Gå til innhold

Hjelp, kleskode galla

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde planlagt å bruke en av disse to kjolene i bryllup, men så kom invitasjonen og kleskoden er galla. Da passer vel ikke noen av kjolene eller? 

Tips til gallakjole? Jeg vil ikke ha bare armer/skuldre. Kler ikke rosa og pastell som er veldig inn nå. Vil helst ha blå.

IMG_1376.thumb.jpeg.7a2048a54cf9248d2d1d239827e1d91f.jpegIMG_1627.thumb.png.de09665f18aeff8977edcffe93d5de60.png

Anonymkode: a919d...ad4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Disse passer ikke til antrekk galla. 

Det finnes mange fine alternativer! Man må ikke ha bare armer eller skuldre. 

Anonymkode: e0723...188

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Syns de ikke passa enda jeg vet lite om klær

Anonymkode: 60334...239

AnonymBruker
Skrevet

Se etter noe du ville ha brukt på opera i Italia. Her er tilfeldig eksempel. 

Screenshot_20260501_084950_Samsung Browser.jpg

Anonymkode: ab561...580

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Floyd ha en del kjoler til denne kleskoden. Ikke noe poeng i å bruke mye penger på det som kanskje blir en engangskjole. Mange steder kan man leie gallakjole, problemet er at majoriteten er ermeløse. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hadde planlagt å bruke en av disse to kjolene i bryllup, men så kom invitasjonen og kleskoden er galla. Da passer vel ikke noen av kjolene eller? 

Tips til gallakjole? Jeg vil ikke ha bare armer/skuldre. Kler ikke rosa og pastell som er veldig inn nå. Vil helst ha blå.

IMG_1376.thumb.jpeg.7a2048a54cf9248d2d1d239827e1d91f.jpegIMG_1627.thumb.png.de09665f18aeff8977edcffe93d5de60.png

Jeg synes at den første kjolen muligens kan brukes, men stylingen er superviktig. Stylet som på dette bildet blir det helt feil. Men med lekker hårfrisyre, smykker, elegante sko og veske tror jeg kjolen vil se veldig annerledes ut. 

Anonymkode: 59989...342

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Virkelig? Galla? Altså kjole og hvitt for menn? Wow. Det tror jeg veldig få menn i Norge har. Kan det være at brudeparet har misforstått og egentlig mener smoking, eventuelt mørk dress? Det ville jeg faktisk sjekket først. Det er rimelig pretensiøst å ha kleskode galla altså. Da skal jaggu meg lokalet stå i stil.

Du vil se hva som menes med antrekk galla hvis du ser på bilder fra festen ved svenskekongens 80-årsdag i går kveld. 
Hvis de virkelig mener galla, så er ikke en lang sommerkjole innenfor. Da skal man ha en fotsid ballkjole/aftenkjole i festfint materiale, slik som silke/fløyel (eller lignende). Bunad går også fint, hvis du har eller kan låne det.

Anonymkode: caed5...3cb

• Liker 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Galla =fotsid kjole eller bunad, de kjolene du viser og et par av de som er lagt inn bilde av over treffer dermed ikke kleskoden. Jeg er enig i at galla kan virke pretensiøst, men når jeg ser hva mange mener er passende kjoler i diverse tråder inne, så kan jeg forstå at brudeparet setter en streng linje for å folk til å kle seg skikkelig. Flere av trådene her inne er med lyse, lyse, kjoler som nesten kan være brudekjole, det er utringet og lårkort, eller kjoler man ville brukt på stranden eller grilling på altanen med vennegjengen. De er ikke særlig pyntet og passende for anledningen, folk må oppdras rett og slett. For 20 år siden når man skrev mørk dress kom folk i skikkelige kjoler , pyntet og passende til anledningen. I dag kommer de i noe greier ala det ts har først i tråden, det er ikke pyntet og er en hverdagskjole.

Er kleskoden galla så må du forholde deg til det. Gå i en butikk som selger selskapskjoler (vanskelig å tipse når vi ikke vet hvor du bor), og be om hjelp der. Det ligger også mye på Finn. Bubbleroom sin side virker ikke nå, men der kan du finne fotside ballkjoler som er passende. Her er fra Flyod, som følger kleskoden og ikke koster en formue

image.thumb.jpeg.44d659813053c7aecb43edddb356e5d2.jpeg

Anonymkode: 8a843...c58

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Virkelig? Galla? Altså kjole og hvitt for menn? Wow. Det tror jeg veldig få menn i Norge har. Kan det være at brudeparet har misforstått og egentlig mener smoking, eventuelt mørk dress? Det ville jeg faktisk sjekket først. Det er rimelig pretensiøst å ha kleskode galla altså. Da skal jaggu meg lokalet stå i stil.

Du vil se hva som menes med antrekk galla hvis du ser på bilder fra festen ved svenskekongens 80-årsdag i går kveld. 
Hvis de virkelig mener galla, så er ikke en lang sommerkjole innenfor. Da skal man ha en fotsid ballkjole/aftenkjole i festfint materiale, slik som silke/fløyel (eller lignende). Bunad går også fint, hvis du har eller kan låne det.

Jeg kjenner en som satt kleskoden i invitasjonen til galla. Hun hadde en sjuskete familie som kunne - uten strenge krav til kleskode - ha dukket opp i joggebukse eller jeans. 

De hadde stort bryllup med over 100 gjester i et veldig pent lokale.

Anonymkode: 3e269...3de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg kjenner en som satt kleskoden i invitasjonen til galla. Hun hadde en sjuskete familie som kunne - uten strenge krav til kleskode - ha dukket opp i joggebukse eller jeans. 

De hadde stort bryllup med over 100 gjester i et veldig pent lokale.

Anonymkode: 3e269...3de

Tviler faktisk litt på dette. Hun kunne jo like godt ha hatt kleskode «dress», «mørk dress» eller «smoking» for å unngå sjuskete klesstil.

Galla, som er det aller høyeste nivået av kleskode, forekommer nesten aldri blant vanlige mennesker. Jeg er ofte i selskaper med kleskode smoking, men har aldri vært invitert i noe med nivå galla. Det vil jo kreve kjole og hvitt, altså snippkjole (white tie) eller uniform for menn, noe ingen jeg kjenner har hengende i skapet. Så da måtte 50 menn ut for å leie det?  Det er heller ikke mange kvinner som har forside ballkjoler i skapet.  Unntaket er vel i kongelige kretser. Så jeg vil si at kleskode galla er helt hinsides, og jeg tror kanskje ikke de som skriver det i invitasjonen helt vet hva det er.

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skal høre med brudeparet. Stod at at menn kunne bruke svart dress.

Så på bildene fra 80- årsdagen, fine kjoler der. Men syns det er voldsomt å bruke tusenvis på en kjole som trolig kun blir brukt en gang. Bunad er et alternativ, men jeg frykter at det kan bli for varmt på sommeren. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at den første kjolen muligens kan brukes, men stylingen er superviktig. Stylet som på dette bildet blir det helt feil. Men med lekker hårfrisyre, smykker, elegante sko og veske tror jeg kjolen vil se veldig annerledes ut. 

Anonymkode: 59989...342

Planen var å ha lyse pumps og en lys semsket kåpe til. Uansett dekker den ikke anklene, noe som jeg har forstått er et krav til galla. TS. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips, skal sjekkes ut 😊TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Planen var å ha lyse pumps og en lys semsket kåpe til. Uansett dekker den ikke anklene, noe som jeg har forstått er et krav til galla. TS. 

Er forresten lys beige kåpe innafor i bryllup? Når kjolen er farget og ikke kan forveksles med brudekjolen? TS 

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig å merke seg at en gallakjole skal være fotsid. Det vil si at den skal rekke ned til gulvet eller i det minste nesten. Ankler skal ikke være synlige. Det finnes et unntak og det er bunad som er godtatt som galla antrekk. 

Bunad dekker ermene. Så hvis du har en bunad kan det være et alternativ. 

Ingen av kjolene du har bilde av er galla verdi. 

Anonymkode: 23907...105

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
kaledonia skrev (7 minutter siden):

I linkene her finner du gode eksempler på antrekk som ikke treffer galla kleskode. En cocktail kjole til rett under knærne er så langt unna dress code du kommer. Den rosa blondekjolen er også totalt feilslått.

Anonymkode: 23907...105

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal høre med brudeparet. Stod at at menn kunne bruke svart dress.

Så på bildene fra 80- årsdagen, fine kjoler der. Men syns det er voldsomt å bruke tusenvis på en kjole som trolig kun blir brukt en gang. Bunad er et alternativ, men jeg frykter at det kan bli for varmt på sommeren. 

Svart dress? Altså mørk dress? Det er to nivå  under galla, så da aner ikke dette brudeparet hva de holder på med.

• Liker 9
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...