Gå til innhold

Matchshow

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere med hund.. er det noen av dere som har vært med på matchshow før?

Det skal arrangeres det i nærområdet der jeg bor og jeg har vurdert litt om jeg skal være med. Jeg har prøvd å lese litt på nett, men det står ikke så veldig mye om det. Ikke finner jeg så mye videoer heller av det. Men hvis jeg har forstått det rett så er det to og to hunder som er inni ringen om gangen, så peker dommer ut den han/hund liker best også kommer det en ny hund inn. 

Men så hadde det vært greit å visst litt mer om det før jeg eventuelt deltar.

F.eks min hund er litt pipete når det er mange andre hunder og vi står i ro (er en rase med et enormt energinivå). Så tenker jeg, vil det være til forstyrrelse dersom han piper eller er det mye lyd fra andre hunder på slikt🤔 

Håper noen har vært på slikt og kan dele erfaring og fortelle litt hvordan det fungerer😊

Anonymkode: 37d07...2d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Jeg har dessverre null kunnskap om matchshow, men spent på hva det er, håper noen har erfaring med det.

Anonymkode: be4ad...ef6

Skrevet (endret)

Hvis det funker omtrent som vanlig utstilling, så vil det nok være ganske mange andre hunder som piper og bjeffer. Det er mange inntrykk og mye hunder og folk på slike shows, det passer ikke for alle hunder.

Man får utdelt et startnummer (kalles ofte for "katalog" på hundeutstilling), også blir man ropt inn av sekretariatet (f.eks "katalog nummer 78!") Man går inn og hundene står etter hverandre og man forsøker å stille hunden opp. Man løper rundt i ringen, med hunden på din venstre side. Når dommer sier fra så skal man stoppe og stille opp hunden. Dommer vil så ta en og en hund og be den løpe en runde rundt og gå frem og tilbake, som regel (for å se på hundens bevegelse).

Når det er gjort med alle hundene i ringen så vil dommer plassere hundene i rekkefølge. Vinner du så skal du inn igjen senere mot andre hunder som har vunnet. F.eks kan en rase ha flere aldersgrupper, samt også fordelt etter kjønn. Og vinner i hver klasse vil etterhvert konkurrere mot hverandre til man står igjen med BIR (Best I Rase). Alle BIR-vinnerne går da videre til å konkurrere i BIG (Best i Gruppe), og vinnerne derfra konkurerer om BIS (Best In Show).

Så det er lurt å trene på at hunden løper pent ved siden av deg, og at du holder et tempo der hunden får vist seg på beste måte. Samt trene på at den kan stå foran deg. Du har lov å ha godbiter med deg i ringen, men bruk noen som er veldig små slik at ikke masse godbitrester fester seg i tennene. (Dommer vil også se over hunden samt se på tennene, så hunden din bør være trygg på, og forholde seg rolig, ved at en fremmed tar på den).

Anbefaler at du evt tar kontakt med oppdretter av hunden du har, de kan antagelig også hjelpe deg.

Endret av Tabris
  • Liker 1
Skrevet
Tabris skrev (2 timer siden):

Hvis det funker omtrent som vanlig utstilling, så vil det nok være ganske mange andre hunder som piper og bjeffer. Det er mange inntrykk og mye hunder og folk på slike shows, det passer ikke for alle hunder.

Min erfaring er faktisk det motsatte. Jeg har hatt spesielt ett stk lite bjeffemonster tidligere. Dratt til noen utstillinger og show.

Noe i meg sa at hunden min klokelig kommer til å holde kjeft. Inntrykkene og mengden av hunder ville resultere i noe sånt. Og slik ble det. Så kan det diskuteres da om hunden min etter slike episoder var x mengde traumatisert. Jeg så ingen tegn til det i hvert fall. Hunden fikk selvsagt mye belønning i form av godbit og oppmerksomhet for sin gode interagering.

Synes ikke dette er så annerledes enn at alt av hunder må lese signaler og terrenget, der man eksempelvis går på tur med fremmede hunder o.l. Dette klarer de aller fleste.

• Liker 1
Skrevet
PITTY skrev (1 time siden):

Min erfaring er faktisk det motsatte. Jeg har hatt spesielt ett stk lite bjeffemonster tidligere. Dratt til noen utstillinger og show.

Noe i meg sa at hunden min klokelig kommer til å holde kjeft. Inntrykkene og mengden av hunder ville resultere i noe sånt. Og slik ble det. Så kan det diskuteres da om hunden min etter slike episoder var x mengde traumatisert. Jeg så ingen tegn til det i hvert fall. Hunden fikk selvsagt mye belønning i form av godbit og oppmerksomhet for sin gode interagering.

Synes ikke dette er så annerledes enn at alt av hunder må lese signaler og terrenget, der man eksempelvis går på tur med fremmede hunder o.l. Dette klarer de aller fleste.

Ja det er litt slik jeg også tenker, at det kanskje er så mye inntrykk at han muigens er stille. Han går så og si fint sammen med andre hunder, så pipingen er pga han vil hilse og i tillegg har et enormt energi.. så om vi ståe i ro så kan han fort begynne å pipe. Skulle gjerne fått bort det problemet, men jeg sliter litt der. Han er flink når det kommer til bjeffing, stopper med en gang jeg sier ifra, men med pipingen.. da kobler han helt ut. Kan si stille som er kommandoen jeg har lært han, eller "nok", men liksom ingenting hjelper. Og jeg har jo selvfølgelig godbiter også da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ja det er litt slik jeg også tenker, at det kanskje er så mye inntrykk at han muigens er stille. Han går så og si fint sammen med andre hunder, så pipingen er pga han vil hilse og i tillegg har et enormt energi.. så om vi ståe i ro så kan han fort begynne å pipe. Skulle gjerne fått bort det problemet, men jeg sliter litt der. Han er flink når det kommer til bjeffing, stopper med en gang jeg sier ifra, men med pipingen.. da kobler han helt ut. Kan si stille som er kommandoen jeg har lært han, eller "nok", men liksom ingenting hjelper. Og jeg har jo selvfølgelig godbiter også da.

Dette med piping pga ønsket om hilsing har jeg ingen erfaring med. Du må nok prøve deg litt frem, fokus på deg, belønning, timing og alt det der. Eller som mange gjør, spørre ekspertisen. De har en bredere forståelse, variasjoner på problemadferd.

Energi? Den skal du vel få til. Vet ikke om du bor i en større by, men all min erfaring forteller at min hund blir kjempesliten på kveld når den har vært med en lengre tur i byen. Mange butikker, venting, mange som vil hilse, min er sosial de luxe så ingen problem der. Og kanskje har du tatt bussen smekkfull av folk tur/retur. Dette er milevis mer utmattende enn timevise turer med bånd i skauen.

Skrevet
PITTY skrev (9 timer siden):

Ja, det heter flooding og er i seg selv ikke en positiv opplevelse. 

Skrevet
Tabris skrev (13 minutter siden):

Ja, det heter flooding og er i seg selv ikke en positiv opplevelse. 

Flooding? Hva i all verden er det for et uttrykk? Begynte å tenke på Burger King med en gang..

Skrevet
PITTY skrev (5 minutter siden):

Flooding? Hva i all verden er det for et uttrykk? Begynte å tenke på Burger King med en gang..

Jeg har ikke tid til å skrive utfyllende om det nå, så her her AI sin forklaring (Hvis du googler "flooding hund" får du opp denne forklaringen samt lenker til kildene det er hentet fra):

Flooding (flom/oversvømmelse) er en omstridt treningsmetode der en hund utsettes for det den frykter i stor skala og over lang tid, uten mulighet til å flykte, i håp om at frykten forsvinner når den ser at ingenting farlig skjer. Metoden kan føre til ekstremt stress, panikk, at frykten forsterkes, eller at hunden gir opp og blir apatisk (learned helplessness). 
Reddit +3
Hva er Flooding i Hundetrening?
  • Definisjon: Å tvinge hunden til å forholde seg til en trigger (f.eks. andre hunder, lyder, vann) ved full styrke til den slutter å reagere.
  • Eksempel: Hvis hunden er redd for dusjen, tvinger du den inn i badekaret og dusjer den til den gir opp å kjempe imot.
  • Bakgrunn: Metoden er en eldre form for atferdsmodifikasjon ment for å overvinne fobier, men er i stor grad erstattet av mer skånsomme metoder. 
    Instagram +4
Hvorfor Flooding Frarådes
  • Høy risiko: Det kan forvandle en mild frykt til en alvorlig fobi.
  • Etisk problematisk: Hunden kan ikke samtykke, og utsettes for unødig, høy emosjonell belastning.
  • Kan gi feil resultat: Hunden slutter kanskje å bjeffe fordi den er overveldet, ikke fordi den har lært at det er ufarlig. 
    Reddit +5

image.png

image.png

image.png

AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (10 timer siden):

Jeg har ikke tid til å skrive utfyllende om det nå, så her her AI sin forklaring (Hvis du googler "flooding hund" får du opp denne forklaringen samt lenker til kildene det er hentet fra):

Flooding (flom/oversvømmelse) er en omstridt treningsmetode der en hund utsettes for det den frykter i stor skala og over lang tid, uten mulighet til å flykte, i håp om at frykten forsvinner når den ser at ingenting farlig skjer. Metoden kan føre til ekstremt stress, panikk, at frykten forsterkes, eller at hunden gir opp og blir apatisk (learned helplessness). 
Reddit +3
Hva er Flooding i Hundetrening?
  • Definisjon: Å tvinge hunden til å forholde seg til en trigger (f.eks. andre hunder, lyder, vann) ved full styrke til den slutter å reagere.
  • Eksempel: Hvis hunden er redd for dusjen, tvinger du den inn i badekaret og dusjer den til den gir opp å kjempe imot.
  • Bakgrunn: Metoden er en eldre form for atferdsmodifikasjon ment for å overvinne fobier, men er i stor grad erstattet av mer skånsomme metoder. 
    Instagram +4
Hvorfor Flooding Frarådes
  • Høy risiko: Det kan forvandle en mild frykt til en alvorlig fobi.
  • Etisk problematisk: Hunden kan ikke samtykke, og utsettes for unødig, høy emosjonell belastning.
  • Kan gi feil resultat: Hunden slutter kanskje å bjeffe fordi den er overveldet, ikke fordi den har lært at det er ufarlig. 
    Reddit +5

image.png

image.png

image.png

Men dette gjelder vel ikke hvis hunden er trygg på situasjonen, men lager lyd i forventning om å hilse på hunder på tur feks, og er stille på utstilling (en annen setting uten de samme forventningene?

Anonymkode: a4175...d31

Skrevet
Tabris skrev (9 timer siden):

hund utsettes for det den frykter i stor skala og over lang tid, uten mulighet til å flykte

Tabris skrev (9 timer siden):

Hvis hunden er redd for dusjen, tvinger du den inn i badekaret og dusjer den til den gir opp å kjempe imot.

Javel ja. Det legges jaggu til ekstrem-varianter i denne beskrivelsen her da. På listen over negative opplevelser la jeg forøvrig merke til at: "tørk ikke hunden i microen.", den glemte de bort. Er alt dette som står opplistet for å kunne forsterke inntrykket av at kunnskapen om dette stemmer? Og dermed et nytt begrep. For jeg tenker her at noe er så selvsagt som det kan få vært når det kommer til mange eksempler som nevnt. ( i eldre dager hørte jeg at hvis en hund eller katt tisset inne så skulle du ta trynet dens ned i sitt eget tiss, da lærte den å ikke gjøre det der igjen..) JA, NOE AV DET VERRE JEG HAR HØRT FAKTISK.

Men stemmer det alltid å stemple flooding i hodet på alt av hund, eier fordi de nå befinner seg i et langt mer utfordrende miljø enn tidligere opplevd? Også for de hunder som kommer ut på andre siden etter f.eks nær å ha bli drept, og likevel klarer å opptre med ro blant hunder og folk i ettertid? En hund som får velge avstanden den selv ønsker, men trekker seg ikke noe som helst unna. Skal jeg verne dette individet med ekstrem varianten? Eller kan kanskje effekten bli motsatt, at hunden merker at jeg at gjør tydelige, altfor tydelige defensive grep som ikke trengs. Jeg konstruerer i så fall en angst som ikke finnes.

Skal jeg ta med meg flooding angst merkelappen når jeg i valpetid har lyst til å eksponere hunden min for forstyrrelser som by, støy, mange mennesker, buss og trikk? Som kunnskaps linken din sier, så klarer ikke hunder å si "jeg vil ikke, vil ikke, vil ikke!!!"

Så hvis hunden har litt for store øyne når vi skal inn på en buss for første gang, Nei-Vel, så da ble det ikke noe mer med den saken.

Mange klarer å lese sin hund såpass at de ser at hunden trives dårlig med situasjonen, og gjør noe med det. Forskning på problemadferd er flott det, er en klar forkjemper jeg. Det finnes et lass av hunder der ute som ikke blir sett eller tatt hensyn til. Men for den hundeeier som i større grad engasjerer seg overfor sin hund, klarer å lese hundens adferd og kanskje hundens behov i gitte situasjoner..

De kan i mitt syn skrape en god del av forskning, deres beskrivelser og varskoer litt mer ned til beinet.

Skrevet

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men dette gjelder vel ikke hvis hunden er trygg på situasjonen, men lager lyd i forventning om å hilse på hunder på tur feks, og er stille på utstilling (en annen setting uten de samme forventningene?

Anonymkode: a4175...d31

Nei, det gjelder når hunden er redd.

PITTY skrev (21 minutter siden):

Javel ja. Det legges jaggu til ekstrem-varianter i denne beskrivelsen her da. På listen over negative opplevelser la jeg forøvrig merke til at: "tørk ikke hunden i microen.", den glemte de bort. Er alt dette som står opplistet for å kunne forsterke inntrykket av at kunnskapen om dette stemmer? Og dermed et nytt begrep. For jeg tenker her at noe er så selvsagt som det kan få vært når det kommer til mange eksempler som nevnt. ( i eldre dager hørte jeg at hvis en hund eller katt tisset inne så skulle du ta trynet dens ned i sitt eget tiss, da lærte den å ikke gjøre det der igjen..) JA, NOE AV DET VERRE JEG HAR HØRT FAKTISK.

Men stemmer det alltid å stemple flooding i hodet på alt av hund, eier fordi de nå befinner seg i et langt mer utfordrende miljø enn tidligere opplevd? Også for de hunder som kommer ut på andre siden etter f.eks nær å ha bli drept, og likevel klarer å opptre med ro blant hunder og folk i ettertid? En hund som får velge avstanden den selv ønsker, men trekker seg ikke noe som helst unna. Skal jeg verne dette individet med ekstrem varianten? Eller kan kanskje effekten bli motsatt, at hunden merker at jeg at gjør tydelige, altfor tydelige defensive grep som ikke trengs. Jeg konstruerer i så fall en angst som ikke finnes.

Skal jeg ta med meg flooding angst merkelappen når jeg i valpetid har lyst til å eksponere hunden min for forstyrrelser som by, støy, mange mennesker, buss og trikk? Som kunnskaps linken din sier, så klarer ikke hunder å si "jeg vil ikke, vil ikke, vil ikke!!!"

Så hvis hunden har litt for store øyne når vi skal inn på en buss for første gang, Nei-Vel, så da ble det ikke noe mer med den saken.

Mange klarer å lese sin hund såpass at de ser at hunden trives dårlig med situasjonen, og gjør noe med det. Forskning på problemadferd er flott det, er en klar forkjemper jeg. Det finnes et lass av hunder der ute som ikke blir sett eller tatt hensyn til. Men for den hundeeier som i større grad engasjerer seg overfor sin hund, klarer å lese hundens adferd og kanskje hundens behov i gitte situasjoner..

De kan i mitt syn skrape en god del av forskning, deres beskrivelser og varskoer litt mer ned til beinet.

Du tolker det som fanden leser bibelen. Flooding og gradvis eksponering hvor man leser hunden og jobber sammen med den er to forskjellige ting, og det tror jeg du forstår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...