Gå til innhold

Tyggesmykke for barn uten diagnoser

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 4,5 åring er veeeldig oral, dvs biter mye på ting og særlig når hun er litt uregulert. Ute i offentligheten peller hun mye nese og spiser det (som hun ikke får lov til, men selv om jeg stopper henne 100 ganger, også fysisk stopper henne, så fortsetter hun bare), og hjemme kan hun spise mye på leker, bite negler osv. Når hun først har fått for seg at hun skal spise/bite på noe så er det ekstremt vanskelig å stoppe henne. Hun snakker fortsatt om smokken som hun slutta med rett etter at hun var 3. Som sagt er det ekstra mye hvis hun er syk, sliten, kjeder seg, overstimulert, overtrøtt, ikke klarer å roe seg etter besøk osv. Når hun er "regulert" gjør hun veldig lite av dette. 

Hva syns dere om å kjøpe et sånn tyggesmykke til henne? Jeg vet barn med autisme og adhd som har det. Men jeg er redd jeg lager dårlige vaner? Da hun slutta med smokk fikk hun av og til bite på en gammel biteleke, men hun ble så avhengig av å ha denne hver gang hun ble bittelitt lei seg, at det ble utrolig styrete.

Anonymkode: 39703...e84

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lær henne å regulere seg selv på andre måter istedenfor!

Anonymkode: 39e03...1d9

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Følger, har en 4åring som er lik..

Anonymkode: 2c089...b89

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du skaper dårlige vaner. 

Du beskriver et barn som ikke aner hvordan det skal trøste seg selv eller regulere seg selv. Jeg synes det engelske uttrykket er mer dekkende: self-soothing. 

Dette er et barn som nok behøver ekstra innsats fra deg rundt din regulering, fordi du må være regulert for å lære barnet å regulere. Du må sitte med barnet i ubehaget og snakke med barnet til dine ord har blitt innlært i hans underbevissthet. Da vil de stemmene ta over når hav blir overveldet og overstimulert, og han vil bli flinkere til å snakke seg selv ut av det. 

Og han må lov til å føle, og lære å observere både tanker og kroppsfølelser. Hjelp han å sette ord på alt. 

Og kanskje skaffe noise canceling headphones for bruk i offentlig rom? 

Anonymkode: d9d49...b3d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du beskriver et barn som ikke aner hvordan det skal trøste seg selv eller regulere seg selv. Jeg synes det engelske uttrykket er mer dekkende: self-soothing. 

Dette er et barn som nok behøver ekstra innsats fra deg rundt din regulering, fordi du må være regulert for å lære barnet å regulere. Du må sitte med barnet i ubehaget og snakke med barnet til dine ord har blitt innlært i hans underbevissthet. Da vil de stemmene ta over når hav blir overveldet og overstimulert, og han vil bli flinkere til å snakke seg selv ut av det. 

Og han må lov til å føle, og lære å observere både tanker og kroppsfølelser. Hjelp han å sette ord på alt. 

Her motsier du seg selv - er det ikke en dårlig vane å tilvennes hodetelefoner i offentlig rom for å regulere seg selv?

Anonymkode: 77977...b45

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det å tygge på ting, det være seg tyggeleke, smokk eller annet, i det offentlige rom er spesielt når barnet er så stort som 4 år og blir veldig synlig. Dette kan fort gi negativ oppmerksomhet. 
Bedre da å bruke noe som ikke er så synlig for omgivelsene, f.eks en anti-stressball eller annet å ha i hånden. 
https://www.sansehjornet.no/products/teksturert-sensorisk-stressball

Anonymkode: b4903...519

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn gjør biter også på mye, og de er store nå (8 og 11 år). 

Det går i perioder. Han største her ødela alle gensere med tygging i en periode da han var yngre, nå har han et gummisugerør han tygger på når han ser på TV, that’s it. Yngste har vært en nesepiller, men har sluttet med det når andre ser på, nå tygger han også på klær. Da jeg var liten tygde jeg på håret og bet negler.

Ser ingenting galt med å ha et bitesmykke for å skåne klær og ting når det pågår som mest. Noen barn (og voksne) er bare fiklere/bitere - for enkelte er det en del av en nevroutviklingsforstyrrelse, for andre er det bare en vane/uvane. Uansett ingen big deal. De fleste slutter med å pille nese i offentligheten når de blir litt eldre og skjønner at det blir sett rart på.

Anonymkode: 16f13...6f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker den første metoden og det har ledet oss igjennom store følelser, meltdowns, angst og små hverdagskamper. Jeg har fremhevet metoden, den er enkel og kan brukes av alle. Til og med når vi har brukt den "feil", dvs hoppet over noe, brukt feil antall, så har den fungerte for begge barna. En (12) har ADHD, den andre (18) PTSD.

Grounding (på norsk ofte kalt jordingsteknikker eller forankring) er strategier som brukes for å koble seg tilbake til øyeblikket, redusere stress, angst eller håndtere traumer ved å flytte fokus fra tankekjør til nåtiden. 
FocusBox +1
Her er de mest vanlige grounding-teknikkene:

1. 5-4-3-2-1 Teknikken (Sansebasert)
Dette er en velkjent teknikk for å bruke sansene til å lande i nåtiden: 
Instagram
  • 5 ting du kan se: Se deg rundt og legg merke til detaljer (f.eks. en lampe, et blad, din egen hånd).
  • 4 ting du kan føle: Kjenn fysisk kontakt (f.eks. føttene mot gulvet, stoffet i stolen, håret i ansiktet).
  • 3 ting du kan høre: Fokuser på lyder (f.eks. trafikk, fugler, egen pust).
  • 2 ting du kan lukte: Prøv å identifisere lukter (f.eks. kaffe, frisk luft, parfyme).
  • 1 ting du kan smake: Kjenn etter smak i munnen eller spis noe med en distinkt smak.

2. Fysiske Jordingsteknikker
Disse teknikkene bruker kroppen for å skape en følelse av stabilitet og sentrering: 
LinkedIn Norge
  • Føttene i bakken: Sitt på en stol, kjenn føttene flatt mot underlaget og trykk dem bevisst ned.
  • Kaldt vann: Skyll ansiktet eller hendene med kaldt vann for en rask oppvåkning av sansene.
  • Stramme/slippe: Knytt nevene hardt i noen sekunder, for så å slippe opp og kjenne forskjellen. 
    LinkedIn Norge

3. Pusteteknikker
Fokusert pust hjelper med å roe nervesystemet: 
Helsedirektoratet
  • Rolig pust: Pust inn gjennom nesen, og ut gjennom munnen mens du lager en lav vislende lyd.
  • Bukpust: Legg en hånd på magen og kjenn at den hever og senker seg. 
    Helsedirektoratet

4. Mentale Teknikker
  • Beskriv omgivelsene: Beskriv et rom i detalj for deg selv (farge, form, størrelse).
  • Kategorisering: Velg en kategori (f.eks. bilmerker, land, byer) og prøv å nevne 5-10 ting innenfor kategorien.

Når kan man bruke grounding?
  • Ved angstanfall eller sterk indre uro.
  • Når man føler seg overveldet eller stresset.
  • For å håndtere flashbacks eller ubehagelige minner. 
    FocusBox +2

Anonymkode: d73c2...7c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Lær henne å regulere seg selv på andre måter istedenfor!

Anonymkode: 39e03...1d9

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er jo veldig lett å si men ikke så lett å gjennomføre.

Altså, jeg er voksen og biter fremdeles på ting.. spesielt når jeg er stresset eller lei meg. Før bet jeg på klær, hår osv nå nesten bare på negler og fingre..

Er redd mitt barn som også biter på alt og savner smokk skal begynne å bite negler som meg for det er utrolig dum uvane og vanskelig å slutte med.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo veldig lett å si men ikke så lett å gjennomføre.

Altså, jeg er voksen og biter fremdeles på ting.. spesielt når jeg er stresset eller lei meg. Før bet jeg på klær, hår osv nå nesten bare på negler og fingre..

Er redd mitt barn som også biter på alt og savner smokk skal begynne å bite negler som meg for det er utrolig dum uvane og vanskelig å slutte med.

Sliter med det samme med min femåring. Jeg pleier å gi han en gulrot eller evt et eple for jeg tror nervesystemet hans trenger litt kraftig input. Min har heller ingen diagnose, men er mye adhd i familien, så kan ikke utelukke at det dukker opp en diagnose en gang i fremtiden. Jeg velger altså å møte behovet på minst mulig påfallende måte. Har også vurdert tyggesmykke, men er litt redd for avhengighet og stigmatisering. (Min er slank, så ikke et problem å gi noe spiselig å tygge på, i tilfelle noen henger seg opp i det).

Anonymkode: 7c3fb...47c

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt tyggesmykker og tyggearmbånd fordi ellers tygges absolutt alle klær i stykker. Barnet er 5 og har ingen diagnose ennå

Anonymkode: a2728...158

AnonymBruker
Skrevet

Da vår gutt ble 3 år hadde han en periode han beit på neglene sine. Kjøpte tyggesmykke, men han glemte å bruke det 🤪 Fingrene gikk inn i munnen på ren automatikk. 
Vi påpekte det og ba ham slutte, og han ble da sint så klart. Heldigvis så gikk perioden over av seg selv etter noen måneder.

Jeg tenker tyggesmykke er verdt et forsøk.

Anonymkode: 8bfc8...0de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...