Gå til innhold

Flått på katten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Plukker flått på katten flere dager i uka! Langhåret orange katt. Han dryppes med frontline, men mulig vi burde vurdere noe annet på en langhåret katt? Erfaringer? 

Anonymkode: b55c7...fab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt... 

Anonymkode: e0c77...733

Skrevet

For å beskytte katten mot flått og dermed mot de flåttbårne sykdommene, kan ulike preparater mot flått anvendes. De preparatene som har vitenskapelig dokumentert virkning mot flått er ulike spot-on-preparater som selges på apotek. De inneholder ulike substanser med ulik effekt på flåtten. Du får resept hos veterinæren.

Skrevet

Flåtten setter jeg jo fast selv om katten har fått Frontline. Men flåtten dør med en gang, så ja en må plukke av de døde flåttene.

Anonymkode: 05e48...35a

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg kjøper resepfrie tabletter til mine katter på apoteket 😊 man gir en tablett i måneden når det er flått sesong. Fungerer veldig bra for mine, trenger ikke gjøre noen ting. De klør vel av seg døde flått selv eller så faller de av når de blir børstet. Jeg ser i hvertfall ikke noe til de ekle krypene mer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Gi katten flåttmedisin og den virker også mot fuglelopper

Anonymkode: 3d897...142

Skrevet

Jeg fant en veeldig ekkel flått på min katt forleden 🤢 håper det var noe galt med den, og at ikke det er en ny type 😅😅

20260427_203145.jpg

Anonymkode: 525cf...256

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fant en veeldig ekkel flått på min katt forleden 🤢 håper det var noe galt med den, og at ikke det er en ny type 😅😅

20260427_203145.jpg

Det finnes over 900 typer flått. Men alle finnes selvsagt ikke i Norge. Den vanligste typen i Norge er skogflått, men det finnes andre typer også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det finnes over 900 typer flått. Men alle finnes selvsagt ikke i Norge. Den vanligste typen i Norge er skogflått, men det finnes andre typer også.

Ja en ny type i Norge da 😄 Jeg har iallefall aldri sett en sånn lang flått før, de pleier å ha samme fasongen alle sammen..

Skrevet

Etter jeg har gitt frontline ser jeg aldri levende flått på katten. Men, den reagerer veldig på flåttbitt og får ofte ild-rød sirkel i området. Og de tegnene ser jeg iblant i nakken/rundt ørene. Så tydelig at den fester seg men så detter av igjen, for trenger ikke fjerne noe.

Anonymkode: 2a418...dca

Skrevet

Prøv gjerne noe annet for å se om du får bedre effekt? 
seresto halsbånd har repellerende effekt. 
bravecto påflekkingsvæske funker mer som frontline at flåtten først dør etter den biter

Anonymkode: c0dac...033

Skrevet

Ad tab/Credelio tabletter. Har sett én flått på gulvet etter at kattene fikk dette fra mars. Gis en gang i måneden. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg plukket mye flått av mine der jeg bodde før, hvis jeg brukte Frontline. Bravecto funket mye bedre. 

Seresto halsbånd er også alternativ, men min langhårede fikk mye klumper i pelsen pga det. 

Anonymkode: f2780...cf0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Flåtten setter jeg jo fast selv om katten har fått Frontline. Men flåtten dør med en gang, så ja en må plukke av de døde flåttene.

Noen av flåttene har blitt ganske store, så da har de jo ikke dødd. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Noen av flåttene har blitt ganske store, så da har de jo ikke dødd. Ts

Da har du ikke fått midlet helt ned på skinnet, kun i pelsen. Om katten er langhåret eller har veldig tykk pels, så må en grave seg ned i pelsen til en ser huden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...