AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Skrevet 13 timer siden Jeg har kastet bort flere liter olje på å prøve med stavmikser. Jeg gir det opp. Det vil ikke tykne selv om jeg følger oppskrift til punkt og prikke. Er det andre måter å gjøre det på? Kan det gå med håndmikser, blender, er det noen som har råd? Har så lyst til å få det til... Anonymkode: da6d6...7cb
Grønnsaksvaffel Skrevet 13 timer siden #2 Skrevet 13 timer siden Jøss, jeg har bare prøvd å lage majones en gang og da brukte jeg stavmikser. Funker helt perfekt.
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Skrevet 13 timer siden Har egg og olje samme tenperatur? Har du i sennep? Anonymkode: bb8a6...d92
skrue Skrevet 13 timer siden #4 Skrevet 13 timer siden Pass på at alt har romtemperatur. Jeg bruker alltid håndmikser Og blander alltid eggeplomme, sennep, noe eddik, sitronsaft og salt først med mikseren og så gradvis oljen. Har vel aldri feilet i de 20 årene jeg har laget dette.
Sniff76 Skrevet 13 timer siden #5 Skrevet 13 timer siden (endret) skrue skrev (7 minutter siden): Pass på at alt har romtemperatur. Jeg bruker alltid håndmikser Og blander alltid eggeplomme, sennep, noe eddik, sitronsaft og salt først med mikseren og så gradvis oljen. Har vel aldri feilet i de 20 årene jeg har laget dette. Vil du gi oppskrift på denne - hvor mye av hver og fremgangsmåten? 😊 Hva slags olje? Endret 13 timer siden av Sniff76
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #6 Skrevet 13 timer siden At MÅ vere samme temperatur, ellers vil det skille seg uansett hva du prøver. Kan vere enklere å blande alt utenom oljen først, og tilsette olje i en tynn sammenhengende stråle, og bruke vispen i kjøkkenmaskina istedenfor stavmikser, eventuelt håndmikseren Anonymkode: fa312...969
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Skrevet 13 timer siden skrue skrev (15 minutter siden): Pass på at alt har romtemperatur. Jeg bruker alltid håndmikser Og blander alltid eggeplomme, sennep, noe eddik, sitronsaft og salt først med mikseren og så gradvis oljen. Har vel aldri feilet i de 20 årene jeg har laget dette. Signerer! Min oppskrift: 1 eggeplomme 1 stor ts dijonsennep 1 dl solsikkeolje sitronsaft etter smak Med revet hvitløk fra start blir det aïoli. Viktig å ha i sennepen fra start fordi den virker emulgerende. Bruk håndmikser, alt annet er idioti. Anonymkode: ea57c...189
petterm Skrevet 12 timer siden #8 Skrevet 12 timer siden Sniff76 skrev (6 minutter siden): Vil du gi oppskrift på denne - hvor mye av hver og fremgangsmåten? 😊 Hva slags olje? Min oppskrift- en majo med smak! Tilpass etter eget ønske - husk romtemperert: 1 egg 1 ss sennep 1 ss worchestersaus Et par knuste fedd hvitløk 1 ts salt Litt pepper 1/2 ss paprikapulver 1/2 ts sitron 1/2 ts eddik, gjerne Balsamico (konserverer) Nøyttal olje. Jeg bruker en blanding av raps og oliven Begynn med 1/2 dl olje. Bruk Stavmikser eller foodprosessor til det er godt blandet. Tilsett mer olje i en tynn stråle, litt etter litt. Når du har blandet inn et par dl olje kan du ha litt mer olje av gangen. Etter hvert vil majonesen stivne.
skrue Skrevet 12 timer siden #9 Skrevet 12 timer siden Sniff76 skrev (13 minutter siden): Vil du gi oppskrift på denne - hvor mye av hver og fremgangsmåten? 😊 Hva slags olje? Oppskriften jeg bruker. Det blir ganske sterk sitronsmak av denne, så mulig man ønsker å redusere det. Skal sies jeg heller oljen inn litt raskere nå enn da jeg skrev ned oppskriften. Alle ingredienser må være romtempererte. Dette er viktig for at oljen skal blande seg med eggeblandingen (emulgere). 2 eggeplommer 1 ss hvitvinseddik 2-3 ss fersk sitronsaft 1-2 ts dijonsennep 1-2 ts salt 5 dl olje (solsikkeolje går fint) Bland egg, eddik, sitronsaft, sennep og salt. Pisk nøye med en mixmaster i et par minutter. Hell så en dråpe (en dråpe ja) olje i røren mens man fortsatt pisker. Pisk i 10-15 sekunder. Så en dråpe til osv. Etterhvert kan man ha i mer olje hver gang man tilfører den. Det tar ca 6-8 minutter å helle i alt.
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #10 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg har kastet bort flere liter olje på å prøve med stavmikser. Jeg gir det opp. Det vil ikke tykne selv om jeg følger oppskrift til punkt og prikke. Er det andre måter å gjøre det på? Kan det gå med håndmikser, blender, er det noen som har råd? Har så lyst til å få det til... Anonymkode: da6d6...7cb Må ha en opphøyet beholder og gjøre det sakte oppover. Anonymkode: fe1aa...420
Sniff76 Skrevet 12 timer siden #11 Skrevet 12 timer siden petterm skrev (29 minutter siden): Min oppskrift- en majo med smak! Tilpass etter eget ønske - husk romtemperert: 1 egg 1 ss sennep 1 ss worchestersaus Et par knuste fedd hvitløk 1 ts salt Litt pepper 1/2 ss paprikapulver 1/2 ts sitron 1/2 ts eddik, gjerne Balsamico (konserverer) Nøyttal olje. Jeg bruker en blanding av raps og oliven Begynn med 1/2 dl olje. Bruk Stavmikser eller foodprosessor til det er godt blandet. Tilsett mer olje i en tynn stråle, litt etter litt. Når du har blandet inn et par dl olje kan du ha litt mer olje av gangen. Etter hvert vil majonesen stivne. skrue skrev (28 minutter siden): Oppskriften jeg bruker. Det blir ganske sterk sitronsmak av denne, så mulig man ønsker å redusere det. Skal sies jeg heller oljen inn litt raskere nå enn da jeg skrev ned oppskriften. Alle ingredienser må være romtempererte. Dette er viktig for at oljen skal blande seg med eggeblandingen (emulgere). 2 eggeplommer 1 ss hvitvinseddik 2-3 ss fersk sitronsaft 1-2 ts dijonsennep 1-2 ts salt 5 dl olje (solsikkeolje går fint) Bland egg, eddik, sitronsaft, sennep og salt. Pisk nøye med en mixmaster i et par minutter. Hell så en dråpe (en dråpe ja) olje i røren mens man fortsatt pisker. Pisk i 10-15 sekunder. Så en dråpe til osv. Etterhvert kan man ha i mer olje hver gang man tilfører den. Det tar ca 6-8 minutter å helle i alt. Tusen takk, begge to! 🤩
petterm Skrevet 3 timer siden #12 Skrevet 3 timer siden Sniff76 skrev (8 timer siden): Tusen takk, begge to! 🤩 Vær tålmodig, spesielt i begynnelsen er det viktig å blande oljen godt inn før du tilsetter mer. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå