, kollegaen din blir sparket pga mobbing og trakkasering. Husk å ha lydopptak av alt, ellers 0 beviser og ingen sak. 
Folk er giftige i dagens arbeidsliv. Jeg har lært leksa mi.

Anonymkode: 7ade8...49b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er selv thai. Min kollega er dansk. Vi jobber på kjøkken (kantinedrift). En dag kommer hun inn mens jeg steker løk og sier «DELOKTELØK???!!», som er greit nok i seg selv men hun sier det med overdreven thai-aksent, synes jeg hvertfall. De andre bare lo. Det hender og hun sier andre ting med samme aksenten. Jeg synes det er litt ubehagelig.

Det verste er at jeg ble født i Norge og jeg har ikke sånn dialekt engang. En dag så ble jeg lei av disse vitsene, så jeg prøvde meg på en skikkelig dansk-aksent med skikkelig potet i halsen og sa «DET LUGDER PIGG!! (pikk)». Da var det ingen som lo? Kollegaen min bare så stygt på meg og har ignorert meg siden. 

Drittsekk? Du gjør jo bare det samme som de gjør, så nei? Er det mulig kollegaen din er litt rasist eller bare en idiot som ikke har sosiale antenner, absolutt. Kan det være uskyldig? Også ja. Burde i alle tilfeller ikke være noen stor greie hverken det du sa eller det hun andre sa. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kunne ha sagt det samme, ikke det lukter pikk...

Anonymkode: ccdcc...2ec

Skrevet

Nei du er ikke drittsekk, kollegaen gjør jo narr av deg,, men du kommer ingen vei med å være spydig tilbake. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei

Anonymkode: 0ebd8...bf1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...