Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat fått beskjed om at jeg kan få innvilget 30 dager fotlenkesoning ifm. en promilledom. Ja jeg var dum og fortjener dette 100%. Føler sykt skam rundt dette. På en måte er jeg heldig, siden jeg har fast jobb på hotell og siden dommen er kort får jeg sone hjemme med fotlenke i stedet for i fengsel. Om jeg må sitte inne vil jeg sikkert miste jobben som jeg har hatt de siste fem månedene, en jobb jeg virkelig trenger.

Så kommer det jeg synes er vanskeligst av alt. Jeg leier kjellerleilighet i et privathus og må informere huseier og få samtykke til at kriminalomsorgen kan komme på uanmeldte besøk selv om jeg har egen inngang. Det er bare så pinlig. Hvordan sier man det liksom? Så må jeg snakke med sjefen. Kriminalomsorgen krever en bekreftelse fra arbeidsgiver for å godkjenne vaktlistene mine. Jeg gruer meg helt sykt til å snakke med henne når jeg må fortelle dette. Det er så flaut at jeg spyr.

Vi går i uniform. Skjørt, bluse og blazer som gjør at fotlenka vil synes godt. Det står at fotlenka skal sitte rett mot huden, så jeg må evt. dra strømpebuksa over. Strømpa vil jo garantert rakne. Så utrolig flaut å be om spesialbehandling på jobb med evt. dressbukse når det er jeg som har driti meg ut. Hvis folk ser den klumpen på ankelen, vil de vel skjønne hva det er? Vil folk reagere om de ser lenka, eller reagerer ikke folk så mye på det tro? Jeg føler meg så dum som har satt meg i denne situasjonen, så for guds skyld ikke vær så dum som meg.

Anonymkode: 35690...4b9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en kjip situasjon, ikke moro, det skjønner alle. Men du må bare bite tenna sammen og stå i det.  Regner med at både huseier og arbeidsgiver klarer å takle dette greit og forstå at du har lært. Og det er jo ikke all verdens verste forbrytelse da. 

Anonymkode: 444c8...f37

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk skjønner at shit og dritt skjer i livene til folk. Jeg har sett to med lenke i mitt liv og det er ikke så veldig spesielt. Er veldig for denne måten å sone på.

Anonymkode: f7bee...324

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden du ikke kan skjule fotlenka så lett på jobb så ville jeg kanskje vært åpen om det. Evt åpen til sjefen og spørre om du kan bruke bukser under soningen. Du kan jo ta en hvit løgn til kollegene og si du har noe utslett eller noe som ikke må eksponeres eller noe slikt.

Når det gjelder uanmeldte besøk hjemme så kan du jo spørre om politiet om de kan komme i sivil. De forstår kanskje problemet.

Anonymkode: 7bf15...915

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjipt,men nødvendig konsekvens. Jeg vil råde deg til å være åpen om det. Alle kan dumme seg ut, så ikke prøv å skjul det for arb giver. Jeg ville satt pris på åpenhet. You can do it. 

Og ps til en annen kommentar, det er folk fra kriminalomsorgen som kommer uanmeldt, sivilt kledd og anonym bil. Det er ikke sirene og politifolk som dukker opp. 

Anonymkode: 304e1...09f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2026 den 15.21):

Det er en kjip situasjon, ikke moro, det skjønner alle. Men du må bare bite tenna sammen og stå i det.  Regner med at både huseier og arbeidsgiver klarer å takle dette greit og forstå at du har lært. Og det er jo ikke all verdens verste forbrytelse da. 

Anonymkode: 444c8...f37

Takk!. Idag tok jeg motet til meg å snakket med huseier. De tok det ganske greit heldigvis. Nå er det å prate med sjefen på tirsdag. En måned igjen av prøvetiden på jobb så det må bare gå bra.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som bryr seg om en fotlenke. 

Anonymkode: 8f380...fb3

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig fint å høre at du skammer deg, for det bør du gjøre.

Nå får du bare eie den situasjonen du har satt deg selv i. Snakk med de, og så går du videre med livet. Snakket på jobb går over etterhvert. 

Anonymkode: 79c26...51e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare skammen med å måtte utlevere deg selv på denne måten til både huseier og arbeidsgiver er forhåpentligvis nok til å få deg til å aldri gjøre noe slikt igjen, det er en god ting. 

Så skal jeg krysse armer og bein for at du får positivt svar fra arbeidsgiver og, det er jo bedre å sone hjemme enn i fengsel.

Anonymkode: e468d...861

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Bare skammen med å måtte utlevere deg selv på denne måten til både huseier og arbeidsgiver er forhåpentligvis nok til å få deg til å aldri gjøre noe slikt igjen, det er en god ting. 

Så skal jeg krysse armer og bein for at du får positivt svar fra arbeidsgiver og, det er jo bedre å sone hjemme enn i fengsel.

Anonymkode: e468d...861

Takk skal du ha. Ja jeg skammer meg noe veldig over dette. Når jeg først hørte om dette med fotlenkesoning tenkte jeg at det hørtes jo ganske greit ut. Å være hjemme i 30 dager skal gå fint det, og jeg var først ikke klar over at mye måtte avklares og sånn som med huseier og jobb. Tenkte først ikke fotlenka var på når jeg var på jobb engang, så naiv var jeg. Hvordan skulle jeg få den av hver dag liksom.  Det er sant som du sier den største skammen er å måtte utlevere seg om hvor dum man har vært. Nå må det bare ordne seg med den praten på jobb til tirsdag.

AnonymBruker
Skrevet

Skal ikke se bort fra at du mister jobben. Med 5 måneder så er du enda ikke ferdig med prøvetid perioden og det skal mindre til for å gi deg sparken.

Anonymkode: 1126e...ad8

AnonymBruker
Skrevet

I slike tilfeller synes jeg fotlenkesoning er genialt, da det er veldig besparende for samfunnet. Er helt i mot fotlenkesoning i tilfeller hvor det er så godt som sikkert at det å være ute vil føre til nye kriminelle forhold som med Temu-Joffrey.  

Anonymkode: 2118b...99d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Skal ikke se bort fra at du mister jobben. Med 5 måneder så er du enda ikke ferdig med prøvetid perioden og det skal mindre til for å gi deg sparken.

Anonymkode: 1126e...ad8

Dette er jo feil. Selv i prøveperiode må oppsigelse begrunnes å være gyldig og skriftlig dokumenters. Fotlenke er ikke oppsigels grunnlag i et hotell. 

Anonymkode: cb02c...081

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt samtale med sjefen om dette som igjen har fått det godkjent nå av ledelsen. Det skal sies at sjefen ikke var videre imponert over at jeg hadde fått en promilledom og mente det var helt på sin plass at jeg må ta min straff med fotlenke. Hun var fornøyd med å høre at jeg skammer meg veldig over dette og at jeg erkjenner at jeg fortjener straff.

Det er veldig strengt i forhold til å planlegge og sende mine vaktlister til kriminalomsorgen, noe hun ville være behjelpelig med og tilpasse sammen med meg. Dette skulle ikke gå utover min vurdering i prøvetiden såfremt jeg gjør jobben skikkelig også i denne perioden. Hun mente at jeg bør gå med uniformen som alle andre, og at jeg ikke burde få noe spesialbehandling, men at jeg evt. kunne bruke dressbukse etter en stund om fotlenken ble et problem. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har hatt samtale med sjefen om dette som igjen har fått det godkjent nå av ledelsen. Det skal sies at sjefen ikke var videre imponert over at jeg hadde fått en promilledom og mente det var helt på sin plass at jeg må ta min straff med fotlenke. Hun var fornøyd med å høre at jeg skammer meg veldig over dette og at jeg erkjenner at jeg fortjener straff.

Det er veldig strengt i forhold til å planlegge og sende mine vaktlister til kriminalomsorgen, noe hun ville være behjelpelig med og tilpasse sammen med meg. Dette skulle ikke gå utover min vurdering i prøvetiden såfremt jeg gjør jobben skikkelig også i denne perioden. Hun mente at jeg bør gå med uniformen som alle andre, og at jeg ikke burde få noe spesialbehandling, men at jeg evt. kunne bruke dressbukse etter en stund om fotlenken ble et problem. 

Høres fornuftig ut.

Anonymkode: 1c2e0...a2a

AnonymBruker
Skrevet

Går selv med fotlenke i disse dager. 

Kjørt for fort i 110 sone... fulgte trafikken i hele 102 Kmt.   Hadde tilhenger som man max han kjøre i 80 med,noe jeg var fullstendig klar over. Bil og henger er nå godkjent for 100 Km/t ,Eu kontroll på 5 minutter og et klistremerke...

Går greit med lenke på alle måter,bruke litt lange fluffy sokker.  Har straks 7 timer permisjon mellom 12 og 19.

Jeg fikk diskutert til meg fotlenke i stedet for bot og prikker,men var ikke helt enkelt. 

Anonymkode: 52d1e...fb3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Går selv med fotlenke i disse dager. 

Kjørt for fort i 110 sone... fulgte trafikken i hele 102 Kmt.   Hadde tilhenger som man max han kjøre i 80 med,noe jeg var fullstendig klar over. Bil og henger er nå godkjent for 100 Km/t ,Eu kontroll på 5 minutter og et klistremerke...

Går greit med lenke på alle måter,bruke litt lange fluffy sokker.  Har straks 7 timer permisjon mellom 12 og 19.

Jeg fikk diskutert til meg fotlenke i stedet for bot og prikker,men var ikke helt enkelt. 

Anonymkode: 52d1e...fb3

Så bra at det fungerer for deg. Fluffy sokker er ikke endel av uniformen vår så det går ikke på min jobb, men på fritiden er det et godt tips. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er faktisk ikke så veldig imponert over lederen din. Å sone med fotlenke skal være en frihetsbegrensning, ikke en gapestokk. Å kreve at du går i skjørt betyr at du må vise for alle at du er under soning. Dessuten er det ikke lov å kreve at kvinner skal gå i skjørt som del av uniform her i Norge, dersom ikke menn har samme krav. 

Men samtidig: du er jo ikke i en situasjon hvor akkurat det er lurt å ta opp. Derimot håper jeg du er organisert, for det uniformskravet, og ikke minst den fornedrende situasjonen med at du må gå med fotlenka synlig, er fagforeningsmat så det holder. 

Anonymkode: 7eeb2...bd0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er faktisk ikke så veldig imponert over lederen din. Å sone med fotlenke skal være en frihetsbegrensning, ikke en gapestokk. Å kreve at du går i skjørt betyr at du må vise for alle at du er under soning. Dessuten er det ikke lov å kreve at kvinner skal gå i skjørt som del av uniform her i Norge, dersom ikke menn har samme krav. 

Men samtidig: du er jo ikke i en situasjon hvor akkurat det er lurt å ta opp. Derimot håper jeg du er organisert, for det uniformskravet, og ikke minst den fornedrende situasjonen med at du må gå med fotlenka synlig, er fagforeningsmat så det holder. 

Anonymkode: 7eeb2...bd0

Nei i min situasjon nå vil jeg ikke ta det opp. Jeg føler jo egentlig jeg er heldig som får mulighet til å sone med fotlenke. Alternativer er jo fengsel, som jeg i alle fall ikke vil om jeg ikke må.

Nå har ikke jeg reagert på dette med uniformen vår før jeg plutselig skulle sone, så det er ikke sikkert jeg lager noe ut av det etterpå heller. Jeg er ikke organisert nå. Jeg vil ikke si hvor, men det er et relativt lite tradisjonshotell og vi gjør alt fra resepsjon, servering, rydding og litt vask. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...