Gå til innhold

Påvist brystkreft

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk i dag konstanter brystkreft. De fant først en kul, deretter en knøttliten kul til(satellitt kalte hun det) bak denne modersvulsten. 8-9 mm hovedkulen. Legen mener det er tidlig oppdaget og at hun tror dette gå helt fint og at jeg blir frisk. Venter nå svar på biopsi. Muligens kunne det være noe i lymfeknuter under armen da hun så noe der. 
Flere som er/har vær i samme situasjon og vil dele litt erfaringer? Jeg tenker bare det verste og er redd jeg skal ha kreft i hele kroppen nå :( 

Akkurat fått barn, så dette var bare sjokk og trist nyhet. 

Anonymkode: 5d3f3...a99

• Hjerte 18
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uff, jeg føler med deg. Men statistikken er på din side, så det går nok bra. Men du må jo uansett gjennom en utfordrende tid. Men vit at på et eller annet tidspunkt i fremtiden så vil det meste være tilbake til normalen på én eller annen måte, mest sannsynlig. Det må du ikke miste av sikte.

Jeg har mye brystkreft i min familie. Har selv gjennomgått forebyggende fjerning av bryst pga genfeil. Uansett, til tross for det, både min mor og tante som har hatt brystkreft er begge fortsatt i livet og over 80 år. Og i dag har de enda bedre behandling enn det de hadde da de fikk kreft.

Anonymkode: 0df6b...bce

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Så utrolig vond beskjed å få, spesielt nå som du akkurat har fått barn.

:blomst2:Skjønner godt at hodet går rett til det verste akkurat nå, men prøv å holde fast i det legen faktisk sa: at dette ser ut som tidlig oppdaget, lite funn, og at hun tror dette skal gå fint. Det er viktigere enn katastrofetankene som kommer når man er i sjokk.

Det er helt normalt å tenke at “nå har det spredt seg overalt”, men sannheten er at man ikke vet det nå. Tankene løper foran fakta. Du venter fortsatt på biopsisvar, og det er de svarene som vil gi et reelt bilde av situasjonen.

At kulen er liten er positivt. At de undersøker lymfeknuter betyr også at de gjør jobben sin grundig – ikke nødvendigvis at det er spredning. Mange opplever at noe “ser mistenkelig ut” på bilder uten at det betyr det verste.

Jeg har hatt en nær person i samme situasjon som også var livredd for at alt var håpløst med en gang. Det viste seg å være behandlingsbart, hun kom gjennom operasjon og behandling, og lever helt normalt i dag. Det finnes veldig mange slike historier.

Akkurat nå trenger du ikke tenke på hele kroppen, fremtid eller verstefall. Akkurat nå trenger du bare å komme deg gjennom neste steg: biopsisvar og plan. Ett steg om gangen. :hjerter_rundt:

Og helt ærlig: det er lov å være redd, sint og knust. Dette er et sjokk. Men prøv å ikke la tankene bestemme utfallet før legene har fakta. Mange brystkrefttilfeller oppdages tidlig og behandles svært godt i dag.

Sender deg masse styrke. Du er midt i den verste ventetiden nå – ofte er den psykisk verre enn når man faktisk får en plan.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg ❤️

Jeg har selv hatt brystkreft, og har heldigvis blitt kreftfri. De fleste blir heldigvis det, og ut fra det legen har sagt vil du være en av oss.

Det er skremmende å få en sånn beskjed. Jeg klarte å slappe av da jeg fikk beskjed om at det ikke var spredning. Håper du også klarer det. Du er ung, og det gjør deg prioritert for den behandlingen de kan tilby. 

Håper også du har gode folk rundt deg, for hjelp og støtte. 

Klem fra en "rosa søster"

Anonymkode: cba28...463

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Min søster fikk brystkreft for noen få år siden, hun måtte gjennom cellegiftbehandling. Det var en tøft periode for henne og alle i familien (spesielt i starten før en visste noe særlig), men hun er helt frisk fra kreften nå. Hun fikk endel bivirkninger av behandlingen da, og er blitt uføretrygdet. 

Anonymkode: 71f88...eb8

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen personlig erfaring, men kjenner mange eller ca 8 stk som har hatt det. Ingen døde. Alle friske nå. Dette er en kreft som er bedre få enn annet. Stor sjanse bli frisk🥰 en pupp eller 2 mindre eneste som er null problem.

Anonymkode: be98f...355

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å nei! Så vond beskjed å få, skjønner godt at det er skremmende ❤️ har ikke hatt kreft selv, men mamma hadde brystkreft, og hun ble kreftfri etter behandling. Har noen bivirkninger, men lever i beste velgående i dag.

Ønsker deg alt godt! ❤️

Anonymkode: 4744d...010

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Føler med deg ❤️

Jeg har selv hatt brystkreft, og har heldigvis blitt kreftfri. De fleste blir heldigvis det, og ut fra det legen har sagt vil du være en av oss.

Det er skremmende å få en sånn beskjed. Jeg klarte å slappe av da jeg fikk beskjed om at det ikke var spredning. Håper du også klarer det. Du er ung, og det gjør deg prioritert for den behandlingen de kan tilby. 

Håper også du har gode folk rundt deg, for hjelp og støtte. 

Klem fra en "rosa søster"

Anonymkode: cba28...463

Smågodt du ble frisk ❤️ jeg er spent på ondet er spredning. Blir en lang og kjip ventetid :( 

AnonymBruker
Skrevet

De konstaterer ikke brystkreft før det foreligger svar på biopsi.

Anonymkode: dc4fb...ef8

AnonymBruker
Skrevet

Min beste venninne har hatt brystkreft. Hun er helt frisk nå, jobber 100% og er full av energi og livsglede!

Anonymkode: 184fe...c57

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Leste nettopp at du må fylle opp lagrene alt du kan med D-vitaminer :) Det gjør prognosen din mye mye bedre. Skjønner at det er utrulig vondt, spesielt nå som du er nybakt mor. Det kommer mest sannsynlig til å gå bra. God bedringsklem til deg ♥️

Anonymkode: 7ce1b...4a1

• Hjerte 1
Skrevet

Hvordan vet du at det er kreft hvis biopsi enda ikke er tatt? Det er sjeldent en lege sier at det sikkert "kommer til å gå fint og du kommer til å bli helt frisk" uten å ha ferdigstilt alt av diagnostikk. 

Skrevet
Juny skrev (1 time siden):

Hvordan vet du at det er kreft hvis biopsi enda ikke er tatt? Det er sjeldent en lege sier at det sikkert "kommer til å gå fint og du kommer til å bli helt frisk" uten å ha ferdigstilt alt av diagnostikk. 

Det vet jeg ikke! Hun sa høyst sannsynlig, og sa også at kulen bak var en satellitt fra den andre. Hun sa det kom til å gå bra, men reagerer på det samme da hun var usikker på lymfeknutene i armhulene også og tok biopsi av de også på begge sider. 

AnonymBruker
Skrevet
Juny skrev (1 time siden):

Noen leger er dessverre sånn. Totalt uten kunnskap og empati. 

Anonymkode: 4966a...71d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Noen leger er dessverre sånn. Totalt uten kunnskap og empati. 

Anonymkode: 4966a...71d

Kreftleger sier aldri sånt hvis de ikke har dekning for det.

Stol på legen din. Men det er vanvittig heftig, særlig med små barn. Alt godt ❤️

Anonymkode: dddc3...55e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...