Gå til innhold

Bukplastikk dekket av det offentlige

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har oppnådd et vekttap på 33 kilo ved hjelp av slankesprøyter og trening, og har også takket ja til tilbud om hjelp fra forebyggende medisin. Tidligere har jeg blitt spurt om jeg ønsker bukplastikk etter at hele prosessen er fullført. Dette er noe jeg absolutt ønsker, men jeg er usikker på om jeg oppfyller kriteriene for dette.

Jeg opplever ubehagelig lukt under magen og i navlen. Det er mulig at jeg har delte magemuskler, da jeg har vanskelig for å utføre styrketrening med fokus på magemuskler på grunn av smerter og en brennende følelse.

Jeg er 39 år gammel, har gjennomgått hysterektomi, fire laparoskopier og to keisersnitt og har 25 BMI. 

Hva er deres vurdering av situasjonen? Vil jeg kunne få dekket kostnadene for dette inngrepet?

Snapchat-1010441530.jpg

Snapchat-1127449630.jpg

Anonymkode: 4f564...c8b

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Siden du skal få hjelp ved forebyggende medisin, kan du få svar der dersom ingen her kan svare.

Anonymkode: f1475...aba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kravet er 7 cm heng. Bmi under 27. Lukt/utslett gir de beng i. Mulig du får pga magemusklene. Var strengt når jeg ble vurdert, men har blitt strengere nå. En og annen lege er lettere å overtale. Hvilke sykehus skal du sende henvisning til? Be legen sende henvisning for helkropp. Mulig du får innvilget flere. Tror du trenger sete/flanke også, siden de ikke klarer å få tatt sidene bra nok med en bukplastikk. 

Anonymkode: ceb3b...d41

AnonymBruker
Skrevet

Fikk dekket med mindre heng enn det.

Anonymkode: 0463c...b9b

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kravet er 7 cm heng. Bmi under 27. Lukt/utslett gir de beng i. Mulig du får pga magemusklene. Var strengt når jeg ble vurdert, men har blitt strengere nå. En og annen lege er lettere å overtale. Hvilke sykehus skal du sende henvisning til? Be legen sende henvisning for helkropp. Mulig du får innvilget flere. Tror du trenger sete/flanke også, siden de ikke klarer å få tatt sidene bra nok med en bukplastikk. 

Jeg har time hos legen på forebygging medisin, hun vil sende henvisning og vi skal ha den prating på den neste time om ikke så lenge! Men kan jeg sende for hele kroppen? Brystene mine er ganske dårlig og både sete og alt er på samme nivå! Men jeg vet ikke om jeg får godkjent for så mange steder! Jeg har lest at det kan bli dekket kostnadene bare sånn halv beløpet osv. Men har ikke noe særlig svar på om det! 

Har du fått selv kirurgi? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Wowww! Er det for lenge siden? Kan du skrive litt om din erfaring? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

Jeg har oppnådd et vekttap på 33 kilo ved hjelp av slankesprøyter og trening, og har også takket ja til tilbud om hjelp fra forebyggende medisin. Tidligere har jeg blitt spurt om jeg ønsker bukplastikk etter at hele prosessen er fullført. Dette er noe jeg absolutt ønsker, men jeg er usikker på om jeg oppfyller kriteriene for dette.

Jeg opplever ubehagelig lukt under magen og i navlen. Det er mulig at jeg har delte magemuskler, da jeg har vanskelig for å utføre styrketrening med fokus på magemuskler på grunn av smerter og en brennende følelse.

Jeg er 39 år gammel, har gjennomgått hysterektomi, fire laparoskopier og to keisersnitt og har 25 BMI. 

Hva er deres vurdering av situasjonen? Vil jeg kunne få dekket kostnadene for dette inngrepet?

Snapchat-1010441530.jpg

Snapchat-1127449630.jpg

Ville snakket med en kirurg som kan dette og ikke hørt på hva andre her inne mener 

Anonymkode: 195fe...80d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kata_rina skrev (6 minutter siden):

Wowww! Er det for lenge siden? Kan du skrive litt om din erfaring? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det der får du dekket, men du må ha stabil vekt over tid, og ikke annen sykdom som er til hinder.

Anonymkode: 7ed0c...a7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Reglene er strammet kraftig inn, så med mindre du nettopp har fått det godkjent er det lite relevant. 

Skrevet (endret)

Jeg fikk dekket, og hadde ca likt heng som deg. Men må ha samme vekt i en periode. 

Endret av Perfume
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er de gamle retningslinjene, ikke de som ble oppdatert i høst.

Da er det merkelig at ikke Legeforeningen har oppdatert dem. Men du har nok rett, på siden står det «Oppdatert 2017».

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Reglene er strammet kraftig inn, så med mindre du nettopp har fått det godkjent er det lite relevant. 

Da jeg opererte i 2020 var det xxxx spesifikke krav om så-så mange cm heng osv. Dette ble endret til ordlyd "betydelig overskuddshud" slik at kirurgene bedre kunne ta individuelle vurderinger selv om spesifikke krav ikke var oppfylt fordi retningslinjene ble for snevre og inn-i-boksen. Helseplagene ofte var store uten å kunne oppfylle linjal-testen fordi pasientens anatomi ikke passet inn i sjekk-listen. Jeg var ikke i nærheten av å dekke kriteriene i 2020 med listen som lå på nett, men kirurgen tok vurdering likevel og jeg fikk dekket bukplastikk, lårplastikk og brystløft (som heller egentlig ikke dekkes i følge "listen").

Denne samtalen hadde jeg med min kirurg senest forrige uke før jeg ble operert med mini bukplastikk på nytt igjen, som en korrigering etter første operasjon og som jeg nå ligger og heler fra.

Så med tanke på at jeg har 6 år med kirurgi-dialog og 4 hudfjerningsoperasjoner bak meg så kan jeg med veldig stor sikkerhet fortelle at individuelle vurderinger kan gjøres og at de nye retningslinjene åpner enda mer opp for dette. Selv om vurderingene skal gjøres kritiske.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

TS, meld deg inn i gruppene for  Bukplastikk og Plastisk kirurgi på Facebook om du ikke allerede er der. Der er det mange som deler bilder og erfaringer og som også nylig har blitt offentlig godkjent 😊 Der ser du også at vurderingene gjøres forskjellig.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kata_rina skrev (2 timer siden):

Jeg har time hos legen på forebygging medisin, hun vil sende henvisning og vi skal ha den prating på den neste time om ikke så lenge! Men kan jeg sende for hele kroppen? Brystene mine er ganske dårlig og både sete og alt er på samme nivå! Men jeg vet ikke om jeg får godkjent for så mange steder! Jeg har lest at det kan bli dekket kostnadene bare sånn halv beløpet osv. Men har ikke noe særlig svar på om det! 

Har du fått selv kirurgi? 

Man får dekket alt, men må betale for kompresjonsutstyr. Jeg har fått dekt flere operasjoner. Bryst får man  i utgangspunktet dekt kun brystreduksjon, må fjerne minst 200 gram pr bryst og må være et heng på minst 25 cm fra kravebein til brystvorte. Det fins nok fortsatt noen leger som innvilger løft, men skriver reduksjon i papirene. Du kan be legen sende henvisning på hele kroppen. Da blir det vurdert mage, bryst, sete/flanke, armer og lår. Etter at staten trakk tilbake at private sykehus kunne operere, har det blitt mange år ventetid. De fleste ligger på mellom 2-5 år. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom jeg har forstått korrekt fra min første konsultasjon med fastlegen, indikerte hun muligheten for henvisninger til både private og offentlige sykehus. Medfører dette at det vil påløpe kostnader ved private sykehus? Jeg antok at dette innebar at operasjonen ville være kostnadsfri for meg personlig, da den ville bli dekket av det offentlige.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS, meld deg inn i gruppene for  Bukplastikk og Plastisk kirurgi på Facebook om du ikke allerede er der. Der er det mange som deler bilder og erfaringer og som også nylig har blitt offentlig godkjent 😊 Der ser du også at vurderingene gjøres forskjellig.

Takk for tipset 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mer heng og lavere bmi. Fikk avslag.. så hvem som får dekket virker til å være ren lotto. Noen sykehus er strengere enn andre.

Anonymkode: 1b14e...52b

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...