Gå til innhold

Hvem rapporterer inngangsverdi ved salg av aksjer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I fjor mottok jeg, på VPS-konto, noen aksjer i arv fra et familiemedlem. I januar i år solgte jeg noen av disse aksjene. Jeg realiserte en ganske betydelig gevinst, men vet ikke eksakt hvor mye. (Vet ikke hva familiemedlemmet betalte for aksjene i sin tid; de ble kjøpt for lenge siden.) 

Hvordan fører jeg opp dette på neste års skattemelding? Jeg vet ikke inngangsverdien på aksjene jeg solgte. Vet kontoføreren den, og blir dette i så fall automatisk rapportert til Skatteetaten? 

Tenker det er greit å forberede seg på neste års skattemelding allerede nå. 

Anonymkode: 931b4...05b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er bare å google så får du svar:

Ved arv av aksjer overtar du avdødes inngangsverdi (kontinuitetsprinsippet), som er hva avdøde opprinnelig betalte for aksjene, inkludert kjøpsomkostninger. Du finner dette ved å sjekke avdødes tidligere skattemeldinger (aksjeoppgaver), kontoutskrifter fra megler (f.eks. Nordnet) eller Skatteetatens aksjonærregister. 
Slik finner du inngangsverdien:
  • Kontakt megler/bank: Aksjemegleren (Nordnet, DNB, etc.) der aksjene ble oppbevart har historikk på anskaffelseskost.
  • Historisk dokumentasjon: Gå gjennom avdødes papirer for kjøpsnotaer.
  • Arveoppgjør: Spør arveoppgjørsansvarlig eller advokat. 

• Sjekk Skatteetaten:
     Logg inn på skatteetaten.no og se på avdødes tidligere skattemeldinger for å finne inngangsverdi og skjermingsgrunnlag.
Viktige punkter:
  • Kontinuitet: Arvingen trer inn i avdødes skatteposisjon. Hvis du selger aksjene, beregnes gevinst/tap basert på hva avdøde kjøpte dem for, ikke verdien på arvetidspunktet.
  • Aksjesparekonto (ASK): Arver du aksjer på ASK, overtar du den totale inngangsverdien på kontoen.
  • Unoterte aksjer: Her kan det være nødvendig å kontakte selskapet direkte for å få opplyst inngangsverdi.

Dersom aksjene ble kjøpt for svært lenge siden, kan inngangsverdien være justert for RISK-beløp (gjaldt frem til 2006), så det er viktig å finne den justerte inngangsverdien. 

Endret av The_Stig
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skal i utgangspunktet være forhåndsutfylt, alle seriøse tilbydere av VPS, fond, aksjesparing er underlagt dette på linje som banken. Som utgangspunkt skal du kun sjekke at det stemmer når du får skattemelding. 

Inne på siden der du har VPS kan du hente en årsoppgave på nyåret, der står det gjerne oppsummert. Noen av disse er ikke klare før rundt mars, men det er i god tid før du skal levere din skattemelding 😊 

Du kan også se nå under transaksjoner om du kan finne beløpet for gevinst, slik at du har en ide om hvor mye skatt det blir. Skattes som utbytte, ca 38 % skatt. Sett av det beløpet på sparekonto eller betal inn frivillig forskuddsskatt, så er det ute av syn og sinn. 

Anonymkode: 265f8...6d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skattes som utbytte, ca 38 % skatt

Nja. Det skal også beregnes et skjermingsfradrag her, så helt rett frem 37,84% av gevinsten er det nok ikke, men det er den absolutt maksimale skatten. Det kommer an på om fradraget, for eksempel, er benyttet til å redusere skatt på utbytte i avdødes eiertid. Mest sannsynligvis er skatten lavere.

Men ja, både kontofører og Staten har selvfølgelig full kontroll på inngangsverdier, skjermingsfradrag og gevinst på realisasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...