Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har erfaring med de? Er de pålitelige og hva indikerer de? Vil et positivt resultat her alltid bety at man har for lite østrogen og noe er galt og må behandles? Eller kan man noen sykluser for utslag pga andre faktor?

Anonymkode: 6f703...fbc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De indikerer lave hormonnivåer. Menopause er jo helt naturlig og ikke noe galt. Hvis du har plagsomme symptomer, så er det mulig at du kan du få behandling for disse. Dette er helt uavhengig av hva denne hjemmetesten eller andre tester (f.eks. blodprøver) viser.

Anonymkode: cd48b...4ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

De indikerer lave hormonnivåer. Menopause er jo helt naturlig og ikke noe galt. Hvis du har plagsomme symptomer, så er det mulig at du kan du få behandling for disse. Dette er helt uavhengig av hva denne hjemmetesten eller andre tester (f.eks. blodprøver) viser.

Jeg har en del plager, men det kan skyldes mye forskjellig så vet ikke om det er pga hormoner. Derfor jeg tenkte prøve sjekke om det er noe å påvise som kan peke i retning av hormoner. Men den testen viser vel nivå av fsh? Ikke hormoner generelt 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2026 den 12.31):

Jeg har en del plager, men det kan skyldes mye forskjellig så vet ikke om det er pga hormoner. Derfor jeg tenkte prøve sjekke om det er noe å påvise som kan peke i retning av hormoner. Men den testen viser vel nivå av fsh? Ikke hormoner generelt 

Mhm. Men selv om testen er negativ så kan du fremdeles være i menopause, så jeg synes ikke det er så mye vits i den. Legen din må gjøre vurdering basert på dine symptomer uansett. Ja, det kan skyldes mye forskjellig. Legen vil vurdere andre muligheter også og forhåpentligvis henvise til gynekolog hvis hen tenker det er overgangsalder.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2026 den 12.04):

Er det mulig å få hjelp og behandling? Jeg har hatt mange plager i noen år nå, men får kun tilbud om diverse prevensjonsmidler (som jeg ikke tåler). Syns det har vært svært vanskelig å få hjelp. 

Har måttet lese meg opp selv. Spiser og trener riktig, men det hjelper ikke 100%. 

Anonymkode: a5012...607

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det mulig å få hjelp og behandling? Jeg har hatt mange plager i noen år nå, men får kun tilbud om diverse prevensjonsmidler (som jeg ikke tåler). Syns det har vært svært vanskelig å få hjelp. 

Har måttet lese meg opp selv. Spiser og trener riktig, men det hjelper ikke 100%. 

Hvem har du vært hos? Hva sier de når du forteller at du ikke tåler p-piller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvor gammel er du? Hvilke symptomer har du? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Mhm. Men selv om testen er negativ så kan du fremdeles være i menopause, så jeg synes ikke det er så mye vits i den. Legen din må gjøre vurdering basert på dine symptomer uansett. Ja, det kan skyldes mye forskjellig. Legen vil vurdere andre muligheter også og forhåpentligvis henvise til gynekolog hvis hen tenker det er overgangsalder.

Kan man også ikke være i perimeno selvom testen slår ut?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan man også ikke være i perimeno selvom testen slår ut?

Det vet jeg ikke. Vil tro neppe. Vil du gjøre det fordi du er nysgjerrig, så gjør du det jo bare. Men det har ikke noe praktisk betydning for hvilken behandling du eventuelt får. Det kan også hende at symptomene du har kommer av noe annet selv om du får positiv test.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2026 den 12.31):

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Man kan fint være i perimenopausen selv om det ikke slår ut på noen test, da testingen er et øyeblikksbilde - og hormonene svinger i syklusene. 

Kosthold hjelper ikke mot denne hormonubalansen. 
Og ja, det finnes hjelp. Jeg går på Lenzetto (og har hormonspiral), og er nå helt uten plager.

Anonymkode: 83c28...3ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det vet jeg ikke. Vil tro neppe. Vil du gjøre det fordi du er nysgjerrig, så gjør du det jo bare. Men det har ikke noe praktisk betydning for hvilken behandling du eventuelt får. Det kan også hende at symptomene du har kommer av noe annet selv om du får positiv test.

Ja… så umulig å vite, med andre ord ☺️😩🤣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Man kan fint være i perimenopausen selv om det ikke slår ut på noen test, da testingen er et øyeblikksbilde - og hormonene svinger i syklusene. 

Kosthold hjelper ikke mot denne hormonubalansen. 
Og ja, det finnes hjelp. Jeg går på Lenzetto (og har hormonspiral), og er nå helt uten plager.

Anonymkode: 83c28...3ea

Men man kan jo få hormonell ubalanse av annen sykdom, stress eller næringsmangler?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...