Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt spekulativt når det virker som at hele businessidéen går ut på et håp om at kundene ikke betaler i tide og må betale mer, og at de evner å betale senere?

Har knapt brukt kredittkort i mitt liv, kommet i gang helt nylig. Deilig å bare få en betaling i Vipps, ikke logge inn noe sted, bruke kid, godkjenne med bank id osv.

Anonymkode: 9b491...0be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt riktig. Kortene er ofte gratis og uten gebyrer, så hele systemet finansieres av de som ikke klarer å betale ned kortet i tide, men som får en masse renter hver måned. De som klarer å betale til null hver måned, får kortet nesten gratis, og de som aldri betaler tilbake det de har brukt, får jo også masse penger nesten gratis. Så er det alle de i mellom som betaler og betaler og betaler renter og avdrag, måned etter måned, år ut og år inn, som dekker alle kortselskaptes utgifter, inkludert utgiftene til de som har kort uten å "misbruke" det og alle de som aldri betaler noe som helst tilbake av det de har brukt.

Anonymkode: 80051...dca

AnonymBruker
Skrevet

Men er det egentlig så stor forskjell på forretningsmetode på kredittkort kontra vanlig lån da? Begge tilbyr å lånte deg penger, mot renter. Kredittkort er jo usikret lån, så derav høyere rente.

Selv bruker jeg kredittkort til alt hvor det kan brukes. Drar i land mange fordeler på den måten ☺️

Anonymkode: 16ed6...026

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er helt riktig. Kortene er ofte gratis og uten gebyrer, så hele systemet finansieres av de som ikke klarer å betale ned kortet i tide, men som får en masse renter hver måned. De som klarer å betale til null hver måned, får kortet nesten gratis, og de som aldri betaler tilbake det de har brukt, får jo også masse penger nesten gratis. Så er det alle de i mellom som betaler og betaler og betaler renter og avdrag, måned etter måned, år ut og år inn, som dekker alle kortselskaptes utgifter, inkludert utgiftene til de som har kort uten å "misbruke" det og alle de som aldri betaler noe som helst tilbake av det de har brukt.

Tjenesten betales av stedene som tar kredittkort, så fortjnesten er sikret selv om alle betaler i tide.

De som betaler renter dekker bare kostnadene med å inndrive gjeld og dekke tap, på samme måte som annen gjeld.

Anonymkode: f347e...2a6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, jeg har kortet helt gratis, ikke nesten.

Anonymkode: ef432...13d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, jeg har kortet helt gratis, ikke nesten.

Anonymkode: ef432...13d

Går i pluss grunnet bonusordninger. De fleste kortene er i ferd med å kutte dette, bonus hos Morrow forsvant feks nå fra månedsskiftet. Men uansett et gratis lån, og man slipper å ha penger stående på en kortkonto med lav eller ingen rente.

Anonymkode: c7d93...eec

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det vil være kundene til brukersted som betaler kostnadene har til kredittkortselskapene. Pris på varer og tjenester vil være tilpasset kostnadene brukersted har.

Ved bruk i utlandet er tar kredittkortselskapene et påslag på veksling mellom valuta.

Bedriftskort har ofte et ekstra gebyr til brukersted ved bruk. 

Endret av TBL12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Litt spekulativt når det virker som at hele businessidéen går ut på et håp om at kundene ikke betaler i tide og må betale mer, og at de evner å betale senere?

Har knapt brukt kredittkort i mitt liv, kommet i gang helt nylig. Deilig å bare få en betaling i Vipps, ikke logge inn noe sted, bruke kid, godkjenne med bank id osv.

Anonymkode: 9b491...0be

Forretningsideen er jo selvsagt å tjene penger på virksomheten, dels gjennom gebyrer til forretningen/virksomheten som tar imot betaling og dels gjennom inntektene fra de av oss som av ulike grunner ikke betaler alt ved forfall. Klarer ikke å se det "spekulative" i virksomheten? De yter jo i praksis en kreditt og evt et usikret lån, og da må de selvsagt ta seg betalt for dette.

De fleste kredittkort er uten årsgebyr.

Den store fordelen med kredittkort er sikkerheten. Du behøver ikke være bekymret for at noen får et sugerør inn i brukskontoen din dersom du blir skimmet eller utsatt for annen kortsvindel. Kredittkortselskapet tar tapet. Dette er for mange spesielt verdifullt på ferieturer og ved netthandel.

Sekundært har du ulike bonusordninger. Bank Norwegian sitt er dessverre blitt dårligere etter at de halverte opptjeningen rundt covid-tider. I tillegg kuttet de ut langdistanserutene sine for en tid tilbake.

DNB sitt Mastercard gir deg jevnlig gode tilbud (typisk 20% rabatter) i en rekke forretninger som f.eks. Power.

For meg er AmEx absolutt foretrukket kort. Her betaler en dog et månedsgebyr. Så langt i 2026 har jeg tjent opp både en flyreise til Asia/USA, samt en såkalt companion ticket til min bedre halvdel (vedkommende flyr mao også gratis sammen med meg).

Har du et ryddig forhold til egen økonomi, og bruker penger du faktisk har på konto, er kredittkort en velsignelse.

For andre er det en kostbar hengemyr. Men sånn er det: en skal ikke bruke penger en ikke har.

Anonymkode: a2bfd...1cb

AnonymBruker
Skrevet

Kredittkort er Guds gave til slike som meg, har gratis forbruksbuffer alltid. Helt suverent. Har aldri penger på brukskonto da det er null rente der. Har 4 forskjellige kredittkort som jeg nøysomt bruker der fordelene er best. Dessverre er flere fordeler fjernet men bufferen har jeg jo enda.

Anonymkode: 23e53...953

Skrevet

Bruker ofte Mastercard...betaler alltid i tide..ofte alt fra dager til noen uker etter jeg har brukt det. Veldig kjekt å ha

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende meg en privat melding med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Rhodiola, admin.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...