AnonymBruker Skrevet 1. mai #1 Skrevet 1. mai Sønnen min er 1 år nå og kan verken krabbe eller eller stå. Ting har generelt gått veeeldig treig og jeg går rundt og stresser konstant.. Fødsel gikk helt fint, han har ammet godt hele veien, og vært fornøyd og blid. Vi har vært inn og ut hos fysio siden han var 3 mnd fordi han har hatt litt svak nakke (klarte ikke å holde den oppe før han var 6 mnd) og i tillegg til at han ikke rullet eller bevegde seg så mye. Da han var 8 mnd rullet han endelig for første gang og stoppet ikke siden. Så tok det en stund før neste milepæl kom, som var å åle seg fremover. Men da var han bare 2 uker unna 1 år. Nå kommer han seg steder raskere for hver uke heldigvis. Viser interesse for leker, og åler seg fremover til ting han vil utforske. Han kan fremdeles ikke sitte uten støtte lenge men han kan sitte litt hvis han har en interessant leke foran seg men han vil helst legge seg ned på magen og åle . Ryggen ser litt krummet ut når han sitter men han kan også rette seg opp hvis han vil, som han gjør i blant. Når han spiser så sitter han i spisestol og samme gjelder der, hvor han kan synke litt til høyre men ellers så kan han rette seg opp hvis han skal ta tak i noe han vil ha. Når han sitter nede med leker og holder på å miste balansen og velte så klarer han å ta seg selv imot ved å støtte henda i gulvet. Trives veldig på magen, og «svømmer» mye. Han tar leker i munn men er ekstremt kresen på mat i munn når det ikke kommer fra en skje . Hvis jeg gir fra min egen hånd eller rett fra maten feks en banan, så slår han hånda mi bort og snur hodet sitt. Gir man med skje derimot så gaper og da spiser han. På grunn av av dette så har ikke vi gitt så veldig mye fast tyggbar mat. Går mye pureer og mos, men med biter i. Rett og slett fordi han ikke putter noe selv i munn, og ikke gaper når vi gir mat utenom skje. Er litt begrensa hva man kan gi med skje også. Hvis jeg legger noe mat på bordet, biter og sånt så skal han enten bare kaste den ned eller så skal han kjenne litt på det og kaste ned og se hvor det lander. Han vil ikke putte det i munn. Flaske har han aldri holdt selv men han har begynt litt smått nå og skjønner at han kan drikke fra den. Samme gjelder åpen kopp. Men han vil helst leke med det. Sosialt er han blid og babler, veldig god øyekontakt, reagerer på navnet sitt, hermer etter lyder og ord men tror ikke han helt skjønner hva ordene betyr. Sier mama, baba, dada, boppe til loppe sangen som er hans favoritt, nanana, gir kyss når vi sier «kos», klapper når vi sier klapp klapp, men vinker ikke. Hermer når vi sier woow, au, haha, og nei. Vi går til fysio hver andre uke. De sier han er litt hypermobil, og han ble også undersøkt av en spesial fysio på sykehuset. De sa det samme om hypermobilitet, men tok også blodprøver for å utelukke andre ting. Per nå venter vi på svar på siste gentesten vi tok forrige mnd, som de mente kan ta tid. Er så ekkelt å sitte og vente på svar sånn, og SÅ lenge:( Men de virker ikke like bekymret som meg, noe som åpenbart er vanlig da det er barnet mitt. Har skrolla mye på tiktok hvor det dukker opp autisme og en rekke ulike diagnoser, men skjønner jo at det ikke er bra for hodet mitt.. Er det noen som har hatt det lignende med de små, som evt har noen erfaringer og dele evt solskinnshistorier? Eller hva som helst. Det er min første så jeg aner jo egentlig ikke.. Anonymkode: 1a8d8...596 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai #2 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sønnen min er 1 år nå og kan verken krabbe eller eller stå. Ting har generelt gått veeeldig treig og jeg går rundt og stresser konstant.. Fødsel gikk helt fint, han har ammet godt hele veien, og vært fornøyd og blid. Vi har vært inn og ut hos fysio siden han var 3 mnd fordi han har hatt litt svak nakke (klarte ikke å holde den oppe før han var 6 mnd) og i tillegg til at han ikke rullet eller bevegde seg så mye. Da han var 8 mnd rullet han endelig for første gang og stoppet ikke siden. Så tok det en stund før neste milepæl kom, som var å åle seg fremover. Men da var han bare 2 uker unna 1 år. Nå kommer han seg steder raskere for hver uke heldigvis. Viser interesse for leker, og åler seg fremover til ting han vil utforske. Han kan fremdeles ikke sitte uten støtte lenge men han kan sitte litt hvis han har en interessant leke foran seg men han vil helst legge seg ned på magen og åle . Ryggen ser litt krummet ut når han sitter men han kan også rette seg opp hvis han vil, som han gjør i blant. Når han spiser så sitter han i spisestol og samme gjelder der, hvor han kan synke litt til høyre men ellers så kan han rette seg opp hvis han skal ta tak i noe han vil ha. Når han sitter nede med leker og holder på å miste balansen og velte så klarer han å ta seg selv imot ved å støtte henda i gulvet. Trives veldig på magen, og «svømmer» mye. Han tar leker i munn men er ekstremt kresen på mat i munn når det ikke kommer fra en skje . Hvis jeg gir fra min egen hånd eller rett fra maten feks en banan, så slår han hånda mi bort og snur hodet sitt. Gir man med skje derimot så gaper og da spiser han. På grunn av av dette så har ikke vi gitt så veldig mye fast tyggbar mat. Går mye pureer og mos, men med biter i. Rett og slett fordi han ikke putter noe selv i munn, og ikke gaper når vi gir mat utenom skje. Er litt begrensa hva man kan gi med skje også. Hvis jeg legger noe mat på bordet, biter og sånt så skal han enten bare kaste den ned eller så skal han kjenne litt på det og kaste ned og se hvor det lander. Han vil ikke putte det i munn. Flaske har han aldri holdt selv men han har begynt litt smått nå og skjønner at han kan drikke fra den. Samme gjelder åpen kopp. Men han vil helst leke med det. Sosialt er han blid og babler, veldig god øyekontakt, reagerer på navnet sitt, hermer etter lyder og ord men tror ikke han helt skjønner hva ordene betyr. Sier mama, baba, dada, boppe til loppe sangen som er hans favoritt, nanana, gir kyss når vi sier «kos», klapper når vi sier klapp klapp, men vinker ikke. Hermer når vi sier woow, au, haha, og nei. Vi går til fysio hver andre uke. De sier han er litt hypermobil, og han ble også undersøkt av en spesial fysio på sykehuset. De sa det samme om hypermobilitet, men tok også blodprøver for å utelukke andre ting. Per nå venter vi på svar på siste gentesten vi tok forrige mnd, som de mente kan ta tid. Er så ekkelt å sitte og vente på svar sånn, og SÅ lenge:( Men de virker ikke like bekymret som meg, noe som åpenbart er vanlig da det er barnet mitt. Har skrolla mye på tiktok hvor det dukker opp autisme og en rekke ulike diagnoser, men skjønner jo at det ikke er bra for hodet mitt.. Er det noen som har hatt det lignende med de små, som evt har noen erfaringer og dele evt solskinnshistorier? Eller hva som helst. Det er min første så jeg aner jo egentlig ikke.. Anonymkode: 1a8d8...596 Vår begynte i barnehage da han var ett år akkurat. Da kunne han bare åle seg fremover. Innen han var 13 måneder så gikk han helt perfekt.. 4 uker der altså fra kun åling til gåing. Anonymkode: 242c2...62c
Tapern Skrevet 1. mai #3 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vår begynte i barnehage da han var ett år akkurat. Da kunne han bare åle seg fremover. Innen han var 13 måneder så gikk han helt perfekt.. 4 uker der altså fra kun åling til gåing. Anonymkode: 242c2...62c Men her legger ikke lille noe vekt på beina i det hele tatt..
AnonymBruker Skrevet 1. mai #4 Skrevet 1. mai Tapern skrev (1 minutt siden): Men her legger ikke lille noe vekt på beina i det hele tatt.. Det gjorde ikke vår heller. Ikke kunne han sitte heller. Alt på fire uker. Ungen er 100 prosent normal. Men muligens venstrehendt og lurer litt på om det kan ha spilt inn Anonymkode: 242c2...62c 1
Tapern Skrevet 1. mai #6 Skrevet 1. mai (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det gjorde ikke vår heller. Ikke kunne han sitte heller. Alt på fire uker. Ungen er 100 prosent normal. Men muligens venstrehendt og lurer litt på om det kan ha spilt inn Anonymkode: 242c2...62c Tok det altså 4 uker fra han begynte å åle for første gang til han gikk? Kanskje det hjalp å se andre barn i bhg? Her begynte han å åle for 4 uker siden, og har ikke skjedd stort til idag. Håper på noe fremgang snart Endret 1. mai av Tapern
Tapern Skrevet 1. mai #7 Skrevet 1. mai Rucula skrev (14 minutter siden): Mine begynte å gå da de var 18 mnd begge to Hvordan var de tiden før? Krabbing, sitting osv?
AnonymBruker Skrevet 1. mai #8 Skrevet 1. mai Min yngste var veldig treg motorisk. Også hypermobilitet her. Krabbet ikke før over godt over året, gikk ikke før 21 mnd. Vi hadde oppfølging av fysio til hun var nærmere 3. Nå er hun straks 8 og klatrer høyt i trær, løper, sykler, helt det jevne med jevnaldrende. Men hun klager ofte på vondt i bena, særlig om hun har gått langt eller vært veldig aktiv en dag. Anonymkode: c5cdb...af4
Rucula Skrevet 1. mai #9 Skrevet 1. mai Tapern skrev (1 time siden): Hvordan var de tiden før? Krabbing, sitting osv? Jeg husker ikke sitting krabbing var ca 10 mnd
AnonymBruker Skrevet 1. mai #10 Skrevet 1. mai Jenta mi ble født annerledes, og plagdes med krabbing, reise seg opp.. de andre gikk da de var 9 mnd, 10 mnd osv.. hun var ikke i nærheten engang, og plagdes med mange andre ting og. men så virker det som hun bare venta til hun selv følte seg helt trygg. når hun var 14 mnd stod hun plutselig , og gikk helt vanlig inn i stua. Ikke noe vimsete gåing, falle på rompa.. hun bare gikk som hun hadde gjort det i årevis. uka etter gikk hun på sin første fjelltur. så jeg tror de har noe sperrer fra naturens side og gjør det de skal når de er klare for det. Anonymkode: 79faa...101 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #11 Skrevet 1. mai Yngste her gikk ikke før ho var 21 mnd. Bare dro seg frem, ho reiste seg opp og dro seg opp til ting fra ho var 15 mnd, men da ho begyntevå gå så var det aldri stopp, løp, klatret osv høyt og lavt til en hver tid, ikke tid til å sitte Rimlig forskjellig i forhold til eldste som satte seg opp ved 4 mnd, krabber 5 mnd og gikk 6.5 mnd. Har ikke tall på kuler og blåveisen pga gikk på bord osv Anonymkode: 5c5bc...b1e
AnonymBruker Skrevet 2. mai #12 Skrevet 2. mai Mange svarer på det med å krabbe og gå, men her er det jo forsinkelser med språk, spising mm også. Hvordan var det hos dere som har svart? Anonymkode: 351bb...84d 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai #13 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det gjorde ikke vår heller. Ikke kunne han sitte heller. Alt på fire uker. Ungen er 100 prosent normal. Men muligens venstrehendt og lurer litt på om det kan ha spilt inn Anonymkode: 242c2...62c Hæ 😂 Dette har neppe noe å si. Venstrehendte er ikke "unormal" eller skada… Vi har bare en annen dominant hånd… 😂 Anonymkode: 03f22...4be 4 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai #14 Skrevet 2. mai Jeg forstår godt at dette føles altoppslukende, og tar opp mye plass i hodet ditt. Hvorfor er det tatt en gentest? Spekteret for hva som er normalt, og hva som kommer til å «gå seg til» er veldig stort - mye større enn tiktok og internett sine algoritmer kan se ut til. Det fysiske følges tett opp av fysioterapeuter, og noe mer får du ikke gjort, og gentesten vil heller ikke endre på noe fra eller til, vil det det? Uansett årsak (dersom det finnes en), må utviklingen ta den tiden den trenger. Dere får sikkert råd fra fysio om hva dere kan gjøre for å legge til rette for videre utvikling? Det samme gjelder jo også språk og spising - det får man ikke påvirket annet enn med ting man gjør selv; spis sammen hele familien og legg til rette for at han spiser selv, fortsett å oppmuntre og modeller hva man gjør med matbitene gjennom måltidet. Prøv å vente med den moste maten og skjeen til slutten av måltidet, spising er også en ferdighet som må øves opp i små bolker. Det samme gjelder språk. Les, prat og kommuniser med han masse. Sånn jeg leser teksten, så er barnet ditt frisk og rask (trenger ikke noe akutt behandling fra helsevesen). Se om du klarer å legge bort bekymringene, og heller tenke at han kommer til å utvikle seg i sitt tempo - og at det dere voksne kan bidra med er å legge til rette for den utviklingen, i små skritt. Om han trenger noe mer hjelp etter hvert, vil tiden vise - men å akseptere at man ikke alltid følger «kurven» var viktig for meg som småbarnsmor. Det trykket på kurver og normalutvikling kan føles veldig stort, og kreve mye energi og kapasitet, uten at det kommer noen til nytte. Fortsett å følge opp med fysioterapeut, og snakk med helsesykepleier om de andre bekymringene neste gang dere er der. Og prøv å sette pris på gutten og alt han får til i sitt tempo. Budskapet mitt er vel egentlig å forsøke å sortere «hva får jeg gjort noe med? Det skal jeg bruke energien min på» og «hva får jeg ikke gjort noe med? Det skal jeg ikke bruke energien min på». Om det gir mening. Anonymkode: 639b0...530 3 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai #15 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det gjorde ikke vår heller. Ikke kunne han sitte heller. Alt på fire uker. Ungen er 100 prosent normal. Men muligens venstrehendt og lurer litt på om det kan ha spilt inn Anonymkode: 242c2...62c Har fire barn, alle er venstrehendte og gikk mellom 10 og 11 mnd. Er selv venstrehendte og i følge min mor løp jeg da jeg var 11 mnd. Tror ikke det har noe med saken å gjøre. Anonymkode: 2b147...6aa 2
Forumkonto Skrevet 2. mai #16 Skrevet 2. mai Ved autisme utvikler vel babyer og småbarn seg ofte helt normalt, fram til at de får regresjon i 18-24-månedersalderen?
AnonymBruker Skrevet 2. mai #17 Skrevet 2. mai Vil bare sende deg en klem❤️ vi sitter også å venter på svar fra gentest, for andre ting. Gutten vår er 8 år, men ventetiden er helt uutholdelig. Fra en som har lurt i mange år på hva det er med barnet sitt bare stå på! Du angrer aldri i ettertid på at du var for masete. Systemet belønner dessverre de som er litt på. og så håper jeg selvsagt at det ikke er noe med gutten din ❤️ Anonymkode: 7de9e...abb 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #18 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hæ 😂 Dette har neppe noe å si. Venstrehendte er ikke "unormal" eller skada… Vi har bare en annen dominant hånd… 😂 Anonymkode: 03f22...4be Du trenger ikke bli fornærma. Grunnen til at jeg sier det er at hvis en ser alle andre gjøre ting på en viss måte med sin høyre side, høyre føtter høyre hender osv så prøver en gjerne å gjøre det samme. Men da med den ikke dominante siden av kroppen. Jeg har hørt om andre med venstrehendte barn som har hatt samme problemet. Om det er noe i det aner jeg ikke. Anonymkode: 242c2...62c
AnonymBruker Skrevet 2. mai #19 Skrevet 2. mai Mitt barn var forsinket motorisk og språklig. Barnet gikk ved 18 måneders alder. Her er det genfeil og diagnose. Og etter mange år i gamet, så vet jeg godt at leger ikke tar en gentest uten grunn. Den lange ventetiden på svar er tøff. Her hadde jeg lett for å lese meg opp på de diagnosene de trodde det var. Det anbefales ikke. Anonymkode: 55eec...33f 2
Tapern Skrevet 2. mai #20 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil bare sende deg en klem❤️ vi sitter også å venter på svar fra gentest, for andre ting. Gutten vår er 8 år, men ventetiden er helt uutholdelig. Fra en som har lurt i mange år på hva det er med barnet sitt bare stå på! Du angrer aldri i ettertid på at du var for masete. Systemet belønner dessverre de som er litt på. og så håper jeg selvsagt at det ikke er noe med gutten din ❤️ Anonymkode: 7de9e...abb Hvordan har gutten din vært hele veien som fikk deg til å lure ? Sa de noe om hvor lang tid det tar å få svar på gentesten? Gått snart 2 mnd her så er ikke gøy Takk for den ❤️ Godt å høre at man ikke er alene!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå