Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min største frykt er skabb og nå lurer jeg på om vi har fått det i hus 

I går begynte sønnen vår på 13 år og klø og verre på natten. Han har klødd mye i natt og på dagtid, han klør på armene ( albue til hånd rist) legger, innimellom sier han det klør i hode, etc.

Når han får på krem fra apotek blir det bedre. Så klør det etter noen timer igjen.

Ser små nupper på armene.

Ikke noe mellom fingrene etc...

Tenker å ta han til legen imorgen da jeg vet at skabb er skikkelig smittsom 

Men jeg vet jo at det kan være mange andre ting som gjør at han klør, men det har ikke vært noe nytt etc siste dagen som jeg tenker kan fremkalle dette

Hvordan ser man forskjell på skabb eller om det klør pga noe annet??

Ikke akkurat lett å få lege time på dagen:/ og jeg må jo holde han hjemme fra skolen til jeg vet mer

Anonymkode: 336ac...01d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen bilder av der det klør?

Anonymkode: 45bbb...d38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du noen bilder av der det klør?

Anonymkode: 45bbb...d38

Kan ta bilder etterpå 

AnonymBruker
Skrevet

Ekornlopper? Fuglelopper?

Anonymkode: 23f02...b59

AnonymBruker
Skrevet

Bare på et sted på ene armen 

Screenshot_2026-04-27-20-40-24-22_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Du må ta bilde av hendene. Oversiden.

Anonymkode: 2356d...293

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har ikke noe på hendene, over ,under eller imellom 

AnonymBruker
Skrevet

Gå til lege og be om henvisning til hudlege. Det er ofte umulig å se uten mikroskop. 

Anonymkode: 17bae...fa7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis din største frykt er skabb, så er du ikke mye redd av deg, TS. Fullt mulig å behandle.

Anonymkode: a2e15...d54

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis din største frykt er skabb, så er du ikke mye redd av deg, TS. Fullt mulig å behandle.

Jeg har helse angst og jo jeg frykter mye 

Derfor min store skrekk ( en av mange) er skabb er pga hvor dyrt det er og hvor mye du må gjøre og tenker på i forhold til hjemme, klær, sko vask et 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror skabb oftest begynner mellom fingre og tær. Du skal kunne se gangene under huden.

Jeg googlet dette for noen uker siden selv, sønnen min klødde veldig på beina. Heldigvis var det ikke skabb, jeg er også livredd for å få det i hus.

Anonymkode: ab2c8...33a

Skrevet

Vi har hatt skabb i hus, kunne ikke se gangene i huden på den som hadde det, men klødde på seg små sår og skorper! Er enormt mye arbeid med skabb i hus, hvis du bor i nærheten av Sverige anbefaler jeg deg å kjøpe medisin der. Vi hadde først kremen, men det forsvant ikke. Etter det var det tabletter, og om du ikke får de på blå resept er det dyrt! Vær også obs på hvilken rekkefølge renhold skal gjøres etter evt kur. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
LilleLaban skrev (3 minutter siden):

Vi har hatt skabb i hus, kunne ikke se gangene i huden på den som hadde det, men klødde på seg små sår og skorper! Er enormt mye arbeid med skabb i hus, hvis du bor i nærheten av Sverige anbefaler jeg deg å kjøpe medisin der. Vi hadde først kremen, men det forsvant ikke. Etter det var det tabletter, og om du ikke får de på blå resept er det dyrt! Vær også obs på hvilken rekkefølge renhold skal gjøres etter evt kur. 

Hvorda fikk dere diagnosen?

Er redd legen vil si..nei dette er bare vanlig kløe pga tørr hud etc ..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Gå til lege og be om henvisning til hudlege. Det er ofte umulig å se uten mikroskop. 

Vi har hatt skabb i hus. Svei av 15 000 i kremer uten å bli kvitt den. Skabb har blitt mer vanlig (spesielt i student miljøer) og er blitt resistente.  Legen så ikke skabben, men hudlegen så i mikroskop.  Man må få tabletter mot skabb av hudlege for å bli kvitt den. Da forsvant problemet omgående.   

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vet du hva SÅ enkelt er det ikke. Her var det skabbutbrudd på skole og eldrehjem, enkelte familier brukte mange tital tusen kroner på kremer og behandling, naboer kjørte sammen fra Vestland til sverige for å kjøpe skabb tabletter, det er ikke bare bare. 

Anonymkode: 08556...bbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har hatt skabb i hus. Svei av 15 000 i kremer uten å bli kvitt den. Skabb har blitt mer vanlig (spesielt i student miljøer) og er blitt resistente.  Legen så ikke skabben, men hudlegen så i mikroskop.  Man må få tabletter mot skabb av hudlege for å bli kvitt den. Da forsvant problemet omgående.   

Ja vi skal ringe legen imorgen..men jeg regner med at han ikke ser noe( da jeg ikke kan se noe selv på armene) dette kan jo være noe annet.

Men er ikke hudlege kjempe lang vente tid? Og legen må jo faktisk tror det er det...og ikke..dette er ikke noe farlig . Og dermed ikke sende oss videre 

Håper jo at det ikke er det...men tanke på hvor smittsom det er.. skolen.. familie etc så vil jeg liksom finne det så fort ut som mulig ( om det er det)

Ja jeg har lest ar tabletter er best ..men ar leger ikke gir ut dette da de mener kremer er godt nok...men etter lest masse historier på nett...er der tabletter som funker 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke et eneste utslett eller antydning til rødhet på bildet… 

Anonymkode: d9ff4...37a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ser ikke et eneste utslett eller antydning til rødhet på bildet… 

Anonymkode: d9ff4...37a

Nei. Han har nå 3-4 prikker..men de kom etter klødd mye. Ser ut som små stikk. 

Fikk time hos legen imorgen..men sitter og venter på prøve fåtime nå istedenfor.

Om dette er alt annet en skabb er greit...men liker ikke å sende han på skolen uten p vite...men han kan jo ikke være hjemme i flere dager før vi får svar ( ungdomskolen)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2026 den 20.44):

Har ikke noe på hendene, over ,under eller imellom .

Dette er armen 

Lege så på armen med sånn håndholdt mikroskop..sa ikke så noe..men kunne ikke garantere 🤦🤦

Fikk annen krem og beskjed å prøve dette

Ser dette ut som skabb?

IMG20260429132338.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Det ligner ikke på skabben vi hadde - selvom underarmene var et av mine verste steder. Tettere med nuppene og intens kløe som førte til sårene. Ve4st nattestid, men ille dagtid også. 

Barna klødde mest på hender og bein. Ene var ille på albuen. 

Fastlege, legevakt og hudlege mente det var psoriasis og atopisk eksem 😳 

Kortison hjalp ikke. 

Var gjennom smøring + tabletter fra Norge. Funket ikke. Krem fra Sverige tok knekken på de jævlene! 

Og dere som mener skabb ikke er drt verste man kan tenke seg? Prøv det!! 🤢 Vi har IKKE et A4-liv med god helse for å si det mildt, ikke for noen i familien, men skabb er på topp tre lista av mareritt 🤢🤢

Anonymkode: 65ea9...ccb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...