AnonymBruker Skrevet 28. april #1 Skrevet 28. april Hei! Først og fremst vil jeg si at vi skal til advokat før vi gifter oss, men jeg har et enkelt spørsmål. I tilfelle jeg dør tidlig så ønsker jeg å sikre både barnet jeg har fra før, barnet jeg har med mannen og mannen. Arv kan som kjent få frem det verste i folk, så jeg vil helst avklare ting selv. Skulle min førstefødte miste sin mor så ønsker jeg at han skal få feks ut 500 000 av arven sin med en gang. Resten tenker jeg kan stå i huset for å sikre at de har et sted å bo. Min første er betydlig eldre(12 år i dag, minste 1 år)og vil trenge egenkapital lenge før den andre. Med 500 000+ sparekontoen vil han ha(p.d.d) 1,2 mill å begynne med. Resten får ungen fordele den dagen den tid kommer. Spørsmålet er, er dette mulig å få med i en kontrakt eller blir det ugyldig? Jeg skal ikke ha pengene fastlåst i bolig. Eller bør jeg bare gi han de 500 000 nå? Om jeg ikke dør nå tenker jeg jo det er lurt å forvalte pengene og heller hjelpe han den dagen han trenger det. Vanskelig å google seg til, da alt som kommer opp handler om hvordan man sikrer at særkullsbarn får minst mulig. Anonymkode: 4e46e...dba
AnonymBruker Skrevet 28. april #2 Skrevet 28. april Når du har særkullsbarn blir det skifte uansett når du dør, og den vil få ut sin del av arven. Du kan ikke velge å ikke gjøre et skifte, det er det bare barnet som kan godkjenne, når det er voksent. Ta dette med advokat. Anonymkode: 4d63d...57d 3
AnonymBruker Skrevet 28. april #3 Skrevet 28. april Å gi et 12 år gammelt barn 500 000 skaper mye ekstra bry. Statsforvalter kan komme inn for å forvalte pengene. Han vil kunne få mindre støtte fra Lånekassa. Han får mulighet til å sose de bort så fort han blir 18, om han viser seg å bli veldig ufornuftig eller havner på skråplanet. Anonymkode: 9a024...efd 5
AnonymBruker Skrevet 28. april #5 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Å gi et 12 år gammelt barn 500 000 skaper mye ekstra bry. Statsforvalter kan komme inn for å forvalte pengene. Han vil kunne få mindre støtte fra Lånekassa. Han får mulighet til å sose de bort så fort han blir 18, om han viser seg å bli veldig ufornuftig eller havner på skråplanet. Anonymkode: 9a024...efd Men ts har jo ikke noe valg. Særkullsbarn skal ha arven. Og statsforvalteren forvalter den. Anonymkode: 29a68...57b 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #6 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men ts har jo ikke noe valg. Særkullsbarn skal ha arven. Og statsforvalteren forvalter den. Anonymkode: 29a68...57b Nå mente jeg å gi det bort mens man lever, slik TS foreslo. Anonymkode: 9a024...efd
AnonymBruker Skrevet 28. april #7 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå mente jeg å gi det bort mens man lever, slik TS foreslo. Anonymkode: 9a024...efd «skulle min førstefødte miste sin mor» står det. Da gjelder det arv. Anonymkode: 29a68...57b 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #8 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): «skulle min førstefødte miste sin mor» står det. Da gjelder det arv. Anonymkode: 29a68...57b Det var en kommentar til dette, som TS skrev i HI: "Eller bør jeg bare gi han de 500 000 nå?" Anonymkode: 9a024...efd 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. april #9 Skrevet 28. april Først, selv om du gir eldste 500' nå, har han krav på arv tilsvarende 1/6 av felleseiet. Dere bør ha et møte med advokat, og bli klar på hva som skjer med verdiene når hver av dere dør. Hvis du dør først, og det skiftes, vil ditt særkullsbarn bare få 1/6 av verdiene. Hvis din mann ved testamente gjør deg og deres barn til arvinger, arver dere hele boet når det skiftes. Et skifte vil da gi større andel til ditt særkullsbarn når du dør. Ektefelle sikres best ved livsforsikring. Anonymkode: ec72d...624
AnonymBruker Skrevet 28. april #10 Skrevet 28. april Her har vi grundig samboerkontrakt(blir ektepakt) og testamenter. Far er enke med to barn. Jeg er alene om foreldreansvar og daglig omsorg, men far lever, lite involvert. Vi gifter oss nå. I testamentet er alt grundig beskrevet mht hvordan arven skal fordeles om han dør før barna er myndig. Barna har også midlertidig verge mht morens arv. Selv om vi gifter oss ønsker ikke han å skifte boet da det var gjensidig ønske fra han og moren at de ville forvalte og investere barnas arv inntil de er 25 år. Dette sikrer dem nedbetalte boliger. Det står klare tall i testamentet som sikrer barnas arv og arven til meg. Jeg er vergen til hans barn om han går bort før de fyller 18. Mitt barn arver ikke noe fra han. Anonymkode: 3585a...d80
CAPS LOCK Skrevet 28. april #11 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Spørsmålet er, er dette mulig å få med i en kontrakt eller blir det ugyldig? Anonymkode: 4e46e...dba Mindreårige kan ikke inngå denne typen avtaler 1 1
blue0rchid Skrevet 29. april #12 Skrevet 29. april Barnet ditt vil ha krav om skifte siden det er særkullsbarn. Hvis du vil unngå at statsforvalteren forvalter barnets arv, kan du i testamentet ditt bestemme hvem som skal forvalte arven og det helt fram til barnet er 25 år, dersom du skulle ønske det. Du bør være helt sikker på at personen vil barnets beste. Det finnes dessvere flere eksempler på økonomiske verger som har tømt kontoene til den de er verge for. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå