AnonymBruker Skrevet 2. mai #1 Skrevet 2. mai Sorry for lang historie, på forhånd takk som leser. Jeg eier andel i blokk, bor i 1. etg med egen inngang, men både inngang og soveromsvindu vender ut mot svalgang og trappa opp til øvre etasjer. Dette var ikke et problem i mange år da jeg lærte å tilvenne meg alle lyder og de aller fleste i blokka viser masse hensyn når de er utenfor. ALLE i blokka har soverom ut mot svalgangene. Naboen over meg er en fyr rundt 30-35 tipper jeg, han flyttet inn noen år etter meg. Problemet oss i mellom er at han ikke skjønner å vise hensyn pga hvor lytt det er i denne eldre blokka. Da jeg flytta inn bodde det en eldre mann over meg, så jeg ante ikke hvor lytt det faktisk var ovenfra og ned før ny nabo overtok... Vi har vært i klinsj en del ganger de siste årene. F.eks før innflytting pusset han opp på natten (skrapte tapet av veggene på betongvegg, hørtes ut som sinte mus som krafsa hardt i veggene). Da var jeg og rolig snakket med han, sa ifra hvor lytt det er og at han bør vurdere å legge noe lyddempende mellom betonggulv og nytt gulv, men at om han ikke ville tipse betongveggen så var det en skikkelig lydbærer rett ned til meg som han måtte være obs på. Han sluttet å pusse opp på natta, men han har tydelig ignorert rådet mitt om lyddempende matte under gulvet og ingenting på veggene... Han har sittet og gamet på natta, hvor jeg kunne peke ut nøyaktig hvor på hans soverom PCen hans stod fordi han satt og ropte og lo så jeg enkelt hørte hvor i rommet han satt. Han har roet seg med dette etter jeg spurte om han kunne dempe seg eller flytte pcen, men helt slutt ble det ikke. Han har hatt masse fester til langt på natt, som er så høylytte at det føles ut som det er i min egen stue. Jeg hører når han har besøk og kan nesten følge med på samtalene. Jeg har sagt ifra hvordan det oppleves, og at han i tillegg bryter husreglene når det er festing til langt på natt. På dagtid må jeg leve med dette såklart. Da jeg for sikkert sjette gang måtte ringe på på natten truet jeg med å sende klage til styret, og da roet det seg endelig. Jeg har endelig kunnet ha rolig besøk hjemme i helgene (var umulig før pga støy) eller i høytider. Jeg har selv vært veldig var med å ikke støye unødvendig, ikke for høyt volum på musikk eller film (musikk hører jeg helst med hodetelefoner på) osv. Har aldri hatt fest, men overnattingsbesøk eller filmkveld med venner. Men jeg kvier meg veldig fordi jeg synes det er så flaut når han begynner å trampe der oppe. Jeg har snakket med profesjonelle om å lydisolere hos meg, men problemet er at det tar mye av takhøyden og er ingen garantier for at lyden ikke finner andre veier å gå. Spesielt siden det er betong i alle retninger, og jeg må egentlig totalrenovere om de skal prøve å isolere skikkelig. Selv da er det ingen garantier. Jeg har allerede brukt 150k på oppussing da jeg flyttet inn, så det går ikke. Jeg kan heller ikke selge og flytte nå, og trives egentlig kjempegodt utenom naboen. I hverdagen er han veldig rolig og ting har gått greit. Det er småting som at han tramper med hælene når han går, skraper med møblene over gulvet så møblene "skriker", eller at han har rullet ball over gulvet på natta. Tenk på lyden av plastball over gulvet, gjentatt hvert 30. sekund over lengre tid... Jeg bruker å ta ørepropper i på natten, siden jeg forstår jeg også må la han få leve livet sitt og at ikke alt kan styres, selv om jeg også tenker at han kunne brukt hodet littegrann. Problemet nå er at han har fått seg kjæreste... De er ikke høylytte sammen i sengen, og misforstå meg rett - jeg driter i at de har samleie! Problemet er at sengen står og slår i betongveggen. De holder på til alle døgnets tider. Jeg kan ha sovnet med ørepropper i, men tatt de ut i søvne og så har de tilfeldigvis samleie klokka 3 på natta så jeg våkner av slamringen i veggen. Eller at jeg har besøk og de driver med slamringen på dagtid.. I tillegg har hun hund, og de lufter gjerne hunden alt mellom 01-04 på natta, og skravler i svalgangene, ned trappa, slamrer med trappe døren og skravler høylytt utenfor mitt soveromsvindu. I vinter drev de også og sparket snø av skoene i ytterveggen før de gikk inn. Normalt sett på morgen og på dagtid er jo ikke dette et problem. Men på natta er det absolutt et problem... Og når de lar hunden være alene på dagtid innimellom, og den står da og hulker høylytt i timevis... Etter situasjoner tidligere kvier jeg meg for å ringe på og snakke om støy IGJEN, og vurderer å faktisk sende klage til styret og inkludere alle hendelsene med støy så de forstår det ikke er enkelttilfeller av mangelfull hensyn. Styret er heller ikke ukjent med nabostøy generelt i disse blokkene vet jeg. Hva ville dere gjort i min situasjon? Er jeg helt urimelig som egentlig kun ønsker at han kanskje legger tykt gulvteppe på soverommet og trekker sengen ut fra veggen, slutter å skravle utenfor på nattetid, og legger møbelknotter på møblene sine? Det ville forbedret min livskvalitet betraktelig. Anonymkode: dc64d...59b 1 22
AnonymBruker Skrevet 2. mai #2 Skrevet 2. mai Hei! Du høres på ingen måte urimelig ut. Du har forsøkt å inngå i en dialog. Dette har ikke ført frem. Det du må gjøre nå er å dokumentere støyen, gjerne med lydopptak og uttalelser fra andre naboer. Forklar naboer saken, og be dem komme hjem til deg for å lytte. Be dem sende sin vurdering til styret på e-post. Forhåpentligvis har du et ok styre som tar tak i dette, men det er ikke sikkert. Lever i nabostøy selv, og synes det er helt jævlig. Så jeg håper det ordner seg for deg. Anonymkode: 7bb72...453 11 3 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai #3 Skrevet 2. mai Du er ikke urimelig. Du er altfor tålmodig! Jeg ville sendt klage for lenge siden! Anonymkode: 8b98a...11b 11 1 8
AnonymBruker Skrevet 2. mai #4 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hei! Du høres på ingen måte urimelig ut. Du har forsøkt å inngå i en dialog. Dette har ikke ført frem. Det du må gjøre nå er å dokumentere støyen, gjerne med lydopptak og uttalelser fra andre naboer. Forklar naboer saken, og be dem komme hjem til deg for å lytte. Be dem sende sin vurdering til styret på e-post. Forhåpentligvis har du et ok styre som tar tak i dette, men det er ikke sikkert. Lever i nabostøy selv, og synes det er helt jævlig. Så jeg håper det ordner seg for deg. Anonymkode: 7bb72...453 Man må kunne klare slikt alene, uten andres hjelp. Kanskje for de andre er det helt ok at han bråker. Det betyr ikke at ts må finne seg i dette. Anonymkode: 8b98a...11b 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #5 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Da jeg for sikkert sjette gang måtte ringe på på natten truet jeg med å sende klage til styret Slutt å true, KLAG TIL STYRET! Det må da være andre som plages også, tenker jeg. Kan godt hende de har fått flere klager også. For mange år siden hadde jeg omtrent en tilsvarende nabo. Han ble tilslutt kasta ut av styret og måtte selge leiligheten sin. Anonymkode: acb6f...57e 7 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai #6 Skrevet 2. mai Nei, huttemegtu! Det er grusomt med nabostøy over tid Anonymkode: 8dfb4...716 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai #7 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hei! Du høres på ingen måte urimelig ut. Du har forsøkt å inngå i en dialog. Dette har ikke ført frem. Det du må gjøre nå er å dokumentere støyen, gjerne med lydopptak og uttalelser fra andre naboer. Forklar naboer saken, og be dem komme hjem til deg for å lytte. Be dem sende sin vurdering til styret på e-post. Forhåpentligvis har du et ok styre som tar tak i dette, men det er ikke sikkert. Lever i nabostøy selv, og synes det er helt jævlig. Så jeg håper det ordner seg for deg. Anonymkode: 7bb72...453 Jeg får nok til å dokumentere støyen med opptaker, men hans to nærmeste naboer er eldre mennesker som begge er tunghørte. Jeg har nemlig vært litt frempå og spurt de, men de hører "ingenting". Har dog ikke snakket med hun som deler soveromsvegg med han om hun har hørt slamringen... Kan forsøke det muligens... Jeg kan også spørre naboen over i 3. om han har hørt selve slamringen såklart, men han er en ganske sjenert og stakkarslig type som jeg ikke vet om jeg hadde fått med meg på noen klage. Anonymkode: dc64d...59b
AnonymBruker Skrevet 2. mai #8 Skrevet 2. mai Klag til styret HVER BIDIGE GANG han støyer i tidsrom som det skal være stille. Er det ekstra ille bråk ringer du også til politiet! Anonymkode: c1617...67e 7 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai #9 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Klag til styret HVER BIDIGE GANG han støyer i tidsrom som det skal være stille. Er det ekstra ille bråk ringer du også til politiet! Anonymkode: c1617...67e Ja jeg har vurdert å klage mer til styret, men har vært veldig usikker på hva slags støy jeg bare må finne meg i, og hva som er uakseptabelt. Selv om det skal være stillerom mellom 23-07 (24-07 natt til lørdag) så forstår jeg jo at man må få gå på do, dusje eller andre aktiviteter som er rolig, men som likevel støyer. En del av hans støy løste jeg jo med ørepropper på natten før han fikk kjæreste. Jeg ringte faktisk politiet en gang og fikk beskjed "har du prøvd å snakke med naboen? Vi har ikke kapasitet", så det orker jeg faktisk ikke. Ts Anonymkode: dc64d...59b 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai #10 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Man må kunne klare slikt alene, uten andres hjelp. Kanskje for de andre er det helt ok at han bråker. Det betyr ikke at ts må finne seg i dette. Anonymkode: 8b98a...11b Jeg er enig med deg. Men jeg har erfaring med jævlige styrer som ikke gjør noe som helst, og jo flere som støtter ts, jo bedre. Det er uansett ikke noe å tape. Jeg fikk selv hjelp av naboer i en støysak som ikke angikk dem direkte. De kom og vitner på mine vegne. Anonymkode: 7bb72...453 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai #11 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja jeg har vurdert å klage mer til styret, men har vært veldig usikker på hva slags støy jeg bare må finne meg i, og hva som er uakseptabelt. Selv om det skal være stillerom mellom 23-07 (24-07 natt til lørdag) så forstår jeg jo at man må få gå på do, dusje eller andre aktiviteter som er rolig, men som likevel støyer. En del av hans støy løste jeg jo med ørepropper på natten før han fikk kjæreste. Jeg ringte faktisk politiet en gang og fikk beskjed "har du prøvd å snakke med naboen? Vi har ikke kapasitet", så det orker jeg faktisk ikke. Ts Anonymkode: dc64d...59b Politiet driter i støy. Snakker av egenerfaring her. Som tidligere nevnt, dokumenter så godt du kan. Lag gjerne en egen støylogg. Andre naboers uttalelser er gull verdt. Desibelmåler (billig fra Biltema ol.) kan også være en ide. Forhåpentligvis får du hjelp fra styret, men det er lurt å være væpnet til tennene. Det koster deg lite. Anonymkode: 7bb72...453 3 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai #12 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Politiet driter i støy. Snakker av egenerfaring her. Som tidligere nevnt, dokumenter så godt du kan. Lag gjerne en egen støylogg. Andre naboers uttalelser er gull verdt. Desibelmåler (billig fra Biltema ol.) kan også være en ide. Forhåpentligvis får du hjelp fra styret, men det er lurt å være væpnet til tennene. Det koster deg lite. Anonymkode: 7bb72...453 Takk for tips om desibelmåler, det hadde jeg ikke tenkt på engang!! Anonymkode: dc64d...59b 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai #13 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er enig med deg. Men jeg har erfaring med jævlige styrer som ikke gjør noe som helst, og jo flere som støtter ts, jo bedre. Det er uansett ikke noe å tape. Jeg fikk selv hjelp av naboer i en støysak som ikke angikk dem direkte. De kom og vitner på mine vegne. Anonymkode: 7bb72...453 Jada, vårt styre er også sånn, men da må man finne andre måter å få dem til å sette ræva i gir… Anonymkode: 8b98a...11b
AnonymBruker Skrevet 2. mai #14 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jada, vårt styre er også sånn, men da må man finne andre måter å få dem til å sette ræva i gir… Anonymkode: 8b98a...11b Hvilke andre måter? Forliksrådet? Anonymkode: 7bb72...453 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #15 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvilke andre måter? Forliksrådet? Anonymkode: 7bb72...453 Ja, eller advokat. De må skjønne at du ikke aksepterer deres tafatthet og det blir konsekvenser. Anonymkode: 8b98a...11b 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai #16 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jada, vårt styre er også sånn, men da må man finne andre måter å få dem til å sette ræva i gir… Anonymkode: 8b98a...11b Jeg har vært med på naboklage her før, det var ikke jeg som klagde, men ble bedt om å gi min mening under meklingsmøte om (tidligere) nabo vegg-i-vegg. Der opplevde jeg at styret tok støy på alvor, men de naboene krangla og ropte og skreik veldig mye, og var oppe og herja en del på natta da. Så var en enklere sak vil jeg tro. Ts Anonymkode: dc64d...59b 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai #17 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, eller advokat. De må skjønne at du ikke aksepterer deres tafatthet og det blir konsekvenser. Anonymkode: 8b98a...11b Takk for svar. Jeg har vurdert dette, men er redd for å måtte bære økonomiske konsekvenser ved et eventuelt tap Anonymkode: 7bb72...453
AnonymBruker Skrevet 2. mai #18 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har vært med på naboklage her før, det var ikke jeg som klagde, men ble bedt om å gi min mening under meklingsmøte om (tidligere) nabo vegg-i-vegg. Der opplevde jeg at styret tok støy på alvor, men de naboene krangla og ropte og skreik veldig mye, og var oppe og herja en del på natta da. Så var en enklere sak vil jeg tro. Ts Anonymkode: dc64d...59b Jeg tenker du kan sende klage på det som er relevant som fester og bråk på natten blant annet. At du hører de snakke når han har besøk tenker jeg ikke er relevant da det er svært lytt i eldre blokker. Litt støy må du tåle når du skal bo et sånt sted. Nå har det sikkert vert så mye at du blir irritert for alt han gjør. Anonymkode: bcfb5...8a7 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #19 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker du kan sende klage på det som er relevant som fester og bråk på natten blant annet. At du hører de snakke når han har besøk tenker jeg ikke er relevant da det er svært lytt i eldre blokker. Litt støy må du tåle når du skal bo et sånt sted. Nå har det sikkert vert så mye at du blir irritert for alt han gjør. Anonymkode: bcfb5...8a7 Ja jeg må jo bite det i meg når han tramper over gulvet eller de skravler høylytt på dagtid/tidlig kveld. Jeg vil slett ikke opptre urimelig! Så er nok litt som du sier at jeg er irritert over alt han gjør fordi det er så MYE ulik støy. Anonymkode: dc64d...59b 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai #20 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ja jeg har vurdert å klage mer til styret, men har vært veldig usikker på hva slags støy jeg bare må finne meg i, og hva som er uakseptabelt. Selv om det skal være stillerom mellom 23-07 (24-07 natt til lørdag) så forstår jeg jo at man må få gå på do, dusje eller andre aktiviteter som er rolig, men som likevel støyer. En del av hans støy løste jeg jo med ørepropper på natten før han fikk kjæreste. Jeg ringte faktisk politiet en gang og fikk beskjed "har du prøvd å snakke med naboen? Vi har ikke kapasitet", så det orker jeg faktisk ikke. Ts Anonymkode: dc64d...59b Slutt å vurdere, bare gjør det! Alt som ikke er vanlig å gjøre om natten kan du klage på! Sitter de å gamer og hyler og skriker klager du, går de på do eller tar seg dusj klager du ikke, støvsuger de så klager du, samme om de setter på vaskemaskinen! Anonymkode: c1617...67e 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå