Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte nylig på drømmejobben, og ble invitert på førstegangsintervju. Dette er en jobb jeg virkelig kunne ha tenkt meg, og jeg tror nok at de anser meg som en meget reel kandidat.

Jeg går ut i permisjon om 3 mnd, dvs. jeg hadde ikke rukket å starte i stillingen om jeg hadde fått tilbudet. Jeg kan ikke starte før tidligst Mai 2027… 

Jeg tenker at jeg spiller med åpne kort under førstegangsintervjuet. Jeg ville aldri ha startet et arbeidsforhold uten ærlighet. Men, er livredd for at jeg blir vurdert med videre når de får høre (og se) at jeg snart skal ut i permisjon. 

Flere som har søkt jobb mens de har vært gravide?🤰 Opplevde du diskriminering?

Anonymkode: 3f88f...41f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke søkt som gravid selv, men har vært med på flere ansettelser av gravide. Som hovedregel er det ikke lov å luke noen vekk pga graviditet, med unntak av dersom det er vikariat av kortere varighet hvor det ikke er noen hensikt å ansette noen som ikke rekker å være der. Du har ingen plikt til å opplyse om graviditet, men du må jo selv kjenne på egne følelser rundt det, og dessuten vil du kanskje måtte si noe om når du kan starte. Du kan alltids be om begrunnelse på hvorfor du evt ikke får jobben og dersom du tenker at du burde stille høyt på lista :) Søk og gjør ditt beste, lykke til! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Linrah10 skrev (1 time siden):

Har ikke søkt som gravid selv, men har vært med på flere ansettelser av gravide. Som hovedregel er det ikke lov å luke noen vekk pga graviditet, med unntak av dersom det er vikariat av kortere varighet hvor det ikke er noen hensikt å ansette noen som ikke rekker å være der. Du har ingen plikt til å opplyse om graviditet, men du må jo selv kjenne på egne følelser rundt det, og dessuten vil du kanskje måtte si noe om når du kan starte. Du kan alltids be om begrunnelse på hvorfor du evt ikke får jobben og dersom du tenker at du burde stille høyt på lista :) Søk og gjør ditt beste, lykke til! 

Takk for svar😊 Nå er jeg ganske åpenbart gravid, så jeg tenker det er naturlig å nevne det ila. Intervjuet. Føler det blir «elefanten i rommet» om ikke. Så får vi se om det er aktuelt å vente i 12 mnd på den «rette» kandidaten, om det viser seg at jeg er det..🤞🏼🫢

AnonymBruker
Skrevet

Åå, oppdater gjerne! Jeg er like langt på vei som deg omtrent og kvier meg for å søke jobbene jeg har lyst på fordi jeg ikke helt ser hvordan jeg skal legge det frem. Ville som deg sagt noe og vært åpen, men synes jo det er vanskelig å se hvordan de vil vente så lenge. Ofte er jo behovet der når stillingen utlyses, men det kommer sikkert an på hvordan type jobb det er. 

Anonymkode: 01924...7fe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Åå, oppdater gjerne! Jeg er like langt på vei som deg omtrent og kvier meg for å søke jobbene jeg har lyst på fordi jeg ikke helt ser hvordan jeg skal legge det frem. Ville som deg sagt noe og vært åpen, men synes jo det er vanskelig å se hvordan de vil vente så lenge. Ofte er jo behovet der når stillingen utlyses, men det kommer sikkert an på hvordan type jobb det er. 

Anonymkode: 01924...7fe

Det skal jeg gjøre!

Nå er jeg ganske åpenbart gravid, så jeg tenker at jeg bare «eier» det. Møter opp i tettsittende skjorte og blazer, så er det virkelig ingen tvil for de som intervjuer. Så nevner jeg det når det er naturlig i intervjuet. Nå jobber jeg i det private (salg) og søker relativt mannsdominerte jobber, så får jeg bare håpe at arbeidsgiver tenker like langsiktig som meg🤰🤞🏼

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk drømmejobben 8 mnd gravid 😊 En av de andre som var på intervju ble vikar den perioden jeg var i perm. 

Anonymkode: 74f32...0ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg fikk drømmejobben 8 mnd gravid 😊 En av de andre som var på intervju ble vikar den perioden jeg var i perm. 

Anonymkode: 74f32...0ec

Åh, herlig!

Nå har jeg søkt på en jobb i det private, og i slike stillinger eksisterer det ikke vikarer.. det er enten 100% eller ingenting. Så, jeg håper de kan vente på meg!🤞🏼

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Takk for svar😊 Nå er jeg ganske åpenbart gravid, så jeg tenker det er naturlig å nevne det ila. Intervjuet. Føler det blir «elefanten i rommet» om ikke. Så får vi se om det er aktuelt å vente i 12 mnd på den «rette» kandidaten, om det viser seg at jeg er det..🤞🏼🫢

La elefanten være i rommet du. 

Anonymkode: db0c8...5dc

AnonymBruker
Skrevet

Fikk mitt første vikariat da hun som fikk tilbud om jobben var gravid og gikk rett ut i permisjon. Nå er jeg leder og har flere ganger ansatt kvinner som er gravide. Om man må vente omlag 1 år på den rette kandidaten så gjør jeg det og så tilbyr jeg nr.2 vikariat. Det har vært uproblematisk. 

Anonymkode: c846e...362

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som leder som ansetter mye setter jeg stor pris på ærlighet. Vi venter gjerne på en god kandidat hvis det skal til. Liker ikke at ansatte kommer med ny informasjon så fort kontrakten er signert, for det er det mye av. Ønsker egentlig å jobbe redusert, har store tilretteleggingsbehov, er gravid, skal kanskje ikke bo her så lenge likevel, er ikke egentlig komfortabel med sånne og slike arbeidsoppgaver osv osv. Alt er greit så lenge vi vet om det-men sånne snikerier er aldri lurt.

Anonymkode: f34de...e4d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som leder som ansetter mye setter jeg stor pris på ærlighet. Vi venter gjerne på en god kandidat hvis det skal til. Liker ikke at ansatte kommer med ny informasjon så fort kontrakten er signert, for det er det mye av. Ønsker egentlig å jobbe redusert, har store tilretteleggingsbehov, er gravid, skal kanskje ikke bo her så lenge likevel, er ikke egentlig komfortabel med sånne og slike arbeidsoppgaver osv osv. Alt er greit så lenge vi vet om det-men sånne snikerier er aldri lurt.

Anonymkode: f34de...e4d

Ts her;

Godt å høre, får håpe at de venter dersom jeg er riktig kandidat. Jeg spiller med åpne kort, så graviditeten får de både se - og høre om på førstegangsintervjuet. 
Nå er riktignok dette ikke en stilling hvor de kan sette inn vikariat, det hadde vært lite naturlig. Så, spørsmålet om de faktisk kan vente på meg er vel det mest vesentlige.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig ingen formening om å spille med åpne kort eller ikke, men vil nevne at på min arbeidsplass prioriteres også beste kandidat uavhengig av hvor lenge man på vente på personen. Sjefen min har ansatt både ei gravid og ei som var i permisjon. Sist nå ansatte han en man som ikke kunne starte før etter 6 mnd pga avvikling av egen virksomhet.

Anonymkode: 3d109...b5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...