Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det rømmer folk fra yrket. Hva må til for at du skal bli stående i jobben? Hvilke endringer må til? 

jeg er selv på 10. året som pedleder. det jeg kjenner på er:

- bedre grunnbemanning. det er ikke større pedagogtetthet vi trenger nå. Vi trenger flere folk på gulvet generelt. Større grunnbemanning først! 

- skjerming/freding av plantid! Og mer! Å ikke kunne bli brukt som vikar i plantida feks. Ha mer enn 4 timer per uke. 

- mindre barnegrupper. MAX 18 barn på storavdelin. Og max 9 på småbarn. 

- hadde ikke sagt neitakk til litt høyere lønn. Feks får vaskepersonal smusstillegg hvis de må tørke oppkast. Vi får ingenting tillegg for alt vi er borti i løpet av en dag. 

- egen kokk i alle barnehager

Anonymkode: 536a2...59a

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt høyere grunnbemanning, hele dagen! Og mindre barnegrupper. Er selv på en småbarnsbase med 28 småbarn og hva de har tenkt de som designet barnehage for slik organisering skjønner jeg ikke! De har hvertfall aldri jobbet i barnehage selv

Anonymkode: 1a458...dda

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høyere grunnbemanning og mer plantid (eller sjansen til å faktisk ta den plantiden!)

Bedre vilkår, uavhening av privat/kommunal/kjede etc. Som feks arbeidstøy. Sånne småting som gjør jobben bedre og enklere  

Anonymkode: ff8ae...9c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få bort plantid. Barnehagen skal ikke være en mini-skole slik det ofte blir nå. Bort med læring, inn med lek. La barna få være barn så lenge som mulig 

Anonymkode: 80bfe...71f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye bedre bemanning! 

Mye mer plantid, og vikar/assistenter som dekker inn plantiden. Lei av dårlig samvittighet fordi jeg må vekk fra barnegruppen for å gjøre jobben min. 

Høyere lønn.

Bedre støtte fra leder når har barn på avdelingen som ikke har det bra hjemme/ omsorgssvikt/ overgrep. 

Vi burde kunne få hjelp med flere ressurser (ansatte) til barn som vi ser trenger hjelp. Vi har mange barn som krever en til en oppfølging som ikke har fått en diagnose enda. Disse barna får ikke hjelp! Vi må klare oss med de som allerede er på jobb, og det betyr at det i realiteten er en mindre på de andre barna - hver dag! Og av og til har vi flere sånne barn. Det er frustrerende. 

Kokk som lager alle måltid. Det tar mye tid fra barna! 

4 dagers uke! Mange barnehagelærere ender opp med å jobbe 80% fordi det er et beintøft yrke. 

Ville aldri valgt yrket om jeg var ung nå. Selv om vi har verdens fineste unger, er rammene elendige. 

Anonymkode: 56f72...7bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det mange fantasimuligheter tilgjengelig hvis penger ikke er en begrensning 🤩

1. Barnehagen kan følge skoleruta og stenge i alle skoleferier. 

2. Ha 8.5 timers åpningstid for de som betaler for ordinær barnehageplass. Hvis de ønsker mer må de betale det det koster hvis ikke det var statsfinansiert (en barnehageplass koster kommunen ca 200 000 kr i året).

3. Send 6-åringene tilbake til barnehagen. Det ville krevd en mer utfordrende utforming av spesielt uteområdet og vi hadde fått fullført jobben vi gjør med barna i større grad. Det hadde gjort svært godt for trivselen for de ansatte. 

4. Alle foreldre må på COS-kurs før de får plass i barnehagen. Det gir en god plattform for godt foreldresamarbeid og gir oss et felles språk når vi snakker om barns styrker og svakheter. 

Anonymkode: a6880...100

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Få bort plantid. Barnehagen skal ikke være en mini-skole slik det ofte blir nå. Bort med læring, inn med lek. La barna få være barn så lenge som mulig 

Anonymkode: 80bfe...71f

Har du skjønt hva plantid er?

Anonymkode: aaeab...918

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ga opp etter 12 år... 

1: flere ansatte som jobber med hodet, hjertet og hender. Som er der fordi de ønsker å være der. Barna fortjener det! Alt for mange er bare vaktlistefyll..

2: Mer plantid til å gjennomføre pålagte aktiviteter uten at jeg må ha dårlig samvittighet for barn og kollegaer.

3: Mer lønn. Jeg har mann og 3 barn, og må kunne leve av lønnen min på en ok måte. Og vi trenger ikke å ha dårlig samvittighet for å si at vi trenger mer lønn.

4: Arbeidsklær. Kvinnedominert yrke, så selvfølgelig bruker vi våre egne klær og sko. Det er et pengesluk og ender med at folks privatøkonomi avgjør om du kan gjøre jobben din på en ok måte. Klærne mine var dekket av makrell i tomat, kaviar, snørr, tiss, sand eller oppkast til stadighet.. du må ha ullundertøy, mellomlag, regntøy, skallklær, vinterdress, gummistøvler, vintersko, buff, innesko, tursko, votter, lue, badedrakt og vanlige klær. Og det må stadig kjøpes nytt..

Anonymkode: 28e00...423

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mer bemanning og mindre barnegrupper, høyere lønn og ansatt kokk som tar seg av mat.

Jeg er b&u arbeider, jeg løper som regel på jobb, jeg tar løft for kolleger som ikke kan løfte, jeg starter tidligere enn jeg skal noen ganger fordi det vil fort få ringvirkninger, les: stress dersom ikke ting er klart.

Jeg møter foreldre som kritiserer leggetider, valg av mat, som er misfornøyde uansett om man jobber 24,7- de plasserer barnet i barnehagen gjerne halvsyke og går til sine langt bedre betalte jobber og henter på minuttet når barnehagen skal stenge.

Jeg bruker ekstra penger på klær fordi de blir fortere slitt  i dette yrket så det er en større utgiftspost, får vel 100 kroner i måneden dekket, men klær som skal tåle vær og vind er ofte langt dyrere.

Hvis jeg er borte fra jobb er det krise, får gjerne ett stygt blikk dersom jeg trenger 2 timer fravær på en lege time eller annet.

Jeg har gitt, gitt og gitt i alle år, nå er jeg helt utslitt.

Anonymkode: 1f8c3...a76

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her er det mange fantasimuligheter tilgjengelig hvis penger ikke er en begrensning 🤩

1. Barnehagen kan følge skoleruta og stenge i alle skoleferier. 

2. Ha 8.5 timers åpningstid for de som betaler for ordinær barnehageplass. Hvis de ønsker mer må de betale det det koster hvis ikke det var statsfinansiert (en barnehageplass koster kommunen ca 200 000 kr i året).

3. Send 6-åringene tilbake til barnehagen. Det ville krevd en mer utfordrende utforming av spesielt uteområdet og vi hadde fått fullført jobben vi gjør med barna i større grad. Det hadde gjort svært godt for trivselen for de ansatte. 

4. Alle foreldre må på COS-kurs før de får plass i barnehagen. Det gir en god plattform for godt foreldresamarbeid og gir oss et felles språk når vi snakker om barns styrker og svakheter. 

Anonymkode: a6880...100

Nummer tre der tror jeg kommer til å skje. Kanskje blir det ikke ekstratilbud i vanlige barnehager, men egne helprivate barnehager uten statsstøtte.

Det er stadige nedskjæringer i barnehagetilbudet, kortere åpningstider, feriestengning, plutselige stengninger uten forvarsel pga. sykefravær og så videre. Etterhvert kommer det til å bli umulig for folk i tunge, krevende jobber å bruke disse barnehagene. Det blir for mye fravær, rett og slett. De må i såfall ha en fast barnevakt eller dagmamma i tillegg. Da vil det kunne lønne seg for dem å betale full pris for en plass i en privat barnehage, og det vil gi mer stabilitet i tillegg. 

Anonymkode: ba3b6...934

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

- bedre grunnbemanning. det er ikke større pedagogtetthet vi trenger nå. Vi trenger flere folk på gulvet generelt. Større grunnbemanning først! 

- skjerming/freding av plantid! Og mer! Å ikke kunne bli brukt som vikar i plantida feks. Ha mer enn 4 timer per uke. 

Her er jeg uenig med deg. Hvis vi skal ha flere medarbeidere uten pedagogisk bakgrunn så trenger vi ikke mer plantid, men lavere krav til kvalitet, planer og dokumentasjon. Jeg ønsker jo ikke det, jeg synes barna fortjener kvalitet, så jeg mener vi bør ha økt bemanning med dagens pedagognorm  fordi profesjonsfellesskapet er viktig for kvalitet.

Anonymkode: d7c4b...7f9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det rømmer folk fra yrket. Hva må til for at du skal bli stående i jobben? Hvilke endringer må til? 

jeg er selv på 10. året som pedleder. det jeg kjenner på er:

- mindre barnegrupper. MAX 18 barn på storavdelin. Og max 9 på småbarn. 

- hadde ikke sagt neitakk til litt høyere lønn. Feks får vaskepersonal smusstillegg hvis de må tørke oppkast. Vi får ingenting tillegg for alt vi er borti i løpet av en dag. 

- egen kokk i alle barnehager

Anonymkode: 536a2...59a

bedre grunnbemanning og BEDRE LØNN.

Anonymkode: 59491...d21

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er vitsen med en slik tråd? 
Vi får ingen av delene, verken mer lønn eller mer bemanning.

Etter 19 år i bhg så ser jeg jo hvilken vei høna sparker.

Det eneste vi får er: barnehagenansatte som allerede jobber i bhg får ta utdannelse samtidig, og evt slettet studiegjeld (jada, hjelper jo ikke de av oss som har jobbet lengst og har nedbetalt den). 

Er vi ekstra heldige, fjerner de bemanningsnormen fordi å hjelpe kommunene så man ikke er slaver av å oppfylle et krav de uansett ikke klarer å oppfylle.

Har ingen illusjoner om bedre tider, det er ikke penger eller vilje til det.

Anonymkode: a22fe...2d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er vitsen med en slik tråd? 
Vi får ingen av delene, verken mer lønn eller mer bemanning.

Etter 19 år i bhg så ser jeg jo hvilken vei høna sparker.

Det eneste vi får er: barnehagenansatte som allerede jobber i bhg får ta utdannelse samtidig, og evt slettet studiegjeld (jada, hjelper jo ikke de av oss som har jobbet lengst og har nedbetalt den). 

Er vi ekstra heldige, fjerner de bemanningsnormen fordi å hjelpe kommunene så man ikke er slaver av å oppfylle et krav de uansett ikke klarer å oppfylle.

Har ingen illusjoner om bedre tider, det er ikke penger eller vilje til det.

Jeg har også gitt opp å drømme om endring. Men jeg synes det er en avsporing å lese at noen ønsker arbeidsklær. Stilig parkdress hjelper lite om man er utbrent. Skikkelig verneutstyr som formaterte ørepropper hadde vært noe. Men ærlig talt så mener jeg alt annet enn bemanning er avsporing.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har også gitt opp å drømme om endring. Men jeg synes det er en avsporing å lese at noen ønsker arbeidsklær. Stilig parkdress hjelper lite om man er utbrent. Skikkelig verneutstyr som formaterte ørepropper hadde vært noe. Men ærlig talt så mener jeg alt annet enn bemanning er avsporing.

Der jeg jobber får vi 1000 kr i arbeidstøy hvert år og Loops til vern i øret. 
Privat kjede.

Er nok verre stilt med de kommunale barnehagene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stilig parkdress? Jeg jobber i Hallingdal og bruker mange tusen kroner i året på klær til å gjøre jobben min, samtidig som jeg tjener dårlig. Bemanning er viktig, men det er summen av emosjonell belastning, fysisk belastning, dårlig lønn og lav status som gjør at folk gir opp...

Anonymkode: 28e00...423

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Måtte le av denne- var det ment ironisk? 

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg blir passiv og gretten om jeg fryser. Ergo jeg bruker tusenvis av kroner i året på varme vintersko, forede støvler til slapsevær, vanlige støvler, ullundertøy, ullmellomlag, ullhals, ulluer, skikkelige votter (fort 1000kr bare det!), "stilig" varm parkdress, kvalitetsregntøy, regnvotter, og i tillegg alt av inneklær. Bruker mye turklær, de er gode å bøye seg i. Jeg bruker nok 5000 årlig minst. I tillegg kommer all vak og vaskemidler- sikkert en 1000lapp årlig minst.

Bare en "stilig parkdress" med høy vannsøyle og god bevegelighet koster 2000 (på salg!).

Men vi skal jo nå få gratis klær, veldig glad for det. Søk det opp- for dere som ikke vet, det ble bestemt i vår🙂

https://www.vg.no/nyheter/i/L431jq/naa-kan-barnehageansatte-kreve-arbeidstoey

I vår bhg. (kommunal) får vi alltid vikar ved fravær, og det er støttepedagoger (spesialpedagoger) på topp ut over grunnbemanning. Plantid tas ut som en full dag plantid annenhver uke for hver pedagog. Da er det inne en fast ansatt på avdeling som barna kjenner.

Vi har sjelden fulle barnegrupper- og om vi har så har vi likevel bemanning utover minstekrava- pga. lærlinger, støttepedagoger og at kommunen er rause med å sette inn ekstra ressurser ved behov. Om ett barn f.eks tildeles 10 timer ukentlig med assistent pga. uavklarte vansker (i utredningsfase). Ville det typisk blitt satt inn en ansatt 15 timer minst.

Bor i en "rik" kraftkommune. De fleste pedagoger trivest har jeg inntrykk av, ikke stort gjennomtrekk.

Er det ekstra krevende saker som oppstår, som barnevernsaker ol. Så får man ekstra plantid for å jobbe med henvisning/snakke med bv.

Til foreldresamtaler settes det av hele dager, så pedagog har ingen ansvar for avdeling de dagene. De settes inn fast vikar og gis ekstra plantid mellom samtaler.

Kommunen har ifølge foreldreundersøkelsen blant landets mest fornøyde foreldre🙂

I tillegg lønnes videreutdanning ut over bachelor. Så har man f.eks tatt 30 studiepoeng ekstra får man ca. 40-50.000 ekstra i året, man settes i lønnskategori som adjunkt.

God bemanning er uten tvil det som i stor grad utgjør forskjellen mellom en ok barnehage og ett veldig godt sted å være for store og små.

Anonymkode: 9a9cd...2e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...