AnonymBruker Skrevet 28. april #1 Skrevet 28. april Etter alvorlig sykdom har økonomien blitt krøllete, da jeg var på AAP i flere år. Jeg er nå tilbake i jobb, med full lønn, men sliter økonomisk fordi jeg har etterslep. Søkte lån i spesialbank for å komme ajour, men de gav avslag. Søkte også i vanlig bank, som svarte at jeg absolutt kan få lån, men må bli kvitt betalingsanmerkningen før de kan sende meg tilbudet. Har ikke familie som kan hjelpe økonomisk. Hvordan løse dette? Anonymkode: dfdda...155 3
Juliv Skrevet 28. april #2 Skrevet 28. april Hvorfor skal løsningen være mer lån? Betal heller ned det du allerede skylder så raskt som mulig, og fortsett å leve som om du fortsatt er på AAP. 6 8
AnonymBruker Skrevet 28. april #3 Skrevet 28. april Det er jo som banken sier til deg: bli kvitt betalingsanmerkningene... 1. Finn ut hvem som har registrerte krav mot deg ( dette kan du få hos kredittopplysningsbyråer). 2. Betal eller gjør opp kravet. 3. Sjekk at det faktisk blir slettet (dette kan ta noe tid å få gjennom kverna). 4. Blir det ikke slettet hos kredittopplysningsbyråer innen rimelig tid tar du kontakt med dem, legger frem dokumentasjon på at at er gjort opp, og forlanger at det slettes "uten opphold". Anonymkode: cb730...f05 3 3
AnonymBruker Skrevet 28. april #4 Skrevet 28. april I tillegg til det nevnt over her, så bør du gå gjennom kontoutskriftene og se hva du har brukt penger på de siste månedene. Finn ut hva dine faste kostnadene er og se til SIFOs referansebudsjett for omtrentlig hva du skal bruke på å leve i tillegg. Det som er igjen fordeler du på 1. å bygge opp en buffer på cirka 2 månedslønner (eller et annet tall du er komfortabel med), og 2. nedbetale gjeld. Hvis du er usikker på hvor mye gjeld du har, finner du det i Gjeldsregisteret. Kontakt de du skylder og hør om dere kan bli enige om eks. sletting av renter mot at du betaler hovedstol. Gå gjennom alle abonnementer og avtaler (strøm, internett, mobil) og vurder om de kan gjøres billigere eller kan fjernes. Ja, og sjekk om du har riktig skattetrekk. Hvis du har gjeld flere steder, bør du lage deg en liste over beløp og rente. Velg om du vil betale ned etter høyest rente (da betaler du i sum minst) eller om du vil betale ned det minste beløpet først (føles godt). Anonymkode: 96082...6d7 7
Apis Skrevet 28. april #5 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Etter alvorlig sykdom har økonomien blitt krøllete, da jeg var på AAP i flere år. Jeg er nå tilbake i jobb, med full lønn, men sliter økonomisk fordi jeg har etterslep. Søkte lån i spesialbank for å komme ajour, men de gav avslag. Søkte også i vanlig bank, som svarte at jeg absolutt kan få lån, men må bli kvitt betalingsanmerkningen før de kan sende meg tilbudet. Har ikke familie som kan hjelpe økonomisk. Hvordan løse dette? Anonymkode: dfdda...155 Du har allerede kommet et langt stykke på vei, når du nå har et genuint ønske om å rydde opp, Først kan du spørre fastlegen om legeattest på sykdom, og om sykdommen hadde innvirkning på dine evner til å holde orden på økonomi. Så ville jeg fått oversikt over kreditorene og begynt å betale litt på alle, selv om det er langt under hva kravet er, så viser det betalingsvilje. Så er det god følelse å bli kvitt de minste kravene, og ta kontakt med kreditorene på de største kravene å forhandle om gebyrer og lage avbetalingsordninger 5
AnonymBruker Skrevet 28. april #6 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er jo som banken sier til deg: bli kvitt betalingsanmerkningene... 1. Finn ut hvem som har registrerte krav mot deg ( dette kan du få hos kredittopplysningsbyråer). 2. Betal eller gjør opp kravet. 3. Sjekk at det faktisk blir slettet (dette kan ta noe tid å få gjennom kverna). 4. Blir det ikke slettet hos kredittopplysningsbyråer innen rimelig tid tar du kontakt med dem, legger frem dokumentasjon på at at er gjort opp, og forlanger at det slettes "uten opphold". Anonymkode: cb730...f05 Hva er forskjellen på å betale eller gjøre opp kravet? Betyr ikke det det samme? Anonymkode: fabbb...163
AnonymBruker Skrevet 28. april #7 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Etter alvorlig sykdom har økonomien blitt krøllete, da jeg var på AAP i flere år. Jeg er nå tilbake i jobb, med full lønn, men sliter økonomisk fordi jeg har etterslep. Søkte lån i spesialbank for å komme ajour, men de gav avslag. Søkte også i vanlig bank, som svarte at jeg absolutt kan få lån, men må bli kvitt betalingsanmerkningen før de kan sende meg tilbudet. Har ikke familie som kan hjelpe økonomisk. Hvordan løse dette? Anonymkode: dfdda...155 Du kan gå til NAV og få hjelp av gjeldsrådgiver. Ta kontakt med de du skylder og lag en plan for tilbakebetaling. Det kan være vanskelig å ordne opp alene. Anonymkode: 9fbc1...492 5 1
skeiv-ostepop Skrevet 28. april #8 Skrevet 28. april Har du oversikt over hvor mye du skylder, hvem du skylder og hva status på kravet er (ubetalt, overvåkning, utlegg)? 2
AnonymBruker Skrevet 28. april #9 Skrevet 28. april Mange svar, men ingen som treffer. Det er snakk om en betalingsanmerkning, summen er så stor at den ikke kan betales uten nytt lån, dvs refinansiering. Men for å få et lån med ok rente, må denne anmerkningen slettes, og det klarer jeg ikke uten hjelp via en spesialbank. Så ønsker derfor tips ifht denne problemstillingen. Dette er ikke gjeld pga forbrukslån eller andre unødvendige innkjøp. Har vært i kontakt med NAV, som ikke kan hjelpe. Har ingen abonnementer som kan droppes, strøm må jeg ha. Mobil er via et familieabonnement og tv/internett har jeg ikke. Ingen treningsabonnement. Anonymkode: dfdda...155 1
Hanna! Skrevet 28. april #10 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva er forskjellen på å betale eller gjøre opp kravet? Betyr ikke det det samme? Anonymkode: fabbb...163 Noen ganger kan man ringe rundt og få avslag på det man skylder om man betaler der og da. 2
skeiv-ostepop Skrevet 28. april #11 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mange svar, men ingen som treffer. Det er snakk om en betalingsanmerkning, summen er så stor at den ikke kan betales uten nytt lån, dvs refinansiering. Men for å få et lån med ok rente, må denne anmerkningen slettes, og det klarer jeg ikke uten hjelp via en spesialbank. Så ønsker derfor tips ifht denne problemstillingen. Dette er ikke gjeld pga forbrukslån eller andre unødvendige innkjøp. Har vært i kontakt med NAV, som ikke kan hjelpe. Har ingen abonnementer som kan droppes, strøm må jeg ha. Mobil er via et familieabonnement og tv/internett har jeg ikke. Ingen treningsabonnement. Anonymkode: dfdda...155 Ingen treffer fordi du kommer ikke med alle opplysningene med en gang. 11 5
AnonymBruker Skrevet 28. april #12 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er snakk om en betalingsanmerkning, summen er så stor at den ikke kan betales uten nytt lån, dvs refinansiering. Men for å få et lån med ok rente, må denne anmerkningen slettes, og det klarer jeg ikke uten hjelp via en spesialbank. Anonymkode: dfdda...155 Hva sier kreditor? Har du snakket med dem om hvor mye du må betale for å få slettet betalingsanmerkningen? Anonymkode: 96082...6d7 1 3
Hanna! Skrevet 28. april #13 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mange svar, men ingen som treffer. Det er snakk om en betalingsanmerkning, summen er så stor at den ikke kan betales uten nytt lån, dvs refinansiering. Men for å få et lån med ok rente, må denne anmerkningen slettes, og det klarer jeg ikke uten hjelp via en spesialbank. Så ønsker derfor tips ifht denne problemstillingen. Dette er ikke gjeld pga forbrukslån eller andre unødvendige innkjøp. Har vært i kontakt med NAV, som ikke kan hjelpe. Har ingen abonnementer som kan droppes, strøm må jeg ha. Mobil er via et familieabonnement og tv/internett har jeg ikke. Ingen treningsabonnement. Anonymkode: dfdda...155 Så selv om du lever på et minimum (si 10.000-15.000 for en singel person i måneden) så har du ikke råd til minstebeløpet en gang? Da har du faktisk rett til hjelp fra kommunen med å ordne opp. Høres helt forferdelig ut. Har du familie du kan spørre om hjelp? Altså at de tar opp lån og du tar opp lån hos dem (skriver kontrakt og alt). Ikke ideelt for hverken dem (risiko) eller deg (skam), men kanskje en mulighet. Har du ting du kan selge? Klær? Data? Eventuelt kan du prøve ringe rundt, forklare mildt, men saklig situasjonen din og be om å bare betale renter en periode. Kanskje spørre om litt lavere rente. Og så sakte men sikkert etterhvert som du får inn penger betale ned på selve lånene også. 1
Apis Skrevet 28. april #14 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mange svar, men ingen som treffer. Det er snakk om en betalingsanmerkning, summen er så stor at den ikke kan betales uten nytt lån, dvs refinansiering. Men for å få et lån med ok rente, må denne anmerkningen slettes, og det klarer jeg ikke uten hjelp via en spesialbank. Så ønsker derfor tips ifht denne problemstillingen. Dette er ikke gjeld pga forbrukslån eller andre unødvendige innkjøp. Har vært i kontakt med NAV, som ikke kan hjelpe. Har ingen abonnementer som kan droppes, strøm må jeg ha. Mobil er via et familieabonnement og tv/internett har jeg ikke. Ingen treningsabonnement. Anonymkode: dfdda...155 Er det snakk om mislighold av boliglån, billån? 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #15 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva sier kreditor? Har du snakket med dem om hvor mye du må betale for å få slettet betalingsanmerkningen? Anonymkode: 96082...6d7 De vil ha alt umiddelbart for å slette betalingsanmerkning. Anonymkode: dfdda...155
Nymerïa Skrevet 28. april #16 Skrevet 28. april Du må komme med detaljene for at vi kan hjelpe deg. Liste over alle lån, indiker hvilket som du absolutt må gjøre opp. Og så inntekt pr måned og helt nødvendige utgifter. 4 3
AnonymBruker Skrevet 28. april #17 Skrevet 28. april skeiv-ostepop skrev (6 minutter siden): Ingen treffer fordi du kommer ikke med alle opplysningene med en gang. Jeg tenkte det var opplysninger nok. Men valgte å presisere fordi folk tydeligvis tolket det som om det var snakk om mange krav. Anonymkode: dfdda...155 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #18 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De vil ha alt umiddelbart for å slette betalingsanmerkning. Anonymkode: dfdda...155 Hvor lang tid vil det ta deg å spare opp til å betale hele? Hvis du har spart opp til å betale hovedstol, vil jeg tippe at de er villige til å la deg slippe en god del renter. Anonymkode: 96082...6d7
AnonymBruker Skrevet 28. april #19 Skrevet 28. april Hanna! skrev (6 minutter siden): Så selv om du lever på et minimum (si 10.000-15.000 for en singel person i måneden) så har du ikke råd til minstebeløpet en gang? Da har du faktisk rett til hjelp fra kommunen med å ordne opp. Høres helt forferdelig ut. Har du familie du kan spørre om hjelp? Altså at de tar opp lån og du tar opp lån hos dem (skriver kontrakt og alt). Ikke ideelt for hverken dem (risiko) eller deg (skam), men kanskje en mulighet. Har du ting du kan selge? Klær? Data? Eventuelt kan du prøve ringe rundt, forklare mildt, men saklig situasjonen din og be om å bare betale renter en periode. Kanskje spørre om litt lavere rente. Og så sakte men sikkert etterhvert som du får inn penger betale ned på selve lånene også. Nei, det er snakk om millionsum, så ingen sjanse uten refinansiering. Anonymkode: dfdda...155
AnonymBruker Skrevet 28. april #20 Skrevet 28. april Nymerïa skrev (3 minutter siden): Du må komme med detaljene for at vi kan hjelpe deg. Liste over alle lån, indiker hvilket som du absolutt må gjøre opp. Og så inntekt pr måned og helt nødvendige utgifter. Det er kun et lån, det er på et par millioner (boliglån) Anonymkode: dfdda...155 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå