Gå til innhold

Tegne hus selv

*Anaïs*

Anbefalte innlegg

Ja...leker med tanken på å bygge hus. Vil ikke ha ferdighus for vi har lyst til å kunne styre hele prossessen selv.(ja det kommer nok til å bli litt av ett styr :sjokkbla: ) Vet akkurat hvordan huset skal se ut, både utenpå og inni. Er det mulig å tegne det selv og levere inn egen tegning som byggesøknad til kommunen? Eller MÅ man ha proff hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel lov å tegne selv, men det kan være lurt å rådføre seg med arkitekt og/eller byggingeniør (eller noe liknende) før man sender søknad/setter i gang bygging så man ikke overser punkter som kan bli helt krise... tenker på ulike praktiske hensyn, dimensjonering o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med gjest over. Med mindre dere er byggteknisk utdannet, bør dere søke noe hjelp i alle fall. Tegn opp ideen til huset, og få noen som kan faget til å gå gjennom tegninger og peke ut eventuelle problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har en kamerat som er byggingeniør som kan se over tegningene mine. Gleder meg til å sette i gang :hoppe:

Har noen lest noen bra bøker om å bygge / tegne hus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

få noen som kan faget til å gå gjennom tegninger og peke ut eventuelle problemer.

Men stol for all del ikke på at det de sier er riktig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hentet fra http://www.viivilla.no/husbyggerskolen.asp...0499&Cat=&sCat=

"De fleste av oss har en eller annen gang tegnet sin drømmebolig, skissemessig eller mer detaljert.

Men baserer du ditt hus på egne tegninger og ideer, må du få en bygningskyndig person på arkitekt- eller ingeniørnivå til å utføre nødvendige korrigeringer. Dette gjelder både for arealdisposisjoner og statiske beregninger (styrkeberegninger). En fagperson på dette nivået kan tegne ut dine ideer slik at de oppfyller kravene til en godkjent byggesak. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De fleste av oss har en eller annen gang tegnet sin drømmebolig, skissemessig eller mer detaljert.

Men baserer du ditt hus på egne tegninger og ideer, må du få en bygningskyndig person på arkitekt- eller ingeniørnivå til å utføre nødvendige korrigeringer. Dette gjelder både for arealdisposisjoner og statiske beregninger (styrkeberegninger). En fagperson på dette nivået kan tegne ut dine ideer slik at de oppfyller kravene til en godkjent byggesak. "

Det er helt feil. Det er ingen sånne krav når det gjelder hustegninger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt feil.  Det er ingen sånne krav når det gjelder hustegninger.

Hva mener du egentlig? Selvfølgelig må tegningene godkjennes av noen som kan si om huset kommer til å stå i hundre år eller rase ned som et korthus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du egentlig? Selvfølgelig må tegningene godkjennes av noen som kan si om huset kommer til å stå i hundre år eller rase ned som et korthus.

Jeg svarte på det som jeg uthevet i fet skrift. Dette:

må du få en bygningskyndig person på arkitekt- eller ingeniørnivå til å utføre nødvendige korrigeringer.

Og hadde den som skrev den linjen hatt anelse om hva vedkommende skrev - så hadde det ikke stått arkitektnivå - alle kan kalle seg arkitekt, så hvilket nivå er det?

Og som jeg har skrevet lenger opp, det er ikke noe i veien for at man kan lage egne hustegninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt feil.  Det er ingen sånne krav når det gjelder hustegninger.

Sitatet er hentet fra en artikkelserie inne på Vi i Villa, som er skrevet av journalist og bygningsingeniør Torbjørn Drejer Farstad.

Vi i Villa skriver i en annen artikkel: "Ved byggesak kreves det i dag at et godkjent firma står som ansvarlig søker.", jfr. http://www.viivilla.no/articles.asp?mode=S...11&Cat=&sCat=12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som jeg har skrevet lenger opp, det er ikke noe i veien for at man kan lage egne hustegninger.

Søknad for ethvert tiltak etter Plan- og bygningsloven § 93 skal forestås av en ansvarlig søker som skal være et bindeledd mellom de ansvarlig prosjekterende, tiltakshaver og kommunen (jf. plan- og bygningslovens § 93b). For å stå som ansvarlig søker kreves faglige kvalifikasjoner jfr. forskrift til plan- og bygningsloven om foretak for ansvarsrett, http://www.lovdata.no/all/hl-19850614-077.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...leker med tanken på å bygge hus. Vil ikke ha ferdighus for vi har lyst til å kunne styre hele prossessen selv.(ja det kommer nok til å bli litt av ett styr  :sjokkbla: ) Vet akkurat hvordan huset skal se ut, både utenpå og inni. Er det mulig å tegne det selv og levere inn egen tegning som byggesøknad til kommunen? Eller MÅ man ha proff hjelp?

Har vert igjennom den prosessen med eget hus. Tegnet

skisse over størrelse, romløsning, osv.. Men brukte et

arkitektkontor til å lage arbeidstegninger basert på mine skisser.

Ser at du har besøk av noen gjester, at det holder en liten akademisk

diskusjon må man godta. Bara overse dem..

Endret av Tyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at du har besøk av noen gjester, at det holder en liten akademisk

diskusjon må man godta. Bara overse dem..

Det var jeg som siterte fra Vi i Villa. Gjorde det for å hjelpe. En person viste til at det var feil, og jeg viste da til lovverket.

Ble overrasket over at du ber andre om å overse andre sine svar. Siden jeg kun er innom her en tur, lurer jeg på om man ikke får lov å skrive som "gjest"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søknad for ethvert tiltak etter Plan- og bygningsloven § 93 skal forestås av en ansvarlig søker som skal være et bindeledd mellom de ansvarlig prosjekterende, tiltakshaver og kommunen (jf. plan- og bygningslovens § 93b). For å stå som ansvarlig søker kreves faglige kvalifikasjoner jfr. forskrift til plan- og bygningsloven om foretak for ansvarsrett, http://www.lovdata.no/all/hl-19850614-077.html

Det er da ikke ansvarligsøker som tegner huset. Ha iallefall begrepene avklart før du diskuterer.

Jeg vet ikke hvor bevandret du er innenfor dette området, men kan for egen del informere om at jeg er innen bransjen.

Tegn huset selv - ikke noe problem.

Og til deg Tyr, hvorfor i all verden skal en gjest overses fremfor deg som registrert bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitatet er hentet fra en artikkelserie inne på Vi i Villa, som er skrevet av journalist og bygningsingeniør Torbjørn Drejer Farstad.

Vi i Villa skriver i en annen artikkel: "Ved byggesak kreves det i dag at et godkjent firma står som ansvarlig søker.", jfr. http://www.viivilla.no/articles.asp?mode=S...11&Cat=&sCat=12

Hvor i den linken står det at man ikke kan tegne huset selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det var jeg som siterte fra Vi i Villa. Gjorde det for å hjelpe. En person viste til at det var feil, og jeg viste da til lovverket. 
Jeg betviler ikke at du gjorde det i god tro, men hvis man ikke har klart for seg hva man diskuterer, så skaper det mer forvirring enn hjelp. :)

Som sagt - ansvarlig søker er ikke den som tegner huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke ansvarligsøker som tegner huset.  Ha iallefall begrepene avklart før du diskuterer.

Har ikke skrevet en plass at ansvarlig søker må tegne huset. Tiltakssøker kan tegne. Jfr. første svar jeg ga:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betviler ikke at du gjorde det i god tro, men hvis man ikke har klart for seg hva man diskuterer, så skaper det mer forvirring enn hjelp. :)

Som sagt - ansvarlig søker er ikke den som tegner huset.

Og med det mener du at jeg ikke vet hva jeg skriver om. Takk for den!

Heldigvis finnes det andre forum man kan skrive på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke skrevet en plass at ansvarlig søker må tegne huset. Tiltakssøker kan tegne. Jfr. første svar jeg ga:

Dette blir jo bare tull. Er du den samme gjesten som har skrevet alle linkene til viivilla og lovdata?

Jeg har tidligere svart deg på at alle kan kalle seg arkitekt - derfor blir det for meg lite troverdig når det i en artikkel brukes begrepet arkitektnivå.

Her ser du et av mine innlegg i denne tråden:

Dette besvares på denne måten:

Utfra dette mener jeg å ha grunn til å tro at du ikke forstod hva en ansvarlig søker gjorde.

--

Når det gjelder beregninger, så er det forresten statikerne som gjør det - ikke arkitektene eller sivilarkitektene.

Og jeg gjentar - det er ikke noe til hinder for at man kan tegne hustegningene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...