AnonymBruker Skrevet 30. april #1 Skrevet 30. april Kan noen forklare hva fond er og hvordan det funker? for en som er totalt noob. Har så lite peiling at det er pinlig, men samtidig burde jeg jo spare i fond. Må man sette inn en minstesum i mnd? Hva slags fond velger jeg? Hvor mye bør jeg sette inn? Jeg har ikke råd til å sette inn mange tusen i mnd, men kan sette av 200-500kr. Anonymkode: 4aa47...d10 1 1
newman01 Skrevet 30. april #2 Skrevet 30. april AI-oversikt Et fond er en samling verdipapirer (som aksjer eller obligasjoner) som du investerer i sammen med andre sparere, forvaltet av profesjonelle. Ved å kjøpe andeler i et fond sprer du risikoen på mange selskaper, noe som gir tryggere sparing enn å kjøpe enkeltaksjer. Det er en enkel måte å oppnå potensiell høyere avkastning enn på bankkonto over tid. [1, 2, 3, 4] Her er hovedpunktene om fond: Aksjefond: Investerer i aksjemarkedet (høyere risiko/mulighet for høy avkastning). Rentefond: Investerer i obligasjoner/sertifikater (lavere risiko/lavere forventet avkastning). Kombinasjonsfond: En blanding av aksjer og renter. Indeksfond vs. Aktivt fond: Indeksfond følger et marked (lav kostnad), mens aktive fond har forvaltere som prøver å slå markedet (høyere kostnad). Risiko og tid: Aksjefond anbefales ofte med en tidshorisont på 5-10 år eller mer for å tåle svingninger i verdiene. [1, 2, 3, 4] Du kan enkelt starte sparing i fond gjennom de fleste nettbanker, for eksempel via SpareBank 1, Nordnet, DNB, Kron, Sbanken eller KLP. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #3 Skrevet 30. april Indeksfond er det beste for så å si alle unntatt de ultrarike. Men please unngå fondene til Blackrock, Vanguard og State street and bank. De selskapene der har mer enn nok makt fra før av. Anonymkode: ddfa5...664 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #4 Skrevet 30. april Et fond er som å dele godteri 🍬 Du gir litt penger Mange andre gir litt penger Alt legges i én stor bolle Så bruker en voksen pengene til å kjøpe mange ting som aksjer Hvis det går bra → alle får mer godteri Hvis det går dårlig → litt mindre godteri Kort sagt: Du deler penger med andre, så dere kan tjene (eller tape) sammen 👍 Anonymkode: 16aca...79d 1
AnonymBruker Skrevet 30. april #5 Skrevet 30. april Et fond er som en stor leke-kasse i barnehagen 🧸 Alle barna legger en leke oppi Så leker dere med alle lekene sammen Hvis det blir flere leker → alle får mer å leke med Hvis noen leker blir borte → litt mindre å leke med Kort: dele og leke sammen 👍 Anonymkode: 16aca...79d
AnonymBruker Skrevet 30. april #6 Skrevet 30. april Bud 1. Ikke selg om det går litt ned fordi Trump bæsjer på leggen. Det går opp, ned, opp, ned og opp…etc. Anonymkode: 7e10b...b1e 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå