Gå til innhold

Er det ADHD jeg har?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tankene er bare rot. Det er til og med vanskelig å få skrevet, for man vet ikke hvor man skal begynne..

Det er vanskelig å være meg. Og dette sier jeg ikke for å få folk til å synes synd i meg. 
Det er en slags kamp hver eneste dag, med egne tanker, ideer og impulser. 

Har slitt med alt mulig helt siden barndommen. Med søvn, få ting gjort, å få med meg ting jeg leser eller ting som skjer rundt meg eller som blir sagt. Har også slitt med at jeg er veldig følsom, og kan overreagere. Dagdrømming.. (nå for tiden lever jeg nesten mer i dagdrømmene enn i virkeligheten). Er også veldig sensitiv til omgivelsene og sliter med hodepine.

Har vært hos psykolog flere ganger opp igjennom årene.. Fikk flere diagnoser (2 angstdiagnoser og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse som etterhvert ble omgjort til blandet pf med unnvikende trekk). 
Jeg får høre at jeg mangler disiplin, at jeg «kan hvis jeg vil», at jeg må lære meg å regulere følelsene mine.. Har derfor gjennomgått gruppebehandling for BPD-diagnosen.. Har gjort «alt jeg skulle». Tvang meg selv til å følge rutiner, plikter som husarbeid, matlaging, trening osv, med tro/håp om at det skulle bli lettere etterhvert (for man tenker jo at det er en vanesak?) - men det ble det jo ikke.. Jeg slet meg rett og slett ut og mistet livsgnisten i denne prosessen. Det var som å være i kamp mot seg selv til en hver tid, nesten.. (ikke fortell meg at jeg overdriver, det gidder jeg ikke).

Jeg kan ikke en gang sette meg ned meg en film eller en bok, for enten forsvinner jeg inn i mine egne tanker eller så begynner jeg å tenke på andre ting som jeg «må» gjøre.

Mindfulness fungerer ikke…… 

Begynner jo å tro at det må være noe galt/annerledes med hjernen min. For hvorfor ellers skulle ikke alle de rutinene «feste seg» etter lang tid med «øving»? Det er ikke så gøy å bli sett på som en som bare mangler disiplin eller som er lat heller, når jeg har prøvd så mye over lengre tid. For det kan jo ikke handle om det?

Beklager hvis innlegget ble litt rotete, men håper det var forståelig forde.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 2223c...fe0

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøv emosjonsfokusert terapi, da vel. Mye undertrykte følelser kan gjøre en urolig og stressa og gi problemer med å være tilstede i egen kropp og i eget liv.

Anonymkode: 782e8...b8c

AnonymBruker
Skrevet

Du bør absolutt komme deg til utredning hos noen som KAN ADHD!!!

Anonymkode: b4e7e...b57

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og det er en grunn til at "kan" er understreket (hulsen en annen bruker).  Veien du har gått er desverre meget velkjent for kvinnee. Man blir puttet på andre diagnoser som "passer sånn ca", mens alt egentlig kan forklares med ADHD. 

Anonymkode: b9ef9...0ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og det er en grunn til at "kan" er understreket (hulsen en annen bruker).  Veien du har gått er desverre meget velkjent for kvinnee. Man blir puttet på andre diagnoser som "passer sånn ca", mens alt egentlig kan forklares med ADHD. 

Anonymkode: b9ef9...0ec

Nettopp. 

AnonymBruker
Skrevet

Autismespekter, ADHD, traumer... eller ikke eller noe annet. Det er flere ting i beskrivelsen din som kan minne om alt dette. 

Det ligger ok kartleggingsskjemaer tilgjengelig på nett (RAADS-R og CAT-Q for autismespekter, husker ikke de for ADHD). Kan gi et greit utgangspunkt for en prat med fastlegen om henvisning. 

Anonymkode: e4577...f94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Eller så er det autisme jeg har, for denne kommentaren tolket jeg som at jeg ikke burde skrive innlegg her og heller kontakte noen som kan om sånt.. men forsto ut ifra kommentaren under at det ikke var det du mente. 💭😪

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller så er det autisme jeg har, for denne kommentaren tolket jeg som at jeg ikke burde skrive innlegg her og heller kontakte noen som kan om sånt.. men forsto ut ifra kommentaren under at det ikke var det du mente. 💭😪

Det er ikke alltid så lett å forstå riktig på nett. Har ikke noe med autisme å gjøre. Det jeg mener er at du må finne en som er spesialist på ADHD. Ikke et dårlig dps som der det er helt tilfeldig om du kommer til noen som vet hva ADHD faktisk er eller ikke. Det er så mye ved det du skriver som minner mye om ADHD så du trenger absolutt en grundig utredning for dette. Lykke til. 😊

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...