Gå til innhold

Hvordan lage majones/aioli/remulade?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kastet bort flere liter olje på å prøve med stavmikser. Jeg gir det opp. Det vil ikke tykne selv om jeg følger oppskrift til punkt og prikke. 

Er det andre måter å gjøre det på? Kan det gå med håndmikser, blender, er det noen som har råd? Har så lyst til å få det til... :( 

Anonymkode: da6d6...7cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss, jeg har bare prøvd å lage majones en gang og da brukte jeg stavmikser. Funker helt perfekt.

AnonymBruker
Skrevet

Har egg og olje samme tenperatur? Har du i sennep? 

Anonymkode: bb8a6...d92

Skrevet

Pass på at alt har romtemperatur. Jeg bruker alltid håndmikser Og blander alltid eggeplomme, sennep, noe eddik, sitronsaft og salt først med mikseren og så gradvis oljen. Har vel aldri feilet i de 20 årene jeg har laget dette. 

Skrevet (endret)
skrue skrev (7 minutter siden):

Pass på at alt har romtemperatur. Jeg bruker alltid håndmikser Og blander alltid eggeplomme, sennep, noe eddik, sitronsaft og salt først med mikseren og så gradvis oljen. Har vel aldri feilet i de 20 årene jeg har laget dette. 

Vil du gi oppskrift på denne - hvor mye av hver og fremgangsmåten? 😊 Hva slags olje?

Endret av Sniff76
AnonymBruker
Skrevet

At MÅ vere samme temperatur, ellers vil det skille seg uansett hva du prøver. 

Kan vere enklere å blande alt utenom oljen først, og tilsette olje i en tynn sammenhengende stråle, og bruke vispen i kjøkkenmaskina istedenfor stavmikser, eventuelt håndmikseren 

Anonymkode: fa312...969

AnonymBruker
Skrevet
skrue skrev (15 minutter siden):

Signerer!

Min oppskrift: 
1 eggeplomme
1 stor ts dijonsennep
1 dl solsikkeolje
sitronsaft etter smak

Med revet hvitløk fra start blir det aïoli. Viktig å ha i sennepen fra start fordi den virker emulgerende. Bruk håndmikser, alt annet er idioti.

Anonymkode: ea57c...189

Skrevet
Sniff76 skrev (6 minutter siden):

Vil du gi oppskrift på denne - hvor mye av hver og fremgangsmåten? 😊 Hva slags olje?

Min oppskrift- en majo med smak! Tilpass etter eget ønske - husk romtemperert:

1 egg

1 ss sennep

1 ss worchestersaus

Et par knuste fedd hvitløk

1 ts salt

Litt pepper

1/2 ss paprikapulver 

1/2 ts sitron

1/2 ts eddik, gjerne Balsamico (konserverer)

Nøyttal olje. Jeg bruker en blanding av raps og oliven

Begynn med 1/2 dl olje. Bruk Stavmikser eller foodprosessor til det er godt blandet. Tilsett mer olje i en tynn stråle, litt etter litt. Når du har blandet inn et par dl olje kan du ha litt mer olje av gangen. Etter hvert vil majonesen stivne.

Skrevet
Sniff76 skrev (13 minutter siden):

Oppskriften jeg bruker. Det blir ganske sterk sitronsmak av denne, så mulig man ønsker å redusere det. Skal sies jeg heller oljen inn litt raskere nå enn da jeg skrev ned oppskriften. 

Alle ingredienser må være romtempererte. Dette er viktig for at oljen skal blande seg med eggeblandingen (emulgere).

2 eggeplommer
1 ss hvitvinseddik
2-3 ss fersk sitronsaft
1-2 ts dijonsennep
1-2 ts salt
5 dl olje (solsikkeolje går fint)

Bland egg, eddik, sitronsaft, sennep og salt. Pisk nøye med en mixmaster i et par minutter. Hell så en dråpe (en dråpe ja) olje i røren mens man fortsatt pisker. Pisk i 10-15 sekunder. Så en dråpe til osv. Etterhvert kan man ha i mer olje hver gang man tilfører den. Det tar ca 6-8 minutter å helle i alt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har kastet bort flere liter olje på å prøve med stavmikser. Jeg gir det opp. Det vil ikke tykne selv om jeg følger oppskrift til punkt og prikke. 

Er det andre måter å gjøre det på? Kan det gå med håndmikser, blender, er det noen som har råd? Har så lyst til å få det til... :( 

Anonymkode: da6d6...7cb

Må ha en opphøyet beholder og gjøre det sakte oppover.

Anonymkode: fe1aa...420

Skrevet
petterm skrev (29 minutter siden):

Min oppskrift- en majo med smak! Tilpass etter eget ønske - husk romtemperert:

1 egg

1 ss sennep

1 ss worchestersaus

Et par knuste fedd hvitløk

1 ts salt

Litt pepper

1/2 ss paprikapulver 

1/2 ts sitron

1/2 ts eddik, gjerne Balsamico (konserverer)

Nøyttal olje. Jeg bruker en blanding av raps og oliven

Begynn med 1/2 dl olje. Bruk Stavmikser eller foodprosessor til det er godt blandet. Tilsett mer olje i en tynn stråle, litt etter litt. Når du har blandet inn et par dl olje kan du ha litt mer olje av gangen. Etter hvert vil majonesen stivne.

skrue skrev (28 minutter siden):

Oppskriften jeg bruker. Det blir ganske sterk sitronsmak av denne, så mulig man ønsker å redusere det. Skal sies jeg heller oljen inn litt raskere nå enn da jeg skrev ned oppskriften. 

Alle ingredienser må være romtempererte. Dette er viktig for at oljen skal blande seg med eggeblandingen (emulgere).

2 eggeplommer
1 ss hvitvinseddik
2-3 ss fersk sitronsaft
1-2 ts dijonsennep
1-2 ts salt
5 dl olje (solsikkeolje går fint)

Bland egg, eddik, sitronsaft, sennep og salt. Pisk nøye med en mixmaster i et par minutter. Hell så en dråpe (en dråpe ja) olje i røren mens man fortsatt pisker. Pisk i 10-15 sekunder. Så en dråpe til osv. Etterhvert kan man ha i mer olje hver gang man tilfører den. Det tar ca 6-8 minutter å helle i alt. 

Tusen takk, begge to! 🤩

Skrevet
Sniff76 skrev (8 timer siden):

Tusen takk, begge to! 🤩

Vær tålmodig, spesielt i begynnelsen er det viktig å blande oljen godt inn før du tilsetter mer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...