AnonymBruker Skrevet 2. mai #1 Skrevet 2. mai Har arvet en del ting oppigjennom årene, litt bestikk, smykker og nips. Noen ting liker jeg og bruker andre ting ligger i esker og har ligget der i 20år og kommer nok til å ligge der til jeg dør. Vi har grei økonomi men den ene bilen sliter litt nå og så å selge noen ting hadde dekket reparasjoner og gitt oss en fin familie ferie. Det føles feil ut å selge dem men de gjør liksom ingen nytte når de bare ligger å samler støv.. skal jeg selge og avlaste økonomien eller la de samle støv enda lenger.. ? Anonymkode: e56ac...d8c 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai #2 Skrevet 2. mai Er det ting der som andre i familien eller neste generasjon/barn kunne hatt lyst til å bruke eller har gode minner knyttet til? Da ville jeg latt dem forsyne seg først, evt selge til en god pris om det er veldig verdifulle ting og det er andre enn egne barn som ønsker seg det. Utover det - bare å selge. Ting som ikke brukes eller gir glede er det bedre å omsette i verdier som dere faktisk kan ha nytte av Anonymkode: c5aed...cfd 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #3 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er det ting der som andre i familien eller neste generasjon/barn kunne hatt lyst til å bruke eller har gode minner knyttet til? Da ville jeg latt dem forsyne seg først, evt selge til en god pris om det er veldig verdifulle ting og det er andre enn egne barn som ønsker seg det. Utover det - bare å selge. Ting som ikke brukes eller gir glede er det bedre å omsette i verdier som dere faktisk kan ha nytte av Anonymkode: c5aed...cfd Anonymkode: 834cd...f15
AnonymBruker Skrevet 2. mai #4 Skrevet 2. mai Er ungene gamle nok til at frontallappen er ferdig utviklet? (Senere utvikling ved autisme og adhd) Hvis ja, la dem avgjøre hvorvidt de ønsker å arve noe av det senere. Godt mulig de ikke har interesse av det overhodet uansett, men det er så mye arvegods som forsvinner ut av familier fordi unge mennesker ikke alltid tenker over at de vil sette pris på det senere. De bør iallfall få en mulighet til å avgjøre det etter at deres konsekvenstenkning er fullt utviklet. Anonymkode: bc17d...8fd 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai #5 Skrevet 2. mai Ting som ligger og støver ned, kan du bare selge. Anonymkode: 15f69...bba 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #6 Skrevet 2. mai Dersom ingen andre vil ha det, kan du selge det. Du får tenke på at noen andre vil få stor glede av tingene når du selger til dem, i stedet for at tingene ligger bortgjemt og nytteløse. Anonymkode: 30e32...cbc 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #7 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Dersom ingen andre vil ha det, kan du selge det. Du får tenke på at noen andre vil få stor glede av tingene når du selger til dem, i stedet for at tingene ligger bortgjemt og nytteløse. Anonymkode: 30e32...cbc Og viss TS ikkje sel tinga, så kan det hende at dei som får glede av tinga er hennar eigne barn og barnebarn Anonymkode: 4f7f6...c52 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #8 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Og viss TS ikkje sel tinga, så kan det hende at dei som får glede av tinga er hennar eigne barn og barnebarn Anonymkode: 4f7f6...c52 Joda, men jeg har liggende enkelte ting som er arvet, men som ingen har hatt fremme på nærmere 60 år. Hvor mange generasjoner skal de ligge nedpakket? Anonymkode: 30e32...cbc 1
blvck Skrevet 2. mai #9 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har arvet en del ting oppigjennom årene, litt bestikk, smykker og nips. Noen ting liker jeg og bruker andre ting ligger i esker og har ligget der i 20år og kommer nok til å ligge der til jeg dør. Vi har grei økonomi men den ene bilen sliter litt nå og så å selge noen ting hadde dekket reparasjoner og gitt oss en fin familie ferie. Det føles feil ut å selge dem men de gjør liksom ingen nytte når de bare ligger å samler støv.. skal jeg selge og avlaste økonomien eller la de samle støv enda lenger.. ? Anonymkode: e56ac...d8c Har du barn? Hvis du har det ville jeg ikke solgt, for da vil det kunne gå i arv til dine barn som kanskje vil sette pris på å ha sølvbestikk fra sine besteforeldre eller enda lenger tilbake. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #10 Skrevet 2. mai Bare å selge, evt hør med slektninger om de er interessert i å kjøpe først. Anonymkode: b19c8...38f
AnonymBruker Skrevet 2. mai #11 Skrevet 2. mai Selg det unna. Kostbart arvegods blir ofte bare en unødvendig byrde. Anonymkode: b90ba...df2
Leeloo Skrevet 4. mai #12 Skrevet 4. mai Er det sølvbestikk med fint mønster? Jeg har sett smykker (ringer/armbånd/slipsnår etc.) laget av gammelt sølvbestikk, om det er litt nette mønstre blir det faktisk veldig fint. Kan også lage serviettringer, eller ring til bunadtørkle. Jeg har en ring jeg bruker bl.a. til festdrakten min, den er kjempefin. Riktignok ikke laget av eget bestikk, kjøpt på et marked av noen som lager smykker (Blåmarkedet i Oslo, hun står der ganske ofte), men vil vurdere det om jeg arver min mors bestikk. Kan være fin gave til familie også, Fant disse, litt dyre, men det finnes sikkert andre: https://kredah.no/2022/10/smykker_av_solvbestikk/
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå