Gå til innhold

Irsk Ulvehund

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med Irsk ulvehund? Har forelsket meg helt i rasen, og ut i fra det jeg leser om rasen så er den midt i blinken for oss 🧑🧑🧒🧒

Anonymkode: 76a9e...302

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Noen som har erfaring med Irsk ulvehund? Har forelsket meg helt i rasen, og ut i fra det jeg leser om rasen så er den midt i blinken for oss 🧑🧑🧒🧒

Naboen min hadde en slik en for et par tiår siden. En mer lojal, snill og rolig hund skal en lete lenge etter. Dessverre gjør størrelsen på den at de normalt sett ikke blir så gamle. 6-8 år er normalt. 

AnonymBruker
Skrevet
Gunstein123 skrev (8 minutter siden):

Naboen min hadde en slik en for et par tiår siden. En mer lojal, snill og rolig hund skal en lete lenge etter. Dessverre gjør størrelsen på den at de normalt sett ikke blir så gamle. 6-8 år er normalt. 

Det er det inntrykket jeg sitter igjen med når jeg leser om rasen.

Ja, det er definitivt den største ulempen.. I tillegg så er det jo en stor rase, så den krever mye mat😅 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp med en, veldig tålmodig, snill og rolig hund. 

Anonymkode: f1cb6...2ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er det inntrykket jeg sitter igjen med når jeg leser om rasen.

Ja, det er definitivt den største ulempen.. I tillegg så er det jo en stor rase, så den krever mye mat😅 

Ja, de spiser veldig mye...

AnonymBruker
Skrevet

Fantastisk rase, men utsatt for en rekke sykdommer, kort levetid, høye mat- og utstyrsutgifter (har du stor nok bil?).

Ellers så krever de ganske lite sammenlignet med hvilken som helst annen rase. Lite pelsstell, men jeg synes de lukter ganske kraftig hund, men det er skkkert også fordi det er så MYE hund.

Anonymkode: e46cc...48d

AnonymBruker
Skrevet

Husk at det sannsynligvis bare er ihuga hundeelskere som vil ha besøk av deg og hunden. For oss andre er det altfor mye å få i hus. 

Anonymkode: f5eba...9e8

AnonymBruker
Skrevet

Den er ikke bare-bare. Er vel bare ett år eller to hvor en flokk irske ulvhunder gikk til angrep på helt uprovoserende vis og skambeit forbipasserende?

Anonymkode: 48006...a28

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den er ikke bare-bare. Er vel bare ett år eller to hvor en flokk irske ulvhunder gikk til angrep på helt uprovoserende vis og skambeit forbipasserende?

Den episoden har lite med rasen å gjøre. Mange hunder sammen som er løse kan utvikle et flokkinstinkt dessverre. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nydelig og forbausende lite krevende hund, snill og rolig av natur. MEN. Størrelsen alene gjør at du må være veldig nøye med oppdragelse og trening. En IH som gjør utfall mot andre hunder feks er nesten umulig å holde igjen. Folk blir nesten automatisk redd pga størrelsen. Kort sagt er det en del "unoter" som små hunder kan komme unna med (begeistret hopping feks) som fremstår mye mer skremmende fordi hunden er så stor.

Vi hadde en ulvehund, skjønneste hunden i verden (selv om vi måtte rydde av komfyren rett etter matlaging, ellers sto han der og slikket stekepanna før vi visste ordet av det). Supertålmodig og godslig i lynne, lot småbarn klatre på seg. Veldig veldig fint gemytt. Men ja, stor. Tissedammene er også store, har den et uhell på gulvet snakker vi Mjøsa :hoho:

Anonymkode: 7da1a...7f0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Linazer skrev (1 time siden):

Den episoden har lite med rasen å gjøre. Mange hunder sammen som er løse kan utvikle et flokkinstinkt dessverre. 

Den hendelsen representerer ikke rasens rasetypiske temperament. På grunn av ulvehundens størrelse, så har man slått knallhardt ned på individer med dårlig temperament i mange tiår. Dommere pælmet ut hunder av utstillingsringen på 60-70-80-90-tallet så fort de rynket på nesen. 

Irsk ulvehund er en stor, men mild hund. De har dessverre ganske kort levetid og er utsatt for en rekke sykdommer som hjerteproblemer, beinkreft etc. De er dyre i matveien og vokser ekstremt fort første året så man må ta endel hensyn så de får vokst riktig. 

Anonymkode: d7e34...906

• Hjerte 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

De er ganske enkle. Har hatt nærmere ti ulvehunder. Generelt sett rolige dyr som tar mye mindre plass enn hva min finske lapphund gjør. De er flinke til å roe seg innendørs og er ikke så pågående. 

det fine med så stor hund er at du MÅ dressere den. Det finnes ikke et alternativ. Små hunder kan du alltid plukke opp og unngå problemer med. Irsk ulvehund kan du aldri gjøre det med, og de er store som valper så du blir tvunget til å ta det seriøst. Kan ikke gå tur med ulvehund som bare trekker. 

Det er dessverre en syk rase. Av de 10 hundene mine har et fåtall blitt over 10 år. De aller fleste begynner å fallere fra 6 år. Ofte er det hjertesvikt som tar dem. Det finnes gode (og dyre) medisiner, og generelt sett bør du ha Agria forsikring med full dekning og en god lommebok ved siden av. Stor brystkasse, utsatt for lungebetennelse. Full forsikret hund, opphold på sykehus ble nærmere 100.000 kr med agria som dekket 60k.

generelt sett er alt dyrere med ulvehund. Utstyr. Mat. Forsikring. Bil med plass til dyret. 

Heldigvis er det veldig fine hunder så man glemmer litt hvor jævlig dyre de er.

Anonymkode: 3b8a4...b6d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2026 den 8.12):

Når det gjelder denne hendelsen så var det hele en rekke utrolig uheldige hendelser. Dette var ikke i utgangspunktet dårlige hunder eller eier, men noen ganger går alt galt. Helt forferdelig hele greia for absolutt alle parter. 

en irsk ulvehund er ikke aggressiv, har knapt møtt en som ikke er en stor bamse. Dersom det er atferdsproblemer er ikke det representativt for rasen. De få ulvehundene med atferdsproblemer prøver man å jobbe med og hvis ikke det går er avlivning ofte det eneste trygge. Det er ikke mulig å ha en så stor og farlig hund, hvilket også er grunnen til at rasen har utviklet seg til å være mild bamse.

Anonymkode: 3b8a4...b6d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en, men hun ble bare 5 år, fikk kreft. Snilleste og verdens beste, men å miste de så tidlig er sykt vondt og jeg kjenner fremdeles sorg over henne💔 Rolig, men likte å få løpe ut daglig, imponerende fart!

Jeg tror muligens skotsk hjortehund (som er litt mindre og nettere) har bedre helse.

Anonymkode: 6b1b9...188

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...