Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nettopp flyttet og fått mye mer plass, og jeg skal kjøpe flere grønne planter i ulike størrelser. Bor i Oslo. 

Hvor anbefaler dere å kjøpe grønne planter og er det kvalitetsforskjell? 

Noen som har bestilt fra nettbutikken til Mestergrønn og har erfaring med det? De har garantert levetid på 1 år med riktig stell, men hvordan kan de vite at planten er stelt riktig? 😅

Jeg kjenner til Plantasjen, IKEA og Mester Grønn som har mange typer og også litt større planter. Finnes det andre? Mange blomsterbutikker er veldig små og har begrenset utvalg av større planter.

Anonymkode: 5f63b...663

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har Ikea-planter som fortsatt lever og trives etter 25 år og har kjøpt planter i fancy blomsterbutikker og sett dem visne og dø på to uker. Min konklusjon er at planter er levende vesener med egen vilje - hvor jeg kjøper dem betyr lite, hvordan jeg steller dem betyr litt, men det er et ganske stort og usikkert element her jeg ikke har så mye kontroll på uansett.

Jeg bestilte et lass grønne planter fra Mester Grønn i vinter og en av dem, som skulle være så hardfør og lettstelt, begynte å skrante etter etter et par uker (den lever fortsatt, noe redusert...). Om det var planten eller stellet er ikke så godt å vite - i likhet med at en av mine eldste visstnok er vanskelig å få til og jeg har aldri gjort noe spesielt for at den skal trives.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet agronom og har faktisk best erfaring med IKEA og dagligvareblomster av ferdigplanter. Om du potter om og steller de kan de vokse og formes, om du vil ha de som de er så holder de tiår etter tiår likevel.

Anonymkode: e6956...0de

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper alle på finn.no. Der kan du få billige stiklinger osv.

Anonymkode: 8417c...f3d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Plantasjen er nok både enklest og har best utvalg for meg, så da tar jeg en tur dit. 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Grønnplanter kan man kjøpe hvor som helst, det er iallfall min erfaring. 

Når det gjelder uteplanter unngår jeg plantasjen. Jeg kjøpte en gang to av samme sort, en på plantasjen og en på et privat hagesenter. Den fra plantasjen vokste litt, men du verden hvor stor og flott den fra hagesenteret ble! 

Anonymkode: ab4ea...256

Skrevet

Både Ikea og hagesenter. Men Ikea kan være mye rimeligere for minst like god kvalitet, så hvis de har det vi ønsker oss der så velger vi gjerne Ikea.

AnonymBruker
Skrevet

Lokalt hagelag 😊

Anonymkode: acd96...9a7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen fra Plantasjen, men foretrekker Plantehallen og Ikea. 

Har en gullranke fra ikea, som har vokst nesten 2 meter på halvannet år. 

Anonymkode: e4edc...787

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar nå bare nye stiklinger av planter jeg allerede har, fordi jeg ofte blir skuffet av nye kjøp. Plantasjen synes jeg ofte har ekstra mye rotproblemer og dyr i jorden. Jeg har oftere lykkes med planter fra hagesentre som drives i mindre skala og dyrker selv. Helst kjøper jeg stiklinger på markeder, av og til Finn. Har likevel kjøpt en del pelargonia på Plantasjen i år, som stiklinger. Alle har blitt fine planter som nå begynner å blomstre. Tar vare på dem år etter år.

Anonymkode: c1251...19c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tar nå bare nye stiklinger av planter jeg allerede har, fordi jeg ofte blir skuffet av nye kjøp. Plantasjen synes jeg ofte har ekstra mye rotproblemer og dyr i jorden. Jeg har oftere lykkes med planter fra hagesentre som drives i mindre skala og dyrker selv. Helst kjøper jeg stiklinger på markeder, av og til Finn. Har likevel kjøpt en del pelargonia på Plantasjen i år, som stiklinger. Alle har blitt fine planter som nå begynner å blomstre. Tar vare på dem år etter år.

Dette er det jeg er bekymret for da. At de ikke har blitt behandlet så bra på veien og kan ta med seg skdedyr. Men hvor finner jeg lokale hagesentre i nærheten av Oslo som selger store grønne planter på denne tiden av året? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er det jeg er bekymret for da. At de ikke har blitt behandlet så bra på veien og kan ta med seg skdedyr. Men hvor finner jeg lokale hagesentre i nærheten av Oslo som selger store grønne planter på denne tiden av året? 

TS

Prøv en av Hageland-butikkene, det er noen både på vest- og østsiden av Oslo. Den beste av dem, Olsens Enke på Skøyen, har dessverre lagt ned. Mester Grønn er også ok synes jeg, selv om det er en stor kjede, men se på jord og røtter før du kjøper.

Se også på Finn, en del vil selge sine store planter ved flytting o.l. 

• Nyttig 1
Skrevet

Her jeg bor har Hageland desidert de beste plantene. Vil tro dette er fullstendig individuelt med tanke på hvem som driver de forskjellige hagesentrene. Ville tatt meg en runde å kikket :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan unngå å få insekter med på laget når man kjøper planter? 

Anonymkode: 60d19...0ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

TS

Plantehallen på Karihaugen! Har mye bedre erfaring med planter derfra enn Plantasjen. 

Men det kan være smart å isolere plantene litt, altså ha de i ulike rom, eller med god avstand, i starten. Noen planter er mer utsatt for skadedyr. Jeg har helt sluttet kjøpe elefantfot på grunn av ull-lus, og eføy pga spinn-midd. 

Anonymkode: e4edc...787

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Prøv en av Hageland-butikkene, det er noen både på vest- og østsiden av Oslo. Den beste av dem, Olsens Enke på Skøyen, har dessverre lagt ned. Mester Grønn er også ok synes jeg, selv om det er en stor kjede, men se på jord og røtter før du kjøper.

Se også på Finn, en del vil selge sine store planter ved flytting o.l. 

Har sett på en Hageland, men de hadde veldig lite nå siden det er vårsesong. Men jeg har også veldig god erfaring med dem. Og det er også en av grunnene til at jeg lurer på dette med kvalitet fordi jeg har opplevd litt ulikt. 🙂

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...