Gå til innhold

Maiblomst - pynting av bilen. Husker du disse?

Maiblomst - pynting av bilen. Husker du disse?  

76 stemmer

1. 1. Maiblomst - pynting av bilen. Husker du disse?

• Ja, gode minner
      69
    • Nei, aldri hørt om
      4
    • Kanskje, ble usikker om jeg har sett dem
      3

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen andre som husker disse maiblomstene som man pyntet bilen sin med? I mai så klart, derav navnet 😄 Pengene gikk til en god sak. Norske kvinners sanitetsforening og Nasjonalforeningen for folkehelsen sto bak salget. Bildet er fra DigitaltMuseum / Sverresborg Trøndelag folkemuseum.

maiblomst – Store norske leksikon

To identiske maiblomster. Blomsten består av to lag papp. Det nederste laget er seks røde kronblader, mens det øverste laget er hvit papp med stjerneform. Disse holdes sammen av en blå plastknapp. Grønn ståltråd er festet på baksiden.

Anonymkode: 8b367...98e

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født på 80 tallet og husker disse godt, spesielt på 17 mai 🥰

Anonymkode: c9b72...840

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er født på 80 tallet og husker disse godt, spesielt på 17 mai 🥰

Gøy! Tusen takk for svar 🥰

Jeg er født i '74 og er dermed så gammel at jeg til og med har pyntet bilen min med dem 😊 Hilsen Ts

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gøy! Tusen takk for svar 🥰

Jeg er født i '74 og er dermed så gammel at jeg til og med har pyntet bilen min med dem 😊 Hilsen Ts

Koselig at du laget tråd om det, det brakte meg tilbake til varme vårdager da alt bare var gøy og spennende 🥰

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Får kjøpt ennå via sanitær kvinnene

Maiblomst https://share.google/XNOEiVqm1I9YCuKEm

Usikker om de sender

Anonymkode: 45761...142

Det må jeg si! Dette ante jeg ikke. Tusen takk for lenke 😊 Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte maiblomst nål av sanitetskvinnene sist uke, de satt og solgte på det lokale kjøpesenteret. De hadde blomsten til bil også. Er skikkelig nostalgi fra barndommen. :)

Anonymkode: 9c94f...2aa

• Liker 2
Skrevet

Dette skal festes på bilen, ja.

Barnet mitt laget slik i filt på skolen, jeg satte på tynn ståltrå til blosterbinding, til festet i grillen på bilen. Ser i arkivet at den tradisjonelt bare skal brukes 17. mai. Da skal vi ikke bruke bilen den dagen, er det litt kjipt, da. 

Husker også knapp-nåla.

492ab79b-7d4a-4bad-8f16-47a5ef5fecb4_org

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja! Og hestesko i grillen 😃

IMG_7227.jpeg

Anonymkode: 73e7f...c24

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er så gammel at jeg hadde maiblomst på min første bil. På mange nyere biler hadde det vært umulig å feste den.

De små blomstene med nåler solgte jeg mange av da jeg gikk på barneskolen (forløperen til dugnadssalg av kaker og dopapir?). De var i forskjellig fargekombinasjon hvert år.

Anonymkode: 35172...5a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det selger de fortsatt i Sverige, kanskje ikke til bil, men andre ulike maiblomster. Pengene går til barn i familier som har det økonomisk vanskelig.

Det er skolebarn som sender inn forslag på hvordan maiblomsten skal se ut hvert år. 

Anonymkode: d1216...57f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja! Og hestesko i grillen 😃

IMG_7227.jpeg

Dette er helt ukjent for meg (jeg er Ts) 😄 Når ca var dette populært og hvor i landet?

(Jeg er fra Akershus og født på 70-tallet)

Takk for innspillet, veldig artig! Hestesko er jo et lykkesymbol.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det selger de fortsatt i Sverige, kanskje ikke til bil, men andre ulike maiblomster. Pengene går til barn i familier som har det økonomisk vanskelig.

Det er skolebarn som sender inn forslag på hvordan maiblomsten skal se ut hvert år. 

Anonymkode: d1216...57f

Rørende (at skolebarn sender inn forslagene) 🥰 Ts

Skrevet

Å jada - de måtte vi selge hvert år før 17. mai. Foreldre, besteforeldre, tanter og onkler kjøpte de og de små vi festet på 17-sløyfen 😅

Gode minner 🥰

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er så gammel at jeg hadde maiblomst på min første bil. På mange nyere biler hadde det vært umulig å feste den.

De små blomstene med nåler solgte jeg mange av da jeg gikk på barneskolen (forløperen til dugnadssalg av kaker og dopapir?). De var i forskjellig fargekombinasjon hvert år.

Anonymkode: 35172...5a3

Ja, irriterende at designet ikke gir rom for pynting mer. Det hadde jo sin sjarm. Vi solgte også nåler (og bilblomstene) da jeg var liten. Ts

Skrevet

Absolutt! Husker foreldrene mine pyntet bilen med maiblomster og bjørkeris. Var så kjekt å se de pyntede bilene på 17.mai!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husker vi gikk rundt og solgte desse. Vi fikk utdelt noen brett med store til bil og små maiblomstrer på skolen. De små kunne en feste på jakka. 

De fleste kjøpte de små, så var ekstra stas når vi fikk solgt en stor blomst. 

Anonymkode: 0aec4...f29

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er helt ukjent for meg (jeg er Ts) 😄 Når ca var dette populært og hvor i landet?

(Jeg er fra Akershus og født på 70-tallet)

Takk for innspillet, veldig artig! Hestesko er jo et lykkesymbol.

Jeg er født i -71 og bor på Vestlandet. Tenker på Mercedes når jeg ser disse, og andre biler med stor grill. 

IMG_7233.jpeg

IMG_7234.webp

IMG_7235.jpeg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er født i -71 og bor på Vestlandet. Tenker på Mercedes når jeg ser disse, og andre biler med stor grill. 

IMG_7233.jpeg

IMG_7234.webp

IMG_7235.jpeg

Elsker det 😄 ! Hilsen Ts

(Jeg regner med det ikke skulle se ut som man hadde kjørt på en hest, men at skoen var et ekte lykkesymbol 

😂😉Hest i grillen, liksom)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...